Concerta och graviditet.
Hej, jag har Adha/Add och äter normalt Concerta (om är centralstimulerande mediciner).
I Januari fick vi en dotter, hon var inte planerad så jag åt medicin när hon blev till och även första månaden under graviditeten.
Det som förvirrar mig är hur det är med att äta just Concerta ihop med graviditet.
Jag får olika information nämligen.
Den första läkaren jag var hos när jag fått reda på att jag blivit gravid (på kvinnoklinik i västerås) sa att jag kan äta Concerta under graviditeten.
Min barnmorska sa att det beror på hur mycket jag känner jag behöver medicinen för att fungera i vardagen.
. Det finns inte tilltäckligt med forskning runt just concerta och graviditet, men när det gäller andra centralstimlulerande medel kan man se att risken för Adhd hos barnen ökar. Men å andra sidan så är just adhd och add ärftligt så det är svårt att avgöra om det är drogerna eller adhd ärftligheten som gör att barnen också får en ökad risk att få det.
Kan även tillägga att de flesta om missbrukar centralstimulerande har antingen adhd/add.
Min sköterska på psyk sa att jag absolut inte skulle äta concerta.
Hursom, jag valde att inte äta för jag ville inte ta någon risk. Däremot orkade jag bara amma i tre månader för det blev för jobbigt att inte äta medicinen (gick ganska bra att vara utan under graviditeten) i längden.
Nu planerar vi ett barn till. Jag har alltid velat ha de två första tätt.
Nu funderar jag på om jag måste sluta äta Concerta i väntan på att jag ska bli gravid? Concerta går ju ur kroppen snabbt så blir jag gravid så är det väl bara att jag slutar direkt?
Det jobbiga om jag slutar är att om det tar ett halvår kanske upp till ett år innan jag blir gravid igen, jag vet inte om jag klarar av vardagen utan medicin så länge?
Någon annan med ADHD/ADD med erfarenhet?