• Sibeb

Tonåringar och cykelhjälm

Har en 13-årig bonusdotter som har blivit TONÅRING, med allt vad det innebär. Kläder, smink och utseende i allmänhet är väldigt viktigt. Och natruligtvis så innebär det att hon inte vill använda sin cykelhjälm. Det går ju att "tvinga" henne, men jag misstänker starkt att den åker av när hon kommit runt knuten.

Vad skulle ni göra? Acceptera? Hota? Muta?

Kan tillägga att både jag och hennes pappa använder hjälm. Inte hennes mamma dock....

• Svar på tråden Tonåringar och cykelhjälm
  • NEOPLAN
    RadarQueen skrev 2010-07-19 08:06:33 följande:
    Fast då kan hon ju slippa bälte också för det är töntigt?
    Tycker det är oansvarigt av en vuxen att inte se till att barn har hjälm oavsett om de är äldre än 16.
    Hur fan fick du mitt inlägg till att hon skulle åka utan bälte?
    Åker man utan bälte i bil utgör man också en fara för andra, inte minst de i kupén. 
    En cyklist utan hjälm utgör inte mer fara för andra än en cyklist med.

Dessutom går det inte att jämföra skadorna som uppstår genom att ramla med cykel i 25 km/h, och att krocka i 100 km/h.

Skall man förlänga ditt resonemang kan man lika gärna tvinga på flickan en rallyhjälm och nackkrage i bilen.
  • PruttPottan

jo, det kan man faktsikt, det kräver ytterst lite fart för att välta och få skador för livet. Till och med allvarliga hjärnskador.
    Hur förklarar man för ett barn att vissa lagar är okej att bryta mot men inte andra?
    Och jo, rallyhjälm och nackkrage kanske vore en idé att ha när man färdas i bil så som många kör i trafiken.

• NEOPLAN
    RadarQueen skrev 2010-07-19 20:13:48 följande:

jo, det kan man faktsikt, det kräver ytterst lite fart för att välta och få skador för livet. Till och med allvarliga hjärnskador.
    Hur förklarar man för ett barn att vissa lagar är okej att bryta mot men inte andra?
    Och jo, rallyhjälm och nackkrage kanske vore en idé att ha när man färdas i bil så som många kör i trafiken.

Du påstår alltså att en cykelolycka, generellt sett, orsakar skador likvärdiga med de som folk ådrar sig bilolyckor?

Du behöver inte förklara något. Förhoppningsvis har barnet själv insett det i den åldern. Jag har t.ex. svårt att tro att flickan aldrig själv handlat utan att föräldrar givit samtycke.

Rallyhjälm och nackkrage kanske inte är nödvändigt trots allt.
    Det borde gå lika bra att klä hela bilens interiör i frigolit, det har ju uppenbarligen en fantastisk skadeförebyggande effekt.

• cocacola

jag skulle försöka tvinga fast ge upp om hon verkligen inte ville de e hennes huve jo de kan vara farligt men hon cyklar väl inte värsta loppet

• AngelWithoutWings
    SilverEmma skrev 2010-07-02 13:50:26 följande:
    Är det inte lag numera att barn under 15 MÅSTE använda hjälm? Vet hon om det? (om det nu stämmer...)
    Är 14 år  (går alltså i 7an) och på min skola (det är 17 klasser, 7-9) och av de ja har sett (alla cyklar ju inte) så är det bara jag och mina två bästisar och 2 st killar som använder hjälm! Och vi är över 300 elever..

Men alla tyckter det är töntigt och så, så folk bryr sig verkligen inte om att det är lag !

Själv tycker ja det är töntigt och idiotiskt att inte ha hjälm. Två i min släkt har blitt skadade pga att de inte har hjälm, en dog och en har haft yrsel jätte länge!

Folk reagerar faktiskt mer på om tonåringar har hjälm än om dem itne har det, men folk skuller ju reagera jätte mkt om man så många inte använde bilbälte, men nu reagerar ingen på att typ ingen har hjälm...
  • MrC

Är det något fel på hjälmen? Tycker hon att den är ful/töntig? Fick hon välja den själv? Om inte, ta henne till cykelbutiken och låt henne välja en tuff hjälm själv.

Kan skrämselpropaganda fungera? Visa henne hur det går om man krashar utan hjälm. Livet i rullstol är nog inte lika lattjo.

• Linda5

NEOPLAN du låter inte sann.

Om alla föräldrar höll på att det är lag så skulle det inte bli några problem. Sen finns ju den där skaran av föräldrar som prompt måste vara kompis med sina barn och sitter o håller med om att det är töntigt med hjälm och klart du inte behöver det m.m.

Hur eller Hur så är det lag. Om jag som förälder tycker den lagen är töntig så kanske grannen tycker att säkerhetsbälteslagen är töntig och morfar tycker att det är töntigt med en lag som förbjuder fyllekörning.
    Men till sist är det ändå lagar som ska följas vad du,grannen eller morfar än tycker.

• christina99

Men hallå, förlåt att jag blir upprör. Ta er ett besök på ett sjukhus med hjärnskador som skulle helt eller delvis kunnat invikits om hjälm varit på. Jag har sett dessa trafikoffer och kan bara säga att se de förtvivlade anhöriga och inse att ett barns framtid inte blir alls som de trott finns inget coolt eller vuxet bra med som ngn skrev ovan. Välkommen till min erfarenhet....

• mikroE

Jag blev tvingad till hjälm tills jag gått ut sexan men då var det inte lag på det så min mamma bestämde sin egen ålder. Hade jag varit barn nu hade jag dock aldrig fått cykla utan hjälm "har man inte förstånd att ha hjälm så har man inte förstånd att cykla" hade min morsa sagt. Det finns ju en orsak att åldern är 15, de som har hjälm fram till dess är mer benägna att ha det sedan som vuxna för det är ju oftast i 12-13års ålder det är värst att ha hjälm. Om jag tvingats ha hjälm tills jag var 15 så hade jag nog fortfarande använt det. Jag har dock lovat mig själv att får jag barn ska jag svälja min egen fåfänga och ha hjälm men än förmår jag mig inte.

• Uncle Frank
    christina99 skrev 2011-04-13 20:47:46 följande:
    Men hallå, förlåt att jag blir upprör. Ta er ett besök på ett sjukhus med hjärnskador som skulle helt eller delvis kunnat invikits om hjälm varit på. Jag har sett dessa trafikoffer och kan bara säga att se de förtvivlade anhöriga och inse att ett barns framtid inte blir alls som de trott finns inget coolt eller vuxet bra med som ngn skrev ovan. Välkommen till min erfarenhet....
    Som någon skrev ovan är det omöjligt att skydda sig mot allt.
    Visst, man skulle t.ex. kunna vira in sig i 1 meters lager av frigolit/mjukplast varje gång man går utanför dörren, för att skydda sig bättre vid en eventuell olycka av något slag, men är det rimligt?

NEJ.

Samma sak gäller cykelhjälmar. Lika orimligt som i ovan nämnda exempel.
  • lillronya

I vårt hem fösöker vi följa lagen.

Alltså SKA  barnen/tonåringarna ha cykelhjälm när de cyklar.

Dock har mina tjejer då valt att inte cykla alls under en period tills de lagligt får cykla utan..

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio > www.femsmahjartan.blogspot.com <
  • Linda5
    lillronya skrev 2011-04-14 23:03:44 följande:

I vårt hem fösöker vi följa lagen.

Alltså SKA  barnen/tonåringarna ha cykelhjälm när de cyklar.

Dock har mina tjejer då valt att inte cykla alls under en period tills de lagligt får cykla utan..

Det är ju deras val och ni lär dom att man följer lagen. Helt sunt tycker jag.
Svar på tråden Tonåringar och cykelhjälm