• Anonym (Superwoman)

Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dom!!

Varför ar det så svårt att ta hand om sina barn??

Varför har dagens föräldrar så dålig självförtroende? Tror på allvar att barnen har det bättre på förskolan än med sina föräldrar??

Fick senast igår höra att en  2 åring ska på "sommardagis" nästan hela sommaren. Ledig 1 vecka. Föräldrarna är hemma hela sommarn."Behöver leka av sig"

* En annan liten ska vara på förskolan hela sommarn då mamman ska åka iväg på semester. Mamman försa sig.

*En liten ska vara ledig 1 vecka. Mamman är mammaledig. Varför skaffa en till om man inte orkar med den första?

Jag säger inte att förskolan är dålig men barnen behöver sina föräldrar. Förskolegrupperna är stora. Om man som förälder inte orkar med 1 eller 2 barn hur tror ni man gör med 7 barn per pedagog?

Snart börjar "sommardagis". Tro inte att det blir fler personal. Hos oss är det 2.5 pedagoger och 22 barn.

Får höra ursäkter som "gillar att vara på dagis" Låter man barn mellan 1-5 bestämma vad dom vill göra hela tiden eller bara när det passar? Inte får barn som gillar godis/glass det varje dag bara för att den gillar det

" Har akassan och då måste barnet vara på förskolan" Nej, a kassan kräver inget sånt!! Den kräver att man har förskoleplats om mna skulle få jobb. MAO så kan man förklara läget för personalen så är det klart

Njut av tiden med era barn den kommer inte tillbaka

• Svar på tråden Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dom!!
  • Maddisen80

Här i landskrona har de ett tagis som heter dag och natt, de är ju bra ifallat föräldrarna jobbar natt så kan dem ha barnen på det dagiset ,de tycker jag är super ,man kan lämna barnen några timmar.

• Anonym (??)
    Dumlekolan skrev 2010-07-05 09:21:55 följande:
    Nej, men vad hindrar att ha barnen hemma ÄVEN när det finns läroplan.
    '
    Är inte det en del av att lära sig att leva: att vara med sitt småsyskon och föräldrar i vardagen?
    Helt ärligt så tycker jag det är nyttigare för mitt barn att vara på förskolan 15 timmar i veckan än att gå här hemma och tråka precis hela dagarna. Han får mycket mycket mer stimulans och utvecklas mer när han får leka med jämnåriga.

Veckan har 168 timmar, barnet är på förskolan 15 av dessa... alltså har barnet mycket mycket tid ändå att vara hemma på.
    Jag tycker snarare synd om de barn som inte får börja förskolan förens de är 3-4 jag anser att de blir socialt hämmade.

Jag själv fick aldrig gå på dagis som liten, mormor hade hand om mig istället.... det ger mig rysningar för jag önskar SÅ att mina föräldrar hade tagit ett beslut som gagnat mig sen, jag fick en chock när jag började skolan, hade inga vänner och fick det jätte svårt då jag inte lärt mig leka med andra barn.
    Det är toppen att man får ha barn på förskolan trots att man själv ar föräldraledig.
  • redneck girl

håller med ts .finns många överstimulerade barn där ute.och jag har inga hämmade barn här hemma.de har inte börjat på dagis före tre års ålder.de stora går det hur bra som helst för i skolan.men de som stimmar,bråkar är ju ofta de som aldrig fått vara med sin mamma och pappa.nått måste hända...och fixar ingen annan det...så ser de till att det händer nått själva.själv har jag aldrig gått på dagis.var hemma med mormor 4 tim om dagen,då mamma jobbade.jag hade inga som helst probelm att börja skolan.tider att passa och tidiga mornar,hinner de få sin dos av senare i livet så det räcker och blir över.

• Anonym (Superwoman)
    Hertha skrev 2010-07-05 08:34:45 följande:
    Men ta semester i 10 veckor så behöver ditt barn inte heller vara på dagis i sommar.

Min äldsta ska nu ha semester till mitten av september och det gör mig givetvis till en mycket bättre och mer fantastisk förälder än alla andra som tvingar sina barn att vara på förskola utan vettig anledning. Jag menar, fortsätter folk att ha samma liv i juli som i november? Trodde sommaren botade alla problem Oskyldig.
    Hur många personer du känner har rätt till 10 veckors semester?? JAg önskar så inneligt att jag hade det men har 4 veckor semester. Skulle det vara så att det blir få barn så kan jag ta med mina barn till jobbet eller om det blir tomt så kan jag ha "storstädning " och barnen får vara med MIG
    Mammatillwilliam skrev 2010-07-05 08:25:39 följande:
    Anledningen att jag frågade om din semester var att du skrev att dina barn måste vara på sommardagis bara för att andra föräldrar inte tar hand om sina barn, du måste ju jobba dina timmar ändå vilket du bekräftade. Att hävda att du kan prata om vilken plats son helst är dumheter då de föräldrar som eventuellt känner igen exemplen ändå vet vem du pratar om. Jag tycker generellt som du, barn ska ha lov och personligen vill jag inget hellre än att vara med mina barn jämt. Men du ska inte döma och sätta dig över dina kunder. Du har ett serviceyrke.
    Reallitycheck: Hela (då det är en svensk sajt) Sveriges befolkning är inte inne på FL i tid och otid
    Visst är det ett serviceyrke och jag gör mitt jobb jättebra! Sen om jag väljer att skriva av mig på fl är upp till mig

Ska vi var sånna och räkna exakta timmar...hämtar man 15 och så får dom gå och lägga sig 19 är det 4 timmar om dagen.Fyra gånger fem är 20 timmar. Vaknar dom en timme innan förskolan? Då lägger vi på 5 timmar. Det är förstås HELA helgerna också Förvånad OBS pratar om VAKNA timmar

Varför är man hemma och "tråkar" ? BArnen kan ju hitta på massor. VArför måste stimulans bara finnas på förskolan? Leka med andra barn kan man göra i parken, på gården, i pizzerian, på badhuset,

För den som var nyfiken så jobbar jag inte i Sthlm.
    Anonym (??) skrev 2010-07-05 12:11:21 följande:
    Helt ärligt så tycker jag det är nyttigare för mitt barn att vara på förskolan 15 timmar i veckan än att gå här hemma och tråka precis hela dagarna. Han får mycket mycket mer stimulans och utvecklas mer när han får leka med jämnåriga.

Veckan har 168 timmar, barnet är på förskolan 15 av dessa... alltså har barnet mycket mycket tid ändå att vara hemma på.
    Jag tycker snarare synd om de barn som inte får börja förskolan förens de är 3-4 jag anser att de blir socialt hämmade.

Jag själv fick aldrig gå på dagis som liten, mormor hade hand om mig istället.... det ger mig rysningar för jag önskar SÅ att mina föräldrar hade tagit ett beslut som gagnat mig sen, jag fick en chock när jag började skolan, hade inga vänner och fick det jätte svårt då jag inte lärt mig leka med andra barn.
    Det är toppen att man får ha barn på förskolan trots att man själv ar föräldraledig.
    Det var inte fel att du fick stanna hemma med mormor. Kanske mormor hade kunnat hitta på fler saker med dig där du hade kunnat träffa barn
  • Anonym (??)
    Det var inte fel att du fick stanna hemma med mormor. Kanske mormor hade kunnat hitta på fler saker med dig där du hade kunnat träffa barn
    Jo det var hel fel, jag är helt övertygad om att jag hade haft det bättre om jag fått vara på dagis, likväl som att jag är övertygad om att mina barn har det bra när de får vara på dagis.

Varför har du valt ett sådant yrke som du nu har om du inte tror på förskolans verksamhet?
  • UpsyDaisy

Jag stör mig på rubriken "varför skaffa barn om man inte kan ta hand om dem"...INGET kan förbereda en på hur det är att få barn. Alla reagerar olika. Det är en omtumlande process och vissa som man tror skulle vara underbara föräldrar får problem...medans andra som man kanske tänker "de borde aldrig få barn" visar sig bli helt fantastiskt engagerande föräldrar. Jag hade själv ingen aning om hur jag skulle bli som förälder...man vet aldrig helt enkelt. Så störig rubrik!!!

• Anonym
    Anonym (Superwoman) skrev 2010-07-03 18:36:50 följande:
    Varför ar det så svårt att ta hand om sina barn??

Varför har dagens föräldrar så dålig självförtroende? Tror på allvar att barnen har det bättre på förskolan än med sina föräldrar??

Fick senast igår höra att en  2 åring ska på "sommardagis" nästan hela sommaren. Ledig 1 vecka. Föräldrarna är hemma hela sommarn."Behöver leka av sig"

* En annan liten ska vara på förskolan hela sommarn då mamman ska åka iväg på semester. Mamman försa sig.

*En liten ska vara ledig 1 vecka. Mamman är mammaledig. Varför skaffa en till om man inte orkar med den första?

Jag säger inte att förskolan är dålig men barnen behöver sina föräldrar. Förskolegrupperna är stora. Om man som förälder inte orkar med 1 eller 2 barn hur tror ni man gör med 7 barn per pedagog?

Snart börjar "sommardagis". Tro inte att det blir fler personal. Hos oss är det 2.5 pedagoger och 22 barn.

Får höra ursäkter som "gillar att vara på dagis" Låter man barn mellan 1-5 bestämma vad dom vill göra hela tiden eller bara när det passar? Inte får barn som gillar godis/glass det varje dag bara för att den gillar det

" Har akassan och då måste barnet vara på förskolan" Nej, a kassan kräver inget sånt!! Den kräver att man har förskoleplats om mna skulle få jobb. MAO så kan man förklara läget för personalen så är det klart

Njut av tiden med era barn den kommer inte tillbaka
    Låter som om du är lite arg.. Gör det bästa för de barn som är där, du vet inte vilka hemförhållanden alla barn har! Kanske har just dessa barn det bättre på förskola än hemma! Alla föräldrar har olika förutsättningar! De flesta föräldrar har sina barn hemma när de är lediga! / Specialpedagog
  • Hertha
    Anonym (Superwoman) skrev 2010-07-05 17:09:22 följande:
    Hur många personer du känner har rätt till 10 veckors semester?? JAg önskar så inneligt att jag hade det men har 4 veckor semester. Skulle det vara så att det blir få barn så kan jag ta med mina barn till jobbet eller om det blir tomt så kan jag ha "storstädning " och barnen får vara med MIG

Ska vi var sånna och räkna exakta timmar...hämtar man 15 och så får dom gå och lägga sig 19 är det 4 timmar om dagen.Fyra gånger fem är 20 timmar. Vaknar dom en timme innan förskolan? Då lägger vi på 5 timmar. Det är förstås HELA helgerna också Förvånad OBS pratar om VAKNA timmar
    Men om vi ska vara såna och räkna timmar så brukar barn sova max 12 timmar per natt, det betyder 2 vakna timmar på morgonen och plötsligt är vi uppe i 25 timmar. Är de lite äldre barn lägg på lite till. Är det yngre barn så sover de ändå på dagis. Då får du plötsligt dra ifrån 10 timmar. Hur du än gör spenderar barn mer tid med sina föräldrar så länge de går färre än 30 timmar i veckan.

Och om du nu bara har 4 veckor om året så skulle jag leta upp ett bättre jobb, de flesta brukar väl ha 5 veckor nu? Tycker folk ska sluta racka ner på andra föräldrar och koncentrera sig mer på sitt eget liv. Eller hade du tyckt det var kul om jag rackade ner på ditt "stackars barn" som "bara" får vara hemma från dagis i 4 veckor i sommar. Och då antar jag att barnet inte kommer kunna vara ledig vid jul?

Man vet aldrig vilka barn man får, ettan var kanske superenkelt och man känner sig som värsta superwoman i jmf med andra föräldrar och sen kommer 2:an och är den totala motsatsen. Kan du förstå maktlösheten och ångesten över att aldrig har ork till något annat än att sätta igång ytterligare en film åt första barnet?

Och när det gäller a-kassa så får du bara det om du är arbetslös, är man arbetslös SKA man söka jobb. Att söka jobb tar tid. Jag tror jag satt 20-30 timmar i veckan och sökte jobb, filade på CV eller ringde företag. Tur för mig att min man var föräldraledig, annars hade jag haft 13 timmar i veckan på jobbsökning. Tur för mig att jag slapp pedagoger som du.
  • Skogsflickan

Håller med dig ts till 100%! Verkar som att många skaffar barn som om dom stackars barnen vore en prydnadsgrej..Du vet man ska ju ha villa,volvo,vovve och gärna 2-3 barn som man kan visa upp med sin falska fina fasad...

• Anonym

Jag är lärare och vi jobbar ju in en längre ledighet under sommaren genom att jobba 45 timmars veckor under läsåret. Mina barn är lediga när jag är ledig, på de lov jag är ledig. Under sommaren blir det strax innan midsommar till mitten på augusti. Mina barn älskar dagis och visst kan det vara jobbigt att ha dem hemma ibland, speciellt när det är så här varmt, men jag försöker att engagera mig och dem och få en härlig tid tillsammans. Om det hade varit så att jag och min sambo hade de obligatoriska 5 veckors semester per år så skulle vi ta fyra veckor under sommaren varav två tillsammans så att barnen får vara hemma sex veckor och lägga sista veckan under jullovet. Barnen har det säkert kanon på dagis, men jag vill vara med mina barn, man missar så himla mycket ändå, så när man har möjlighet så ska man självklart ta den.

• Hertha

Ärligt talat fattar jag inte vad det är för folk man umgås med IRL här på FL. Jag tror aldrig jag har stött på en familj där man inte vill umgås så mycket som möjligt med sina barn. Där föräldrarna inte gör allt de kan för att barnen ska ha ett bra liv där de spenderar lagom mycket tid på förskola och har ett kul liv på fritiden.Den vanligaste ångesten bland mina vänner är att få ihop maximalt antal lediga veckor för barnet och ändå kunna ge barnet lite semester med BÅDA föräldrar samtidigt och de slår verkligen knut på sig i sina försök.

När jag jobbade som lärare mötte jag däremot föräldrar ibland som jag kan tänka mig har haft den typ av relation till förskolan som visas upp här men med tanke på mitt elevunderlag så var det inte några statusjagande karriärsmänniskor utan föräldrar med många problem i vardagen, just den typen av föräldrar som har gjort att man i Sverige velat ge alla barn möjlighet att träffa utbildade pedagoger varje dag. Men den typen av föräldrar är i minoritet.

• Söta Nasse

mina barn är riktiga dagisbarn och vi har upptäckt att i alla fall stora sonen på 4år behöver den sociala stimulansen från kompisar och så för att han ska vara helt nöjd. Och lilla sonen älskar dagis och vill alltid dit.

Barnen får gå på dagis så länge som är bra för de. de har gått 25timmar per vecka och det har varit perfekt.

Nu blir de dock hemma några månader tills vi fått ny dagisplats 

stora sonen klarade inte av sommardagis så våra barn kommer garanterat vara hemma minst de 3 veckor  som vanliga dagiset har stängt och barnen erbjuds gå på ett dåligt sommardagis.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Dumlekolan

Louise Hallin (leg psykoterapeut, barnmorska) har vid flera tillfällen sagt att barn upp till 3 år har det bättre med föräldrarna än på dagis. (Jag kan tänka mig att hon ser undantag från det påståendet, såsom uppenbart dysfunktionella familjer).

• Anonym (???)
    Men,,,vad är detta???,,,
    T.s,,,håller me dig från början.....
    När man läser svaren här,,så finns det 2 olika klickar av människor/föräldrar....
    Inget snack om saken,,,klart barn ska va hemma på sommaren under semester,,,vaddå,,"H*n har så roligt på dagis o behöver stimulansen,,????,,
    Ja,,men hitta på nåt me dina egna barn,stimulera dom själv med aktiviteter,sommaren är ju underbar för olika saker att göra...
    Trötta ego föräldrar som prompt hävdar att barn,,små  som 1 åringar o uppåt,,att de ska va på dagis non stop,,max timmar,för att de behöver stimulans,,är ju nonsens..då behövs hjälp nånstans.
    Inget är mer värt än som barn att få va hemma me mamma/pappa.....
    Vad är problemet,,,orkar ni inte?  Har ni ingen lust?,,har ni ångrat er?
  • Anonym (mamman)

I mig värkte det i hjärtat när jag var tvungen att ha dottern, då 9 år, på sommarfritids för att jag (ensamstående med pappan ur bilden) gick som timmis och inte hade ekonomiskt val att stanna hemma, eller släkt som kunde ha henne. 2 veckor tog jag ledigt (utan lön givetvis).
    Hon VANTRIVDES på fritids.
    Nu är hon däremot 15 år och stortrivs. :)
    Skönt att det blir bättre..

Men till ts: ja det är fördjävligt när föräldrar tror att förskolan är någon slags lagstadgad barnvakt.
    DEN ÄR ENBART TILL FÖR BARNEN NÄR NI ARBETAR/ LETAR JOBB!
    Stimulans till barnen får ni faktiskt fixa på eran egna fritid, som att tex gå ut med barnen till en lekpark.
    Eran "egentid" är också en fritidssyssla- ordna barnvakt på annat sätt.
    Eller låt bli att skaffa barn.

Svar på tråden Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dom!!