Väntar första barnet skrev 2010-07-08 20:30:02 följande:
vi hade/har samma sak med vår dotter, hon är idag 3mån och har fortfarande svårt att sova på dagarna, nu kan jag säga till dej att du ska vara glad om han sover när ni vaggar hnom o har honom i famnen (när vi va där så hade vi panik, men nu sover hon dåligt i famnen och själv och det är värre...)
Vår dotter har iprincip aldrig gillat vagnen, bärsele, bilstol mm utan famnen som gäller, och sin egen säng under natten (men mestadels sov hon i famnen även då)
Så egentligen har jag inga direkt fungerande tips tyvärr, med tanke på att jag befinner mej i samma situation. Men det jag försöker göra är att hålla henne vaken efter hon vaknar på morgonen, i ca 2tim. Sen ammar jag henne till sömns (vilket jag gör vid istort sätt alla tillfälle då hon ska sova) försöker lägga henne ifårn mej (lyckas dock inte alla ggr) låter annars henne sova en stund i famnen (för att slippa ha en extremt gnällig och missnöjd tjej vaken) sen brukar jag få henne att somna allt från 10-13 och då brukar jag kunna lägga henne ifrån mej ca 1-2tim (beror lite på om hon sov själv på morgonen eller i samnen, för sover hon själv kan det bli 1-2tim, men i famnen bara en kort stund) sen småsover hon i famnen under sen eftermiddag.
Så summan av det hela så sover hon själv en gång under dagens sömn, ibland två men det är mer sällan.
lycka till!
Ville somnar inte i huvudtaget i famnen utan det är vagn, bilstol & vaggan som gäller. Men bara om det är rörelse.
Jag har åxå Ville vaken en stund på morgonen för att se att han verkligen är trött när man väl lägger honom. Han somnar in jättebra för det mesta, men som sagt, problemet är att det inte går att gå ifrån, det måste röra sej hela tiden.
Vi får hålla tummarna att detta är nått övergående! :)