• Daniels brud

Hur hade ni gjort i denna situatinen?? Råd tack!!

Har en 3-åring som är väldigt snäll & hjälpsam för det mesta och brukar vara tillmötesgående MEN hon har en fruktansvärd stark vilja och vill hon inte något så ger hon sig inte. Hon är lång fram i utvecklingen verbalt sett och vi försöker alltid att förklarar så att hon ska förstå.
    Senario 1: Hon plockar inte upp sina sandleksaker. Efter flera chanser säger vi, bra då slänger vi dina sandsaker som ligger utspridda över hela gräsmattan ner i soptunnan. Ingen direkt reaktion, säger att hon vill att vi ska slänga dem. de har varit "slängda" i 2 dagar hon bryr sig ff inte.
    Senario 2: Plockar inte upp sitt pussel. Efter fler varningar blir "straffet" om man nu kan kalla det, att sitta i tvättstugan till hon slutat gråta & skrika. Dörren dit är öppen och vi ser varandra.

Emellanåt känner man sig rätt maktlös...hur ska man försöka få henne att förstå?
    Uppebarligen verkar hon inte bry sig att vi slänger hennes leksaker. Tror inte hon är för liten för att förstå att om man inte plockar undan, till slut slänger vi dem!

Har ni time out eller konsekvenser för era barn?
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort i denna situatinen?? Råd tack!!
  • Heureka

vilken bra tråd. Lägger den till favoriter och hoppas på massor av tips. Dottern är visserligen bara 6 månader, men redan nu verkar hon brås på sin mor - och då kommer vi få ett rent h-e när hon blir äldreSkäms

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • en glad
    Heureka skrev 2010-07-24 15:29:15 följande:
    vilken bra tråd. Lägger den till favoriter och hoppas på massor av tips. Dottern är visserligen bara 6 månader, men redan nu verkar hon brås på sin mor - och då kommer vi få ett rent h-e när hon blir äldreSkäms
    Nej, du får inget rent helvete om du redan du från början (nu alltså!) samspelar bra med ditt barn och kommunicerar med henne både verbalt och ickeverbalt! Då lär hon sig tolka dina signaler och kommer att samarbeta med dig i uppfostran. Vi får nämligen, nästan undantagslöst, de barn vi förtjänar!
  • Heureka
    en glad skrev 2010-07-24 15:42:14 följande:
    Nej, du får inget rent helvete om du redan du från början (nu alltså!) samspelar bra med ditt barn och kommunicerar med henne både verbalt och ickeverbalt! Då lär hon sig tolka dina signaler och kommer att samarbeta med dig i uppfostran. Vi får nämligen, nästan undantagslöst, de barn vi förtjänar!
    Ok väljer att tolka det som att mina föräldrar kunde ha gjort ett bättre jobb när jag var liten, och inte att jag var ett ovanligt bestämt, tjurigt och envist barn som liten Skäms
    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • en glad
    Heureka skrev 2010-07-24 15:49:46 följande:
    Ok väljer att tolka det som att mina föräldrar kunde ha gjort ett bättre jobb när jag var liten, och inte att jag var ett ovanligt bestämt, tjurigt och envist barn som liten Skäms
    Sant är att barn med vissa personligheter ställer högre krav på kloka föräldrars goda omsorgsförmåga!
  • whitestar

Våran 3-åring städar bra nu,detta efter att vi involverat han mycket i städningen och visat hur roligt det kan vara och hur fint det blir efteråt.Han måste även plocka undan en grej innan han plockar fram nåt annat (tex om han vill lägga puzzel måste han plocka ihop/undan legot först).

Apropå skämsstol så hade vi en sån,men det blev mest att vi gick dit och han intygade att han aldrig skulle göra om saken mer(typ slåss el. kasta leksaker) sa förlåt, kramades och sen var det bra!Alltså,han satt aldrig still själv på stolen utan det var mer en plats dit vi gick o pratade igenom händelsen innan leken fortsatte!

Just nu är problemet att när vi är borta nånstans så springer han bara iväg, idag fick vi tex åka hem från en park för han sprang bara ifrån mig,mot ett vattendrag som finns där!Så då fick han inte vara kvar utan då var det bums hem. Tråkigt för mig o tråkigt för sonen men vad gör man??vill ju inte att han ska hamna i plurret

• örtagård
    Man kan också tolka situationen som att det är en normal och behövlig process för barn att få lov att vara tjuriga och bestämda och frigöra sig och testa omgivningen. Jag gillar inte trotsbegreppet men utveckling kräver att man testar vad som är ok. Vissa är dessutom mer bestämda och viljestarka än andra och behöver bara få acceptans för detta, inte att få göra allt de vill men få acceptans för sina känslor och medel att hantera dem .

jag tycker faktiskt att normen för vad som är normalt beteende för barn är rätt snäv och att man kräver och förväntar sig rätt mycket av barn i samhället.
  • en glad
    örtagård skrev 2010-07-24 15:57:11 följande:
    jag tycker faktiskt att normen för vad som är normalt beteende för barn är rätt snäv och att man kräver och förväntar sig rätt mycket av barn i samhället.
    Håller med .... och fra att barn görs alltmer ansvariga för sitt eget beteende (= vuxenvärlden avgår/överger barnet istället för att stå kvar och ta ett vuxet ansvar för barnet)! Normen har verkligen blivit att barnet skall straffas när vuxenvärlden sviker...
  • Daniels brud
    Även om föräldrarna gör vad de tror är bäst, tror jag ändå att barns personalighet spelar stor roll...
    ***Isabella 30 juni 2007 och lillasyster Cornelia 17 maj 2010***
  • Machapuchare

Bestraffningar av de slag du beskriver låter inte vettigt i mina öron. Prata med ditt barn!!

• Daniels brud
    Machapuchare skrev 2010-07-27 22:32:12 följande:
    Bestraffningar av de slag du beskriver låter inte vettigt i mina öron. Prata med ditt barn!!
    Prata har vi självklart gjort, detta hjälper som du förstår inte, hade inte frågat om råd annars.
    Vad gör du själv om ditt barn hade skrikt, slagit till dig och enbart ignorerat/ struntat i att lyssna och svara på dina frågor?
  • neelliee

Att införa en ny regel kan hjälpa: Innan en ny lek påbörjas ska man städa efter den tidigare! Leker men ute med strandleksaker måste dessa plockas undan innan man få ta fram NÅGOT nytt ute eller inne, dvs ingen DVD, lego-borg eller docka får tas fram innan det är städat. Vill man inte städa får man alltså roa sig bäst man kan utan leksaker, utan TV osv. Det kräver ju en del organisation hemma och bra förvaring av leksakerna så  att barnen inte kommer åt dem så lätt på egen hand, men kan vara värt slitet under en period.

Regeln kan enkelt motiveras med "det blir så stökigt om alla saker ligger framme och så kan vi inte ha det" och är man konsekvent kan det ge effekt. Bygger ju också självklart på att ni föräldrar är goda modeller och visar barnet att ni gör likadant: "Titta, nu har mamma och pappa fikat. Innan vi tar fram spelet måste vi diska kopparna!"

Och du, ta inte åt dig at skitsnacket att 3-åringar som sätter sig på tvären är resultatet av en respktlös uppfostran. Att en 3-åring trotsar är fullt normalt, likaså att de testar gränser de både känner till och egentligen gillar.

Svar på tråden Hur hade ni gjort i denna situatinen?? Råd tack!!