• April 99

förskollärare där ute som ansökt om havandeskapspenning. Vad har ni skrivit?

Har blivit besatt av att ta reda på allt om havandeskapspenning nu när foglossningen har kommit redan i v.7 denna gång och förra gången var jag lite sent ute, då jag inte fattat nått om vad det var, men fick sjukskrivning iaf.
    Hade bälte, sjukgymnast, akupunktur m.m. men hade så ont så det går inte att beskriva.

Ska skola in ett gäng 1-2 åringar i augusti och börjar oroa mig riktigt mycket nu när jag nu i helgen haft så ont, när jag varit ledig alltså, fasar för denna arbetsvecka för att inte prata om hösten...känner att det blir mycket tuffare nu när man dessutom har en pojke, på nu drygt 2 ½ år.

Vill veta allt!!!

Vad skrev du?
    Hur mycket skrev du?
    När ansökte du?
    Vad skrev läkaren?
    Vad skrev din arbetsgivare?
    Fick du det beviljat?(ifall det har tagits beslut om)

snälla hjälp mig!

• Svar på tråden förskollärare där ute som ansökt om havandeskapspenning. Vad har ni skrivit?
  • karilee73

Hej. Skrev i detalj hur mina dagar som förskollärare ser ut. Tex exakt hur många stolar jag lyfte vid städ, vilka specifika behov barnen på avd har osv. Det blev 2,5 sida på datorn med ganska liten text. Jag blev beviljad halv hp för min foglossning men skickade in omprövning med ett bra intyg från min sjukgymnast och blev beviljad hel hp. Skicka in papper i god tid innan aktuellt datum bara. Lycka till!

• Mysfröken

Jag beskrev min arbetsdag i en bilaga på 2,5 sida och skickade med ett intyg från sjukgymnasten som styrkte att jag har foglossning. Min chef skrev ingen egen bilaga utan skrev bara att hon instämde fullständigt i min beskrivning av arbetsdagen. Jag ansökte om hel havandeskapspenning och fick besked idag att jag fått det beviljat. Det tog bara 3 dagar för mig att få svar, så det gick jättefort. Om du vill kan jag inboxa min bilaga till dig. Kanske kan vara till hjälp.

• April 99

mysfröken- inboxa jättegärna!!!! skulle ju undelätta att inte behöva uppfinna hjulet på nytt o se lite hur man kan skriva. man är ju tillräckligt trött som gravid menar jag...

karilee73-bra exempel med exakt hur många stolar vid städ osv. gäller att börja räkna och verkligen kartlägga sin dag. Vad mycket vi gör!

• Mysfröken

Har inboxat dig! Glad

Lycka till! Berätta gärna hur det gick. Är nyfiken.

• Knyte

Hej!
    Jag är i samma situation som dig. Börjar bli orolig nu hur det ska gå när man börjar jobba igen efter semestern, för å inte tala om när det börjar närma sig förlossning...
    Ska skolain 8 st 1-2 åringar nu i augusti och bävar även jag inför tunga lyft m.m.

Mysfröken - Är även jag intresserad av att få ta del av det du skrev i din ansökan om havandeskapspenning.

Hoppas allt går bra för dig!

• JeckaH

År också intresserad. Inboxa!
    Är så orolig över att inte få beviljat...

• knasbubblan

Jag beskrev en dag i sin helhet. Hade inga foglossningar eller något liknande men det var tungt ändå på 1-2,5 årsavdelning. Fick igenom halv vilket jag sökte, tog sedan 4 veckors semester och denna vecka går jag på fp eftersom jag har bf imorgon.

Skrev 2,5 sida och min chef instämde i det och att det inte gick att göra en omplacering. Tog med mycket om säkerhet, att små barn klättrar och att jag inte kan garantera varken dem eller bebisen i magen någon säkerhet eftersom man rusar fram och inte kan tänka på någon ergonomi. Höll faktiskt på att snubbla ute på gården i vecka 28 för att ett litet barn kvickt som attan hade gått in bland gungorna där det gungades för fullt.

Tog även upp städning (ute och inne), att jag stänger och öppnar, påklädning, lyft upp i stolar, att vi hade barn som ännu inte kunde gå vilket innebär mer lyft, att jag inte kan överlåta vissa arbetsuppgifter på mina kollegor bara för att jag är gravid, vi är ju trots allt ett arbetslag där man måste göra sin del och det finns inte alltid en möjlighet att slippa vissa uppgifter. När man stänger måste man tex städa upp. Köra ut tunga tvillingvagnar, lyfta upp barnen i vagnarna, köra matvagnen över tröskeln vilket innebär att man måste göra ett litet lyft. Att föräldrar vill gärna lämna oroliga/ledsna barn direkt i famnen, att gå ner på barnets nivå är inte så lätt när man är stor som ett hus i sin graviditet... Har ni som vi höj och sänkbart skötbord, går det ända ned eller måste man ändå hjälpa de allra minsta barnen upp med ett lyft? Hur är era handfat placerade, våra är i barnens nivå vilket gör att man måste böja sig och inte har ergonomin rätt eftersom man har svårt att knäböja och komma upp. Våra är dessutom placerade så att man får sitta inklämd i ett hörn för att överhuvudtaget komma ner. Och med en basketboll till mage så får man inte plats helt enkelt...Glad

Tänk bara på allt du gör under en dag och beskriv det noggrant, speciellt alla lyft!

• Yosa

Håller med ovanstående inlägg. Men mitt tillägg är att beskriv också hur många timmar du är själv då du tex öppnar och stänger och att då ingen annan kan göra dina lyft såsom upp till skötbord, stolar, gungor etc.

Jag räknad eupp en arbetsdags lyft såsom skrivits ovan och  nämnde så också antalet lyft. Tex x antal upp till stol, x antal i och ur gungor etc etc. Skrev också vad barnen på avdelningen väger tex 11- 18kg

Slrev också med att arbetet innebär snabba vridningar och att snabbt komma upp från sittande på golvet till stående då något inträffar barnen som är runt om.

Jag skickade med ett intyg från MVC-läkaren där han bedömde att jag endast kunde gå x antal steg innan smärta kändes etc

Jag skrev också med vad jag gjort för att göra det hela bättre tex sjukriven halvtid x antal månader (hur länge det nu va minns jag inte nu), midjebälte, sjukgymnastikbad etc

Samt att min arbetsgivare inte hade möjlighet till omplacering (särskild blankett har jag för mig)

• Yosa

...ja jag fick det beviljat 2 månader tror jag det var. Sista veckorna av graviditeten kan man inte få hp då får man ta ev sina fp-dagar. Detta gällde dec-07-jan-08

• Österbotten

Jag har problem med foglossning men bara på framsidan. (Sjukgymnasten tyckte det var litekonstigt.) Måste man ha intyg från sjukgymnast? Jag fick inget när jag var där, kan man be om ett eller är det dom som bestämmer vem som får?

Svar på tråden förskollärare där ute som ansökt om havandeskapspenning. Vad har ni skrivit?