• Anonym

Han älskar fötter

Hej.Min kusins son som är 2 år ÄLSKAR fötter med nagel lack på. Han blir jätte lugn och konstig i ansiktet när han ser fötter med nagellack..Han lägger sig på fötterna och gosar med dom.Gnuggar underdelen (snoppeN) med fötterna!!!Jag tycker det är jätte obehagligt och har sagt ifrån,,  vad kan det vara???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 09:42
    Han gör samma sak varje gång han ser fötter ed nagelack på...Hans föräldrar tycker väl att det är lite roligt men inget dom uppmuntrar honnom till. Han har INTE varit utsatt för något det kan jag svara på 99%....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 09:45
    När jag säger ifrån så lyssnar han inte han fortsätter tt gosa med mina fötter....Oroad är dom inte men dom tyckte att jag skulle fråga och att det skulle vara interesant att få veta vad det kan bero på.
  • Svar på tråden Han älskar fötter
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är väldigt svårt att veta hur detta beteende har uppkommit. Är det något du lagt märke till vid flera tillfällen? Gör han det hela tiden? Vad tycker hans föräldrar om det? Är de oroade?
    Vad händer när du säger ifrån?
    Jag tycker att du gör precis det du ska göra. Vuxna ska sätta gränser när barns beteenden väcker känslor av obehag, det är vårt sätt att lära barn vad som är "normalt" och vad som inte är det. Ibland kan föräldrar uppmuntra barn, när de visar såna här beteenden, för de tycker det är gulligt eller liknande, men det medför ju att barnen fortsätter och gör mer av samma konstiga beteende och inte förstår att det inte är naturligt.
    I din fråga ligger också något av om den här lilla pojken har blivit utsatt för något otillbörligt. Detta är förstås omöjligt att svara på, men det vi kan konstatera är att någon form av brist på gränssättning rör det sig om. Är detta bara något mycket kortvarigt är det säkert inget att oroa sig för, men tar det andra former kan det finnas anledning att lägga sig i. Vi har alla en anmälningsplikt när vi tror att att ett barn far illa.
    Första steget är att vara uppmärksam som du har varit.
    Med vänlig hälsning
    Margit

Svar på tråden Han älskar fötter