• Anonym (körkort)

Vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?

Alltså vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?

• Svar på tråden Vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?
  • Lysmasken

Kolla upp ditt närmsta kontor (transportstyrelsen) för att åka dit och ta foto samt skriva din signatur. Så har du det nya kortet inom 1-2 veckor.

Kostnaden är 80 + 150 kronor

Isabelle 051204 Filippa 080401 BF 100809
  • ajnas
    Anonym (körkort) skrev 2010-07-08 17:34:09 följande:
    Så om jag fixar med foto och betalning imorgon och skickar in blanketten så borde det inte vara något problem?

Någon påminnelse har jag ju inte hunnit få.
    Du har alltså inte ens fått någon påminnelse? Då är det luugnt! Kortet är bara en bit plast, behörigheten har du ändå. Som sagt, mitt kort gick enligt datumet ut i november 2009. Fick i samband med det hem brev om att förnya. Sen fick jag hem påminnelse. Sen förläggande och delgivningskvitto (kom i april, dvs ett halvår senare) - "Fixa ditt körkort, annars tappar du behörigheten". Oroa dig inte, det kommer ordna sig! Du har tid på dig. Finns ju såklart ingen anledning att vänta, men du behöver inte vara orolig!
    Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Anonym (körkort)

Anledningen till att jag har väntat är att jag håller på att byta efternamn och trodde det skulle hinna bli klart innan körkortet gick ut. Men det blev inte så.

Men känns nog ändå bäst att fixa ett nytt nu och sedan ytterligare ett nytt när efternamnet är bytt.

Mitt körkort gick ut 4 juli och jag fick hem papprena i slutet på april. Men som sagt ingen påminnelse.

• ajnas

Samma här!! Jag höll också på och bytte efternamn i samma veva som jag fick hem förläggandet. Det var då oklart om det nya efternamnet skulle hinna bli klart, så jag ringde transportstyrelsen och bad om uppskov och berättade läget. Hon sa "Vänta ett ögonblick", försvann 2 minuter, kom sedan tillbaka och sa "Nu har jag förlängt tiden från juni till sista augusti". Lätt som en plätt!

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Anonym (körkort)

Åh, tack så jättemycket för dina svar a a, Då ska jag ringa transportstyrelsen imorgon och se vad dom säger.

• Anonym (*^**)

Hmm,att få anstånd ringer man ganska omg om,,,,men ditt har ju redan gått ut,eller har jag missuppfattat?
    Har du ringt o fått beked??
    En f.d granne ytill mig fick sitt indraget pga att hon inte förnyade i tid....däårför va jag rätt säker på mitt svar!! Hur har det gått för dig???

• Anonym (*^**)

En påminnelse kommer INNAN det går ut,,inte efter,,,läste på transportstyrelsens hemsida nu,,, kolla.....?

• Anonym

Snabbt och smidigt är att vara förbi närmaste förarprovskontor (Trafikverket, dvs där man skriver körkortsprov och sånt) och fota sig där. Fördelen är att dom godkänner fotot på en gång samt att det skickas iväg elektroniskt. Du kan även fota om dig om du inte är nöjd med bilden utan att det kostar extra.

Dock måste du ha med dig giltig legitimation (pass te.x). Annars är det att skicka in ett foto med talongen du fått hem.

Kom ihåg att betalningen styr tillverkningen så om du inte betalat, tillverkas inget kort.

• Anonym (körkort)

har pratat med transportstyrelsen nu, först ska jag få en påminnelse vilket jag inte fått än, då har jag 30 dagar på mig, sen får jag ett delgivningsbrev om jag då skriver att jag fått det men är uppe i ett namnbyte så får jag ytterligare 2 månader på mig.

Om jag har med mig passet så får jag köra bil under hela den här tiden.

• Shega

Hej . Om man har blivit av polisen och man inte hae något körkort . Det blir böter har jag hört men vad e priset på det??? Eller ubgefärg

• ajnas
    Shega skrev 2017-01-18 11:37:14 följande:

Hej . Om man har blivit av polisen och man inte hae något körkort . Det blir böter har jag hört men vad e priset på det??? Eller ubgefärg

Har du körkort men inte kortet med dig, eller saknar du körkort helt?
Svar på tråden Vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?