• M  och  M

Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?

Ni som ger ersättning till barn från 0-6 månader, låter ni andra än mamma och pappa mata  med flaskan, t.ex. mormor/morfar, farmor/farfar, kusiner, moster, faster? Om inte varför? Och om ja, hur ofta?

• Svar på tråden Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?
  • grynet80

Jajemen, några vänner, våra syskon & föräldrar har matat henne vid olika tillfällen. Det har gått jättesmidigt så jag ser inga problem med det.

• Habaladabala

Japp jag har låtit både mostrar, farmor och en av mina kompisar mata. Linnea har inte brytt sig ett dugg om vem hon var hos (ja inte som hon visat iaf) och de alla tyckte det var såå mysigt att få mata.
    Själv tyckte jag det var lite lyxigt att kunna gosa med storasyster under tiden de matade Lillan. Dock var hon då över 4 månader, jag ammade innan det och då är det inte så lätt för nån annan att mata.
    Men jag skulle låtit de mata henne tidigare än så om jag inte ammade.  

• yes79

Ja, förutom jag och hennes pappa har mormor, morfar och farmor matat en massa gånger, det har jag tyckt varit viktigt så att hon är van att andra matar henne så att de kan vara barnvakt ibland, men det blir ju inte så ofta, ca ett mål en gång i veckan som någon annan matar, fler de gånger de har fått vara barnvakt då, men det är inte ofta. Men i början var det mest hennes pappa som flaskmatade henne, han tyckte det var så mysigt att han också fick mata (ammade 2 månader) så det kändes ju bra att vi kunde hjälpas åt mycket.

Jag tänkte aldrig ens att det skulle vara något bara för oss, dock skulle jag ju inte gärna låta vem som helst mata henne. Det ska ju vara någon som hon tycker om och är trygg med.

• Kazeer

Några enstaka gånger har mormor och morfar gett sonen en flaska ersättning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SilverEmma

Enstaka gånger har min mamma matat, när hon varit barnvakt. Men yngsta dottern har visat tydligt att hon vill vara hos mig eller sin pappa så vi la barnvaktningen på hyllan och matar bara själva. Hon har inte känt sig trygg hos någon annan och då vill vi inte utsätta henne för det heller.

Nu är hon 7 månader och det börjar släppa. Kortare stunder kan hon vara hos andra om hon ser mig eller pappan, men det skulle fortfarande inte funka att någon annan matade. Vi jobbar hårt med mormor och tränar minstingen att umgås med henne så att vi kan få en barnfri kväll snart!

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • RMM

Nej. Inte än. Bara jag & pappan som ger lillan (3 månader) mat.  Fick det rådet av amningshjälpen, när amningen sket sig fullständigt, att blanda in så få som möjligt i matstunderna. Typ att "simulera" amning trots att man kör med flaska & ersättning. Mkt hud, om det passar sig, lugn & ro och bara mamma eller pappa. De är de enda personerna bebisen behöver. När vi börjar lämna bort henne sen så faller det ju sig förstås naturligt att låta andra mata henne.

• Noncuro

Mormor matade min dotter när hon var här och hälsade på. Annars finns det ingen anledning eftersom ajg är ju alltid med henne coh min man är hemma varje kväll. Det finns liksom ingen bråttskande behov av det, vilket är skönt tycker jag. Jag älskar "flaskstunder" med min bebis.

• Southern Belle
    Karroägget skrev 2010-06-27 20:29:55 följande:
    Nu ammar ju jag, men om jag i nuläget skulle flaskmata skulle ingen annan än jag eller pappan få göra det, men det beror på att jag är väldigt "revirig" om min dotter ännu sålänge, tycker det är skitjobbight när ngn annan än oss håller henne i längre stunder...
    Vad bra att du lyssnar till dina instinkter! De finns där av en anledning! För att spädbarn ska få en trygg anknyting är det bra om bara en person kan ta hand om matningen den första tiden och att man inte låter andra hålla barnet bara för att DE vill! Det är en bra "ursäkt" att ha i beredskap ifall någon tycker att du är för "revirig"!

Till alla som är intresserade kan jag varmt rekommendera boken "Trygga barn & trygga föräldrar" av Cecilia Moen! En bok som förklarar hur barns hjärnor fungerar och vad småbarn egentligen behöver - inte vad vårt moderna samhälle vill att de ska behöva!
  • elmadumle

har låtit andra mata redan från första början, när vi varit borta eller haft främmande. Tror inte man missar något med bebis då man matar ett antal gånger varje dag i början, och man är ju inte borta jämt heller.

• PruttPottan

Tror det var 4 personer som matade vårt barn. Fast det kändes skumt i början. Det var min mamma, barnets blivande gudmor och gudfar och min allra bästa vän.
    Det skedde ungefär en gång varannan vecka om man slår ut det. Vi har inte mycket besök alls.

• Noncuro
    Southern Belle skrev 2010-10-14 15:20:10 följande:
    Vad bra att du lyssnar till dina instinkter! De finns där av en anledning! För att spädbarn ska få en trygg anknyting är det bra om bara en person kan ta hand om matningen den första tiden och att man inte låter andra hålla barnet bara för att DE vill! Det är en bra "ursäkt" att ha i beredskap ifall någon tycker att du är för "revirig"!

Till alla som är intresserade kan jag varmt rekommendera boken "Trygga barn & trygga föräldrar" av Cecilia Moen! En bok som förklarar hur barns hjärnor fungerar och vad småbarn egentligen behöver - inte vad vårt moderna samhälle vill att de ska behöva!
    Vilket skitsnack! Så totalt skitsnack ursäkta mig.
  • anyXX

I stort sett är det bara jag som flaskar, men min man gör det ibland och det har hänt att min mans farmor eller min mamma har matat. Vill inte blanda in för många i det¨utan bara sådana som min son verkligen känner.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Melly

Konstigt att såfort man skriver nåt om att amning är bra för anknytningen mellan barnet och mamman så brukar många som flaskmatar bli förbannade och skriver att fet inte är nån skillnad mot flaskmatning. Att flaskmatning ger precis lika bra anknytning och samma närhet och trygghet för barnet.

Men att om man läser i den här tråden så är det ju jättemånga som skriver att dom har låtit många olika personer flaskmata sina bebisar. Då så är det väl inte samma sak som amning för med amning så är det ju bara en person (mamman) som ammar?

• candlelight

Jag ammar min son på heltid, men har börjat ge ersättning som sista målet innan läggning för att han ska stå sig längre nu när han är i en tillväxtperiod, men under natten ammar jag enbart och likaså dagtid.

Jag har bara låtit min son blivit matad med flaska en enda gång av en utomstående. Det var i fredags när vi var på bio, då fick han vara hos sin farmor o farfar.
    Men jag ska erkänna att jag inte gillade den idén först. Jag har hittills haft väldigt svårt att vara ifrån min son, och blivit väldigt irriterad på släkt o vänner som tjatar om att de vill vara barnvakt osv. Min son är bara 3 ½ månad och de har väl i stort sett pratat om hur mkt de vill vara barnvakt sedan jag tryckte ut honom efter en mycket jobbig och skäckfylld förlossning.

Men eftersom han är i en tillväxtperiod, så kändes det väldigt bra i slutändan att de hade möjligheten att ge honom flaskan när vi inte var där.

Så min son kommer enbart bli matad av andra när det verkligen inte finns en annan möjlighet, dvs. om inte jag är där. Annars ammar jag som sagt min son, och jag har inga planer på att släkt osv ska få börja ge honom smakportioner när han är 4 månader bara för att han får börja smaka.
    Man ska helst vänta med sådant tills de är ett halvår sa de på en film på bvc, så först då kommer jag nog sänka ribban lite o våga testa.

Är väldigt nojjig o rädd för att släktingarna ska ge min son sådant som jag inte vill att han ska äta när inte jag är där, bara för att "vara snäll". T.ex. glass, grädde osv. Vill ej att han ska ens få smaka på sådant medan han ändå är såpass liten att han inte förstår vad det är och att det är godare än de puréer han får.

• t0va

Japp, jag och pappan turas om och mina föräldrar har gett mat någon gång emellanåt när vi varit där, och sen har min farmor gett en gång och en av mina vänner en annan gång när jag var upptagen med att spela en match. Ja jag är en såndär hemsk förälder som inte isolerar mig totalt och slutar leva själv för att jag fått barn. Han är 2månader och matades av många de första veckorna, var säkert 10 olika personer de första 2 veckorna, när jag var jättesjuk och låg på sjukhus. 

Tror inte det är någon fara alls om någon annan matar så länge det inte sker alltid och man har bra matstunder med barnet.  

• Mamma till Philip Nova Elliot

Ja det skulle jag tillåta, typ nån nära anhörig. Nu har det inte blivit aktuellt här. De äldre syskonen har hållt flaskan nån sekund om t ex telefonen ringt eller så.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?