• MatildaAn

Havandeskapspenning en djungel *hjälp*

Jag fick igår ett brev om beviljad havandeskapspenning, med detta beslut kom även ett brev där jag ska skriva in min inkomst osv...då är min fråga; jag jobbar mycket helger och kvällar vilket innebär OB, ska jag skriva med detta i årslönen till havandeskapspenningen?

När ska man skicka in denna lappen? sköter det av sig själv sedan med utbetalningarna? Är det 80% av min månadslön som jag får ut?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Havandeskapspenning en djungel *hjälp*
  • mjuik
    MatildaAn skrev 2010-06-23 09:51:02 följande:
    Ja alltså nu börjar jag snart gråta. Jag klarar helt enkelt inte av att räkna ut detta!
    Kan jag inte skicka ett brev med mitt "schema" där det står hur många timmar jag jobbar varje månad och våra OB regler? Eller blir det för mycket jobb för FK?

För detta är helt omöjligt att räkna ut. Och mannen på vårt lönekontor har ingen aning. Jag orkar fan inte mer nu, ursäkta mitt språk
    Gråt inte, det ordnar sig.
    Skicka med ett brev och förklara ditt schema så får de räkna själva. Är de inte nöjda med det kommer de höra av sig.
    Så skulle jag absolut ha gjort.

Får FK in uppgifter som inte är fullständiga eller som de inte är nöjda med så hör de av sig, garanterat.
  • lier1979

Ja du behöver inte oro dig för att fk inte hör av sig om något är oklart. Det som är viktigt är ju att du inte får för lite eller för mycket.
    Jag skulle helt enkelt skriva ut mitt schema ett år framåt, skriva ner alla tillägg och antal semesterdagar samt ob. Ring sedan och fråga hur du ska fylla i blanketten. Det är bäst!
    det ordnar sig! Jag tycker det är så konstigt för arbetsgivaren eller lönekontoret SKA kunna hjälpa dig med detta! Försäkringskassan kan ju tom ringa och kontrollera uppgifter som du lämnar och då måste dom kunna svara på det!

• MiaMajsan

Jag överlät det där åt min arbetsgivare. Han kollade upp hur mkt jag jobbade förra året och det brukar vara ganska likt från år till år, trots kvällar och helger.

• Hemi21

Hej, jag har oxå en fråga. Jag är beviljad Hp och har skickat in alla papper som ska skickas.. Sker utbetalningarna automatiskt nu då eller är det något mer man måste göra?

• Hellen Dellen

Arbetsgivaren eller lönekontoret ska ju räkna ut det och skicka in... står ju underskrift av "arbetsgivarn" har jag för mig så det kan man inte skriva på själv...Bäst att det blir rätt uträknat av nån som kan-... jag jobbar inom vården, mkt ob, helger och nätter...

• MatildaAn
    Hellen Dellen skrev 2010-06-23 19:22:42 följande:
    Arbetsgivaren eller lönekontoret ska ju räkna ut det och skicka in... står ju underskrift av "arbetsgivarn" har jag för mig så det kan man inte skriva på själv...Bäst att det blir rätt uträknat av nån som kan-... jag jobbar inom vården, mkt ob, helger och nätter...
    Nej, inte "begäran havandeskapspenning" den har INTE arbetsgivaren någonting med attr göra överhuvudtaget.

Däremot "uppgifter , inkomst och årsarbetstid för anställd" den SKA arbetsgivaren skriva i.

Men denna tråden handlar om "begäran havandeskapspenning" därför pratar vi om/hur att jag ska skriva under den

=)

Ha en bra dag
  • Pinky87

Jag  väntade tills min arbetsgivare hade fyllt i den ena lappen sen skrev jag samma som han gjort. Hade inte fattat nånting jag heller annars.

Lycka till:)

• Erase
    EnHusMus skrev 2010-06-23 00:26:21 följande:
    Har för mig att man som arbetslös inte har rätt till havandeskapspenning. Om du jobbar lite så kan man nog bara få rätt till den schemalagda tiden du skulle ha jobbat. 
    Men nu menade jag inte havandeskapspenning....Föräldrapenning däremot.
    Har ingen schemalagd arbetstid, är jour och familjehem. Detta innebär att jag ibland har en placering, ibland inte... Får bara lön för då jag har någon placering, så emellanåt är jag arbetslös kan man säga, och jag vet aldrig när nästa plac. kommer !
  • Gravid2010
    Erase skrev 2010-06-23 22:00:38 följande:
    Men nu menade jag inte havandeskapspenning....Föräldrapenning däremot.
    Har ingen schemalagd arbetstid, är jour och familjehem. Detta innebär att jag ibland har en placering, ibland inte... Får bara lön för då jag har någon placering, så emellanåt är jag arbetslös kan man säga, och jag vet aldrig när nästa plac. kommer !
    Stämplar du de dgr du inte jobbar?
  • Erase
    Gravid2010 skrev 2010-06-23 22:50:15 följande:
    Stämplar du de dgr du inte jobbar?
    Nej, har ingen annan inkomst utöver att vara familjehem. Lever på mannens inkomster när vi står tomma.
  • Gravid2010
    Erase skrev 2010-06-23 22:52:18 följande:
    Nej, har ingen annan inkomst utöver att vara familjehem. Lever på mannens inkomster när vi står tomma.
    Då tror jag tyvärr inte att det kommer att räknas som ett jobb. De kräver att man ska ha något "varje dag" nån sorts av ersättning, för att få fp räknat på heltidsjobb.

just familjehem mm är en djungel för sig. Jag vet inte om det ens ger rätt till a-kassa mm. Min mor och far har jobbat mycket med barn och var så arga på det där minns jag.
  • MatildaAn
    jessamy skrev 2010-06-24 03:14:19 följande:
    BAra läst TS: Ring till din löneassistent?
    Han vet inte. Har frågat honom. men nu har jag skickat in papprena..så nu får jag se vad som sker:)
  • Erase
    Gravid2010 skrev 2010-06-24 08:40:45 följande:
    Då tror jag tyvärr inte att det kommer att räknas som ett jobb. De kräver att man ska ha något "varje dag" nån sorts av ersättning, för att få fp räknat på heltidsjobb.

just familjehem mm är en djungel för sig. Jag vet inte om det ens ger rätt till a-kassa mm. Min mor och far har jobbat mycket med barn och var så arga på det där minns jag.
    Men det där med lägsta-nivå-garantin då ?  Jajaa...den dagen den sorgen...
Svar på tråden Havandeskapspenning en djungel *hjälp*