• Zunrose

HUr lång tid tog det för era prematurer med maten??

hur lång tid tog det innan era prematur barn kunde amma fullt och vilken vecka var de födda i och vilken vecka var de då dem fullt amma ??

• Svar på tråden HUr lång tid tog det för era prematurer med maten??
  • hydran

Min son född i v 24 började amningsträna i v 32, efter 7 veckor kunde han få i sig ca 1/3 måltid, efter ytterliggare 3 veckor åt han fulla mål.

• Cocco

M är född v33+2  och ammade fullt från ca 36+5

• Cocco

Dock hade jag god vana av att amma. Storebror ammades tills han va 17 månader. Dels hade jag läst på massa om amning och även prematuramning innan. Jag hade tillgång till andra prematurmammors hjälp.
    Och det allra bästa av allt var att M orkade suga redan första dygnet.
    Eftersom jag hade slutat amma bara 10 månader innan M föddes så hade jag också väldigt lätt för att få upp produktionen redan efter några dagar pumpade jag mer än vad M sondades.

Jag fixade min amning nästan helt utan hjälp och vissa råd jag fick på neo var helt uppåt väggarna. Bland annat tyckte en sköterska att det var onödigt att amma varje matning!
    När vi kom till tillväxtneo och började amma varje sondning så orkade han också amma varje matning till skillnad från innan då han bara hade ammat någon/några gånger per dygn.

Jag ammade också fritt redan på neo. Alltså om jag tyckte han såg ut som han ville amma fastän det inte var matning så ammade jag ändå. Det fick någon sköterska att bli lite irriterad för då visste de inte hur mycket han hade fått i sig men å andra sidan så är det inte sådär extremt noga att veta precis så länge de går upp i vikt.

Och sen det viktigaste av allt våga vägra att amningsväga mer än högst en gång per dygn.

• knäppisen

Nr 1. Född v 33+5. Ammade delvis v35+. Ammade helt v36+.
    Nr 2. Född v 29+0 Ammade delvis v33+. Ammade helt v40. 

• vici13

Född v 32+5 och orkade småsnutta redan från dag 2. men det tog till v 36 innan han kunde klara sig helt utan sond. Nu var han ganska gul också och solades i 1 vecka. Samt att det var högsommar temperaturer ute. Flera dagar sov han sig igenom fast han var ganska "stor" och behövde stimuleras mycket innan han var intresserad av att äta

• eilien

Född v 32+5 hemgång med sond v 35+3 ammade då 3/4 delar av varje mål. Drog efter 2 dagar hemma (v 35+5) ut sonden och ammade helt från då.

• tabita

Född v. 32+5. Sond i 10 månader. Lärde sig aldrig amma helt. Tog inte flaska. Åt inte mat.

• yodi

föddes i v 32+6

hon tog bröstet och sög lite redan andra dagen

i början så ammade jag först och tillmatade med sond, det gjorde vi tills hon var ca v 36
    då tog vi bort sonden och hade varannan måltid enbart ammning och varannan ammning + tillägsmatning med nappflaska.

ca två veckor efter hennes bf så klarade hon sig bra med enbart hel ammning

• Kazeer

Första barnet:
    Född i vecka 36+3. Ammade fritt efter sex dygn.

Andra barnet:
    Född i vecka 35+3. Sonden togs bort BF-2.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mina12

Född 24+0
    Började amningsträna v.32, men väldigt lite då jag tyckte att det var svårt att amma när hon hade CPAP.
    Åkte hem 38+5, ca 2v senare helammade hon.

Jag fortsatte dock att pumpa efter amning i ytterligare ca 4mån, för hon åt så lite och min mjölk minskade fort om hon hade några dåliga dagar och då orkade hon inte "äta upp" produktionen igen.

Slutade amma när hon var 1år korr. 

• Anemia

Jag minns inte riktigt.. men Thelma föddes i v 30+6.  När vi åkte hem från neo så sondades hon fortfarande även om jag jämt la henne vid bröstet när jag matade för att "locka".
    Det var även hemsjukvården som avdramatisera det hela med amningen för mig.. som förstagångsföderska hade jag tyvärr gått på amningshysterin som finns. Men någongång när hon var ca i v 36 åkte sonden och jag kunde amma och ge flaska. Två veckor senare fugerade amningen helt- men då krachade jag efter allt som hade hänt...

Jag ammade Thelma tills hon var tre månader, även om amningen då funkade mådde jag piss och bara grät när det var dags för mat. Då blev det ersättning och en glad familj igen!

Nu är jag gravid igen, även om jag tyckte ersättning är lika bra det, så tänker jag " nytt barn, nya förutsättningar" och ska amma om det funkar och jag trivs med det!

Smakisar började vi med när hon var ca 5 mån okorrigerat, och hon har varit en storätare sen dess- även om det inte syns på henne!

• Cincy

Föddes v 32+4, 13 jan, 8 feb var första dagen han åt alla mål från bröst, 10 febr drogs sonden och 12 febr skrevs han ut från Neo (hemsjukvård).

Han lärde sig fort ta rätt tag, men sög inte tillräckligt länge. Låg på Neo 10 dagar och sedan hem. Första helgen hemma fick han för lite mat i sonden (pga att de inte hade räknat upp honom för hans nya vikt vid hemgång) och sov sig igenom hela första veckan hemma under tiden han helsondades upp igen. Sedan började han så smått visa intresse igen. Men mkt, ta tag suga 7-8 tag, släppa osv osv. Sedan släppte det fort när det väl släppte, men ja nästan en hel månad. Pumpade hela tiden under tiden, har sedan helammat fram till vi började med smakisar när han var 4 mån (från födseln)

• Cincy
    Cincy skrev 2010-07-02 15:18:38 följande:
    Föddes v 32+4, 13 jan, 8 feb var första dagen han åt alla mål från bröst, 10 febr drogs sonden och 12 febr skrevs han ut från Neo (hemsjukvård).

Han lärde sig fort ta rätt tag, men sög inte tillräckligt länge. Låg på Neo 10 dagar och sedan hem. Första helgen hemma fick han för lite mat i sonden (pga att de inte hade räknat upp honom för hans nya vikt vid hemgång) och sov sig igenom hela första veckan hemma under tiden han helsondades upp igen. Sedan började han så smått visa intresse igen. Men mkt, ta tag suga 7-8 tag, släppa osv osv. Sedan släppte det fort när det väl släppte, men ja nästan en hel månad. Pumpade hela tiden under tiden, har sedan helammat fram till vi började med smakisar när han var 4 mån (från födseln)
    Fel han föddes v 34+2, behöver inte göra honom yngre än vad han var. :)
  • Bliglin

Född v. 27 +1
    Ammades 100 procent från v. 39+ 3 

• Frogster

Jesper föddes 32+2 och ammades fullt från 33+3.
    Gick minus första dygnet, stod still andra dygnet ökade från och med tredje....

• tizzel

Nike föddes 25+4 och helammade från v 35

• Nanook

Son, född i v. 33+4, ammade från första dagen, helammade från 35+6. Dotter, född i. 31+0, amningsträning från v. 33, matstrulade och hade sond tills hon var 1,5år okorr. Son, född 25+2,  amningstränade från v. 31, har sond än och är drygt 4 mån okorr.

Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • Mysfröken

Rasmus är född i v 26+4 och ammades fullt från v 34-35 nånting.

Svar på tråden HUr lång tid tog det för era prematurer med maten??