• Madzo

Vill inte sova/kommer inte till ro dagtid, 2 månaders kille

Hej!

Har en liten Ville på 2 månader som, ända sen han föddes, har otroligt svårt att sova på dagarna. Han är extremt lättväckt & har svårt att komma till ro.

Om man vaggar honom konstant så sover han länge, hela tiden vi vaggar i princip. Men det håller inte & jag skulle behöva tips & ideér om hur jag får honom att sova bättre på dagarna.

Till saken hör att jag vet att han behöver sin sömn på dagarna, kvällarna spårar ur annars med panikskrik för att han är så övertrött. Om jag får till några sovstunder på dagarna funkar kvällarna & nätterna klockrent. Då gör han kväll kl 18-19 nångång & sover flera timmar i streck, med vak för 1-2 matningar. Då ligger han ju stilla i vaggan, ingen konstant gungning eller vaggning & då funkar det ju? Men varför inte på dagen?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vill inte sova/kommer inte till ro dagtid, 2 månaders kille
  • Malawi

Vi fick bära vår dotter i sjal på dagarna tills hon lärde sig att sova i vagnen på dagarna.

• cherrypie

varför inte vagga så han får sova?

• allakantralla
    cherrypie skrev 2010-07-08 13:30:11 följande:
    Jag hade aldrig orkat sitta och vagga så länge flera gånger om dagen. 

För oss fungerade detta i den åldern:  sova, äta, vara vaken en stund, VAGNA till sömns. Så att varje vaken period blev mellan 1,5 och 2 timmar som mest. Värt att testa.
  • Väntar första barnet

vi hade/har samma sak med vår dotter, hon är idag 3mån och har fortfarande svårt att sova på dagarna, nu kan jag säga till dej att du ska vara glad om han sover när ni vaggar hnom o har honom i famnen (när vi va där så hade vi panik, men nu sover hon dåligt i famnen och själv och det är värre...)
    Vår dotter har iprincip aldrig gillat vagnen, bärsele, bilstol mm utan famnen som gäller, och sin egen säng under natten (men mestadels sov hon i famnen även då)
    Så egentligen har jag inga direkt fungerande tips tyvärr, med tanke på att jag befinner mej i samma situation. Men det jag försöker göra är att hålla henne vaken efter hon vaknar på morgonen, i ca 2tim. Sen ammar jag henne till sömns (vilket jag gör vid istort sätt alla tillfälle då hon ska sova) försöker lägga henne ifårn mej (lyckas dock inte alla ggr) låter annars henne sova en stund i famnen (för att slippa ha en extremt gnällig och missnöjd tjej vaken) sen brukar jag få henne att somna allt från 10-13 och då brukar jag kunna lägga henne ifrån mej ca 1-2tim (beror lite på om hon sov själv på morgonen eller i samnen, för sover hon själv kan det bli 1-2tim, men i famnen bara en kort stund) sen småsover hon i famnen under sen eftermiddag.
    Så summan av det hela så sover hon själv en gång under dagens sömn, ibland två men det är mer sällan.

lycka till!

• Madzo
    lövet2 skrev 2010-07-08 12:38:44 följande:
    Sover han bra i vagnen?
    Ja han sover bra i vagnen, om den är i rörelse. Men tycker absolut att det är där det funkar bäst dagtid ändå, i bärsele sover han bara en kort kort stuntd & i famnen somnar han inte alls, då stretar han bara emot & vill inte. Det är ju det här med att han vill vara i gungning hela tiden när han sover, stannar jag vaknar han på en gång trots att han är jättetrött..
  • Madzo
    cherrypie skrev 2010-07-08 13:30:11 följande:
    Som sagt, det är helt ohållbart att stå & vagga de timmar han behöver sova. Jag kan inte stå låst flera timmar i streck & vagga & inte kunna göra nått annat om dagarna. Har dessutom en tjej på 3 år som gärna vill ha tid med sin mamma..
  • Madzo
    allakantralla skrev 2010-07-08 14:28:17 följande:
    Jag hade aldrig orkat sitta och vagga så länge flera gånger om dagen. 

För oss fungerade detta i den åldern:  sova, äta, vara vaken en stund, VAGNA till sömns. Så att varje vaken period blev mellan 1,5 och 2 timmar som mest. Värt att testa.
    Precis så försöker vi åxå. Vi låter honom vara vaken en stund efter mat, tills det att vi ser/hör att han är trött. Då lägger vi honom & promenerar en sväng eller vaggar i vagnen. För det mesta somnar han på en gång, ser ut som han sover djupt & skönt, men stannar jag tar det ca 10 min & sen är han riktigt klarvaken & då är det bara att börja om..

Idag har han sovit flera timmar i streck då jag vaggat & vaggat i skuggan medan jag själv suttit bredvid i solen ;) Hade inte äldsta dottern hemma & kände att jag verkligen ville ge lillkillen sömn för gårdagen sov han inget nästan. Då funkar det ju, då sover han från det ena målet mat till det andra.. Men det går absolut inte att stanna honom, då får jag ränna som en galning & börja om hela tiden..
  • Madzo
    Väntar första barnet skrev 2010-07-08 20:30:02 följande:
    vi hade/har samma sak med vår dotter, hon är idag 3mån och har fortfarande svårt att sova på dagarna, nu kan jag säga till dej att du ska vara glad om han sover när ni vaggar hnom o har honom i famnen (när vi va där så hade vi panik, men nu sover hon dåligt i famnen och själv och det är värre...)
    Vår dotter har iprincip aldrig gillat vagnen, bärsele, bilstol mm utan famnen som gäller, och sin egen säng under natten (men mestadels sov hon i famnen även då)
    Så egentligen har jag inga direkt fungerande tips tyvärr, med tanke på att jag befinner mej i samma situation. Men det jag försöker göra är att hålla henne vaken efter hon vaknar på morgonen, i ca 2tim. Sen ammar jag henne till sömns (vilket jag gör vid istort sätt alla tillfälle då hon ska sova) försöker lägga henne ifårn mej (lyckas dock inte alla ggr) låter annars henne sova en stund i famnen (för att slippa ha en extremt gnällig och missnöjd tjej vaken) sen brukar jag få henne att somna allt från 10-13 och då brukar jag kunna lägga henne ifrån mej ca 1-2tim (beror lite på om hon sov själv på morgonen eller i samnen, för sover hon själv kan det bli 1-2tim, men i famnen bara en kort stund) sen småsover hon i famnen under sen eftermiddag.
    Så summan av det hela så sover hon själv en gång under dagens sömn, ibland två men det är mer sällan.

lycka till!
    Ville somnar inte i huvudtaget i famnen utan det är vagn, bilstol & vaggan som gäller. Men bara om det är rörelse.

Jag har åxå Ville vaken en stund på morgonen för att se att han verkligen är trött när man väl lägger honom. Han somnar in jättebra för det mesta, men som sagt, problemet är att det inte går att gå ifrån, det måste röra sej hela tiden.

Vi får hålla tummarna att detta är nått övergående! :)
  • Liddi

Min pojke var precis likadan. Enda sättet han kunde sova på om dagarna var i vagnen om jag gick omkring tills han sovit klart...kunde inte ens stanna och prata med någon. Efter ett tag började jag försöka ta lite kortare rundor och parkera honom en stund och tillslut gick det att gå tills han somnat och sedan gå hem och parkera. Han har dock aldrig sovit länge om dagarna ändå. NU när han är nästan 1,5 år kan jag äntligen lägga honom i sin säng om dagarna och han kan sova 2 timmar

Alexander 090210
  • Madzo
    mills skrev 2010-07-08 22:09:41 följande:
    Min pojke var precis likadan. Enda sättet han kunde sova på om dagarna var i vagnen om jag gick omkring tills han sovit klart...kunde inte ens stanna och prata med någon. Efter ett tag började jag försöka ta lite kortare rundor och parkera honom en stund och tillslut gick det att gå tills han somnat och sedan gå hem och parkera. Han har dock aldrig sovit länge om dagarna ändå. NU när han är nästan 1,5 år kan jag äntligen lägga honom i sin säng om dagarna och han kan sova 2 timmar
    Ja vi försöker vänja Ville så gott det går att det faktiskt står stilla ibland när man sover ;)

Men det känns inte som att det funkar alls än, men det kanske ger med sej om vi är envisa!
  • Liddi
    Madzo skrev 2010-07-08 22:12:13 följande:
    Ja vi försöker vänja Ville så gott det går att det faktiskt står stilla ibland när man sover ;)

Men det känns inte som att det funkar alls än, men det kanske ger med sej om vi är envisa!
    Tro mig det tog ett BRA tag här åxå innan det gick att stå stilla ens en liten stund Kommer ihåg att jag promenerade runt hela förra sommaren så han var minst 6 månader innan det gick. 
    Alexander 090210
  • Trynträ

Kan verkligen rekommendera er att köpa en babygunga. Vi har en från Acta graco som vi använt sen hon var ca 2 månader och den kan vi använda fortfarande och nu är hon över 9 månader. Klarar 13 kg. Kostade 1000 kr när vi köpte den och det är väl investerade pengar om man har en bäbis som måste vaggas till söms. Då slipper man dessutom slita ut sig själv och kan göra annat under tiden. Från början fick vi sitta i samma rum tills hon somnade men ju äldre hon är desto lättare somnade hon utan att man var i rummet. Jag kan i princip bestämma hur länge hon ska få sova och då kan jag samtidigt göra annat under tiden.

Från början sov jag när hon sov och vaknade hon jättetidigt en morgon så kunde jag sätta henne i gungan så somnade hon om. Från början använde vi den ca 3-4 timmar per dag och nu blir det ungefär 2 timmar. Drar lite batteri gör den också. Byter väldigt sällan fast vi använder den så mycket.

• allakantralla

Hej igen!

Jag hamnade själv i vagningsträsket när min lille var runt 5 månader, tills vi av en slump upptäckte att han gillade att sova i framstupa sidoläge och bli buffad i rumpan. Plötsligt funkade stillastående vag och spjälsäng i ett nafs. 

Hur länge brukar hon sova när hon väl somnat? 

• Madzo
    allakantralla skrev 2010-07-08 22:33:02 följande:
    Hej igen!

Jag hamnade själv i vagningsträsket när min lille var runt 5 månader, tills vi av en slump upptäckte att han gillade att sova i framstupa sidoläge och bli buffad i rumpan. Plötsligt funkade stillastående vag och spjälsäng i ett nafs. 

Hur länge brukar hon sova när hon väl somnat? 
    Han sover så länge jag vaggar, då finns det inget som stör eller väcker honom. Men stannar jag vaknar han på en millisekund alltså.

Ställer jag ifrån mej vagnen då jag tycker det ser ut som att han sover djupt & skönt & tänker att "nu måste han ju bara kunna sova en stund stillastående, det borde funka nu!" Men ibland hinner jag bara tänka tanken så är han igång & sprattlar & vaknar till, ibland går det 10 min, andra gånger en halvtimme osv. Man kan inte säga att han sover stillastående, för han måste ju vaggas om så fort han börjar på att vakna för att somna in igen.. Man ränner som en galning mellan vagn & sysslor..

Idag & igår har jag promenerat & vaggat konstant, då sover han igenom mellan målen med mat. Men alltså det funkar ju inte varje dag & jag vill inte heller vänja honom att vagga så mycket, då fastnar man väl där för evigt känns det som...
  • Madzo
    Trynträ skrev 2010-07-08 22:20:13 följande:
    Kan verkligen rekommendera er att köpa en babygunga. Vi har en från Acta graco som vi använt sen hon var ca 2 månader och den kan vi använda fortfarande och nu är hon över 9 månader. Klarar 13 kg. Kostade 1000 kr när vi köpte den och det är väl investerade pengar om man har en bäbis som måste vaggas till söms. Då slipper man dessutom slita ut sig själv och kan göra annat under tiden. Från början fick vi sitta i samma rum tills hon somnade men ju äldre hon är desto lättare somnade hon utan att man var i rummet. Jag kan i princip bestämma hur länge hon ska få sova och då kan jag samtidigt göra annat under tiden.

Från början sov jag när hon sov och vaknade hon jättetidigt en morgon så kunde jag sätta henne i gungan så somnade hon om. Från början använde vi den ca 3-4 timmar per dag och nu blir det ungefär 2 timmar. Drar lite batteri gör den också. Byter väldigt sällan fast vi använder den så mycket.
    Det ska jag kolla upp! Vore ju absolut värt det! Så man kan få andra saker gjorda medans lillen sover. Idag har jag lagat lunch med ena foten på ett av barnvagnshjulen gungandes, inte så smidigt ;) Tänk om man bara kunde ställa ifrån sej honom dessa timmar han behöver sova..

Tack för tipset om gungan!
  • Trynträ
    Madzo skrev 2010-07-10 12:24:23 följande:
    Det ska jag kolla upp! Vore ju absolut värt det! Så man kan få andra saker gjorda medans lillen sover. Idag har jag lagat lunch med ena foten på ett av barnvagnshjulen gungandes, inte så smidigt ;) Tänk om man bara kunde ställa ifrån sej honom dessa timmar han behöver sova..

Tack för tipset om gungan!
    Tror det finns rätt många till salu på Blocket. Den vi har gungar fram och tillbaka. Finns även såna som gungar i sidled har jag sett. Tar ju ett tag för de små att vänja sig men sen har den funkat klockrent tycker jag.
  • Väntar första barnet

Hej igen.
    Missförstod nog lite det du skrev i början...trodde han ville vaggas i famnen =)
    En annan sak jag kom på är att vår dotter enadts sover på magen...vet inte om det är något som skulle fungera för er son, eller om det är ett alternativ för er. Jag själv var väldigt skeptisk i början, då ALLA rekommendationer är att barn ska sova på rygg. Men vår dotter hade svårt att sova på rygg ända sen födsel...sov mestadels på sidan, men det fungerade knappt heller, det blev bara en massa små sovande korta stunder och sen en trött o gnällig liten tjej =(
    Hon sover fortfarande helst i famnen under dagarna, men OM hon sover själv är det alltid på mage.

• sptb
    Trynträ skrev 2010-07-08 22:20:13 följande:

Skulle gärna vilja veta exakt vad den gungan heter? Min son är ganska stor för sin ålder och vill ha en gunga som tål så mycket vikt som möjligt. De jag har hittat tål antingen 9 eller 11kg, 13kg lät mer lockande. Har du namnet eller någon länk på den så skulle jag bli väldigt glad? :)
Svar på tråden Vill inte sova/kommer inte till ro dagtid, 2 månaders kille