• Charbell

Är det okej att en elev är med, undersöker & lär sig under en gyn operation utan patientens vetskap?

Fick höra ett rykte för ett tag sen om elever som är med vid gyn operationer
    och får "känna och klämma" på patienten (som är nersövd) för att lära sig då de också ska
    jobba inom gyn. Är detta okej i lärsyfte även om inte patienten inte har blivit tillfrågad
    eller har någon vetskap om detta ?

Har för mig att jag sett någon artikel om detta också, vet någon vartifrån?

• Svar på tråden Är det okej att en elev är med, undersöker & lär sig under en gyn operation utan patientens vetskap?
  • Denebola
    Guerita skrev 2010-07-07 20:12:00 följande:
    Nu har jag googlat runt lite och enligt kursplanen från Lunds universitet står klart och tydligt att efter genomgången termin 10 ska studenten (det är LU som använder det ordet, inte jag) kunna:

"Genomföra yttre och inre undersökning av gravid kvinna samt översiktligt kunna bedöma fynden T+P". Man kan ganska lätt anta att detta rör sig om en gynekologisk undersökning eller hur?
    Antar att det är [gynekolog]studenten som menas.

Elev brukar man kallas på grundskola och gymnasium, student är man vid högre utbildning (dvs. efter att man har tagit studenten). En person som doktorerar är forskarstudent - man kan alltså efter flera års högskolestuder både ha en examen och vara student. Följdaktligen kan man vara både läkare och student om man vidareutbildar sig efter sin läkarexamen.

För att gå OnT: Jag vill bli tillfrågad/informerad om vilken personal som ska närvara och medverka om jag blir opererad. Men blir jag tillfrågad om studerande får närvara så brukar jag svara ja.
  • Guerita
    lokisse skrev 2010-07-07 20:12:13 följande:
    ja du det är nog en hel hög som skulle göra det.
    varför inte görta en omröstning om saken?
    Det stod i artikeln att de flesta ja när de faktiskt frågar dem i förväg. Men gör gärna en omröstning om det inte har gjorts innan.
  • Guerita
    Denebola skrev 2010-07-07 20:22:46 följande:
    Antar att det är [gynekolog]studenten som menas.

Elev brukar man kallas på grundskola och gymnasium, student är man vid högre utbildning (dvs. efter att man har tagit studenten). En person som doktorerar är forskarstudent - man kan alltså efter flera års högskolestuder både ha en examen och vara student. Följdaktligen kan man vara både läkare och student om man vidareutbildar sig efter sin läkarexamen.

För att gå OnT: Jag vill bli tillfrågad/informerad om vilken personal som ska närvara och medverka om jag blir opererad. Men blir jag tillfrågad om studerande får närvara så brukar jag svara ja.
    Tack jag är forskarutbildad och vet om detta. Valet av ord ändrar inte sakfrågan. Det stod elev i TS och jag skrev elev av bara farten. Men i detta fallet är det läkarstuderande, i.e. de som ännu inte har läkarexamen. Det är väl inte så underligt att man under läkarutbildningen, dvs de första 11 terminerna, får lära sig att undersöka en gravid kvinna, såna kan man ju stöta på som läkare utan att vara gynekolog.

Någon mer som vill märka ord? Eller ska vi diskutera om det är ok eller inte att användas som studieobjekt utan ens vetskap?
  • Kan inte bli bättre än såhär

För mig är det en självklarhet att de får vara med och undersöka, hur ska de annars bli klara med urbildningen.

• Denebola
    Guerita skrev 2010-07-07 20:31:57 följande:
    Tack jag är forskarutbildad och vet om detta. Valet av ord ändrar inte sakfrågan. Det stod elev i TS och jag skrev elev av bara farten. Men i detta fallet är det läkarstuderande, i.e. de som ännu inte har läkarexamen. Det är väl inte så underligt att man under läkarutbildningen, dvs de första 11 terminerna, får lära sig att undersöka en gravid kvinna, såna kan man ju stöta på som läkare utan att vara gynekolog.

Någon mer som vill märka ord? Eller ska vi diskutera om det är ok eller inte att användas som studieobjekt utan ens vetskap?
    Jag var inte ute efter att märka ord, jag uppfattade det som att det fanns frågetecken kring vad orden elev respektive student syftar på. Tydligen uppfattade jag det fel och jag ber om ursäkt om jag trampat dig på tårna.

*går och ställer mig i ett hörn och skäms för att jag trodde att jag kunde hjälpa till*
  • BillyX
    Guerita skrev 2010-07-07 19:47:47 följande:
    Ok. tack för undervisningen. Jag skrev som sagt att oavsett terminologin så vill jag veta om någon utöver nödvändig personal ska använda mig som ett studieobjekt.

Än så länge har du bara kritiserat mitt sätt att uttrycka mig. Tycker du att det är ok att folks kroppar används i studiesyfte utan deras medgivande?
    Nej, inte om det går att fråga dem.
  • Guerita
    Denebola skrev 2010-07-07 20:38:47 följande:
    Jag var inte ute efter att märka ord, jag uppfattade det som att det fanns frågetecken kring vad orden elev respektive student syftar på. Tydligen uppfattade jag det fel och jag ber om ursäkt om jag trampat dig på tårna.

*går och ställer mig i ett hörn och skäms för att jag trodde att jag kunde hjälpa till*
    Jag kanske var lite onödigt snarstucken också. Det blir så ibland och jag ber om ursäkt för det.
  • Denebola
    Guerita skrev 2010-07-07 20:51:39 följande:
    Jag kanske var lite onödigt snarstucken också. Det blir så ibland och jag ber om ursäkt för det.
    No hard feelings Skål
  • Guerita
    Denebola skrev 2010-07-07 21:02:29 följande:
    No hard feelings Skål
    Great! Skål
  • yaya
    lokisse skrev 2010-07-07 20:02:19 följande:
    jag tycker som sagt att det är lika självklart som att det finns op syrror som petar och tittar och gör sitt jobb. annars kommer vi inte ha nagra kompetenta läkare som kan utföra operationerna i fortsätningen
    Men som det är i dagsläget så är det ju inget problem eftersom de flesta faktiskt ger sitt medtycke till att även studenterna får undersöka. Varför ska man då använda sig av kvinnor som känner att det är ett övergrepp?
    För mig så är det inte samma sak att operera magen eller foten, som att göra en gyn-operation. Många kvinnor tycker nog att det är ganska känsligt när det rör sig om gynekologiska frågor, och det borde man väl ändå ha förståelse för? Alla är olika, och det kan inte vara rimligt att patienten ska gå ifrån sjukhuset och känna sig kränkt. Alla tycker inte att underlivet är lika oladdat som örat eller halsen.

Jag har varit med om en liknande situation. Jag skulle göra en titthålsoperation för att ta bort cystor på äggstockarna. De opererar då genom magen. När jag vaknar upp från narkosen så märker jag att de har bytat trosor på mig och alltså varit och pillat i/vid underlivet. Jag kände verkligen att det var ett övergrepp, för det var inget jag var beredd på. Jag visste inte vem som hade gjort det, vad de hade gjort eller ens varför. Ingen sa något varken före eller efter. Det kanske fanns ett giltigt skäl till det men jag önskar att jag hade informerats om det före operationen isåfall.

Efter det har jag utvecklat en rädsla för att bli nersövd, för jag vet inte vad de gör med min kropp när jag inte är vid medvetande. Varför utsätta någon för det när det finns många som hade gjort det frivilligt??
  • Här och nu

Gyn-op tycker de flesta är känsligare. Jag begär att bli tillfrågad före och det händer att jag nekar.

• Här och nu
    Charbell skrev 2010-07-07 19:18:08 följande:
    aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab
    Här var den=)

Men om alla patienter skulle bli tillfrågade i förväg och ingen gick med på det?
    Skulle det va okej då?
    Går man efter utilitarismen så vill just den etiska teorin att man ska följa den väg
    som skapar mest lycka för så många människor som möjligt!
    Och om eleverna  lär sig från detta, kan ju de hjälpa fler människor i framtiden?
    Och kan de inte undersöka, lär de sig inte
    Man bör ju inte tacka nej varje gång, men jag tror tillräckligt många säger ja ändå. Man kanske inte mår bra psykiskt under en period och då är det helt ok att säga nej.Går ju att förklara varför.
Svar på tråden Är det okej att en elev är med, undersöker & lär sig under en gyn operation utan patientens vetskap?