lokisse skrev 2010-07-07 20:02:19 följande:
jag tycker som sagt att det är lika självklart som att det finns op syrror som petar och tittar och gör sitt jobb. annars kommer vi inte ha nagra kompetenta läkare som kan utföra operationerna i fortsätningen
Men som det är i dagsläget så är det ju inget problem eftersom de flesta faktiskt ger sitt medtycke till att även studenterna får undersöka. Varför ska man då använda sig av kvinnor som känner att det är ett övergrepp?
För mig så är det inte samma sak att operera magen eller foten, som att göra en gyn-operation. Många kvinnor tycker nog att det är ganska känsligt när det rör sig om gynekologiska frågor, och det borde man väl ändå ha förståelse för? Alla är olika, och det kan inte vara rimligt att patienten ska gå ifrån sjukhuset och känna sig kränkt. Alla tycker inte att underlivet är lika oladdat som örat eller halsen.
Jag har varit med om en liknande situation. Jag skulle göra en titthålsoperation för att ta bort cystor på äggstockarna. De opererar då genom magen. När jag vaknar upp från narkosen så märker jag att de har bytat trosor på mig och alltså varit och pillat i/vid underlivet. Jag kände verkligen att det var ett övergrepp, för det var inget jag var beredd på. Jag visste inte vem som hade gjort det, vad de hade gjort eller ens varför. Ingen sa något varken före eller efter. Det kanske fanns ett giltigt skäl till det men jag önskar att jag hade informerats om det före operationen isåfall.
Efter det har jag utvecklat en rädsla för att bli nersövd, för jag vet inte vad de gör med min kropp när jag inte är vid medvetande. Varför utsätta någon för det när det finns många som hade gjort det frivilligt??