• April 99

förskollärare där ute som ansökt om havandeskapspenning. Vad har ni skrivit?

Har blivit besatt av att ta reda på allt om havandeskapspenning nu när foglossningen har kommit redan i v.7 denna gång och förra gången var jag lite sent ute, då jag inte fattat nått om vad det var, men fick sjukskrivning iaf.
    Hade bälte, sjukgymnast, akupunktur m.m. men hade så ont så det går inte att beskriva.

Ska skola in ett gäng 1-2 åringar i augusti och börjar oroa mig riktigt mycket nu när jag nu i helgen haft så ont, när jag varit ledig alltså, fasar för denna arbetsvecka för att inte prata om hösten...känner att det blir mycket tuffare nu när man dessutom har en pojke, på nu drygt 2 ½ år.

Vill veta allt!!!

Vad skrev du?
    Hur mycket skrev du?
    När ansökte du?
    Vad skrev läkaren?
    Vad skrev din arbetsgivare?
    Fick du det beviljat?(ifall det har tagits beslut om)

snälla hjälp mig!

• Svar på tråden förskollärare där ute som ansökt om havandeskapspenning. Vad har ni skrivit?
  • bomullshuve
    April 99 skrev 2010-12-15 12:58:01 följande:
    capo och ni andra-det finns nog delade meningar om det där med att nämna ex. foglossning osv. för i mitt svar stod det att anledningen till att jag fått det beviljat var min arbetsbelastning i kombination med mina särskilda besvär gjorde att jag fick det. Men de tolkar så olika på FK verkar det som...

bomullshuve-sorry att jag inte varit inne (pga foglossningen såå) så ajg inte kunnat vara till någon hjälp, mne jag skcikade in mitt orginal moderskapsintyg med havandeskapsansökan...de var så jag om min hanläggare på FK (för min sjukskrivning) lisstade ut att ansökan om havandeskap hade kommit in. Registreringen av att moderskapsintyget fanns på min sida(FK hemsida) men inte att själva ansökan kommit in. Så för mig gick det bra att skcika alla handlingar på en gång.
    Hur får man förresten veta svaret?
  • April 99

jag fick veta via brev...många ringer ju själva för att de är otåliga och vill veta, jag var en dag från att ringa eller nått. då kan man ju få veta innan postgången...endel har blivit uppringda också...

• bomullshuve
    April 99 skrev 2010-12-18 16:10:29 följande:
    jag fick veta via brev...många ringer ju själva för att de är otåliga och vill veta, jag var en dag från att ringa eller nått. då kan man ju få veta innan postgången...endel har blivit uppringda också...
    Ok tack för svaret. Jag börjar känna att det är dags att säga till på jobbet hur länge till jag ska jobba, men allt beror ju på HP. Blir den beviljad slutar jag ganska snart, blir den inte det måste jag jobba lite längre....
    Nu är det ju massa helger, jul, nyår, trettonhelgen så det lär säkert dröja lite...
  • April 99

mm...jag fick veta precis en månad innan jag skulle jobba sista dagen , väntade ca 3 veckor att få svar tror jag.

• bomullshuve
    April 99 skrev 2010-12-20 14:40:19 följande:
    mm...jag fick veta precis en månad innan jag skulle jobba sista dagen , väntade ca 3 veckor att få svar tror jag.
    Sa du nått till din chef? Vad hade ni för kommunikation?
    Det är det jag tycker är svårast..
  • April 99

har haft en tydlig kommunication hela tiden(även om jag inte alltid tyckt att de förstår mig), speciellt iom att jag blev ½ sjukskriven så tidigt (halvtid ungefär)
    Men jag försökte ringa, men kom inte fram, så jag mailade direkt mina chefer när jag fått svaret. de tycket de var skönt att änrligen veta!

• bomullshuve
    April 99 skrev 2010-12-22 11:32:53 följande:

har haft en tydlig kommunication hela tiden(även om jag inte alltid tyckt att de förstår mig), speciellt iom att jag blev ½ sjukskriven så tidigt (halvtid ungefär)
    Men jag försökte ringa, men kom inte fram, så jag mailade direkt mina chefer när jag fått svaret. de tycket de var skönt att änrligen veta!

Jag förstår. Jag träffar mina chefer (2st) väldigt sällan så just det här momentet tycker jag är svårt. Svårt för att jag inte vet själv när jag tänker gå hem och jag är ju inte sjukskriven alls... Nu är det helger och det får vila, men får nog skicka ett mail när jag är tillbaka i januari...
  • CarroWik

Hej!

Jag måste bara fråga, säkert jätte dum fråga. Men när ska man tidigast söka HP?

Också förskollärare och det är tungt att vara på jobbet heltid  med 35 barn på avdelningen. Men hade nästan trott att det var omöjligt som förskollärare att få HP. Men kanske inte..

• bomullshuve

Jag fick mitt besked med posten igår och det är beviljat! Dock stod det också att förskolläraryrket inte klassas som tillräckligt tungt, men att mina särskilda besvär i samband med graviditeten gjorde att jag fick det beviljat.

• April 99

grattis bomullshuve-visst är det underbart! men otroligt tråkigt att det måste skriva med det i brevet tycker jag, mne de har väl ett policystycke som ska vara med  så våra kära kollegor där ute i sverige ska veta att minnsan inte är så tungt...när börjar din hp? jag går på min nu...tur är väl det för att ta sig fram o tillbaka till sonens förskola 2 ggr om dagen är tillräckligt för mig...phu!

carrowik-jag vet inte...jag fick in mitt ca 2 månader innan och fick svar ca 1 månad innan jag gick på HP:n, men eftersom det påverkar sitt arbete så tycker jag att man ska vara ute i så god tid som möjligt, speciellt om man tänker överklaga ifall det inte blir beviljat. Lycka till! 

• snöig81

Känner mig totalt grön på det här med försäkringskassan och HP...Kan nån vänlig själ förklara exakt hur jag går tillväga för att ansöka om HP, vilka blanketter ska skickas in, vilka intyg ska finnas osv?? Det är ju en djungel att ta sig igenom!
    Sen undrar jag också om det är någon som har blivit sjukskriven på heltid och fått det godkänt av FK? Min läkare och sjukgymnast vill sjukskriva mig men jag vill helst arbeta halvtid några veckor till iaf och ska prova det ett tag. Förhoppningsvis går det bra men man vet ju aldrig. Är det ens lönt att hoppas på ersättning från FK??

• EQ85

jag sparar denna tråden. ska nämligen skicka in mina papper idag till FK.
    är i v 22. haft foglossning både bak och fram sedan v 10-11. har bälte som gör det lite bättre men jag kommer inte kunna jobba länge till. förskollärare och har åldern 1-3 på barnen. bara inskolningar efter sommaren.
    Har skrivit ganska utförligt men ifall de skulle säga nej så har ni nämt ett antal saker oms jag inte tagit upp.
    det här med hur många lyft per dag med stolar, leksaker, mattor med mera.

Nu är det bara att hålla tummarna.
    {#emotions_dlg.flower}

• madelelina

EQ85 jag håller tummarna att det går igenom. Fick min havandeskapspenning igenom och då har jag inte foglossningar eller några större bekymmer så det verkar som de lättat på det nu för förskollärare och det är ju tur. Kan inte ens tänka mig att jobba nu, är i v.36. Då har jag ändå större barn med 1-5.

Lycka till! /madelelina 

• EQ85
    madelelina skrev 2011-07-15 10:27:51 följande:
    EQ85 jag håller tummarna att det går igenom. Fick min havandeskapspenning igenom och då har jag inte foglossningar eller några större bekymmer så det verkar som de lättat på det nu för förskollärare och det är ju tur. Kan inte ens tänka mig att jobba nu, är i v.36. Då har jag ändå större barn med 1-5.

Lycka till! /madelelina 
    jag kom dock på att jag inte skrivit i 2 rutor.
     "jag har begärt omplacering till andra arbetsuppgifter" och "jag bifogar ett utlåtande om placering".
    Försökt att nå båda mina chefer men inte fått tag i ngn av dem.
    så skickade in papperna igår och så får jag föröska få tag i dem så att de kan skriva ett utlåtande om de inte kan omplacera mig. Känns egentligen meningslöst att prova att bli omplacerad nu, har väldigt ont och smäller i ryggen när jag vänder mig i sängen. Hoppas jag får tag i cheferna snart. Pratade senast med en av dem för 3-4 veckor sedan. Sen har chefen inte hört av sig.

Du kunde inte bli omplacerad heller med tanke på att du är på 1-5 avdelningen? Jag är på 1-3 men vi har en 4-5 avdelning med. Men det betyder ändå tungt arbete. Usch jag hoppas jag får tag i dem snart.

Håll tummarna
  • EQ85

Jaaaaa! fick tag på chefen som ska skriva i utlåtande om omplacering, jag kan inte omplaceras så vi får se vad FK säger. Hoppas detta går bra nu

• madelelina

näe precis allt arbete inom förskolan räknas som för tungt för de sista veckorna :) min kompis som också är förskollärare fick det beviljat hon med.. det var ju någon överklagan som en förskollärare gjort och fått beviljat 2år senare och jag får för mig att denna har gjort det lättare för oss nu :) det sägs iaf att det har blivit en förändring på senaste tiden och det är ju toppen.. skulle inte kunna drömma om att arbeta nu.

Men jag trodde verkligen inte att min skulle gå igenom men turligt nog så gjorde den ju det :) 

• EQ85
    madelelina skrev 2011-07-15 18:31:52 följande:
    näe precis allt arbete inom förskolan räknas som för tungt för de sista veckorna :) min kompis som också är förskollärare fick det beviljat hon med.. det var ju någon överklagan som en förskollärare gjort och fått beviljat 2år senare och jag får för mig att denna har gjort det lättare för oss nu :) det sägs iaf att det har blivit en förändring på senaste tiden och det är ju toppen.. skulle inte kunna drömma om att arbeta nu.

Men jag trodde verkligen inte att min skulle gå igenom men turligt nog så gjorde den ju det :) 
    jag kommer att gå i vecka 32 om jag räknat rätt. Ja jag läste ngt om det där. Var kommer jag dock inte ihåg.
    de som inte arbetar/har arbetat inom barnomsorgen som gravid kan omöjligt veta hur det känns.
    Jag trode glatt jag skulle arbeta in i det sista....ha ha... den tanken gav jag upp efter jag fått bekräftat foglossning och fick köpa graviditetbälte. Nu har jag också fått köpa stödstrumpor, benen tar stryk.
    Men vad gör man inte för att få sin skrutt
  • Lillylou

Jag har fått full havandeskapspenning beviljat båda mina graviditeter på grund av foglossning.

Det jag har skickat in har varit sjukskrivningspapper från läkare, bilaga som chefen skrivit, och sen en redogörelse för hur arbetsdagarna ser ut och varför dom olika momenten är svåra/omöjliga att utföra när man har foglossning. Var noggran när du skriver hur mycket lyft arbetet innebär, hur ofta du är ensam med barngrupp (öppning/stängning/raster) hur många barn ni har per vuxen etc...

Läkaren har skrivit mycket svår smärta vilket omöjliggör arbete i barngrupp. Båda gångern ahar jag varit sjukskriven "till partus" och alltså sluppit ta ut FP dom sista två veckorna innan förlossning.

Chefen har beskrivit arbetsdagen i barngrupp, och tryckt på dom punkter som omöjliggör arbete i barngrupp med foglossning.

Lycka till!

• EQ85
    Lillylou skrev 2011-07-15 19:55:13 följande:
    Jag har fått full havandeskapspenning beviljat båda mina graviditeter på grund av foglossning.

Det jag har skickat in har varit sjukskrivningspapper från läkare, bilaga som chefen skrivit, och sen en redogörelse för hur arbetsdagarna ser ut och varför dom olika momenten är svåra/omöjliga att utföra när man har foglossning. Var noggran när du skriver hur mycket lyft arbetet innebär, hur ofta du är ensam med barngrupp (öppning/stängning/raster) hur många barn ni har per vuxen etc...

Läkaren har skrivit mycket svår smärta vilket omöjliggör arbete i barngrupp. Båda gångern ahar jag varit sjukskriven "till partus" och alltså sluppit ta ut FP dom sista två veckorna innan förlossning.

Chefen har beskrivit arbetsdagen i barngrupp, och tryckt på dom punkter som omöjliggör arbete i barngrupp med foglossning.

Lycka till!
    jag skrev att på morgonen är man antingen själv eller 2 personal fram till 9.00 då den 3e kommer till jobb. till mellanmål är man 2 som högst och i värsta fall en personal. Jag skrev att man kan ta paus men att de tillfälle man har möjlighet är väldigt få, personalbrist eller aktiv barngrupp, styrd aktivitet med mera.
    utöver det beskrev jag hela dagen i detalj och vilka dagar vi har utomhusaktiviteter och vad det innebär för mig som har foglossning. Jag skrev ner vilka besvär jag har i de olika momenten som finns på arbetet.

jag bifogade journalutdrag från min sjukgymnast.Min chef ska skriva intyg om att omplacering inte är möjlig eftersom de andra uppgifterna är lika fysiskt krävande.
    Skulle de nu neka mig så överklagar jag och skriver det ännu tydligare.

Tack för tipsen
  • EQ85

fick idag brev från FK. ni vet det där man får där det står att de mottagit min ansökan.
    Men...nu till det mindre roliga.
    fastän jag lämnat ett meddelande om att blanketten från min arbetsgivare är på g så påpekar de detta och säger:
    har den inte kommit in förrän den 31 maj...."

31 maj?! det blir att ringa dem imorgon o fråga vilket datum de egentligen menar.
    sen ringa chefen o kolla så blanketten är inskickad.

Svar på tråden förskollärare där ute som ansökt om havandeskapspenning. Vad har ni skrivit?