• Susanna87

Blev du gravid med hjälp av Pergotime?

Efter att tant röd kom på besök kan jag idag konstatera att mitt första pergotimeförsök misslyckades. Eller ja, misslyckades och misslyckades, jag fick en mycket stark ägglossning men det resulterade inte i någon graviditet.

Så nu tänkte jag fråga er som genomgått detta:

- Blev ni gravida med hjälp av Pergotime? Ja/Nej räcker :)
    - Vilket Pergotimeförsök blev ni gravida på? Och var det enkel/dubbel/trippel?

- Och om ni inte blev gravida, hur många behandlingar fick ni, och hur gick ni vidare sen?

Det är möjligt att det finns en liknande tråd, som jag dock inte hittat, och då får ni gärna länka mig... Vill inte vara tjatig!

• Svar på tråden Blev du gravid med hjälp av Pergotime?
  • tidigare Rooibos

Så bra! Lite glädje och förhoppningar är aldrig fel.
    Det beror lite på hur man räknar. Vi bestämde oss i september för att försöka få till ett syskon till vår son men i samma veva som vi bestämde oss så försvann min mens och var borta i fem månader. Så egentligen har vi ju bara försökt de två Pergotimerundorna för innan dess var det liksom ingen idé (även om vi verkligen försökte trots det! ) men i praktiken blir det ju ungefär nio månader sedan vi bestämde oss.

• Veritaslux
    Susanna87 skrev 2010-07-05 16:16:15 följande:
    Tack för alla svar!

Vad är Puregonbehandling?

Är det någon som vet varför man går över till IVF, och vad som bestämmer när man gör det?
    Det kan finnas olika skäl till att man får IVF. Jag hade ju konstaterad ägglossning och inget fel på min man vid provtagning. Ändå hände inget. Ibland behöver man hjälp på traven, t.ex. att mannens spermier är av för låg kvalitet, att man har oregelbunden ÄL etc. Men ibland bara... ja... funkar det inte.Rynkar på näsan

I Stockholm får man då remiss till IVF (om man nu inte av någon anledning inte skulle vilja förstås). Vissa andra landsting, eller om man går till en privatklinik erbjuder insemination om nu ÄL och friska spermier finns. Om det inte lyckas, så kan man gå vidare till IVF. Anledningen att landstinget i Stockholm inte erbjuder insemination är enligt min läkare att chanserna att bli gravid bara är marginellt högre jämfört med att ha sex vid ÄL på egen hand.

Puregon är också hormon som stimulerar ÄL. Om Pergotime inte fungerar kan man få det i sprutform vilket är starkare. Det gäller alltså om det finns något konstaterat fel med ägglossningen, så att den inte fungerar. IVF får man det oavsett för att producera många ägg på en gång så att man får ett urval.

Det stämmer för övrigt att det är vanligt att effekten av ägglossningsstimulerande hormoner kan sitta kvar. Det var därför jag bara fick äta varannan månad.
  • dragonesse

JA!

Första kuren pergotime var enkel kur, och då hände ingenting alls... ingen ägglossning, ingen mens... så en omgång Provera och sedan kur nummer två som var dubbel. Det gjorde susen och nu är jag gravid i vecka 19!

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Susanna87

Min doktor har sagt att jag ska äta en omgång pergotime direkt nu denna cykeln. Förra omgången fick jag superhögt progesteronvärde så han sa att han "vet" ju att det fungerar, därför behöver jag varken länga ett nytt prov eller gå på VUL (gjorde jag i och för sig inte förra gången heller). Känns lite som att man hänger på en lös tråd nu... Det är väl bara att hoppas att det tar sig antar jag!

Hur länge brukar man få vänta på IVF när man väl fått en remiss då? Förstår ju att det såklart är olika från landsting till landsting...

• Veritaslux
    Susanna87 skrev 2010-07-06 14:31:06 följande:
    Hur länge brukar man få vänta på IVF när man väl fått en remiss då? Förstår ju att det såklart är olika från landsting till landsting...
    Det är oerhört olika. Stockholm och Göteborg har längsta köerna i landet, tror jag. Stockholmskön har nu minskat och ligger för närvarande på ca 1-1,5 år. Vi blev fick första mötet ganska exakt efter 14 månader... Vissa andra landsting har ingen kö alls i stort sett.
  • Finmamma

ja, första gången på 4 kuren, andra gången på 2 kuren (slutade i mf) nu e jag på första kuren efter äl och är på äl+7...får se vad resultat blir

• Susanna87

Bor själv i Malmö, men det känns ju förjävligt att behöva 1-1,5 år när man redan väntat 2 år....

• Trollmamma till 4

3 kurer Pergotime ingen graviditet.. Inga fel hos mig eller mannen.. Blev gravid på första IVF försöket.. Här i Västerås får man IVF efter man har försökt i 2½ år.. Ingen väntetid vad jag vet..

IVFförsöket blev ett plus:) Måtte allt gå vägen!
  • kattennizze

Ja. Fick ett X dock och sen en son via IVF.

• LillaMy3

Första gången blev jag gravid på första kuren, en dubbel (äl ca dag 16). Nu så är jag inne på femte dubbelkuren. Belv gravid på tredje, men mf. Så nu väntar jag på äl på nr fem.

• Susanna87

Verkar vara väldigt olika för alla... Men IVF verkar ändå fungera för många? Så man kanske har en chans ändå om pergotime inte hjälper till...

• many87

ne blev itne gravid åt 3 försök av pergo varav 2dubbelkurer.. nu väntar vi på tid till sahlgrenska sjukhuset för vidare behandlig...

• Glittran

Nix! Funkade inte på mig... Nu har min sambo också fertilitetsproblem (slöa simmare), så det är svårt att säga om pergo kunde räckt annars. Tog 3 kurer tror jag, de två sista dubbelkurer.
    Men det ordnade sig till sist ändå... Har nu ett barn + ett på väg genom IVF.

Lycka till! Hoppas något funkar. Det gör det för väldigt många.

Tips: Se till att du och mannen blir ordentligt utredda (hormonprover, spermaprover, passagekontroll etc). Trist med gynekologer som kör med "trial and error". Jag hade en sån...efter ett tag så hittade jag en vägledning på nätet för fertilitetsutredningar (avsedd för sjukvården) och insåg att hennes idéer nog inte var enligt de senaste rönen...

• mama84

- Blev ni gravida med hjälp av Pergotime? 
    Nej
    - Och om ni inte blev gravida, hur många behandlingar fick ni, och hur gick ni vidare sen?
    5kurer
    Jag blev lite deppig, gav upp och började spara till en ivf och tre månader senare blev jag spontant gravid

• slapparen

Med andra barnet, ja.
    Nu vill vi ha ett tredje barn och då funkade det att bli gravid, dock slutade det det i MA i v.13.

Med andra barnet tog det sig på andra kuren, första dubbel.
    Försöken till ett tredje barn tog det sig på sjätte kuren, som var min fjärde dubbla. Nu försöker vi bli gravida igen och jag har tagit min andra dubbelkur efter mitt MA men det ser inte ut att ha tagit sig denna månad heller. :(

Svar på tråden Blev du gravid med hjälp av Pergotime?