• Erica03

Jag vill döpa barnen men inte han

Jag undrar verkligen hur jag ska gå till väga. Min karl vill inte döpa våra barn, vilket jag verkligen vill. I min familj/ stäkt så döps alla barn, därför vill jag döpa mina. Varken jag eller någon i min stäkt är religösa, utan det är bara själv traditionen som levt vidare. Jag tycker det är fint med dop. Tycker inte det har så mycket med gud att göra, utan mer att man lyckönskar barnet. Och det ger fina minnen,även för barnen, dom har ju kvar gåvor. Kul att se vad man fått av vem när man var en liten bebis. Men som sagt, min karl vill verkligen inte döpa dom för han tycker att vi väljer att dom ska bli kristna. Vilket jag tycker låter helt fel, för det kan ingen annan än dom själva bestämma när dom blir större vad dom ska tro på.
    Är det verkligen fel o döpa dom när vi inte är kristna? I så fall varför?
    Och måste jag ha hans godkännande för att döpa dom? Eller hur kan jag få honom att ändra sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 21:10
    Jag och min sambo är nu överens. Vi har gjort en deal att jag får döpa barnen om dom får hans efternamn. Hans förslag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 18:05
    Är det verkligen så farligt att jag vill uppehålla min familjs traditioner? Hela min stora och feta släkt och ALLA btw som jag känner har döpt sina barn fast dom inte tror på gud och jesus. Varför tycker inte dom att det är så farligt som det låter i denna tråd? Bara undrar liksom. Jag tror att dom flesta vanliga svenskar inte tycker det är något konstigt o döpa sina barn fast dom själva inte är kristna.

• Svar på tråden Jag vill döpa barnen men inte han
  • Fija m 2 pojkar

Jag har aldrig sagt något om att "ta bort den religiösa biten"! Enligt mig går det inte att ha en dopgudstjänst utan att prata om Gud, Jesus eller kristen tro (titta i ordningen för dopgudstjänst, så får ni se).

MEN barn döps oberoende av föräldrarnas tro! Det är barnet som döps in i församlingen, inte föräldrarna. Därför är det också fullt möjligt att döpa barn utan att någon av föräldrarna själva är aktiva i kyrkan (även om man som präst givetvis pratar om dessa föräldrars val med föräldrarna). Ett tag i mitten av 1900-talet var det faktiskt så att barn döptes på BB, ofta utan föräldrarnas närvaro. Det är inget jag förespråkar, jag bara säger att det har varit så ur ett historiskt perspektiv.

Jag har full respekt för att man vill låta barnet välja själv. Men för att det ska ske måste man presentera olika alternativ. Jag hoppas att alla barn får en chans, också till andlig utveckling.

• Pormoicheia
    Fija m 2 pojkar skrev 2010-07-21 23:10:31 följande:
    Jag har aldrig sagt något om att "ta bort den religiösa biten"! Enligt mig går det inte att ha en dopgudstjänst utan att prata om Gud, Jesus eller kristen tro (titta i ordningen för dopgudstjänst, så får ni se).
    Nej jag menade mer rent allmänt snarare än att fråga just dig. Men jag var kanske lite otydlig i mitt inlägg.

Jag har svårt att förstå varför man väljer att ha dop, men utan det religiösa inslaget. För det är ju det religiösa i dopet som är grejen med det.

Är man ute efter att "visa upp" barnet, fira dess ankoms och ha en liten symbolisk ceremoni just med namnet så går det ju att ha ändå utan att det behöver bli krångligt. Det är ju bara att pynta lite fint hemma (eller hyra/låna lokal), bjuda hem folk och fika. Det är ju i grunden inte värre än att fixa födelsedagskalas.
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Pormoicheia

Sen är ju dopet ingen garanti för att barnet erbjuds någon religiöst andlig utveckling ändå utav sina föräldrar.
    Det är ju många här i tråden som skrivit rätt tydligt i sina inlägg att dopet för dem enbart är en tradition och att de inte har för avsikt att uppfostra in barnet i en församling.

• Fija m 2 pojkar
    Pormoicheia skrev 2010-07-22 08:41:38 följande:
    Sen är ju dopet ingen garanti för att barnet erbjuds någon religiöst andlig utveckling ändå utav sina föräldrar.
    Det är ju många här i tråden som skrivit rätt tydligt i sina inlägg att dopet för dem enbart är en tradition och att de inte har för avsikt att uppfostra in barnet i en församling.

Svenska kyrkan arbetar mycket med dopuppföljning nu. Det kan vara påminnelser i samband med dopdagen, inbjudan till särskilda gudstjänster osv. När barnen är döpta finns de med i våra register, vilket gör att kyrkan kan göra riktade inbjudningar. Så även om föräldrarna i sig inte gör något särskilt, får de ändå sådana inbjudningar. Det ger åtminstone barnet en chans.

• längtar och väntar
    Fija m 2 pojkar skrev 2010-07-24 10:47:43 följande:

Svenska kyrkan arbetar mycket med dopuppföljning nu. Det kan vara påminnelser i samband med dopdagen, inbjudan till särskilda gudstjänster osv. När barnen är döpta finns de med i våra register, vilket gör att kyrkan kan göra riktade inbjudningar. Så även om föräldrarna i sig inte gör något särskilt, får de ändå sådana inbjudningar. Det ger åtminstone barnet en chans.

Har en fråga från en annan tråd. Har redan pratat med en kompis (som läser till präst) om detta men vill ha en syn till på det. Visst måste man ha 2 psalmer med i en dopgudstjänst och visst måste prästerna följa kyrkohandboken för annars begår man någon form av tjänstefel?
  • Fija m 2 pojkar
    längtar och väntar skrev 2010-07-24 10:49:12 följande:
    Har en fråga från en annan tråd. Har redan pratat med en kompis (som läser till präst) om detta men vill ha en syn till på det. Visst måste man ha 2 psalmer med i en dopgudstjänst och visst måste prästerna följa kyrkohandboken för annars begår man någon form av tjänstefel?
    Enligt kyrkohandbokens ordning för dopgudstjänst är 2 psalmer obligatoriska (den tredje kan plockas bort).

Om man inte följer kyrkohandboken kan man bli anmäld till domkapitlet (OM INTE den församlingen har domkapitlets tillstånd att använda annan dopordning).

Något särskilt du tänker på?

/ Skånepräst
  • längtar och väntar
    Fija m 2 pojkar skrev 2010-07-24 10:51:59 följande:
    Enligt kyrkohandbokens ordning för dopgudstjänst är 2 psalmer obligatoriska (den tredje kan plockas bort).

Om man inte följer kyrkohandboken kan man bli anmäld till domkapitlet (OM INTE den församlingen har domkapitlets tillstånd att använda annan dopordning).

Något särskilt du tänker på?

/ Skånepräst
    Då var det som jag tänkte! Tack för svaret! Det var i en annan tråd detta diskuterades och där påstod någon att hon inte trodde man kunde bli anmäld för detta och att hon hade svårt att tro att deras präst gjorde fel när de inte behövde ha 2 psalmer!
  • Pormoicheia

Fast det är ju ofta föräldrarna som tar hand om barnens post. Och jag vet mågna som döpt sina barn som bara kastar sån post just för att de inte är intresserade. Jag vet även de som pratat så mycket om hur tråkigt det är med kyrkliga aktivitetert och om kyrkan i allmänhet att barnen blöivit färgade av det.

Det jag menade är att även om föräldrarna döper barnen och gör det fint i kyrkan o.s.v. så finns inga garantier för att föräldrarna kommer att fortsätta ta med barnet till kyrkan och andra kyrkliga aktiviteter eller att de kommer att uppmuntra barnen til att söka sig dit även om det handlar enbart om att se byggnaden o.s.v.
  • Zygo

Enbart läst TS:
    är man inte religiös så är det ett rent hyckleri att stå i kyrkan och döpa sitt barn "inför gud och församlingen" med en präst osv.  Det är en religiös handling. OM man vill låta sitt barn välja tro så inför då inga religiösa riter för barnet som det inte kan säga nej till som liten.

Eftersom du verkar tycka det är kul med presenterna så ha istället en namngivningsfest, utan religiösa inslag och med presenter. Men det kanske inte mormor gillar (om det nu är tradition och släkten förväntar sig det)?.  För vems skull döper man barnet, släktens eller barnets?

Mitt barn ska inte döpas då varken min sambo eller jag är religiösa, utan det blir en namngivningsfest i så fall.

• Åttiotvåa

Fast att kyrkan har valt att arbeta med dopuppföljning måste ju på något sätt ha sin grund i att många föräldrar som döpte gjorde det av vana och tradition, inte för att ge sitt barn andlig utveckling. Hade föräldrarna som döpt sina barn varit aktiva i den kyrka de valt att familjen ska vara del av hade speciell dopuppföljning inte behövts för att ge barnet en chans.
  • Fija m 2 pojkar

Arbetet med dopuppföljning har inte sin grund i att föräldrar väljer att döpa sina barn av vana och tradition.

Det har sin grund i att kyrkan vill följa sina medlemmar i alla skeden av livet samt att samhället och kyrkan har förändrats.

Svar på tråden Jag vill döpa barnen men inte han