• Yrja M

Vad hjälpte dig (med PCO) att bli gravid?

Den här omröstningen riktar sig till er med pco/pcos och som blivit gravida. Blev ni gravida på egen hand (med mannens hjälp såklart) eller vad hjälpte er?

Om ni haft mer än en graviditet kan ni svara angående den första.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad hjälpte dig (med PCO) att bli gravid?
  • Yrja M
    Strumpläst83 skrev 2010-07-13 20:41:20 följande:
    En blandning av flera, ändrad kost (fick myyycket stabilare cykel efter GI-kost), rosenrot och ägglossningstester.
    Är nu gravid med andra barnet och bägge två har tillkommit spontant (och snabbt!!) 
    Jag tycker det är intressant med kosten. Själv försöker jag äta enigt lchf och tycker att jag har fått mer regelbunden cykel sen jag började med det.

Jag har testat rosenrot också men jag tyckte att det påverkade mitt humör negativt så jag slutade ganska snabbt.
  • challis777

Första barnet kom efter åtskilliga pergotimekurer som aldrig lyckades, till sist på mitt 5:e ivf.
    Dottern kom 1 år och 9 månader senare med endast 4 pergotimekurer tillsammans med metformin.

• Fimpen72
    Förväntansfull0406 skrev 2010-07-11 15:40:52 följande:
    Jag hade inga "besvär" av min pco förän vi ville ha vårt tredje barn, vilket inte är helt ovanligt.

Barn nr ett kom till på försök tre. Barn nr två typ andra försöket. Barn nr tre (som ligger i min mage) kom till på försök 14-15 typ. Fick pergotime och sen var jag gravid.
    Fick ni alltså hjälp trots att ni hade två barn?
    Undrar för vi har tre (en naturligväg, tvillingar via Pergotime) och nu försöker vi på en fyra...
  • Yrja M
    tredjejuli skrev 2010-07-21 22:47:02 följande:
    Första barnet kom efter åtskilliga pergotimekurer som aldrig lyckades, till sist på mitt 5:e ivf.
    Dottern kom 1 år och 9 månader senare med endast 4 pergotimekurer tillsammans med metformin.
    Varför kombinerar man pergotime med metformin? Vad gör metforminet i kroppen?
  • JWN
    Yrja M skrev 2010-07-12 06:08:47 följande:
    Oj vad många olika mediciner/sprutor det finns. Pergotime, Menopur, pregnyl, pravdiel, otrivelle... Har alla olika versamma beståndsdelar eller är vissa samma ämnen men med olika namn?

Jag inser att det kan vara svårt att välja svarsalternativ i omröstningen då det ibland är en kombination av flera alternativ.

Det intressanta (i min väldigt ovetenskapliga undersöknng) är att i princip alla som som inte har blivit gravida på egen hand har blivit det genom medicinsk behandling. Ingen (än så länge) har tex svarat ändad kost eller naturmedicin/hälsokost.
    Första barnet: Viktnedgång, LCHF-kost och kinesiologibehanling ( eventuellt hade jag pergohomoner kvar i kroppen men ingen aktiv/pågående kur).

Andra barnet: Viktnedgång, LCFH-kost och kinesiologibehandling.
  • JWN
    Yrja M skrev 2010-09-18 11:43:47 följande:
    Varför kombinerar man pergotime med metformin? Vad gör metforminet i kroppen?
    Stabiliserar blodsockernivån, insulinresistensen.

Vid PCO/PCOS har man som oftast problem men insulinrestisten, vilket i sin tur påverkar ÄL negativt.
    Metafomin ges till diabetiker.
  • Yrja M
    JWN skrev 2010-09-18 19:38:01 följande:
    Första barnet: Viktnedgång, LCHF-kost och kinesiologibehanling ( eventuellt hade jag pergohomoner kvar i kroppen men ingen aktiv/pågående kur).

Andra barnet: Viktnedgång, LCFH-kost och kinesiologibehandling.
    Vad innebar kinesologibehandlingen?
  • Yrja M
    JWN skrev 2010-09-18 19:40:40 följande:
    Stabiliserar blodsockernivån, insulinresistensen.

Vid PCO/PCOS har man som oftast problem men insulinrestisten, vilket i sin tur påverkar ÄL negativt.
    Metafomin ges till diabetiker.
    Ok, Tack för ditt svar!
  • JWN
    Yrja M skrev 2010-09-18 19:54:16 följande:
    Vad innebar kinesologibehandlingen?
    Första gången så balanserade gon energierna i kroppen, släppte gamla spänningar och känslor och avslutade med massage där hon masserade bort en blockering som visade sig stå för ÄL.

Nu inför 2:an har jag gått regelbundet för att balansera energierna, stämma av att kroppen har vad den behöver (vitaminer m.m.) Släppa på känslomässiga spänningar och sedan har hon även masserat ryggslutet varje gång och hjälpt kroppen att vara i balans. Sedan är filosofin att om kroppen fungerar som tar kroppen emot ett barn när tidaxlarna både hos det ofödda barnet och föräldrarna är samstämmiga.

Jag tror och är helt övertygad att detta har hjälp mig/oss att bli gravida.
  • Kinne79

Efter en kur med Puregonsprutor i 24 dagar och sedan en Ovitrellespruta blev jag gravid. Hade innan testat tre enkel, en dubbel och en trippel pergotimekur utan att få ägglossning.

• Zanna86

Min sambo och jag försökte i 1,5 år innan jag själv misstänkte att jag hade PCOS. Fick detta bekräftat av gyn läkare. Sökte hjälp för detta och tog prover, min sambo lämnade prover och jag skickades hem för att själv gå ner i vikt tills det att de skulle höra av sig och alla prover var klara. Min sambos prover var utmärkta (han har två barn sedan innan) och jag gav 110% för att gå ner så många kilon ja bara hann med innan läkaren skulle kontakta mig. 
    Tog kontakt med min homeopat och berättade hur ledsen jag var för detta och var rädd att det skulle ta år innan ja blev gravid. (Har inga barn alls och har aldrig varit gravid innan). Min homeopat säger till mig att: Lilla gumman, detta är ett vanligt problem som är så lätt att fixa om man bara känner till människo kroppen att du kommer vara gravid inom tre månader, (såvida man inte börjat med sk. syntetiska mediciner, alltså inte naturliga mediciner som förstör kroppens naturliga beteende). Jag hade svårt att tro detta men skulle göra allt hon sa till mig och hoppades att inte läkaren skulle höra av sig än =). 
    Jag började med att starta om min kropp genom att fasta i en vecka för att få ur slaggprodukter o dricka endast juice av rödbeta, morot, potatis, selleri och rädisa (smakade hemskt) Jag tog även en homeopat medicin som hette Pulsatilla som är en blomma som ska sätta igång reproduktions organen och ge kvinnan en mer regelbunden mens. Jag drack Mulkosan som jag verkligen kan rekomendera till alla människor som är étt ost vassle som neutraliserar kroppens PH värde ( i en sur skog växer inget heller) och nästan alla människor är sura pga. dålig kost, föroreningar i luften osv. Mulkosan tar bort sötsuget REGÄLT och får igång tarmarna.
    Sedan började jag äta råkost som ja rev själv (morot, vitkål, broccoli m.m ej tillagad mat) bönor och groddar. Efter några dagar ökade ja med ett kokt ägg oxå eller en kött bit. Men mejeri produkter minimalt och kolhydrater var strängligare förbjudet. För en kvinna är  kolhydrater som ett gift, vi bildar det till socker i kroppen som även hämmar våra chanser att bli gravida och kolhydrat förbud bör gälla ALLA kvinnor med PCOS. Sedan drack jag minst två liter vatten om dagen och var ute o gick raskt i minst en timma i alla fall varannan dag eller mer. Självklart tappade ja kilon vilket inte var en nackdel heller. Under tiden som ja åt på detta sätt fyllde jag även på mina vitaminer och mineral depåer i kroppen av ej syntetiska tabletter (bara sådana på hälokosten, ej ifrån vanlig handel). Åt holistics B-vitamin som innehåller alla B-vitaminer som finns i höga doser (B-vitamin är jätte viktigt för kvinnor som vill bli gravida) Selen, ett måste och även Magnesium. Drack och dricker kallpressad linfröolja som jag även dricker än och kommer aldrig att sluta med så som Mulkosan. Linfröolja innehåller Omega 3 o 6 och är bättre än fiskolja som i regel har så olika kvaliteer än linfrö som alltid har samma kvalite. Omega är ett fett som vi bör få i oss varje dag och bör drickas av alla gravida med.
    Oj vad ja skriver... men häpen blev ja och chockad när ja plussade efter en månad och är idag gravid i 28 veckan och ska ha BF 28 dec 2010 =))) kan inte tro det är sant än... men min homeopat sa tre månader och hon trodde på detta, vilket ja inte gjorde då. Men ja rekomenderar detta till er alla innan ni söker hjälp. Kanske inte fungerar, men i så fall rensar ni ur kroppen på skit =) och får in mer vitaminer o mineraler och bättre hälsa vilket är ett plus om ni ska bära på ett barn så har ni o barnet bättre förutsättningar.
    Skulle kunna prata o skriva om hur fantastisk kroppen är och hur allt hänger ihop men är du intresserad av kost så är www.halsosidorna.se en jätte bra sida. Lycka, till er alla <3

• Japan87
    Zanna86 skrev 2010-10-03 19:50:52 följande:
    Min sambo och jag försökte i 1,5 år innan jag själv misstänkte att jag hade PCOS. Fick detta bekräftat av gyn läkare. Sökte hjälp för detta och tog prover, min sambo lämnade prover och jag skickades hem för att själv gå ner i vikt tills det att de skulle höra av sig och alla prover var klara. Min sambos prover var utmärkta (han har två barn sedan innan) och jag gav 110% för att gå ner så många kilon ja bara hann med innan läkaren skulle kontakta mig. 
    Tog kontakt med min homeopat och berättade hur ledsen jag var för detta och var rädd att det skulle ta år innan ja blev gravid. (Har inga barn alls och har aldrig varit gravid innan). Min homeopat säger till mig att: Lilla gumman, detta är ett vanligt problem som är så lätt att fixa om man bara känner till människo kroppen att du kommer vara gravid inom tre månader, (såvida man inte börjat med sk. syntetiska mediciner, alltså inte naturliga mediciner som förstör kroppens naturliga beteende). Jag hade svårt att tro detta men skulle göra allt hon sa till mig och hoppades att inte läkaren skulle höra av sig än =). 
    Jag började med att starta om min kropp genom att fasta i en vecka för att få ur slaggprodukter o dricka endast juice av rödbeta, morot, potatis, selleri och rädisa (smakade hemskt) Jag tog även en homeopat medicin som hette Pulsatilla som är en blomma som ska sätta igång reproduktions organen och ge kvinnan en mer regelbunden mens. Jag drack Mulkosan som jag verkligen kan rekomendera till alla människor som är étt ost vassle som neutraliserar kroppens PH värde ( i en sur skog växer inget heller) och nästan alla människor är sura pga. dålig kost, föroreningar i luften osv. Mulkosan tar bort sötsuget REGÄLT och får igång tarmarna.
    Sedan började jag äta råkost som ja rev själv (morot, vitkål, broccoli m.m ej tillagad mat) bönor och groddar. Efter några dagar ökade ja med ett kokt ägg oxå eller en kött bit. Men mejeri produkter minimalt och kolhydrater var strängligare förbjudet. För en kvinna är  kolhydrater som ett gift, vi bildar det till socker i kroppen som även hämmar våra chanser att bli gravida och kolhydrat förbud bör gälla ALLA kvinnor med PCOS. Sedan drack jag minst två liter vatten om dagen och var ute o gick raskt i minst en timma i alla fall varannan dag eller mer. Självklart tappade ja kilon vilket inte var en nackdel heller. Under tiden som ja åt på detta sätt fyllde jag även på mina vitaminer och mineral depåer i kroppen av ej syntetiska tabletter (bara sådana på hälokosten, ej ifrån vanlig handel). Åt holistics B-vitamin som innehåller alla B-vitaminer som finns i höga doser (B-vitamin är jätte viktigt för kvinnor som vill bli gravida) Selen, ett måste och även Magnesium. Drack och dricker kallpressad linfröolja som jag även dricker än och kommer aldrig att sluta med så som Mulkosan. Linfröolja innehåller Omega 3 o 6 och är bättre än fiskolja som i regel har så olika kvaliteer än linfrö som alltid har samma kvalite. Omega är ett fett som vi bör få i oss varje dag och bör drickas av alla gravida med.
    Oj vad ja skriver... men häpen blev ja och chockad när ja plussade efter en månad och är idag gravid i 28 veckan och ska ha BF 28 dec 2010 =))) kan inte tro det är sant än... men min homeopat sa tre månader och hon trodde på detta, vilket ja inte gjorde då. Men ja rekomenderar detta till er alla innan ni söker hjälp. Kanske inte fungerar, men i så fall rensar ni ur kroppen på skit =) och får in mer vitaminer o mineraler och bättre hälsa vilket är ett plus om ni ska bära på ett barn så har ni o barnet bättre förutsättningar.
    Skulle kunna prata o skriva om hur fantastisk kroppen är och hur allt hänger ihop men är du intresserad av kost så är www.halsosidorna.se en jätte bra sida. Lycka, till er alla <3
    Ojojoj vad du har kämpat! Riktigt bra gjort! Grattis till ert lilla knyte!!!! =D
    Sj håller jag på med GI nu, har imorgon hållt på i 2 veckor, redan tappat 4 kilo och 6 cm i midjan =D
    Snart ska jag börja med första pergotime-kuren, så fort mensen kommer =) Är såååå förväntansfull!! =)
  • Zanna86

Lillahjärtat87 Jag önskar dig/er lycka till. Hoppas det kommer ta sig fort när du börjar med kuren. =) Sluta aldrig hoppas! <3

• ollson

Ni som blivit gravida med ivf. Hur många försök gjorde ni å hade ni äl med pergotime?

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • Enelin11

Jag har pco och fick i maj min första kur Pergotime. 2 veckor senare fick jag äl och för 2 dagar sedan plussade jag!!!

• Längtarväntar
    ollson skrev 2011-06-04 20:30:00 följande:
    Ni som blivit gravida med ivf. Hur många försök gjorde ni å hade ni äl med pergotime?
    Pergotime funkade inte alls för mig. Första IVF försöket lyckades :).
  • ollson
    Längtarväntar skrev 2011-06-19 21:07:01 följande:
    Pergotime funkade inte alls för mig. Första IVF försöket lyckades :).
    Du fick inte äl med pergotime?
    Jag har pco å blev gravid på andra försöket för ca 4 år sedan, nu har jag oxå äl med pergo men blir inte gravid å vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare för vi måste bekosta ivf själva om vi ska göra det.
  • JWN
    ollson skrev 2011-06-20 21:18:29 följande:
    Du fick inte äl med pergotime?
    Jag har pco å blev gravid på andra försöket för ca 4 år sedan, nu har jag oxå äl med pergo men blir inte gravid å vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare för vi måste bekosta ivf själva om vi ska göra det.
    Har du testat akupunktur?

Din livmoder kanske är "kall" och behöver lite hjälp för att få rätt blodcirkulation....
  • ollson
    JWN skrev 2011-06-22 21:09:13 följande:
    Har du testat akupunktur?

Din livmoder kanske är "kall" och behöver lite hjälp för att få rätt blodcirkulation....
    Nej, det har jag aldrig hört talas om att den kan va. Men tack för tipset det ska jag absolut pröva!!
  • Hugolover

Jag blev gravid genom att jag och min kille hade sjukt mycket sex oskyddat. till slut så föll det sig så vi prickade in en gång jag hade ägglossning, vilket kändes helt galet så min gynekolog sagt till mig när hon gjorde min PCO undersökning att det skulle "krävas ett mirakel" för att jag skulle bli gravid utan hjälp, min kille skulle till hösten (2010) fara och testa sin sperma för att vi skulle veta hur vi låg till, men det behövdes tydligen inte....

Kasta inte sten i glashus&samma regler för ALLA
Svar på tråden Vad hjälpte dig (med PCO) att bli gravid?