Amning och sexlust
Ammar och känner ingen sexlust. Jag räknar kallt med att lusten ska komma tillbaka när jag slutat amma - snälla säg att det är så!
Någon som känner igen sig, hur har det varit för er andra?
Ammar och känner ingen sexlust. Jag räknar kallt med att lusten ska komma tillbaka när jag slutat amma - snälla säg att det är så!
Någon som känner igen sig, hur har det varit för er andra?
Ja, amningshormonerna sätter ner lusten rejält för de flesta. Men visst kommer den tillbaka när du slutat amma!
Håller inte med att lusten försvinner när man ammar. Tvärtom!
Verkar vara olika från graviditet till graviditet och amning. Har upplevt att både graviditet samt amning har gjort att lusten försvunnit helt. Men denna graviditet har jag varit som en omättad kanin!! hahaha
Men som svar på frågan, ja den kommer tillbaka! kan ta ett tag men den kommer igen
Ingen är lika. Vissa har ingen sexlust under grav. Ändra blir förvandlade till veritabla sexmonster. Efter förlossningen kommer en del igång med lusten ganska snabbt. Andra behöver mycket längre tid på sig (det kan även vara så att de som har STOR lust under grav tappar all lust efter förlossningen). Ammningshormnonerna kan spela roll till minskad sexlust. Även naturens "vishet" att mamman skall fokusera på barnet.
Men det är så mycket mer som kan påverka. Den stora omställningen med att få ett barn. Ett liv som är helt beroende av mamman (och pappan). Amnining, dåligt med sömn, inga rutiner har satt sig ännu, känslan av "upplåsthet" ocm man ännu inte har hunnit att acceptera, och bristen på sömn igen. Och om mannen inte har visat sig intresserad till sex under grav så kan det ha skapat besvikelse och att den blivande mamman har känt sig oattraktiv och ratad. Om nu mannen efter förlossningen tycker att nu är det OK igen att ha sex så är det inte ovanligt att en del tänker "Jasså? - NU passar det minsann. Varför dög det inte förut? Är det verkligen mig du vill ha?"
Tillbaka till frågan.
För vissa kan sexlusten återkomma väldigt snabbt. Och då pratar jag om att man verkligen känner lust/kåthet och inte bara är villig att ställa upp för husfridens skull. För andra kan det ta längre tid. Och för vissa kan det ta upp till ett år eller mer. Det är svårt att ge ett exakt svar på hur lång tid det tar eftersom vi alla är olika och detta inte är en exakt vetenskap som med graviditet osv. Hav tröst. Den kommer tillbaka bara ni låter den få chans att komma tillbaka och att du får tid till sömn, vila
Under graviditeten kände jag stor lust - vilket förvånande mig (hade läst och trodde att ALLA tappade den) - men nu är den borta.
Hade en jättefin födsel, återhämtade mig snabbt rent fysiskt, känner mig inte oattraktiv på något sätt utan är väldigt god vän med och stolt över min kropp. Trött är jag inte heller, för vi sover gott om nätterna.
Men känner inget sug på sex!
Ammar, och är "napp", och tycker att allt det är väldigt mysigt så amningen är inte jobbig men är orolig att sexlusten aldrig mer kommer tillbaka
Det har gått 8 månader sedan h*n föddes.
hej hej, hur har det gått för dig? har lusten kommit tillbaka?
Jag har samma problem, och min dotter är snart 7 månader. Ammar fortfarande, dock bara kvällar, nätter och morgnar eftersom jag börjat jobba igen. Även tidigare har det ibland varit lite si och så med lusten, men då har det alltid gått att lösa med lite extra mkt förspel, eller så har det varit någon enstaka gång och nästa dag är man som vanligt igen.
Men nu är det verkligen noll. Jag känner ingenting! Det har inget med min man att göra, jag har heller ingen lust att tillfredsställa mig själv, blir inte upphetsad av att se sexscener på film eller läsa om dem, går inte igång trots långa förspel, det är helt dött. Jag hoppas verkligen att det är amningen för såhär vill jag inte ha det på sikt. (Och inte min man heller, stackarn)
Amningen stegrade sexlusten på min fru, å det rejält....
Hur långt efter avslutad amning återkommer lusten? Jag hade lust under graviditeten, men inte min sambo, han tyckte det kändes fel. Nu har jag slutat amma sedan drygt 3-4 månader och haft mens 3 gånger. Borde inte kroppen ha återhämtat sig då? Min dotter är 9 ½ månad och jag vill såå gärna känna "suget" igen. Har bara hänt någon enstaka gång. Det blir mest trevligt för att mannen vill och det är ju jättetrevligt å skönt när man väl är igång.. Men jag vill känna att jag längtar efter honom igen, har är ju så underbar och jag känner mig så dum och tråkig när jag e såhär. Sover gott om nätterna med, skruttan sover i sitt rum 12 timmar i sträck på natten.
Tror det ligger mkt i att man får så otroligt mkt närhet från sin bebbe, under alla amningsstunder + övrigt "mys". Även om det givetvis inte går att jämföra med sex, som ju såklart är helt andra känslor (så ingen tar mig för att vara ett äckel). Tror kanske att man "fyller kvoten" med kontakten med en annan person på så sätt, kanske? Den teorin hade jag när min lust försvann (men kom tillbax). Kram på dig.