• VildVittra

3 månaders vaccinet - hur reagerade din bebis?

Isabella blir tre månader imorrn fredag och vi ska till BVC för tre månaders vaccinet.
    Är det en eller två sprutor, jag minns inte....mitt andra barn är 6 år. (dåligt minne tror jag)
    Däremot minns jag att Nicholas kändes varm och sov ett dygn efter.

Hur reagerade era bebisar?

Vi har tänkt oss en utflykt på lördag, tror ni det kommer funka?
    Hon kan ju sova i vagnen liksom....

Kram

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Svar på tråden 3 månaders vaccinet - hur reagerade din bebis?
  • Havanna vs Neo

Det är två st. Min dotter far skit jobbig i tre dygn med både först och andra sprutan. Men som du säger, hon kan ju sova i vagnen.

• NovasM

Hej,

min dotter är 7 månader och hon vaccinerades i Tyskland, men jag tror att det är i princip samma. Då fick hon den här 5 i en-sprutan. Men, hon fick även en tll som var mot pneumokokker (vet inte riktigt hur det stavas på svenska). Det är ju i 3 omgångar som man får sprutor och första gången hände ingenting, hon mådde kanon och det var inga problem. Vid andra gången fick hon lite feber dock, men var ändå ganska pigg och glad. Vad jag har förstått så är det ytterst ovanligt med andra biverkningar än feber och kanske lite dålig i magen. Jag tror inte att det kommer att vara något problem för er att ta en utflykt. Är det varmt och hon har feber är det bara att se till att hon får ordentligt med dricka och att ni kanske kan svalka henne och ha henne utan kläder.

Lycka till!

Kram

• Vanillie

vår tjej fick 2 sprutor. En i varje ben samtidigt! Hon blev jätte ledsen men det gick över fort och fick inga "biverkningar" förutom att hon sov ovanligt mycket resten av dagen. Sen hade hon som små myggbett på låren i en vecka ungefär.
    Nästa vecka är det dags för 5-månads sprutan här. Vi ska i väg på semester direkt efter hon fått den så jag hoppas att hon inte reagerar annorlunda på den!

Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Superhero

inte alls. ingen av mina har reagerat på nåt vaccin alls. eller jo, storan fick ont i armen av svininfluensasprutan....men vem fan fick inte det?

• Emelie1991

Min lille fick sprutan för två dagar sen, han fick feber på kvällen och sov på eftermiddan. Men dom två nätterna nu efter sprutan har varit ett rent helvete!! han har alltid sovit bra på nätterna. Men nu har han vaknat ca varannan timme och skriker, inget hjälper..

• VildVittra
    Emelie1991 skrev 2010-07-08 17:29:19 följande:
    Min lille fick sprutan för två dagar sen, han fick feber på kvällen och sov på eftermiddan. Men dom två nätterna nu efter sprutan har varit ett rent helvete!! han har alltid sovit bra på nätterna. Men nu har han vaknat ca varannan timme och skriker, inget hjälper..

Men usch Emelie, låter ju inge kul alls. Hoppas han snart blir sig själv igen.

Bäst jag säger till min man att det kan......bli så att vi får stanna hemma, även om jag hoppas att hon kommer vara ok och att vi kan åka.

• tjoohalia

min son vaccinerades igår. han skrek betydligt mer än storebror gjorde och var otröstligt ett tag. sen var det ingen fara förrän framåt eftermiddagen (han vaccinerades vid 10) då började han bli gnällig och framåt kvällen skrek och skrek och skrek han. jag sprang iväg för å köpa alvedon men när jag kom tillbaka hade han somnat.
    idag har han varit grinig och skrikit och lite varm (fast det är ju varmt ute också) fick alvedon och somnade och sov sig igenom nästan hela tiden vi var på stranden, sen var han sur ett tag till men har inte fått någon mer alvedon.
    nu har han legat och skrattat och "pratat" i ett par timmar så nu är han nöjd iaf. men han blir ledsen om man rör benen.

storebror (2år) har hittills inte reagerat på något vaccin

• Havanna vs Neo
    VildVittra skrev 2010-07-08 17:39:36 följande:

Men usch Emelie, låter ju inge kul alls. Hoppas han snart blir sig själv igen.

Bäst jag säger till min man att det kan......bli så att vi får stanna hemma, även om jag hoppas att hon kommer vara ok och att vi kan åka.

Var förberedd med Alvedon så kommer det nog att fixa sig.
  • VildVittra

Ok köper Alvedon när vi går från BVC i morrn, det faller sig så att det ligger ett alldeles bredvid.
    Tack för tipset.

• Cami11a87

vi köpte Alvedon utifall att vår lille kille skulle bli dålig men det var ingen skillnad på honom. klart han blev jätte ledsen när han fick en spruta i vardera lår men det gick över på ett par minuter.

• k girl

Han blev otröstlig på kvällen. normalt blir han tyst när jag tar upp honom men han skrek rätt ut när jag togg i honom. Ingen feber, men smärta alltså. Han fick ligga på skötbordet och så sjöng jag, då grät han bara lite. Fick en alvedon och då den börjat verka fick jag lägga honom i sängen och amma honom. han sov sedan ovanligt mycket.

• Emelie1991

Lillen har fortfarande inte blivit bättre. I normala fall lägger ja han mellan 20 - 21.00. Så brukar han sova till 04.0-05 och få mat då. Och ibland hela natten fram till 7. Men dom 3 senaste nätterna har jag lagt han vid 21.30, vaknat vid 23.00 och är otröstlig och inte vill sova mer. När ja väl får honom i säng igen vaknar han vid 03 igen och vill inte sova nått mer. Är ju så fruktansvärt jobbigt då jag inte är van vid att gå upp såhär. Har ju alltid bara behövt gått upp och gett han mat så har han somnat om av sig själv. Inatt när han vaknade kl 23 så fick jag hålla på i över 1 timme med att försöka få han att somna. Har verkligen provat allt.

Nu är de ju bara att hoppas att han blir sig själv snart igen..

• VildVittra

Isabella fick vaccinet vid 10 tiden i morse men har inte reagerat förren nu, Hon vaknade nyss helt hysterisk, har aldrig hänt förrut. Det var ändå dags för ny blöja och flaska.

Byta bölja var INTE populärt alls, bara man kom åt benen och låren på henne grät hon så tårarna sprutade.
    ONT i benen/låren.
    Jag böt bölja snabbt och gav henne en "suppe" med Alvedon sen flaska på det.

Det är så mega varmt i vårt sovrum så nu ligger hon i bara en tunn sommarklänning och bölja...med takfläkten på. Hon är helt nöjd igen men liksom inte glad, hon är ALLTID glad när hon ätit annars.

Jaja hoppas suppen hjälper henne snart så hon kanske kan sova en stund igen.

Knepigt att vaccinet ska göra så här med bebbarna.

Skönt att vi nu hade alvedon i allafall.

Tack för råd och tips.

Kram

• Espem

Min dotter var påverkad, med

- lätt feber som kom efter några timmar och höll i sig ett dygn 
    - ont i låren på kvällen
    - några plötsliga gråtattacker 

Hon fick alvedon supp på kvällen och på morgonen efter.

På dagen 24 h efter vaccination var hon ungefär som vanligt, men lite varm. På kvällen gick jag på bröllopsfest och det var inga problem! Hon verkade väldigt trött och sov sig igenom kvällen i vagnen. 

Var lite nervös på festen men hon verkade inte må dåligt!

• NNUG

Min bebis fick 3-månaderssprutan vid 5 månaders ålder - i måndags.
    Han fick hög feber i två dygn, som vi dämpade med febernedsättande (han grät än värre när vi stoppade upp stolpillren...)

Nu, fem dagar senare, kräks han fortfarande upp nästan allt han äter, vaknar gråtande (något han ALDRIG gjort tidigare i sitt fem månader långa liv), är gnällig och ledsen mest hela dagarna, hostar så jag tror han håller på att kvävas, har skitsvårt att somna och somna om...

Det är ett rent helvete och jag ångrar hårt att han fick vaccinet. Var mycket tveksam redan innan, känns inte direkt bättre nu. Han har gått från att vara den snällaste, gladaste och friskaste bebisen någonsin (på riktigt aldrig varit sjuk sen han föddes, aldrig gråtit på nätterna, aldrig haft svårt att sova eller somna) till att... ja... allt jag skrivit ovan. 

Hoppas verkligen det är något övergående. Känns som att han blivit "förstörd" av sprutan och att han aldrig kommer bli sig själv igen :( 

• yallayalla

Tacksam att vi tog mig en rejäl tankeställare angående vaccination och beslöt oss för att inte vaccinera vårt tredje barn! Läkemedelsföretag = pengarkåta och kollar man på hela statistiken var dessa sjukdomar redan på väg att minska innan massvaccinationen påbörjades.

• Vaccineraerabarnsnälla

Låt inte er egen rädsla eller lathet hindra er från att vaccinera era barn. Det skyddar både era barn och andra i hens omgivning från att bli sjuka av förfärliga sjukdomar. Läs om sjukdomarna och dess biverningar som vaccinet skydda mot så ändrar ni säkert er åsikt om att inte vaccinera era barn.

Trots att vår dotter blev ledsen när hon vaccinerades nu vid 3 månader så vet jag att det är bäst för henne. Hon blev också väldigt förtvivlad fram och tillbaka under dagen och sedan väldigt trött. Bra att veta att barn kan påverkas olika när de får vaccin. Dock är det inte något som varar för evigt. Hade varit ännu värre om min dotter faktiskt fick de olika sjukdomarna som vaccinen skyddar emot. Läs om dessa sjukdomar så kommer ni nog överväga att vaccination inte är så dum idé. De som inte vaccinerar sina barn verkar låta sin egen rädla påverka sitt barns framtida sjukdomsbild och även riskera andras barn/gamla/sjuka att drabbas av hemska sjukdomar.

Det är en självklarhet att vaccinera mitt barn. Oavsett om hon verkar frisk så skyddar inte det henne från att bli sjuk om hon exponeras för smittan. Vill inte att min dotter ska bli smittad för att föräldrar inte orkar ta hand om sitt barn som kortvarigt blir ledsna eller griniga. Tro mig, det kommer att bli friska glada barn trots att de vaccineras. Jag blev vaccinerad, så som många andra normalt fungerande individer, och jag är fullt fungerande person med ett kanonjobb och familj.

Så slutpoängen är att vaccinera era barn och trösta barnet efteråt så länge det behövs. Biverkningarna varar inte länge från vaccin men biverkningarna från sjukdomar som vaccin skyddar mot kan skada ditt barn och andra i omgivningen långsiktigt och i värsta fall orsaka livsfara.

• Female555

Jag står och väger inför att ta 3 månaders vaccinet till min lille. 

Både för att det är hela 7 vacciner som ges samtidigt (när gör man nånsin det åt vuxna?!!!)
    samt att flera av dessa sjukdomar inte ens florerar just nu.
    sedan har dom lagt till Hepatit i vaccinet (vilket inte var med när mitt 4 år äldre barn vaccinerades), och ursäkta men så här små barn som fortfarande ammas behöver INTE vaccin för Hepatit. 

jag är såå tveksam, man vill bara göra det som är bäst för sin lille.

• Anonym (X)
    Female555 skrev 2025-03-20 18:11:56 följande:

Jag står och väger inför att ta 3 månaders vaccinet till min lille. 

Både för att det är hela 7 vacciner som ges samtidigt (när gör man nånsin det åt vuxna?!!!)
    samt att flera av dessa sjukdomar inte ens florerar just nu.
    sedan har dom lagt till Hepatit i vaccinet (vilket inte var med när mitt 4 år äldre barn vaccinerades), och ursäkta men så här små barn som fortfarande ammas behöver INTE vaccin för Hepatit. 

jag är såå tveksam, man vill bara göra det som är bäst för sin lille.

Anledningen till att dessa sjukdomar inte florerar nu är att de allra flesta vaccineras. Det blir fortfarande små utbrott då och då av tex kikhosta och mässling för att inte alla vaccinerar. När jag var ung kände jag en kvinna som blivit handikappad av polio, och träffade en bebis med kikhosta. Bebisen hade behövt mun mot mun andning ett par gånger av pappan, efter att hon kom ut från sjukhus. Inget man vill uppleva.

De som bestämt hur många vaccinationer som ska ges, och vilka som ska ingå, är experter. Det är antagligen inte du, lita på dem.  

Svar på tråden 3 månaders vaccinet - hur reagerade din bebis?