• time2live

Säga till andras barn...?!!

Hej alla FL:are!

Blir lite uppjagad i detta nu då jag just skickat hem grannarnas tjejer på 7 & 6 år.

Det hela utspelar sig på vår tomt där min dotter på snart 4
    leker med de två andra grannarna på 7 respektive 6 år.

Min tjej frågar de andra om de vill leka med henne
    då de leker innen hos den ena av tjejerna.

De kommer över på vår tomt & sedan är det bara en massa
    :-" Om inte vi får ha den grejen så får du aldrig leka med oss igen,
    Om inte vi får bestämma så är du dum
    vi ska göra 'ditten datten' i morgon det ska inte du
    LOOSER".
    Ja osv osv...

"Barn är barn" tänker jag, självklart testar 3 tjejer hierarkin dem emellan
    men efter 15-20 minuters 'bossande' tycker jag att det räcker och
    går ut ifrån uterummet och säger just detta till tjejerna.

-" Jag tycker att det räcker nu tjejer, jag tycker inte att ni är speciellt
    snälla kompisar när ni hela tiden håller på och ska bestämma.
    Det börjar bli sent så jag tycker att ni kan gå hem".

Den ena tjejen säger genast förlåt och inser sitt 'klavertramp'
    medans den andra tjejen inte tycker att det är något.
    Då fortsätter jag med -"Jag kommer att berätta det här för båda era mammor för jag tycker verkligen inte att ni har varit snälla vänner".

Sagt och gjort så talar jag med bådas mammor.
    Mamma nr 1 rycker på axlarna och menar på att 3 tjejer fungerar inte och
    mamma nr 2 tycker inte jag har rätt att tillrättavisa hennes dotter över
    "konflikter som de själv ska lösa".

Så vad säger ni?
    Var det rätt att låta de försöka lösa sina hierarki-problem själv i 15 minuter
    eller skulle jag låtit det pågå?

• Svar på tråden Säga till andras barn...?!!
  • One

Tycker du gjorde rätt: tycker Mamman som inte tyckte att du skulle "lagt dig i" är helt ute och cyklar. Konflikthantering måste ske med hjälp i början...och även senare....

Det är när vi tänker att erfarenheten att "fixa det själva" är så bra, hela tiden,  som det oftast blir problem senare, tycker jag. Ser det i mitt jobb.

Vi vuxna måste våga vara förebilder för barn,  inte bara våra egna, utan för alla barn. Det är så vuxenvärlden måste fungera. Naturligtvis måste de få en chans först, men sedan måste vi våga kliva in och hjälpa dem. Vet inte hur många barn jag träffar på som är helt "outhärdliga" att vara kring för att de är så "ouppfostrade" och "ingen får säga till mitt barn".....örrk. Jag undrar varför man (ingen är perfekt) ofta går i försvarsställning när någon annan hjälper till? Det är ju en sak om det är en sur typ som inte tål något alls, barnen får knappt märkas t.ex., men det här vanliga, t.ex. om ett barn sitter och kastar sand på alla andra barn i sandlådan.
    Varför blir en del så sura om man säger till? Vad är problemet? Det är ju ingen kritik mot någons förälderroll utan en sund reaktion mot när någon, oavsett vem, gör något som är felaktigt. Civilkurage kallas det för när det handlar om vuxenvärlden...och det är det många som inte vågar ha idag, se på hur många som tittar bort när det händer något läskigt/otrevligt på allmän plats....Hur ska vi få våra barn att inte titta bort? Jo, genom att vara förebilder på hur man gör!

• Johan01

Såklart man ska säga till andras barn. Jag tror samhället skulle se mycket annorlunda ut om vuxna generellt sätt inte tittade bort, utan snarare visar sig som de förebilder de ska vara för barn.

• As mamma
    Lady Dahmer skrev 2010-06-24 08:57:35 följande:
    du gjorde helt rätt.

Barn behöver stöd i sin konflikthantering, och då av en vuxen. Man kan inte överlämna det ansvaret till små barn.

Dessutom var det en ganska ojämn fördelning då din dotter är så pass mycket yngre. Hon behövde även stöd i att det inte är ok att bli behandlad som skit. Vuxnas tystnad är ofta en bekräftelse på att det är "rätt". Tyvärr.

och som ett ps så måste jag bara SPY lite på första mammans kommentar "3 tjejer fungerar inte" - vilket jävla skitsnack och vilken jävla taskig fördom. Nej, om man lär dem att de inte kan leka flera så blir det nog så till sist. blä!
    Håller med!
  • Carola J

Du gjorde helt klart rätt...
    I min vänskapskrets så säger vi åt varandras barn när de gör fel, annars så lär de sig ju aldrig vad som är rätt.... Och jag tycker att man ska kunna säga åt andras barn på ett vuxet och bra sätt  

• Safir
    time2live skrev 2010-06-22 21:21:23 följande:
    Hej alla FL:are!

Blir lite uppjagad i detta nu då jag just skickat hem grannarnas tjejer på 7 & 6 år.

Det hela utspelar sig på vår tomt där min dotter på snart 4
    leker med de två andra grannarna på 7 respektive 6 år.

Min tjej frågar de andra om de vill leka med henne
    då de leker innen hos den ena av tjejerna.

De kommer över på vår tomt & sedan är det bara en massa
    :-" Om inte vi får ha den grejen så får du aldrig leka med oss igen,
    Om inte vi får bestämma så är du dum
    vi ska göra 'ditten datten' i morgon det ska inte du
    LOOSER".
    Ja osv osv...

"Barn är barn" tänker jag, självklart testar 3 tjejer hierarkin dem emellan
    men efter 15-20 minuters 'bossande' tycker jag att det räcker och
    går ut ifrån uterummet och säger just detta till tjejerna.

-" Jag tycker att det räcker nu tjejer, jag tycker inte att ni är speciellt
    snälla kompisar när ni hela tiden håller på och ska bestämma.
    Det börjar bli sent så jag tycker att ni kan gå hem".

Den ena tjejen säger genast förlåt och inser sitt 'klavertramp'
    medans den andra tjejen inte tycker att det är något.
    Då fortsätter jag med -"Jag kommer att berätta det här för båda era mammor för jag tycker verkligen inte att ni har varit snälla vänner".

Sagt och gjort så talar jag med bådas mammor.
    Mamma nr 1 rycker på axlarna och menar på att 3 tjejer fungerar inte och
    mamma nr 2 tycker inte jag har rätt att tillrättavisa hennes dotter över
    "konflikter som de själv ska lösa".

Så vad säger ni?
    Var det rätt att låta de försöka lösa sina hierarki-problem själv i 15 minuter
    eller skulle jag låtit det pågå?
    Det sägs att det krävs en by för att uppfostra ett barn, och det tror jag är helt sant. Det kan inte bara vara mamma och pappa som får säga till barnen när de beter sig illa - det måste komma från andra vuxna också.

Själv blir jag bara tacksam när någon granne säger åt min son när han beter sig illa. Det tar oftast mer om någon annan säger till på skarpen än samma gamla mamma.

Du gjorde helt rätt. Du gav dem en chans att lägga ner snacket men de fortsatte. Du sade till på ett bra sätt, inte skrikade och tjafsande utan förklarande. De där mammorna verkar inte ha riktig koll måste jag säga.
  • Mamma på heltid

Tycker du gjorde helt rätt, jag har sagt till massor av gånger både mina barn, andras barn och barn tillsammans om det behövts. Vi vuxna är ju till för det. Jag hoppas att andra vuxna säger till mina barn om det gjort nått fel eller inte är snäll när jag inte finns i närheten.

• Petra123

Klart du gjorde rätt. Det är så typiskt att se barn som mobbar andra barn, var dom fått det ifrån. Deras föräldrar är OFTAST såna själva. Jag hade inte tillåtit min son att fortsätta leka med dom barnen. Som mångårigt mobboffer, så vet jag vilka spår sånt sätter i ung ålder. Man glömmer aldrig. Att det ska vara så svårt att säga till sina barn att vara snälla mot andra....

• lennartsdotter

Om jag anser att mitt barn eller något annat barn far illa ingriper jag självklart. Vad gäller flickorna här är det väl superbra att det finns någon vuxen som kan förklara för dem att de beter sig illa när deras egna päron verkar skita fullständigt i dem.

• ica

Jag skulle uppskatta om mina barn vart tillsagda om de beter sig illa. Ingen förälder har ögon i nacken lika lite som nåt barn alltid är en ängel.

• yodi

jag tycker du gjorde helt rätt, hade med största sanolikhet gjort likadant själv.

sen om någon av mina flickor hade varit taskiga om dom varit borta hos någon så hade jag tyckt att det varit en självklarhet att mamman sagt i från, jag hade även velat få reda på det för att kunna diskutera det med dom hemma.

• TessaS

Jag hade tackat dig om du hade skickat hem mitt barn om han betett sig så. Hur ska de annars kunna lära sig?

Svar på tråden Säga till andras barn...?!!