• Anonyhm

Kör du över fotgängaren eller stannar du??

Du som svarar får inte ändra alternativen, lägga till eller dra ifrån. Situationen är som den är och det jag vill ha svar på är bara hur du hade gjort i exakt denna situationen.

Du befinner dig körandes din bil på en  50 väg. I bilen sitter också ditt spädbarn i sitt bakåtvända, korrekt fastspända babyskydd. Allt är korrekt och bra. Bakom dig kör en enorm lastbil. Du märker att föraren förmodligen är berusad. Han vinglar och trampar hårdare på pedalen. Framför dig ser du ett övergångsställe över vilket en fotgängare kommer att gå precis när du kommer fram. Lastbilen bakom dig har nu totalt flippat ut och pressar dig fortare och fortare. Han tänker inte stanna och stannar du kommer han att köra på/över din bil.

Det finns väldigt kort betänketid från det att du märker att lastbilen ökar takten tills det att du är framme vid övergångsstället. Det finns INGEN möjlighet att svänga av på något håll.

Hur gör du? De enda alternativ du har i detta exempel är att köra på fotgängaren eller att tvärbromsa och bli påkörd av den stora lastbilen. Stannar du? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-27 16:24
    Relevanta synpunkter dök upp tidigt i diskussionen. Betänketiden är kort men inte SÅ kort att du inte hinner fatta ett beslut. Jag skrev att betänketiden var kort eftersom jag ville slippa folk som svarade att de hade ringt polisen och inväntat dem eller "väntat till nästa avfart" och dylikt. Du har alltså en tillräckligt lång sträcka framför dig för att kunna tvärbromsa, ta smällen själv och ge fotgängaren en chans men inte tillräckligt lång för att hinna hitta en avtagsväg eller ringa efter polis osv.
  • Svar på tråden Kör du över fotgängaren eller stannar du??
  • FruSen

Ok. Men alltså... Om jag nu kör på gångaren då det enda alternativet är att göra det eller bromsa och få lastbilen i baken... - får jag inte lastbilen i baken i alla fall då?

Anonyhm skrev 2010-06-27 17:22:07 följande:
    haha alltså nej... Jag vet ganska många skolor som ligger intill tungt trafikerade vägar. 
  • Anonyhm
    FruSen skrev 2010-06-27 19:14:32 följande:
    Ok. Men alltså... Om jag nu kör på gångaren då det enda alternativet är att göra det eller bromsa och få lastbilen i baken... - får jag inte lastbilen i baken i alla fall då?
    Antagligen men skadorna blir antagligen inte lika förödande som om du tvärbromsar och lastbilen totalmejar dig.
  • FruSen
    Anonyhm skrev 2010-06-27 19:16:46 följande:
    Antagligen men skadorna blir antagligen inte lika förödande som om du tvärbromsar och lastbilen totalmejar dig.
    Men gångaren kanske fastnar vid framdäcken och agerar bromskloss. Då blir ju jag (min bil, min bebis) totalt kvaddade plus att jag dödat gångaren.
  • Anonyhm
    FruSen skrev 2010-06-27 19:21:54 följande:
    Men gångaren kanske fastnar vid framdäcken och agerar bromskloss. Då blir ju jag (min bil, min bebis) totalt kvaddade plus att jag dödat gångaren.
    Det är ett tänkbart scenario beroende på hur stor fotgängaren är. 
  • Tassdjuret

Usch, vilken frågeställning, den hoppas jag att jag aldrig måste vara med om i praktiken Rynkar på näsan

Har inte körkort, men, tja...
    Jag hade tutat förstås. Och kommer den stackars gångaren inte undan så gör han väl inte det :/

• Tigrino

Hängt mig på tutan och pressat ner kopplingen och hoppats att bilen mest puttas framåt och att fotgängaren hinner undan! 
    Tror jag. Om jag är med om det här nån dag så lovar jag att skriva hur jag agerade!

• SoStylish

Förlåt, men är inte den här diskussionen lite väl absurd? Hur man än gör så dödar man tydligen någon och du vill att vi ska diskutera vem vi helst tar livet av? En fotgängare, ett spädbarn eller några barn på en skolgård? Jag förstår hur du tänker TS men det känns som att det hela spårade ur lite nu.

Om jag själv tänker mig in i samma situation och hur jag hade gjort som bilförare i en liknande situtation (utan att jag har ihjäl barn på en skolgård om jag svänger åt ena hållet och det där) så hade jag förmodligen slängt mig på tutan. Har jag tillräckligt med tid kvar att hinna tänka och tuta så hinner förmodligen fotgängaren inse vad som händer och kunna slänga sig åt sidan! Men jag tänker inte sitta och tänka på vem jag helst dödar.

• Lalalong

Jag gissar att jag hade bromsat och blivit påkörd av lastbilen... I den situationen tror jag inte jag hade reflekterat och tänkt på konsekvenserna av olika beslut. Utan jag hade instinktivt bromsat för att hindra att köra på någon..
    Men det är ju bara en gissning.

Klara 060504, Alva 100117
  • HannaS86

Jättesvår fråga men spontant tror jag att jag hade bromsat ändå och inte kört på fotgängaren, lastbilen kan ju inte köra över mig utan bara köra på mig bak. Det blir såklart en rejäl smäll men jag tror inte att jag skulle kunna ta beslutet att köra på en annan människa avsiktligt. Men jag vet inte säkert såklart, har inte varit i situationen.

• Myrbäret

Låt mig gissa, signalhornet på bilen är också trasigt?

• Primrose

Som inbiten fotgängare i Stockholm och körkortslös är jag ganska övertygad om att de flesta bilförare skulle välja att riskera att döda fotgängaren genom att köra vidare. Tuta? Ja, kanske. Bromsa, knappast. Jag överdriver förstås litet, för visst finns det många bilförare som är helt laglydiga och respekterar fotgängare. Men tvyärr råkar jag också dagligen ut för biliister som är helt hänsynslösa. Och varför är det fortfarande tillåtet att tala i mobiltelefon när man kör bil i Sverige - när det inte är det i något annat land i Euorpa (jo, möjligen ett östeuropeiskt land också, jag minns inte vilket). Själv låter jag bli att prata i mobilen när jag går ute i livligt trafikerade områden med min son i barnvagn, så att jag ska kunna ha så mycket koll som möjligt på vad bilisterna och, inte minst, cyklisterna har för sig.

• ugnspannkakan

jag tutar allt vad jag har så att fotgängaren fattar och springer.

• ugnspannkakan

eftersom alla människor är lika mycket värda och spädbarnet har större chans att överleva eftersom den sitter bakåtvänd i framsätet hade jag bromsat om forgängaren ändå inte hade sprungit.

• Reglementet

Jag hade svängt in på skolgården, barn läker bättre.

• MassiiMotoo
    ugnspannkakan skrev 2010-06-29 09:37:35 följande:
    jag tutar allt vad jag har så att fotgängaren fattar och springer.
    Ja det och hinner inte människan bort i tid kör jag av vägen 
  • My Girls

Jag lär få panik av en rattfull lastbilschaufför bakom mig så jag gasar och hoppas på det bästa. Min farfar dog av sviterna efter att en rattfull chaufför förlorat kontrollen över släpet. Det var vinterväglag, svinhalt och dåliga däck på lastbilen.
    Så glöm att jag tar den smällen för jag verkligen hatar lastbilar. Om något har jag stor respekt för större fordon.

Svar på tråden Kör du över fotgängaren eller stannar du??