• Anonym (kompisen)

Får man göra hur många aborter som helst?

Pratade just med min kompis som misstänker att hon är gravid, igen...
    Hon har inte pratat med sin sambo än och vill vänta tills hon vet säkert att hon verkligen är gravid. Om hon är det så tänker hon göra abort...igen...
    Får man verkligen göra hur många aborter som helst? Vad jag vet så blir det här isåna fall hennes 6:e abort (eller möjligtvis 7:e??)
    Abort är väl inget preventiv medel heller? Jag vet att hon gör som hon vill och att det inte är min ensak egentligen. men det känns så konstigt på nåt vis. Det måste ju ändå kosta samhället en hel del antar jag.

• Svar på tråden Får man göra hur många aborter som helst?
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-07-21 12:32:25 följande:
    I Vecka SJU är det ett rör som slår. Två veckor senare har massor hänt och ja, då ser det mer ut som ett hjärta med kammare osv, även om klaffar och dyl ännu inte fungerar fullt ut. Fingrar och tår är färdiga men inte separerade så fingrar och fötter är fortfarande mer som små paddlar. Foster räknas det som ifrån v. 12
    fö så undrar jag vad du har för källa till dina så bestämda fakta? jag skrev ned min plus redovisade att jag redan tentat av embryoloin, dessutom mkt i detalj på min läkarutbildning. Menar du att alla tusentals läkare utbildas fel då? och Att kursboken och anatomiprofessorerna har fel? Lustigt att du har andra fakta....

Dock så räknar inte anatomer enbryons och fosters ålder i graviditesveckor utan i deras faktiska ålder. Men det diffar ändå en vecka mot de påståenda som du lägger fram-och utan referens dessutom.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-21 21:33:39 följande:
    sorry men jag litar mer till mina kunskaper förvärvade på min läkarutbildning och min kursbok i embryologi samt min anatomiprofessor...Dock talar man i anatomiska sammanhang och embryots FAKTISKA ålder, inte om graviditesveckor så i praktiken blir det samma sak ungefär.

Det gäller att hålla isär begreppen. Hjärtröret bildas dock tidigare än du skriver. Och börjar slå tidigare också.
    Och, jag talar om graviditetsveckor, och av allt jag läst börjar hjärtat slå som ett litet rör i graviditetsvecka 7, villket alltså borde bli embryots 5:e vecka om man ska vara petig.
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-21 21:39:27 följande:
    fö så undrar jag vad du har för källa till dina så bestämda fakta? jag skrev ned min plus redovisade att jag redan tentat av embryoloin, dessutom mkt i detalj på min läkarutbildning. Menar du att alla tusentals läkare utbildas fel då? och Att kursboken och anatomiprofessorerna har fel? Lustigt att du har andra fakta....

Dock så räknar inte anatomer enbryons och fosters ålder i graviditesveckor utan i deras faktiska ålder. Men det diffar ändå en vecka mot de påståenda som du lägger fram-och utan referens dessutom.
    Mina referenser är bla vårdguiden på nätet (stockholmslänslandstings web sida)
    Samt andra liknande sidor, orkar helt enkelt inte lista alla.
    I övrigt material jag fått från BVC samt egen kurslitteratur i tex Utvecklingspsykologi som även handlar om fostrets utveckling av hjärnan.
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-07-21 21:49:22 följande:
    Mina referenser är bla vårdguiden på nätet (stockholmslänslandstings web sida)
    Samt andra liknande sidor, orkar helt enkelt inte lista alla.
    I övrigt material jag fått från BVC samt egen kurslitteratur i tex Utvecklingspsykologi som även handlar om fostrets utveckling av hjärnan.
    vore intressant jämföra faktan från min anatomibok i embryoogi med din utvecklngspsykologiska bok. Vad heter din bok? Titel och författare?

Fö så tjabblar både vårdguiden och BVC en hel del eftersom deras material skrivs mestadels av sjuksköterskor och granskas lite ljot av en läkare. Därför brukar jag alltid förlita mig på riktig rejäl litteratur, inte nät-info ocg ffa inte info från okunniga barnmorskor...(ohej vad jag tycker de kan lite på BVC..)
  • HäxanSurtant3
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-21 21:57:36 följande:
    vore intressant jämföra faktan från min anatomibok i embryoogi med din utvecklngspsykologiska bok. Vad heter din bok? Titel och författare?

Fö så tjabblar både vårdguiden och BVC en hel del eftersom deras material skrivs mestadels av sjuksköterskor och granskas lite ljot av en läkare. Därför brukar jag alltid förlita mig på riktig rejäl litteratur, inte nät-info ocg ffa inte info från okunniga barnmorskor...(ohej vad jag tycker de kan lite på BVC..)
    menar distriktssjuksköterskor...det är ju de som håller i BVC....big NO_NO då det gäller kunskapsihämtning anser jag.
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-21 21:57:36 följande:

Barnmorskor ger jag inte mycket för när det kommer till vissa ämnen, men jag brukar hoppas att de har lite koll på barn och utvecklingen med tanke på att de är de som ska hålla kollen under graviditeten så inget går snett... men men..

Min bok i Utvecklingspsykologi heter just Utvecklignspsykologi. denna är det: www.adlibris.com/se/product.aspx

Men jag läser gärna mer rejäl litteratur än typ "Ett barn blir till" av Lennart Ohlsson...
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-07-21 22:08:05 följande:
    Barnmorskor ger jag inte mycket för när det kommer till vissa ämnen, men jag brukar hoppas att de har lite koll på barn och utvecklingen med tanke på att de är de som ska hålla kollen under graviditeten så inget går snett... men men..

Min bok i Utvecklingspsykologi heter just Utvecklignspsykologi. denna är det: www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127085...

Men jag läser gärna mer rejäl litteratur än typ "Ett barn blir till" av Lennart Ohlsson...
    intressat bok...till vilken kategori vänder en sig? Har en väninna som läst utvecklingspsykologi på universitetet och lånade ut sin engelska bok till mig. Dock tyckte jag en var för rörig att läsa...Rekommenderar du din då?
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-21 22:13:38 följande:
    intressat bok...till vilken kategori vänder en sig? Har en väninna som läst utvecklingspsykologi på universitetet och lånade ut sin engelska bok till mig. Dock tyckte jag en var för rörig att läsa...Rekommenderar du din då?
    Jag tycker min är skitbra faktiskt, används både inom psykologiutbildningar och inom det område jag hade den: Special pedagogik.

Jag brukar bläddra lite i den till vardags också när jag funderar över nått vår dotter pysslar med. Den tar dels upp medicins fakta om vad som sker i hjärnan och kroppen, men även hur detta kan tolkas utifrån olika psykologiska inriktningar osv. Som sagt, jag gillar den, en av få kursböcker jag haft riktig behållning av.
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-07-21 22:19:26 följande:
    Jag tycker min är skitbra faktiskt, används både inom psykologiutbildningar och inom det område jag hade den: Special pedagogik.

Jag brukar bläddra lite i den till vardags också när jag funderar över nått vår dotter pysslar med. Den tar dels upp medicins fakta om vad som sker i hjärnan och kroppen, men även hur detta kan tolkas utifrån olika psykologiska inriktningar osv. Som sagt, jag gillar den, en av få kursböcker jag haft riktig behållning av.
    så bra för jag har letat eftar en bra uppslagsbok ang utvecklingasfaser för barn...."att växa och upptäcka världen " var ju toppen första året men sedan har jag sökt en liknade bok som man kan ha som stöd då det trotsas osv.
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-21 22:24:10 följande:
    så bra för jag har letat eftar en bra uppslagsbok ang utvecklingasfaser för barn...."att växa och upptäcka världen " var ju toppen första året men sedan har jag sökt en liknade bok som man kan ha som stöd då det trotsas osv.
    Jo, jag tycker det är skitbra till det, den tar upp absolut mest om utvecklingen upp till ca 12 år, men forsätter ända upp i vuxen ålder, den förklarar VAD som sker, sen hur man ska lösa det får man liksom räkna ut själv med lite tips från olika åskådningar
    Men jag vet inte, för mig är det iaf lättare att finna egna ideer hur jag ska hantera dottern när jag iaf vet på ett ungefär vad hennes beteende beror på.

Men men, nu tror jag det börjar bli lite OT..
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-07-21 22:33:54 följande:
    Jo, jag tycker det är skitbra till det, den tar upp absolut mest om utvecklingen upp till ca 12 år, men forsätter ända upp i vuxen ålder, den förklarar VAD som sker, sen hur man ska lösa det får man liksom räkna ut själv med lite tips från olika åskådningar
    Men jag vet inte, för mig är det iaf lättare att finna egna ideer hur jag ska hantera dottern när jag iaf vet på ett ungefär vad hennes beteende beror på.

Men men, nu tror jag det börjar bli lite OT..
    tack för tipset och åter till Ts... ..men nu är det gonatt här. Man jobbar ju och sliter några dagar till här.
Svar på tråden Får man göra hur många aborter som helst?