• Bullen86

"Uppkäftig" 2,8 års kille... tiiiips!!!

heej..
    Sen någon vecka sedan efter att ha umgåts endel me min bror och barn.. (deras son e väldigt uppkäftig å bångstyrig)
    Så har våran son blivit ett litet monster.. då jag o min sambo säger åt han, han skriker tillbaka "tyst pappa, du är dum" "stick" och ler... osv osv... sååå himla nytt.. man blir ju nästan skrämd...
    detta måste sluta på en gång..
    Skulle behöva lite tips på hur vi ska hantera detta utbrott å skrik?!
    vad kan hjälpa så han slutar o verkligen förstår att de inte är ok känns som han inte har ngn som helst respekt för de vi säger nu utan han ger verkligen svar på tal? :(

• Svar på tråden "Uppkäftig" 2,8 års kille... tiiiips!!!
  • vittra

Förklara tydligt att detta är ett beteende ni inte tycker om, använd en tydlig jag-fras så att han enkelt förstår att ni helt enkelt ogillar det beteendet, stå sedan fast vid detta och upprepar det hela tiden. Barn är mycket samarbetsvilliga och vill i grunden ändå att föräldrarna ska må bra och att de själva får känna sig uppskattade, och visar man dem respekt själv så kommer de också visa respekt för föräldern. Om ni vill kan ni tillägga vid enskilda situationer en fråga om varför han blir arg just då osv. Försök uppmuntra kommunikation istället för skrik och bråk. Det gör ni främst genom att själva kommunicera och inte skrika eller bråka.

• lövet2

2 år och 8 månader? Det låter som att han hastigt gått in i trotsåldern och beter sig precis som de brukar göra. Ta det inte så allvarligt! En viss uppkäftighet ingår, men om ni inte käftar tillbaka, så går det där stadiet över ganska fort.

• lalasmama

Hej, vi har oxå en son som är 2 år & 8 månader (född i november 2007)
    han har VERKLIGEN kommit in i en trotsperiod nu & det är MYCKET egen vilja..
    Gör man inte som han vill eller om han inte får göra som han vill blir det SKRIK
    & hela dagen är förstörd typ.. :-S
    Det kan ta en kvart extra att komma iväg bara för att jag HJÄLPER honom med
    skorna som han ville göra själv..
    Jag VET att det bara är en utvecklingsperiod, men väldigt JOBBIGT!

Det jag TROR man kan göra är att inte prata med dem just när de får sitt utbrott
    utan efteråt när de LUGNAT ner sig..
    men jätteSVÅRT sånt här..

Jag TROR inte er son förstår riktigt VAD han säger till er, utan han MÄRKER bara på
    ER reaktion att det är nåt man inte ska säga & då blir det extra KUL..
    Försök att bara säga lite lugnt att "så säger man inte" å sen är det bra.. gör ingen stor
    sak av det så tröttnar han säkert..

kram!

glad sommar
  • Pirum

Vi spelade lite dumma och låtsades inte om att det var trots utan frågade bara varför dottern tyckte vi var dumma. Ibland var det "vet inte" och ibland var det en rövare.

Däremot, när det har  varit riktat mot andra barn har vi naturligtvis styrt upp med att det inte är snällt att retas och varför.

Svar på tråden "Uppkäftig" 2,8 års kille... tiiiips!!!