• Pernilla82

Min son pratar högt och hela tiden.

Min son är 5 år och är en glad kille. Men... han kör slut på sin omgivning med att konstant prata och sjunga. Högt.
    Han vrålpratar och kan inte vara tyst i ens 2 minuter. varje gång jag ska prata börjar han prata mig i munnen.
    Jag säger åt honom ca 100 ggr per dag att prata tystare men han glömmer det efter ca 1 minut.
    Om jag säger åt honom att försöka vara tyst en stund börjar han gråta för han "måste få prata annars glömmer han bort vad han vill säga".
    han sitter till och med och skriker eller sjunger när han tittar på film eller bolibompa.
    Enda gången han är tyst är när han spelar dator och det är ju rätt sällan han får det....

Har ni några tips hur vi ska komma ur detta?

• Svar på tråden Min son pratar högt och hela tiden.
  • Kaxelina

Har en 6 åring här hemma som är likadan. Hon pratar högt hela tiden och vi får påminna henne om att prata tystare men det funkar inte. Vet inte heller vad man kan göra mer än att påminna dom.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Pernilla82

jag är ju orolig hur det ska bli när han börjar skolan.
    känns så tråkigt att behöva säga till att sänka volymen heeeela tiden. Funderar på att ta en dag när man pratar exakt lika högt för att se hur reaktionen blir tillbaka :)

• Teskedsmamman

Är hans hörsel kollad?

När jag drog upp mina misstankar om sonens hörsel så frågade de om han pratade högt och mycket.
    Nu visade det sig att sonen hade ca 25% hörsel och först efter röroperationen kom hans hörsel upp till nästan 100% igen, ligger väl på 99-99.5%

3 killar & pojke v35 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Muppmamma

Min 5-åring är likadan men han har tyvärr problem med öronen

• UpsyDaisy

Jag låtsas att jag inte hör alls när min dotter pratar eller sjunger för högt. Så säger jag till henne "men älsklig...jag ser att du rör på munnen men jag HÖR inget eftersom du inte pratar/sjunger mjukt...snälla rara du kan du inte säga/sjunga det där igen i en mjuk röst så att jag kan höra dig...för jag älskar verkligen när du pratar mjukt och jag vill så gärna höra din fina röst" osv osv

• Pernilla82

Hmmmm jag tror inte att det är nå fel på hans hörsel för han verkar ju höra oss när vi läser saga eller nåt. Men man kan ju kolla för säkerhetens skull.

Vi har dock hittat ett knep som funkat i två dagar nu ganska bra och det är vårt "hemliga tecken" då säger jag hans namn och så klappar jag mig för munnen och örat och han verkar tycka att det är kul så det funkar för tillfället iaf.

• UpsyDaisy
    Pernilla82 skrev 2010-07-09 13:18:02 följande:
    Hmmmm jag tror inte att det är nå fel på hans hörsel för han verkar ju höra oss när vi läser saga eller nåt. Men man kan ju kolla för säkerhetens skull.

Vi har dock hittat ett knep som funkat i två dagar nu ganska bra och det är vårt "hemliga tecken" då säger jag hans namn och så klappar jag mig för munnen och örat och han verkar tycka att det är kul så det funkar för tillfället iaf.
    Men det är bra att ni hittat nått som passar er :) Det gäller att vara påhittig.
  • Leif61

Gissar på att era barn går på dagis... eller ja, förskola som det väl heter nuförtiden. Där har ni problemet. Ljudnivån bland barn som går/gått på förskola och/eller fritids är generellt sett högre.

Svar på tråden Min son pratar högt och hela tiden.