Hertha skrev 2010-07-05 08:34:45 följande:
Men ta semester i 10 veckor så behöver ditt barn inte heller vara på dagis i sommar.
Min äldsta ska nu ha semester till mitten av september och det gör mig givetvis till en mycket bättre och mer fantastisk förälder än alla andra som tvingar sina barn att vara på förskola utan vettig anledning. Jag menar, fortsätter folk att ha samma liv i juli som i november? Trodde sommaren botade alla problem

.
Hur många personer du känner har rätt till 10 veckors semester?? JAg önskar så inneligt att jag hade det men har 4 veckor semester. Skulle det vara så att det blir få barn så kan jag ta med mina barn till jobbet eller om det blir tomt så kan jag ha "storstädning " och barnen får vara med MIG
Mammatillwilliam skrev 2010-07-05 08:25:39 följande:
Anledningen att jag frågade om din semester var att du skrev att dina barn måste vara på sommardagis bara för att andra föräldrar inte tar hand om sina barn, du måste ju jobba dina timmar ändå vilket du bekräftade. Att hävda att du kan prata om vilken plats son helst är dumheter då de föräldrar som eventuellt känner igen exemplen ändå vet vem du pratar om. Jag tycker generellt som du, barn ska ha lov och personligen vill jag inget hellre än att vara med mina barn jämt. Men du ska inte döma och sätta dig över dina kunder. Du har ett serviceyrke.
Reallitycheck: Hela (då det är en svensk sajt) Sveriges befolkning är inte inne på FL i tid och otid
Visst är det ett serviceyrke och jag gör mitt jobb jättebra! Sen om jag väljer att skriva av mig på fl är upp till mig
Ska vi var sånna och räkna exakta timmar...hämtar man 15 och så får dom gå och lägga sig 19 är det 4 timmar om dagen.Fyra gånger fem är 20 timmar. Vaknar dom en timme innan förskolan? Då lägger vi på 5 timmar. Det är förstås HELA helgerna också

OBS pratar om VAKNA timmar
Varför är man hemma och "tråkar" ? BArnen kan ju hitta på massor. VArför måste stimulans bara finnas på förskolan? Leka med andra barn kan man göra i parken, på gården, i pizzerian, på badhuset,
För den som var nyfiken så jobbar jag inte i Sthlm.
Anonym (??) skrev 2010-07-05 12:11:21 följande:
Helt ärligt så tycker jag det är nyttigare för mitt barn att vara på förskolan 15 timmar i veckan än att gå här hemma och tråka precis hela dagarna. Han får mycket mycket mer stimulans och utvecklas mer när han får leka med jämnåriga.
Veckan har 168 timmar, barnet är på förskolan 15 av dessa... alltså har barnet mycket mycket tid ändå att vara hemma på.
Jag tycker snarare synd om de barn som inte får börja förskolan förens de är 3-4 jag anser att de blir socialt hämmade.
Jag själv fick aldrig gå på dagis som liten, mormor hade hand om mig istället.... det ger mig rysningar för jag önskar SÅ att mina föräldrar hade tagit ett beslut som gagnat mig sen, jag fick en chock när jag började skolan, hade inga vänner och fick det jätte svårt då jag inte lärt mig leka med andra barn.
Det är toppen att man får ha barn på förskolan trots att man själv ar föräldraledig.
Det var inte fel att du fick stanna hemma med mormor. Kanske mormor hade kunnat hitta på fler saker med dig där du hade kunnat träffa barn