• Forumvärd

Vad är din definition på mobbing?

Det är alltid lika tragiskt när det uppstår mobbing oavsett var det händer.
    Mobbing och effekten av att vara utsatt för detta skördar offer och leder till att många  dagligen mår väldigt dåligt och far illa.

De flesta av oss är nog rörande överens om att mobbing inte ska förekomma och att det är ett förkastligt beteende men frågan är om definitionen på mobbing är densamma för alla.

Vad tycker du är mobbing och vad tycker du att man bör göra när det uppstår en mobbingsituation?

• Svar på tråden Vad är din definition på mobbing?
  • Shadilly
    Forumvärd skrev 2010-07-09 01:33:19 följande:
    Det som kan vara svårt att avgöra alla gånger är om det är mobbing det handlar om eller om det är medlemmar som tillfälligt råkat i mössan på varandra.
    Vi har reagerat hårt mot mobbing och fick en del kritik för det också i och med att medlemmar blev avstängda och trådar stängdes. Så att vi inte skulle se allvarligt på mobbing när det förekommer stämmer inte.
    Men är det verkligen så att ni har reagerat mot mobbing eller är det så att ni har modererat personangrepp?

Jag vet att mobbing som sker utan att det förekommer invektiv eller stötande språk inte är föremål för moderering. Och jag vill ju gärna tro på er när ni säger att ni inte gör skillnad på medlemmar.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Shadilly
    Forumvärd skrev 2010-07-09 01:37:00 följande:
    FL har tagit ställning i frågan och vi tillåter inte mobbing.
    Det är ett skäl till avstängning och som jag skrev i ett tidigare inlägg så har vi stängt trådar, plockat bort nya trådar som skapats och också stängt av medlemmar som mobbat.
    Det är inte alltid enkelt att avgöra om det handlar om mobbing och det är därför det är intressant med just definitioner.
    Det händer att en del anser att det är mobbing därför att någon inte tycker lika som dem i en fråga och när den personen sedan återigen hamnar i samma tråd så upplever sig en del som mobbade även om det per definition inte är det.
    I det fall jag talar om är det uppenbart för alla och envar och handlar inte om att inte dela åsikt.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Forumvärd
    Shadilly skrev 2010-07-09 01:37:22 följande:
    Men är det verkligen så att ni har reagerat mot mobbing eller är det så att ni har modererat personangrepp?

Jag vet att mobbing som sker utan att det förekommer invektiv eller stötande språk inte är föremål för moderering. Och jag vill ju gärna tro på er när ni säger att ni inte gör skillnad på medlemmar.
    Som jag skrev så är det inte alltid lätt att avgöra om det handlar om mobbing eller om det handlar om  medlemmar som råkat i mössan på varandra.
    Så det har säkert hänt att inlägg har tagits bort som personangrepp till att börja med innan det stått klart att det handlar om mobbing.

Har du något specifikt fall som du vet om så får du gärna inboxa mig så går det att kontrollera.
    Vet vi inte om att det förekommer så är det svårt att åtgärda och då händer det att inlägg tas bort som personangrepp.
  • Forumvärd
    Shadilly skrev 2010-07-09 01:38:58 följande:
    I det fall jag talar om är det uppenbart för alla och envar och handlar inte om att inte dela åsikt.
    Som sagt du får gärna inboxa mig med det fallet så ska jag be någon kontrollera hur det ser ut.
  • Shadilly

Jag är hyfsat säker på att du är bekant med fallet.

Men det är alltså på det viset att det måste vara ett personangrepp för att vara mobbing enligt FL:s definition?

• Forumvärd
    Shadilly skrev 2010-07-09 01:43:10 följande:
    Jag är hyfsat säker på att du är bekant med fallet.

Men det är alltså på det viset att det måste vara ett personangrepp för att vara mobbing enligt FL:s definition?
    Hur menar du nu?Obestämd

Personangrepp och att några gaddar ihop sig och är otrevlig mot någon annan eller gör sig löjlig över den personen är ju en del i mobbing.
    Är folk trevliga i flock så är det ju något helt annat.
  • Shadilly
    Forumvärd skrev 2010-07-09 01:45:43 följande:
    Hur menar du nu?Obestämd

Personangrepp och att några gaddar ihop sig och är otrevlig mot någon annan eller gör sig löjlig över den personen är ju en del i mobbing.
    Är folk trevliga i flock så är det ju något helt annat.
    Jag undrar över FL:s definition av mobbing. Om den stannar vid inlägg som bryter mot andra regler eller om den även täcker den mer raffinerade mobbingen som går ut på att göra sig löjlig över folk utan att vara grov.
  • Forumvärd
    Shadilly skrev 2010-07-09 01:48:52 följande:
    Jag undrar över FL:s definition av mobbing. Om den stannar vid inlägg som bryter mot andra regler eller om den även täcker den mer raffinerade mobbingen som går ut på att göra sig löjlig över folk utan att vara grov.
    FLs mobbingdefintion är rätt likartad den allmängiltiga definitionen.
    Det vill säga när några systematiskt utsätter en medlem för kränkande särbehandling. Det kan röra sig om hån, hot, förlöjligande, trakasserier och personangrepp. Ofta finns det ett ganska tydligt mönster där samma användare om och om återkommer i trådar som en specifik medlem skapar.
  • Shadilly
    Forumvärd skrev 2010-07-09 02:01:28 följande:
    FLs mobbingdefintion är rätt likartad den allmängiltiga definitionen.
    Det vill säga när några systematiskt utsätter en medlem för kränkande särbehandling. Det kan röra sig om hån, hot, förlöjligande, trakasserier och personangrepp. Ofta finns det ett ganska tydligt mönster där samma användare om och om återkommer i trådar som en specifik medlem skapar.
    Okej. Då får du gärna besvara mitt inboxmeddelande, för då har FL problem någonstans på vägen med sin upprätthållning.
  • Forumvärd
    Shadilly skrev 2010-07-09 02:04:28 följande:
    Okej. Då får du gärna besvara mitt inboxmeddelande, för då har FL problem någonstans på vägen med sin upprätthållning.

Du har svar i inboxen
  • Free Spirit

Er det også mobbing enlig FL når en skrattar åt TS for en sådan dum fråga eller åsikt, der TS kommer med sin seriøse åsikt og vil debattere?

• Plutteli

Hade jag varit känsligare och det rört sig om IRL hade jag helt klart ansett mig mobbad av en här på FL, men eftersom det rör sig om nätet så väljer jag att hoppas och tro att det bara är tillfälligheter...

Svar på tråden Vad är din definition på mobbing?