Susanna87 skrev 2010-07-05 16:16:15 följande:
Tack för alla svar!
Vad är Puregonbehandling?
Är det någon som vet varför man går över till IVF, och vad som bestämmer när man gör det?
Det kan finnas olika skäl till att man får IVF. Jag hade ju konstaterad ägglossning och inget fel på min man vid provtagning. Ändå hände inget. Ibland behöver man hjälp på traven, t.ex. att mannens spermier är av för låg kvalitet, att man har oregelbunden ÄL etc. Men ibland bara... ja... funkar det inte.
I Stockholm får man då remiss till IVF (om man nu inte av någon anledning inte skulle vilja förstås). Vissa andra landsting, eller om man går till en privatklinik erbjuder insemination om nu ÄL och friska spermier finns. Om det inte lyckas, så kan man gå vidare till IVF. Anledningen att landstinget i Stockholm inte erbjuder insemination är enligt min läkare att chanserna att bli gravid bara är marginellt högre jämfört med att ha sex vid ÄL på egen hand.
Puregon är också hormon som stimulerar ÄL. Om Pergotime inte fungerar kan man få det i sprutform vilket är starkare. Det gäller alltså om det finns något konstaterat fel med ägglossningen, så att den inte fungerar. IVF får man det oavsett för att producera många ägg på en gång så att man får ett urval.
Det stämmer för övrigt att det är vanligt att effekten av ägglossningsstimulerande hormoner kan sitta kvar. Det var därför jag bara fick äta varannan månad.