• tezzan2010

alla tjatar om havandeskapspenning!? hur gör ni?

hejsan...
    Jag jobbar i butik och sitter enbart i kassan 40 timmar i veckan..
    jag har ingen värk i rygg och ingen misstanke på foglossning, inget illamående..
    Jag känner mig nästan mer välmående än innan jag blev gravid..
    jag är inne i v 22 har fått mitt moderskapsintyg och nu säger ALLA till mig att söka om havandeskapspenning...

Min barnmorska och mina arbetskamrater vet hur bra jag mår men råder mig ändå till det..
    Pratade med min chef om det och hon förstod inte riktigt varför man ska ansöka när man mår bra..

Hur gör ni andra ansöker ni utifall att eller?

Om jag mår så här bra så vill jag fortsätta jobba nästan hela vägen pga att få en bra föräldrarpenning...

På barnmorskan verkar det som att hon råder alla till att söka.. men jag och min chef förstår inte riktigt men vill ju söka om det är så det ska gå till..
    Jag tänkte att det kanske är just min bm som säger så men hade en annan pga semestertider och hon frågade också om jag skulle söka och tyckte jag skulle göra det..

Om jag söker får beviljat och inte vill utnyttja till fullo måste jag då det??
    Jag tänkte om jag mår så bra som jag gör nu så vill jag inte gå hemma i 2 månader ?

• Svar på tråden alla tjatar om havandeskapspenning!? hur gör ni?
  • Alexi

Havandeskapspenning är ju för de som har ett så tungt eller på annat sätt olämpligt arbete att det inte är bra när man är gravid. Kan inte se att du skulle ha minsta rätt till hp. Skulle du plötsligt må väldigt dåligt senare så är det ju sjukskrivning du ska söka i så fall.

• eec82

tror iof inte att du skulle få igenom en ansökan då du har möjlighet att sitta.

Själv mådde jag rätt bra sist men hade haft värk i ryggen, men då de var tre månader kvar till BF så mådde jag skit å då var jag glad att jag sökt. Men jobbar i butik å har ingen möjlighet att sitta å bär tungt mest hela dagarna. Så hade inte klarat av att arbeta de sista tiden iaf. Har med kassa men då stående å sen så erbjuder vi kunder som är gravita tom men hjälp att bära ut sill bilen.

Så min chef ville ju inte ha mig där, han nojjar ju tidigt i graviditeten att jag inte bör jobba el iaf inte lyfta tyngt, men svårt att undvika då det inte alltid finns någon som kan hjälpa till.

Men har iaf två vänner som arbetar på ICA i kassan främst, å de fick inte igenom sin ansökan. Då de inte ansågs krävande. En annan vän som arbetar i butik med sittandes fick igenom 50 % HP. Men då hade hon inte enbart kassa.

Du får fundera, visst skadar de inte att söka, men kankse svårt att motivera varför man ska få om du själv inte anser att du bör ha.

• Petra123

Varför ska du ha det, om du klarar av att jobba? Jag var tvungen att gå 2 måander innan då jag hade för mycket tunga lyft i jobbet. Men det är ju skitbra om du kan fortsätta jobba och tjäna lite extra pengar innan förlossningen! Jag tror att det verkar som dom tycker att du ska utnyttja systemet.

• frukarlssonn

Håller med Alexi! Och de är ju stenhårda så jag kan aldrig tänka mig du skulle bli beviljad om det inte är så att du utsätts för risker i din graviditet på arbetsplatsen! Jag mådde bra både med dottern och nu men jag jobbar på båt och vibrationerna är skadliga efter 7 mån samt att jag inte är lämplig inom säkerhetsorganisationen, därför blir jag beviljad hp trots att jag mår bra förövrigt!

Och som svar på det sista, nej du behöver inte utnyttja hp om du t.ex får beviljad hel hp. Du får en lapp hem när du blivit beviljad där man får begära hp och där kan man fylla i hur mkt man önskar att jobba.

Olivia 090610 ~ bf 101112
  • Poison82

Suck! Fattar inte varför det blivit så inne att gå hemma och drälla. Man är gravid, inte sjuk!
    Jag jobbar också i butik, dessutom bara halvtid. Jag har ingen fast kassatjänst men ju längre jag kom in i graviditeten desstu mer blev det bara kassa för mig. Jag fick lite foglossning och ont men kassan klarar man för det mesta av ändå. Där var någon vecka jag fick sjukskriva mig själv för att vila men i övrigt ansökte jag inte alls någon havandeskapspenning. Jag hade blivit knäpp om jag bara skulle gå hemma och drälla. Finns ingen mening med det alls.
    Jag jobbade till jag var i vecka 35, i vecka 37 föddes min son. Jag kan känna nu i efterhand att jag kanske skulle slutat jobba 2 veckor tidigare eftersom jag fick problem med tecken på havandeskapsförgitning och sånt.

• tezzan2010

Tack för alla svar..

Jag har pratat med chefen oxå om att lägga det på hyllan och fixa om mina tider istället.. Att sitta i kassan i sig är ju inte jobbigt men det kan ju börja kännas när man är 10 kilo tyngre sen och sitta i kassan 9 timmar per dag...

Jag tror inte heller jag skulle få igenom det om jag inte skrev om allt runt omkring som jag i nuläget undviker som korgar, ölbackar ¨på fyllning av plastpåsar...

Jag förstår kanske att alla kompisar och så varit på mig men när bm säger till mig att jag bör söka..
    Jag började först tro att det var något som såg galet ut med bebis men inte vad jag har sett..

Svar på tråden alla tjatar om havandeskapspenning!? hur gör ni?