• Här och nu

Ska barn till JV omhändertas permanent vid behov av blod?

Lär bli diskussion, men jag vill veta hur folk ser på detta. Barnet utsätts ju för livsfara och det är läkaren som omhändertar som ser till, att barnet får alla chanser som finns. Risken finns ju att föräldrarna inte söker vård tillräckligt fort nästa gång. Om man vill ha kvar sina barn får man visa att man kan ta ansvar för dem. Jag har bekanta som är JV och vet en del. Jag respekterar deras tro, men accepterar inte när den hotar att riskera barns liv.

• Svar på tråden Ska barn till JV omhändertas permanent vid behov av blod?
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-11 10:33:05 följande:
    Tvingar man alltså folk trots att värnplikten är avskaffad? Du har givetvis en källa på det?
    Den är inte helt avskaffad. Ja, jag vet de som blivit tvingade.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-11 10:35:09 följande:
    Enligt vilket lagstöd? Kan du ge en källa annat än "jag vet de som..."? Mig veterligen så mönstrar man inte ens längre, man gör en frivillig antagningsprövning.

Notera också att värnplikten försvann i början av juli i år, så de som har tvingats innan detta datum helt är irrelevanta eftersom den lagen inte gällde då.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-11 10:38:44 följande:
    Enligt vilket lagstöd? Kan du ge en källa annat än "jag vet de som..."? Mig veterligen så mönstrar man inte ens längre, man gör en frivillig antagningsprövning.

Notera också att värnplikten försvann i början av juli i år, så de som har tvingats innan detta datum helt är irrelevanta eftersom den lagen inte gällde då.
    Visste inte exakt när den försvann, men det har skett tvång i år.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-11 10:43:22 följande:
    Visste inte exakt när den försvann, men det har skett tvång i år.
    Givevis, lagen började ju gälla första juli. Innan dess var det som det har varit de senaste åren.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-11 10:45:04 följande:
    Givevis, lagen började ju gälla första juli. Innan dess var det som det har varit de senaste åren.
    Då var det ju inte så mycket att gapa om.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-11 10:46:02 följande:
    Då var det ju inte så mycket att gapa om.
    Jag gapade inte, jag ifrågasatte ditt påstående. Dessutom gjorde du påståenden i presens, följaktligen var ditt påstående om att "den är inte helt avskaffad" felaktig.

Men nu har du lärt dig något nytt, värnplikten existerar inte längre (i fredstid).
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-11 10:47:56 följande:
    Jag gapade inte, jag ifrågasatte ditt påstående. Dessutom gjorde du påståenden i presens, följaktligen var ditt påstående om att "den är inte helt avskaffad" felaktig.

Men nu har du lärt dig något nytt, värnplikten existerar inte längre (i fredstid).
    Gränsfall
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-11 10:50:29 följande:
    Gränsfall
    Möjligen, men på fel sida av gränsen. Skrattande

Jobbigt att bli tillrättavisad?
  • Åsa
    Här och nu skrev 2010-07-11 07:22:16 följande:
    Att missbruka, begå brott o vägra blod mm är medvetna handlingar. Inte att bli sjuk. Att begå brott innebär inte att barnet riskerar att dö. Viktiga saker att skilja på.
    Vad gäller lagstöd för barnets skydd saknas dock sådan skillnad. Det tas ställning till huruvida föräldern utsätter barnet för akut och aktuell fara, i vilket fall omhändertagande skall ske. När sådan fara inte längre bedöms finnas försvinner också grund för omhändertagande. Oavsett bakgrunden till faran.
  • Åsa
    Här och nu skrev 2010-07-11 07:22:16 följande:
    Att missbruka, begå brott o vägra blod mm är medvetna handlingar. Inte att bli sjuk. Att begå brott innebär inte att barnet riskerar att dö. Viktiga saker att skilja på.
    Den "normale" småkriminelle utsätter väl inte sin familj för akut kroppslig fara i vanliga fall. Den som är inblandad i allvarligare brottslighet/gängbrottslighet kan säkert göra det; skott genom fönster, bilbomber etc kan ju drabba familjen och gör det enligt pressuppgifter också ibland.
    Olyckor inom familjelantbruk med bristande koll på säkerheten, påbackande av egna barn, rentav skjutolyckor där barn drabbats av jägarfäder som skjutit fel eller lämnat vapnen oskyddade är ju samtliga mycket vanligare än dito bland transfusionsnekande föräldrar om man ska tala riskbeteende. Har det över huvud taget förekommit dödsfall bland minderåriga pga efter transfusionsvägran i Sverige?

Även jag tycker att en ideologisk vägran till livräddande vård är otäckare men i krassa siffror finns det andra beteenden och livsstilar som är farligare för barnens liv och hälsa.
  • LitenJag71
    Här och nu skrev 2010-07-11 10:35:09 följande:
    Ingen blir tvingad idag, återigen så har du fel!
  • Matillin
    Här och nu skrev 2010-07-11 08:55:40 följande:
    De rättar sig inte efter lagen utan nån måste ta barnen ifrån dem för att följa lagen. Ja, du skrev det nu. Bra!
    Vad du inte förstår är att det INTE är att bryta mot lagen.
    En förälder oavsett om man är jv eller något annat, som vägrar sitt barn vård blir inte straffade på något vis vilket man annars alltid blir när man bryter mot lagen.
    Alltså är det inte ett lagbrott.
    Skulle dessa föräldrar däremot kidnappa eller gömma sina barn så att socialen inte fick tag i dom då skulle dom bryta mot lagen.
  • Matillin
    Åsa skrev 2010-07-11 12:56:04 följande:
    Den "normale" småkriminelle utsätter väl inte sin familj för akut kroppslig fara i vanliga fall. Den som är inblandad i allvarligare brottslighet/gängbrottslighet kan säkert göra det; skott genom fönster, bilbomber etc kan ju drabba familjen och gör det enligt pressuppgifter också ibland.
    Olyckor inom familjelantbruk med bristande koll på säkerheten, påbackande av egna barn, rentav skjutolyckor där barn drabbats av jägarfäder som skjutit fel eller lämnat vapnen oskyddade är ju samtliga mycket vanligare än dito bland transfusionsnekande föräldrar om man ska tala riskbeteende. Har det över huvud taget förekommit dödsfall bland minderåriga pga efter transfusionsvägran i Sverige?

Även jag tycker att en ideologisk vägran till livräddande vård är otäckare men i krassa siffror finns det andra beteenden och livsstilar som är farligare för barnens liv och hälsa.
    Att det finns andra olämpliga beteenden bland föräldrar och värre än blodvägran för den delen är ot enligt ts.
    Här disskuteras bara jv och deras olämplighet som föräldrar.
    Eller hur ts  
  • Beno3

När jag läser vad som skrivs så är alla Jv barmördare, hatar sina barn, slår sina nära och kära, ljuger och är allmänt farliga. till skilnad från alla andra relijoner och trosinriktninga och ateisterr.

Svar på tråden Ska barn till JV omhändertas permanent vid behov av blod?