• HäxanSurtant3

Hur lär man sitt barn skölja munnen och spotta ut efter tandborstningen?

Min 2,5 åring har fortf inte greppat att man skall skölja munnen och spotta ut eftar att han borstat tänderna. har försökt visa genom att själv borsta mina tänder ,skölja och spotta ut men han tar inte efter.

Hur har ni gjort och när lär de sig detta? Ju inte så bra de sväljer tandkrämen varje dag.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Svar på tråden Hur lär man sitt barn skölja munnen och spotta ut efter tandborstningen?
  • Julia1234

Min fyraåring sköljer fortfarande inte, bara sväljer Men de ska väl inte skölja....vet inte om jag är ute och cyklar nu, men någonstans har jag för mig att de inte ska skölja för att behålla flouret i munnen...
    Det är väl skillnad på barn och vuxentandkräm?

• JssJ

Vad jag har hört så ska man väl bara spotta ut, inte skölja med vatten. Då sköljer man bort det som ska verka... Om jag har förstått rätt... =)

• Linam370

Som sagt, sköölja ska man inte göra.
    Men min tvååring spottar hej vilt efter att ha borstat tänderna samtidgt som oss hela sitt liv. Han tar efter oss. Nåt råd har jag inte

• Teskedsmamman

Jag vet inte hur vi gjorde. Jag sa till sonen när han var drygt 2½ att spotta och så tryckte jag fram hans huvud över handfatet och nu spottar han alltid ut. Fyller 3 år i slutet på månaden.

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Ulaninen

Som några skrivit ovan, så ska man inte skölja alls, det är bara en dålig ovana som de flesta vuxna har!
    Däremot ska man ju inte "äta" tandkräm heller, men den ska vara kvar i munnen och ge fortsatt effekt.

• sugar rush

min dotter blir tåv i augusti och jag försöker lära henne spotta, oftast, dvs 90% av tiden så sväljer hon de.. men ibland så spottar hon lite, eller försöker spotta och då försöker jag berömma henne för att hon gör det o hon blir jättestolt då

men för de mesta så sväljer hon de först o SEN lutar hon sig fram o låtsas spottar

• Coruscant

Sonen är 1,5 år och han har fått en fin, blå liten "tandborstmugg" att spotta i - vi visade hur han skulle spotta i den och nu gör han det själv och det har funkat i ett par månader. Om han inte får sin mugg att spotta i så går han och hämtar den själv, den hör till rutinerna nu att han håller muggen i handen medan vi borstar hans tänder och så spottar han flera gånger under tandborstningen.

• ljuvliga

man ska egentligen inte skölja munnen. det är bra om det är tandkräm kvar på tänderna pga flouret

• Boosse

Nepp, det är sant. Man ska inte skölja efter tandborstning. Vi har en tandhygenist som hjälpt oss att sätta igång att borsta gaddarna på barnen på jobbet och de ska INTE skölja.

• La Lola
    ljuvliga skrev 2010-07-15 20:59:38 följande:
    man ska egentligen inte skölja munnen. det är bra om det är tandkräm kvar på tänderna pga flouret
    Precis.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • HäxanSurtant3

aha...bra ide med egen tandborst mugg. Skall börja med det.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • ebbozz

min tvåårings tandläkare sa att de oftast inte lär sig det förän efter tre år... att spotta alltså.

• sarsparis

Inte skölja, spotta behövs inte sa tandhygienisten när de är så små, ofta klarar de inte av det så det är okej att det sväljs ner.

• SFHelen

min son började helt självmant att spotta efter en stunds borstande och för att sedan fortsätta borsta.
    han var ca 2 år och 4 månader då.

Han sköljer inte munnen.

• Glittran

Hon behöver inte spotta, det är därför man inte skall använda så mycket tandkräm till små barn (som barnets lillfingernagel ungefär). Skölja - nej, fluoret skall vara kvar på tänderna för maximal effekt.

• The Eco Warrior

Hej på er som undrar om tandkräm och barn...

Om barnet inte är villig och kan spotta ut tandkräm ska man absolut inte använda tandkräm med fluor. Det är ett ytterst farligt nervgift.

Nu är det ju så att ingen ska helst använda fluor alls. Det är alldeles för farligt för hälsan som ni kanske minns, för det har varit mycket på tapeten i pressen om det, härom året.

Man har inte lyckats förbjuda det i tandkräm, men nu är det tyvärr så, att över 80 000 livs farliga gifter (industriella gifter) finns i mycket av det vi äter eller kletar på oss dagligen. Dessa gifter kommer företagen undan med genom kryphål i våra lagar. Då många toxiner/gifter förändras kemiskt hela tiden är det svårt att stoppa dessa. Att förändra lagar tar enorm tid. Många år och mycket jobb, så det ä sällan en regering hinner sitta färdigt för att genom föra en lagförslag eller en ändring om sådan.

Läs på om fluor, köp fluor fri tandkräm och lev sunt!

På tandpasta paket kan det stå "Bakingsoda" (bikarbonat) dessa tandkräm är suveräna, speciellt om man väljer ett utan fluor. Bikarbonat dödar lukt bättre än gifterna i andra tandkräm på marknaden och dödar baciller! Dessutom får man vitare tänder också, speciellt om den även innehåller gurkmeja, (som jag inte funnit i Sverige tyvärr.) Men du kan göra din egen tandpasta med de ingredienserna. Tillsätt gärna lite kokosnöts olja i blandningen, den har även en förmåga att suga toxiner och bakterier ut munnen och tandköttet. Googla gärna på dessa ämnen (och angående cocosnöt-oljan, se information om oil pulling).

Fluor är mycket giftigt!
  • sextiotalist
    The Eco Warrior skrev 2017-08-25 09:34:05 följande:

Hej på er som undrar om tandkräm och barn...

Om barnet inte är villig och kan spotta ut tandkräm ska man absolut inte använda tandkräm med fluor. Det är ett ytterst farligt nervgift.

Nu är det ju så att ingen ska helst använda fluor alls. Det är alldeles för farligt för hälsan som ni kanske minns, för det har varit mycket på tapeten i pressen om det, härom året.

Man har inte lyckats förbjuda det i tandkräm, men nu är det tyvärr så, att över 80 000 livs farliga gifter (industriella gifter) finns i mycket av det vi äter eller kletar på oss dagligen. Dessa gifter kommer företagen undan med genom kryphål i våra lagar. Då många toxiner/gifter förändras kemiskt hela tiden är det svårt att stoppa dessa. Att förändra lagar tar enorm tid. Många år och mycket jobb, så det ä sällan en regering hinner sitta färdigt för att genom föra en lagförslag eller en ändring om sådan.

Läs på om fluor, köp fluor fri tandkräm och lev sunt!

På tandpasta paket kan det stå "Bakingsoda" (bikarbonat) dessa tandkräm är suveräna, speciellt om man väljer ett utan fluor. Bikarbonat dödar lukt bättre än gifterna i andra tandkräm på marknaden och dödar baciller! Dessutom får man vitare tänder också, speciellt om den även innehåller gurkmeja, (som jag inte funnit i Sverige tyvärr.) Men du kan göra din egen tandpasta med de ingredienserna. Tillsätt gärna lite kokosnöts olja i blandningen, den har även en förmåga att suga toxiner och bakterier ut munnen och tandköttet. Googla gärna på dessa ämnen (och angående cocosnöt-oljan, se information om oil pulling).

Åh, det är därför tandhälsan sjönk när man slutade med fluor.
    Dvs du har fel slutsatser. Ja fluor i större mängder är giftigt, precis som alla andra grundämnen som vi ändå måste ha.
    I de ringa mängderna som finns i tandkräm, så är det inte giftigt. Men äter man upp en hel tandkrämstub, så får man för mycket fluor på en gång, inte bra.

Kroppen behöver fluor, precis om vi behöver andra grundämnen, för att kunna bygga upp skelett och annat.

Fluor finns ofta naturligt i vårt vatten.

Svar på tråden Hur lär man sitt barn skölja munnen och spotta ut efter tandborstningen?