Kör du över fotgängaren eller stannar du??
Du som svarar får inte ändra alternativen, lägga till eller dra ifrån. Situationen är som den är och det jag vill ha svar på är bara hur du hade gjort i exakt denna situationen.Du befinner dig körandes din bil på en 50 väg. I bilen sitter också ditt spädbarn i sitt bakåtvända, korrekt fastspända babyskydd. Allt är korrekt och bra. Bakom dig kör en enorm lastbil. Du märker att föraren förmodligen är berusad. Han vinglar och trampar hårdare på pedalen. Framför dig ser du ett övergångsställe över vilket en fotgängare kommer att gå precis när du kommer fram. Lastbilen bakom dig har nu totalt flippat ut och pressar dig fortare och fortare. Han tänker inte stanna och stannar du kommer han att köra på/över din bil.
Det finns väldigt kort betänketid från det att du märker att lastbilen ökar takten tills det att du är framme vid övergångsstället. Det finns INGEN möjlighet att svänga av på något håll.
Hur gör du? De enda alternativ du har i detta exempel är att köra på fotgängaren eller att tvärbromsa och bli påkörd av den stora lastbilen. Stannar du?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-27 16:24
Relevanta synpunkter dök upp tidigt i diskussionen. Betänketiden är kort men inte SÅ kort att du inte hinner fatta ett beslut. Jag skrev att betänketiden var kort eftersom jag ville slippa folk som svarade att de hade ringt polisen och inväntat dem eller "väntat till nästa avfart" och dylikt. Du har alltså en tillräckligt lång sträcka framför dig för att kunna tvärbromsa, ta smällen själv och ge fotgängaren en chans men inte tillräckligt lång för att hinna hitta en avtagsväg eller ringa efter polis osv.