• Doodies

Du som har barn 1-1,5 år - ger du barnmatsburkar?

Min dotter är 15 mån och jag ger fortfarande barnmatsburkar. Jag skulle gärna vilja ge henne bättre mat men jag är så hemskt dålig på matlagning och det är ju enkelt o bara värma burkar.
    Nu börjar hon på dagis till hösten och jag är nervös hur det ska gå med maten,
    Hon har bara fått 4 tänder så det underlättar ju inte heller.
    Enligt BVC så tycker hon att jag borde ge mer vanlig mat och bara använda burkarna som komplement

Någon som har tips?

• Svar på tråden Du som har barn 1-1,5 år - ger du barnmatsburkar?
  • kokos

MIn son är 15 månader och äter samma mat som vi och har gjort sedan han var typ 8 månader. Jag har aldrig varit så noga med kryddorna och han har ätit och mått bra ändå. Saltet har jag varit lite försiktig med. Idag äter han burkmat kanske två gånger på en månad brukar bli om vi åker någonstans och jag inte har med hemlagad mat.

Tips på mat: Lasagne, Broccoli i ugn med ostsås (superlätt att göra), makaroner, stekt potatis osv osv. Det måste inte vara komplicerade rätter....

• Dr Mupp

Ettan har ätit enstaka burkar. Annars har de ätit samma mat som vi. Saltar inte maten till bebisar men annars är den precis som vanligt.

Vår 6 månaders äter själv med händern. Visst är det kladdigt men det finns haklappar, tvättmaskiner och mirakeltrasor.

• Doodies

Har aldrig lyckats få min dotter att ha en haklapp på sig. Vi har testat i tyg, plast och alla varianter som finns. Vi har försökt vara envisa och kört en period så hon ska vänja sig.. men hon bara drar och äter på den hela tiden.
    Vi har kört nakna metoden hela tiden.
    Kan ju bli knepigt på dagis.. men kanske att hon känner att det är okej när alla andra barnen har det på sig.

Idag ska jag testa med falukorv o makaroner eller potatismos.

• Trollet Ludenben

Det händer att han får burkar men det ät ytterst sällan. Oftast gör vi maten själv hemma. Han äter middag med oss. Då han inte äter vår mat så tar jag fram från frysen som jag gjort storkok av tex köttförssås eller korvstroganoff eller liknande. Ingen barnmat i stokoken längre utan jag gör precis som om jag skulle gjort åt oss och fryst in. Burkarna får han om jag upptäcker att all infryst mat är slut och vi ska ha något han inte kan äta tex starkt kryddad thaimat och sånt som vi gör ibland som ingen av ungarna äter. Eller om vi åker bort, då är det mindre kladdigt med burkar.

Älskade ungar
  • Myrbäret
    Dr Mupp skrev 2010-07-06 09:26:56 följande:
    Ettan har ätit enstaka burkar. Annars har de ätit samma mat som vi. Saltar inte maten till bebisar men annars är den precis som vanligt.

Vår 6 månaders äter själv med händern. Visst är det kladdigt men det finns haklappar, tvättmaskiner och mirakeltrasor.
    Samma var det här.

Åt samma mat och fick äta själv tidigt.
  • A r a s

Ger burkar ibland (har som reserv i skötväskan, förvaras ju i rumstemperatur - jättesmidigt vid kris!)
    Men oftast egen mat. Ger av samma som jag äter, så saltar jag eller liknande på min egen sen.

Börja testa att ge "lätt och torr" mat i lagom bitar. Typ pasta och köttbullsbitar, så får han/hon plocka lite själv med händerna och testa sig fram. Onödigt att börja med en tallrik blåbärssoppa och sked

Heltäckande förkläde/haklapp rekommenderas. Finns från Babybjörn, men ttyp 2 st för 39 kr på IKEA.

• Rulltrappa

Så var det med min yngsta, när han var 15 månader hade han bara 3 tänder och stoppade inte in något själv i munnen. Nu är han 19 månader och har 8 tänder och äter allt möjligt, segt grillkött är inga problem! Så när det väl lossnar kan det gå snabbt. Nu mixar vi ingen mat och barnmatsburkarna får vi skänka till bättre behövande. :)

• Doodies
    Rulltrappa skrev 2010-07-06 13:12:03 följande:
    Så var det med min yngsta, när han var 15 månader hade han bara 3 tänder och stoppade inte in något själv i munnen. Nu är han 19 månader och har 8 tänder och äter allt möjligt, segt grillkött är inga problem! Så när det väl lossnar kan det gå snabbt. Nu mixar vi ingen mat och barnmatsburkarna får vi skänka till bättre behövande. :)
    Jag bara går o väntar på att fler tänder ska titta fram. Hur fort kommer dom egentligen? Hon har haft fyra stycken nu i flera månader. Några fler o tugga med hade varit väldigt trevligt.
    Hon blir 16 månader den 26 juli
  • Thursday

Min kille är dryga 16 månader och åt tills för några veckor sedan stort sett bara burkmat. Eller rättare sagt, hans måltider var burkmat, sen åt han allt som vi åt också men mer som snacks/smakisar. Men för en månad sen kanske så bestämde han sig för att han var för stor för att bli matad och knep igen käften så sen dess får han äta själv och då blir det inte burkgeggan utan det vi äter. Visst går det lite upp och ner med vad han får i sig, men jag tänker som så att så länge han inte direkt spottar ut det eller får kväljningar så har han ju förmågan att stoppa i sig maten, och ligger det mat framför honom så lär han inte svälta. Han dricker en flaska välling morgon och kväll och äter en banan till mellis på eftermiddagen och frukt efter varje måltid så svälter ihjäl gör han knappast.

• allakantralla

Hej TS!

Om hon snart skall börja på dagis är det ju helt klart att lära henne äta själv. Vet att det är frustrerande med alla grejer som åker i golvet, men man kommer liksom inte runt det. När vi började märka att sonen var intresserad av att slänga i golvet, så la vi maten direkt på bordet istället och gav honom en sked eller gaffel. Men han var bara runt 8 månader då, sånt kan man kanske inte göra när de är så stora.

Vår gillade inte heller haklapp alls, men det löste sig när han började på dagis. Och det där med tänder: de kan tugga även utan tänder, jag lovar.  

• Hillers

Har läst lite i tråden. Tänk vad alla gör olika, och inget är väl "rätt" eller "fel" egentligen.

Barnmatsburkar eller ej.
    Lära sig äta själv tidigt.

Själv matar jag forfarande min son på 1 år, förrutom när det är plockmat. Tycker att det fungerar bäst. Glad
    Tror att man ska känna efter själv vad som känns bäst helt enkelt, men det är intressant att läsa hur ni andra gör!

• Rulltrappa
    Doodies skrev 2010-07-06 19:03:20 följande:
    Jag bara går o väntar på att fler tänder ska titta fram. Hur fort kommer dom egentligen? Hon har haft fyra stycken nu i flera månader. Några fler o tugga med hade varit väldigt trevligt.
    Hon blir 16 månader den 26 juli
    Ja, jag har varit jättefrustrerad över att han knappt hade tänder och nästan helt saknade drift att stoppa något annat än vällingflaskan i munnen. Mellan 17 och 19 månader har han fått 5 tänder, så det KAN gå fort.
  • Rocktheblogg

Har en tjej på 1 år och hon äter det mesta och då även ibland barnmatsburkar, är ju som du säger lätt och enkelt. Men äter vi lämplig mat så får hon samma som oss. Brukar gå bra hur som, hon föredrar nog vår mat,, mera smak.. ha ha

men lasagne och köttfärssås spaghetti går bra i burk,,,

Välkomna till min blogg - rocktheblogg.se
  • gabbilw

min dotter föredrog hemlagad mat. hon är 3 nu. Jag är värdelös på att laga mat. men vanlig enkel mat å koka lite grönsaker så har du en bra måltid till barnet.

Min dotter har alltid varit lite kräsen och äter inte gärna sån mat vi vuxna gillar. Hon vill helst ha korv, köttbullar, spagetti osv. Då lagar jag sån mat så hon äter. så får jag å sambon käka kött osv på de helger hon e hos sin pappa.

• Tyret1501

Vår unge får barnmatsburkar när maten blir för sen eller vi bara inte orkar göra mat! Annars får han som vi äter! Han äter själv och kladdar så gott han kan! Så har han en hel "tröjklapp" som bara är att sanera i duschen efteråt! Det kan ju vara ett utmärkt tillfälle att lära sig laga lite mat! Och barn är inte alltid speciellt kräsna. Min unge fick snabbmakaroner med fiskbullar (ja sådan på burk) för en vecka sen och det smaskade han i sig, medans jag mådde lite illa av det! Maten behöver ju inte alltid vara så fancy!

• Voffel

Till båda våra barn har vi haft burkar hemma om det skulle krisa till sig och på resor. Annars har de ätit samma mat som vi. Fast vi har anpassat våt mat till sånt de gillar. Båda barnen gillar tex ägg och omelett, biffar av bönor och grönsaker, gröna ärtor, kokta morötter, lasagne, korv, makaroner, linssoppa (krossade tomater, gul och vit lök, morötter, röda linser, mixa), spenatpaj (!).

Som haklapp har vi använt IKEAs målarförkläden med ärmar. Idag åt tvååringen linssoppa på kokosmjölk. Har aldrig sett något så kladdigt!

Svar på tråden Du som har barn 1-1,5 år - ger du barnmatsburkar?