• LuPeRo

Föräldrapenning & CSN

Jag har under det senaste 1½ året studerat på heltid, först via Komvux och nu på högskola. Och jag är en person som vill vara ute i god tid och verkligen följa med i allt som händer.
    Nu kom jag att tänka på det här med FP och gick in på Försäkringskassans sida för att läsa om allt runt just FP när man studerar. Men jag förstår inte mycket av vad där står!

Så hur ligger det till med ens FP om man studerat och haft CSN?

Någon som har lust och ork att förklara allt detta för mig, det är en riktigt djungel!

• Svar på tråden Föräldrapenning & CSN
  • LuPeRo
    Liselottang skrev 2010-07-16 16:24:22 följande:
    Vänta här nu, det behöver INTE vara kört!

Huvudsaken är att du inte är "ute ur systemet" sas. Om du varit inskriven på arbetsförmedligen eller sjukskriven från dag 1 från och med att du slutade arbeta tills att du började studera är din SGI skyddad.
    Ja men då är jag inte helt ute och snurrar, jag har faktiskt förstått det rätt!!!
    Tyvärr har jag inte varit inskriven på AF direkt efter jobbet fram tills studierna så jag har nog hamnat på lägsta nivån då tyvärr. Men FK's beskrivningar är inte de bästa så man blir lätt förvirrad av allt
  • LuPeRo
    Gaalen skrev 2010-07-16 16:28:30 följande:
    Nej, du har helt rätt. Så länge du är inskriven på AF är den skyddad 
    Häftigt, jag förstod mer än jag trodde
  • Liselottang
    anja1661 skrev 2010-07-16 16:18:55 följande:
    jag slutade mitt arbete 2002, har sedan dess varit arbetssökande och har nu studerat i 2,5år. jag pratade med fk innan jag blev gravid och fick då informationen att jag kommer få fp räknat utifrån min gamla lön. jag frågade om hur det blir under sommarmånaderna då skolan inte ger några kurser och då sa hon att det inte spelar någon roll så länge jag är inskriven på utbildningen och den ska fortsätta till hösten.

jag hoppas verkligen att det stämmer nu när vi liksom har räknat med det! försökte få tag i fk men utan resultat....de har stängt.
    kanske hinner fråga via chatten? ska testa!!
    Jag tror tyvärr inte att det fungerar så. Jag var tvungen att skriva in mig på AMS dagen efter sista tentan nu i juni för att behålla min SGI. Hittar dock mycket dålig information om detta på internet, så det bästa är ju att ringa.
  • iconic
    Fröken solstråle skrev 2010-07-16 16:07:04 följande:
    Hmmm jag har tvingats att studera under denna sommar och ha studielån, detta för att min Sgi inte ska försvinna. Detta var i samråd med både f.kassan och csn. Detta då terminen slutar i början på juni och hösten startar i slutet/början av september. Men detta kan ju inte vara beroende på vart man bor,utan detta måste ju gälla över hela sverige. Konstigt om alla nu får olika information.. Glad
    OM du studerar BÅDE vårtermin och hösttermin med studiemedel så behöver du INTE göra ngt för att skydda din sgi under sommarmånaderna. Du kan ju tex sommarjobba osv, men behöver inte vara inskriven på arbetsförmedlingen de dagar du inte arbetar.. Om du fått annan information så är den felaktig. Tyvärr får man inte sällan felaktig information fast man ringar fk och frågar. Verkligen inte ok! Men så är det... JAg ahr ringt många ggr, funderat själv, ringt igen för att jag inte tycker att det stämmer osv. JAg har dubbelkollat detta med sommaruppehåll senast idag. Det spelar ingen som helst roll vad man gör under sommaren så länge man tänker fortsätta studera med studiemedel i höst.
  • Lidonia

oki, kan ju vara bra att veta, för till mig har de sagt att jag måste anmäla mig till AF under sommaren då jag har lov...fast jag ska fortsätta till hösten...
    Men då har man gjort det så är man på säkra sidan... =)

• iconic
    Lidonia skrev 2010-07-16 18:49:40 följande:
    oki, kan ju vara bra att veta, för till mig har de sagt att jag måste anmäla mig till AF under sommaren då jag har lov...fast jag ska fortsätta till hösten...
    Men då har man gjort det så är man på säkra sidan... =)
    skadar ju inte på ngt sätt iaf

Studerar du också på högskola/universitet? Och har studiemedel med utbetalning varje månad?
  • anja1661
    Liselottang skrev 2010-07-16 16:40:06 följande:
    Jag tror tyvärr inte att det fungerar så. Jag var tvungen att skriva in mig på AMS dagen efter sista tentan nu i juni för att behålla min SGI. Hittar dock mycket dålig information om detta på internet, så det bästa är ju att ringa.
    själv har jag hört att man inte får anmäla sig till arbetsförmedlingen under sommaren då jag inte är arbetslös utan bara har sommarlov....

jag ska ringa de imorogn och fråga hur det går med mitt ärende och passa på att fråga igen...
    är rätt säker på att jag har gjort rätt men blir nojjig ändå
  • systertillknorr

Passar på att flika in med en fråga, ni verkar ha lite koll=)
    Om min sambo hade ett glapp på två veckor mellan semester och studiestart, då är han nollad vad gäller SGI va?

• Liselottang
    systertillknorr skrev 2010-07-18 15:58:03 följande:

Passar på att flika in med en fråga, ni verkar ha lite koll=)
    Om min sambo hade ett glapp på två veckor mellan semester och studiestart, då är han nollad vad gäller SGI va?

Japp, som jag förstått det. Bara att skriva in sig på ams i två veckor eller fortfarande stå som "anställd" fram till studiestarten :)
  • Gaalen
    anja1661 skrev 2010-07-18 13:24:21 följande:
    själv har jag hört att man inte får anmäla sig till arbetsförmedlingen under sommaren då jag inte är arbetslös utan bara har sommarlov....

jag ska ringa de imorogn och fråga hur det går med mitt ärende och passa på att fråga igen...
    är rätt säker på att jag har gjort rätt men blir nojjig ändå
    Anmäla sig på AF måste man väl få göra och söka till exempel sommarjobb?! Men man är inte berättigad någon a-kassa.
  • Gaalen

Hur är det då med de dagarna med uppehåll mellan höst- och vårtermin? Jag skulle fortsätta med vårterminen också men där vart det ju 10 dagar ofrivilligt uppehåll..  Fast nu kom jag på att jag har nog en tillfällig anställning som sträcker sig över ett år från aug förra året, den kanske kan gälla då?! (även om jag inte jobbade mer än en-två dagar då).. 
    Inte för att jag ska ha eller skaffa barn just nu..  men ändå..  man kan aldrig veta  :-P

• Louise Hbg

Jag tillhör den kattegorin som missade att skriva in mig på AF under 3 måanders "uppehåll" av CSN och blev så kallad "nollad" av min SGI. Du behöver inte oroa dig vad det gäller din SGI om du t.ex. läser program som sträcker sig över flera terminer och om du har sökt CSN för tex flera terminer åt gången.

Svar på tråden Föräldrapenning & CSN