• vampyria2

Tycker du att 7-8 flickor ska ha överdel när de badar?

Jag var i kontakt med skolan nyss och fick då reda på att de har en regel om att alla flickor ska ha överdel när de badar på fritids.
    Jag har en dotter som går på könsutredning och endast har pojk kläder, hon mår riktigt dåligt i typiska flick kläder, hon var jätte ledsen i morse innan hon skulle till skolan i dag.
    De hade tvingat henne att bada i en tröja, hon tyckte att det var obekvämt och att hon inte kunde röra sig och ville slippa det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-24 14:04
    Jag menar inte just bikini utan om det är tvunget att de måste ha något på över kroppen, jag kan inte se att det är nått som det bör vara med tanke på att de oftast ser ut som pojkarna gör.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-30 08:24
    Har haft en dotter som har varit vaken hela natten och gråtit och haft ont i magen pga att just den läraren som jag pratade med i förra veckan tvingade på henne en tröja igen.
    Han är dessutom en av hennes favorit lärare så det känns extra svårt att inte han accepterar vem hon är.
    Hon har haft ont i magen och huvudet och som sagt gråtit, det är inte okej att man gör så mot ett barn.
    De skulle ha ringt upp oss och förklarat att de inte kan tillmötes gå oss här så vi kunde ha agerat, inte bara göra illa henne igen Obestämd
    Hon går på särfritids och man kan ju tycka att de där skulle vara lite mer förstående för barn med särsklidabehov, men jag hade visst fel Skrikandes

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-30 12:15
    Rektorn ringde just och enligt läraren så var det min dotter som hade tagit fram tröjan i går själv och sagt att hon ska ha den när hon badar, vet inte riktigt vad jag ska tro då dottern sa att det var läraren som sa åt henne. Hoppas att det är som läraren säger efter som han är en kanon lärare i vanliga fall. Juristen på kommunen har sagt att de har en rikt linje att alla flickor ska ha nått på över kroppen, då det finns konstigt folk över allt. Hmm låter så märkligt när det inte är någon skillnad på pojkar och flickor i den åldern och dottern har typiska pojk byxor, ingen annan kan ens misstänka att hon är en flicka i dem >.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att 7-8 flickor ska ha överdel när de badar?
  • vampyria2
    Me o Mike skrev 2010-07-06 08:41:14 följande:
    Nu svarar jag bara på ts.

Ja jag tycker nog det. Men det är ENBART för att det finns så mycket äckel där ute.. Man vet aldrig om nån sitter och tittar och fantiserar.

Kanske är långsökt av mig?!
    Fast min tjej har typiska pojk badbyxor (långa shorts) om det vore för att skydda barnen så borde även alla pojkar ha tröja efter som du inte ser någon skillnad på min dotter och de andra pojkarna Drömmer
  • Manchester

Låter oerhört märkligt. Så små barn skulle ju se likadan ut om det inte vore för att kläder och frisyrer skiljer ut könen. Om din dotter då har långa badshorts och kanske inte precis långa korkskruvslockar med skära rosetter så förstår jag inte problemet. Jag tycker nog att en bikiniöverdel snarare är det som kan sexualisera en liten tjej. Den ger illusionen av bröst som ännu inte finns. När min dotter, sju år, ville ha bikini den här sommaren fick det bli en kompromiss, en tvådelad baddräkt där överdelen mer ser ut som ett kort linne än som en BH. Ibland vill hon ha överdelen på sig, men ofta när vi badar har hon bara byxorna. Bara skönt att slippa en massa vått tyg i onödan.

• lennartsdotter

Ja jag tycker nog det. Men det är ENBART för att det finns så mycket äckel där ute.. Man vet aldrig om nån sitter och tittar och fantiserar.

Ja, jag skulle nog säga att det är långsökt. Ska ditt resonemang följas ska även pojkar skylas eftersom många äckel tänder på småpojkar också.

Jag tror sedan inte att äcklen slutar titta och fantisera bara för att man sätter på en överdel.
  • fruis

I så fall ska de ha regeln att alla barn måste ha något på överkroppen, såväl pojkar som flickor. Det är en regel som jag kan förstå att de vill ha i skolan som en extra säkerhetsåtgärd mot perversa vuxna/tonåringar men det bör också gälla killar eftersom de är lika utsatta som tjejer..

• levnadsglad

Nu kanske jag svamlar, men känns det inte lite fel att ba: "Du, klä på dig, ett äckel kan faktiskt tända på det och vi vill ju inte väcka lustkänslor hos människor". Det blir lite för mycket "Ta nu lite ansvar för att andra människor vill ligga med dig." Äckel tänder nog på barn vare sig de har kläder eller inte, liksom jag tänder på vuxna människor vare sig de har kläder eller inte. En del människor vill säkert inte att jag fantiserar om dem, men det är varken deras fel eller ansvar om jag gör det.
  • Clobberella

Jag bryr mig inte om ifall 7-8 eller rent av ett tjugotal tjejer badar topless, helt ok för mig!

• alezay

Jga förstår tanken att det finns äckel som kollar, men de kollar även på killar.
    Själv hade jag bikini som 7 åring men jag ville ha som mamma.
     Man ska inte tvingas om man inte vill.

• Emeli
    Clobberella skrev 2010-07-07 16:44:51 följande:
    Jag bryr mig inte om ifall 7-8 eller rent av ett tjugotal tjejer badar topless, helt ok för mig!
  • ugnspannkakan

det finns kanske de som har mens och sånt vid 8-9 år, men vanligt är det definitift INTE. de flesta svenska tjejer får mens vid en ålder av tretton år, och eftersom brösten börjar växa ca 2 år innan börjar de växa på de flesta vid elva år. det tar ett litet tag för brösten att växa, så de flesta tjejer har "riktiga" bröst när de är tolv år. i elva-tolv årsåldern tycker jag därför är lämpligt att börja med överdel.

• Jeluni

Låt barn vara barn! Finns det nåt äckel som kollar så är det deras problem. En sådan sak kan väl barnet få bestämma själv.

• Pemmel
    Clobberella skrev 2010-07-07 16:44:51 följande:
    Skrattande
  • Emmel

Annat: de borde få bestämma själva (så länge de inte börjat få bröst för då tycker jag att de ska ha överdel)

• Quickman
    Nej det tycker jag inte. Om man tvingar barn att ha på sig överdel betyder det att man ser dem som sexuella objekt. Barn i den åldern ska inte sexualiseras. Det är först när de får bröst de har någonting och skyla, och även då ska det vara frivilligt.
Svar på tråden Tycker du att 7-8 flickor ska ha överdel när de badar?