• Desse

Medicinering mot ADHD/ Asperger / Autism

Hej!
    Har en son med diagnosen autismliknande tillstånd. Detta då han inte uppfyllde krieterierna helt för varken ADHD eller Asperger. Ett av hans problem är hans impulsiva agerande. Han kastar iväg saker hux flux utan eftertanke, slåss med andra barn jätte mycket, har helt enkelt svårt att sätta gränser där det borde ske naturligt.

Sonen är idag snart 7 år och behovet av att vara tillsammans med kamrater har ökat för honom. Han vill vara med och leka men hans agerande gör att det inte fungerar bra. Den specialpedagogiska insats vi kört med nu i flera år är att han alltid ska ha en vuxen inteill och att man ska förhindra att han hamnar i svårigheter. Jag märker nu allt tydligare att varken vi föräldrar eller personal på skolan lyckas med detta. Sonens impulsivitet är ett stort problem för han själv, men även för andra runtomkring. Har nu funderat på att börja diskutera att stödja den specialpedagogiska instasen med medicinering.

Ni som medicinerar era barn. Hur fungerar det? Biverkningar? Hur blir barnen när läkemedlet börjar gå ur kroppen? hur fort märkte ni resultat av behandlingen? Hur har ni diskuterat och vad har gjort att ni valt att börja medicinera eller valt att inte göra det?

Det är mycket tankar som snurrar i huvudet kring detta just nu.

• Svar på tråden Medicinering mot ADHD/ Asperger / Autism
  • Trollet Ludenben
    Förväntansfull0406 skrev 2010-11-16 22:06:55 följande:
    Ja exakt så kände jag med, familj är inget för oss, dels så är det extremt svårt att hitta en bra familj (det annonseras för fullt men få passar, många vill bara ha pengar ) Och sen är det ju, en familj är vad et är, de kan bli sjuka, de skaffar kanske barn och annat "naturligt" och då blir det inställt och ev byte av familj och DET vill jag absolut inte råka ut för. Men kortis finns alltid, som de sa till oss, vi finns här dygnet runt året runt, till och med julafton och nyårsafton, dock bara i nödfall, ett exempel så fick en mamma åka in och föda barn på jul, då ställde kommunen upp med kortis. Men det finns! Dessa har inte samma resurs team som övriga kommunen heller, de har en egen liten resurs. Samma vikarier alltid Så Kortis hade säkert passat er med bra tror jag, om ni har ett som fungerar bra där ni bor. Just för att din son ska slippa lära känna folk som sedan försvinner igen. Tråkigt med hans pappa Förstår att han tycker det är jobbigt. Barn med autism tar separationer och brutna löften extrem hårt, ofta mycket hårdare än "normalstörda" barn. Det kvittar vad det är för löften, så det gäller att vakta sin tunga och tänka före man talar

Jag förstår att det var mycket idag på Hab. Men ta upp det sen, jag hoppas verkligen, och tror att ni kommer få börja med det, eller annan bra träning. Jag förstår ärligt talat inte varför vissa kommuner är så förbannat senfärdiga bara. Jag har träffat många många föräldrar och alla säger samma sak, allt tar tid! Utredningarna tar tid, mötena tar tid, och däremellan allt tar det tid.... Jag och min man har bara haft en jävla tur tror jag med grabbens utredning. men fy fan vad hårt det tog på mig, jag har gråtit mycket. Jag blev gravid samtidigt som hans utredning var klar, plussade typ samma vecka som vi satt alla i rummet och fick detta otroligt jobbiga (men ändå sköna) besked.

Men, när allt det är klart och man äntligen får börja med träningen (eller den hjälp som nu erbjuds) är värd att vänta på. Framförallt Ibt`n.

Tid igen i morgon med föräldrautbildningen. Lycka till! och ställ så mycket frågor du kan komma på.
    Håller med om att hab är långsamma av sig. De var så långsamma här att BUP som remiterade oss till hab efter utredningen ringde mig och undrade hur det gick egentligen. Så vi ska ha möte med både bup och hab samtidigt för att se vilken hjälp bup ska stå för och vad hab ska göra för att hjälpa. ska verkligen trycka på om IBT.

Just det med brutna löften har min son extremt för och både kortis och läger är bra med det att även om en personal slutar så kommer det en ny och hans plats finns kvar. Kontaktfamilj kan tröttna och då försvinner platsen. Och jag tänker med på det du skrev om att många gör det för pengar och många kontaktfamiljer är inte bra pga det. Jag har hört massa fall där barn blivit dåligt behandlade och det skrämmer en liksom. Men sen vet jag även många som har det jättebra med sina kontaktfamiljer och för dom är det ju suveränt att det fungerar för dom. Ert kortis verkar ju helt underbart Vi blev erbjudna avlösarservice i hemmet med men det vill jag inte ha. Då känns det som man måste vara hemifrån för annars är man ju ändå i närheten och hör honom hela tiden.
    Haha, vakta sin tunga får man verkligen göra för lovar jag något minns min son det i flera månader. Man kan inte lova något i stridens hetta som man inte tänkt hålla bara för att för tillfället ta sig ur situationen. Utan det är ja eller nej som gäller. Han glömmer aldrig någonsin något man sagt. För ett tag sen såg en konversation ut så här:

F: mamma, vad heter hon med den bruna hunden?
    jag: vilken brun hund?
    F: jo hon med den bruna hunden...
    jag: jag vet inte vem du menar eller vilken brun hund.
    F (argt): HON MED DEN BRUNA HUNDEN VI TRÄFFADE NÄR VI GICK RUNT SJÖN FÖRRA ÅRET.

Hahaha, vi går ofta den rundan och träffar massor med folk men just denna kom han ihåg lång tid efter. Det hade fallit mig i glömska för länge sen inte förän vi träffade den med hunden igen mindes jag och då hade det gått ett tag sen denna konmversationen och när vi träffar henne så sa sonen: det var DEN bruna hunden jag menade Så han kommer ihåg det alla andra glömmer...
    Älskade ungar
  • Forumvärd

Hejsan!

Vill bara informera er om att helgens tema är ADHD/AS och vår Helgvärd Little Ms Chatterbox håller i temat.Solig
    Det kommer att finnas möjlighet till diskussioner och även chat med Caroline af Ugglas och möjlighet att ställa frågor till Lotta Abrahamsson och Stefan Görson.
    www.familjeliv.se/Forum-5-397/
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

• gabrielito

Vår son som e 7 år fick diagnosen som 3 och halvt åring och vi har provat det mästa i medisin väg men helt klart är det bättre med en utan medisin...Om jag tänker hur livet var innan medisineringen så ser jag bara svart! Det e ingen dans nu heller men det är drägligt för det mästa!!!!!
    Vi ger han 24 mg stratera 36 mg consertta och ritalin 10 mg vid behov och jag lovar dig behovet är ofta!!!!
    Det har varit en lång kamp och den har bara börjat vet att kommer att behöva kämpa för min son rättigheter i många år men men resan är på startad.

Vi har han i en anpassad klass han har även en språkstörning så han får loggoped hjälp på skolan det finns en klassasistent!
    Vi har en sigvardtavla i hemmet och han förbereds för allt .Vi har timstockar och bolltäcken...
    Dessutom har vi en avlastning en gång i månaden det är inte mycket men välbehövligt!
    Vi ska nu fortsätta att utreda honnom då jag hela tiden sagt att han har nått mer...Han kan sträckläsa en bok på 28 sidor men han kan inte äta eller klä sig själv....

Lycka till! hör gärna av dig om det e nått du undrar över! mvh maria

• aktuelle
    awb skrev 2010-11-14 19:45:29 följande:
    Min tioåriga dotter med hfa/adhd äter equasym depot 40 mg mot sin adhd. Det fungerar ok, det trista är att autismen märks mer, hon blir folkskygg och inte lika framåt, social och avslappnad som hon tidigare var. Tyvärr var det det enda alternativet, dottern hade utbrott på utbrott på utbrott, åt konstant och var nedstämd. Detta försvann med medicinen och hon kan nu fokusera bättre och känner sig mer lugn. Men autismen är ju knas!:(
    oj, känner igen mig.. själv börjat äta equasym och är mer harmonisk, men är inte lika frammåt, kanske har med impulskontrollen att göra..
  • rasmusmamma2010

Jag fick diagnosen ADHD som 10åring och Aspergers syndrom som 13åring. Fick då medicinera med 10mg ritalin och en annan period med conserta 18mg. Slutade med dem som 16åring då de inte brydde sig längre och aldrig följde upp det. Nu är jag snart 22år med en son på snart 5 månader.. Och fick för bara ett par veckor sen igenom min vilja att få medicin igen. Fick komma på möten och saötal hit och dit, både med Hab och Psyk. Och nu sen 6 dagar tillbaka så har jag fått börja äta 10mg strattera. Men jag märker inte mycket skillnad. Det enda skulle vara att jag inte blir lika rastlös längre och möjligtvis lite mer tålamod. Men jag hoppas att det blir större skillnad och får mig att fungera bättre i det sociala och må bättre i mig själv. Förhoppningsvis följer de upp det denna gången och höjer dosen så den anpassas efter mitt behov. Det är en dröm att få leva ett normalt liv för en gång skull.

Rasmus 251010 <3
  • norgesessan

Det märktes inget på min son före han var uppe på 35, och mer nu när han är på 40...Så 10 är inte så mycket...Och han väger bara 23 kg.
    Lycka till!!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • inoka

Har ett barn m 4 olika funktionshinder. ADHD är ett av dem. Vi har testat alla mediciner men har äntligen hittat ett som fungerar och det är ritalin. Får 30 mg på morgonen, och kl 15 ger vi tillägg på 20 mg. Resan dit har varit gräsligt och med alla biverkningar som kommer med alla medicinbyten har jag varit villig att ge upp men mitt underbara barn är en kämpe utan dess like och har varit tapper och säger till hur humöret varierar mellan de olika medicinerna. Jag kan inte rekomendera ngn medicin utan det är så personligt och man måste testa sig fram jag kan bara säga att GE INTE UPP!!! Det blir bättre och man finner rätt medicin som fungerar. Men man måste ta sig igenom biverkningarna. Kolla noga vikt och längd när man medicinerar med dessa mediciner.

Hjärta

• Förväntansfull0406

Jag puffar igång tråden här lite hoppas på svar....

Läkaren ska ringa till oss den 22 mars för att då sätta in annan med, just nu får han atarax vid behov, vi har hoppat två dagar nu eftersom vi båda varit hemma med barnen och en av oss kan vara med sonen hela tiden. Men vi bet oss själva i baken, inatt vaknade grabben halv två, orolig lite ledsen, vill INTE sova, mannen går med honom in, kl fyra går jag in och tänker att mannen nog sover, icke, och sonen är vaken! Då hämtar jag 7 ml atarax, nu sover han sedan ett par timmar, som en stock.

Jag blir så orolig när jag läser om alla biverkningarna på vissa mediciner, tec concerta. Är ritalin bra/bättre?? Ger man det till typiska adhd barn? Känn som man drar ett extra andetag nu, innan medicin karusellen är igång. Jag ser INTE fram emot det, men samtidigt funkar han inte utan.

Tacksam för svar!

• agtiwi

Min son är 11 år och han är diagnostiserad med adhd, nu görs även en utredning kring ev. asperger.

Första medicinen vi provade var Ritalin. Av den tappade han aptiten och blev mer eller mindre helt avstängd. Visst, han fick inga utbrott men han blev varken ledsen eller glad heller. Hela hans personlighet försvann.

Sen böt vi till concerta som gav en helt annan effekt, fast väldigt kort tid. Den lilla tid medicinen satt i fungerade den bra. Höja dosen gick inte heller pga av att han redan stod på maxdos. Så för ett tag sen la vi in strattera på eftermiddagen och sänkte dosen på concertan ett snäpp och det fungerar mycket bättre.

Men medicinering löser inte allt, i allafall inte hemma hos oss. Han får fortfarande stora utbrott emellanåt, har svårt att somna. En annan biverkning är att hans smaklökar förändrats sen han började med medicin. Förut åt han allt, och jag menar verkligen allt! Saker han bara älskat att äta förut tycker han smakar konstigt nu, dessutom har han svårt att förstå varför själv.

• inoka
    Förväntansfull0406 skrev 2011-03-16 07:16:53 följande:
    Jag puffar igång tråden här lite hoppas på svar....

Läkaren ska ringa till oss den 22 mars för att då sätta in annan med, just nu får han atarax vid behov, vi har hoppat två dagar nu eftersom vi båda varit hemma med barnen och en av oss kan vara med sonen hela tiden. Men vi bet oss själva i baken, inatt vaknade grabben halv två, orolig lite ledsen, vill INTE sova, mannen går med honom in, kl fyra går jag in och tänker att mannen nog sover, icke, och sonen är vaken! Då hämtar jag 7 ml atarax, nu sover han sedan ett par timmar, som en stock.

Jag blir så orolig när jag läser om alla biverkningarna på vissa mediciner, tec concerta. Är ritalin bra/bättre?? Ger man det till typiska adhd barn? Känn som man drar ett extra andetag nu, innan medicin karusellen är igång. Jag ser INTE fram emot det, men samtidigt funkar han inte utan.

Tacksam för svar!
    Jag va livrädd när vi skulle börja medicinera mitt barn med. Jag kämpade verkligen emot länge medans läkarna, och då har jag en av sveriges främsta barnneurolog, pratade FÖR dessa mediciner och hur de kan påverka possitivt. När jag läste alla biverkningarna så hoppa hjärtat över ngr slag för det är verkligen inte ngt att leka med MEN det han fick va humörsvängningar, nedstämdhet, illamående (av stratteran) och minskad matlust. Det höll i ett par veckor med concertan men eftersom den inte fungerar på honom bytte vi till strattera vilket han blev riktigt sjuk på men pgr av att den inte gick att kombinera med en annan medicin han har mot ep, och nu har vi ritalin, där biverkningarna inte va en enda och ritalin fungerar jätte bra!!
    Men som inlägget innan, medicineringen är ju bara ett tillägg, det hjälper ju inte enbart utan man måste ha strikt planering hemma, skolan måste bistå med all den hjälp dit barn ska ha och så vidare. Medicinen är ju bara en del av ledet till att barnet ska må bra.
  • Mötley Crüe

Jag äter själv ritalin sedan ett par veckor tillbaka. Jag tar 80 mg på morgonen och 40 mg på eftermiddagen och tycker att jag fungerar mycket bättre nu än innan. En biverkan är dock att pulsen blivit för hög.

• Jonnzie

Gillar denna tråden. Min son fyller snart 6 och har Atypisk Autism och ADHD detta är helt nytt för mig och just nu har jag och min son det jättejobbigt. Orkar inte skriva nu men hoppas jag ahr tid senare idag. Utbrotten har ökat och han är helt okontaktbar och jag vet inte hur jag ska göra känner mig så ensam och jag går på knäna

• Liten elak och intelligent
    Jonnzie skrev 2012-03-23 12:01:31 följande:
    Gillar denna tråden. Min son fyller snart 6 och har Atypisk Autism och ADHD detta är helt nytt för mig och just nu har jag och min son det jättejobbigt. Orkar inte skriva nu men hoppas jag ahr tid senare idag. Utbrotten har ökat och han är helt okontaktbar och jag vet inte hur jag ska göra känner mig så ensam och jag går på knäna
    Min 6-åring har också atypisk autism samt en ADHD-liknande problematik (den diagnosen kommer med all säkerhet att läggas till vid nästa utredning).

Det kommer att bli bättre när ni lär er anpassa och  jobba på ett konstruktivt sätt med sonen! Vi hade ett rent helvete hemma innan diagnosen. Nu är det bättre med fortfarande rätt kaotiskt men ändå....bättre .
  • Jonnzie
    Liten elak och intelligent skrev 2012-03-23 12:07:53 följande:
    Min 6-åring har också atypisk autism samt en ADHD-liknande problematik (den diagnosen kommer med all säkerhet att läggas till vid nästa utredning).

Det kommer att bli bättre när ni lär er anpassa och  jobba på ett konstruktivt sätt med sonen! Vi hade ett rent helvete hemma innan diagnosen. Nu är det bättre med fortfarande rätt kaotiskt men ändå....bättre .

Tack jag hoppas det blir det för jag orkar inte så mycket med nu....är helt slut och hans pappa vill inte ha honom  och nu är utbrotten förmodligen lätta att ta till när han saknar sin pappa
Svar på tråden Medicinering mot ADHD/ Asperger / Autism