• Här och nu

Har du försvarat din flaskmatning? Hur?

Har du förklarat i förebyggande syfte? Hur har du gjort om nån försökt läxa upp dig? Tyvärr förklarade jag nog förebyggande, men var mer bestämd med barn 2 att vi matar så här.

• Svar på tråden Har du försvarat din flaskmatning? Hur?
  • Här och nu
    mariaheterjag skrev 2010-07-21 15:54:46 följande:
    Jag har haft ganska mkt problem med min flaskmatning. Min lille kille har inte alltid ätit som han ska och skrikit när vi ska mata osv... Skulle tycka det var nice med en sida som ger stör och råd till flaskmatande precis som det finns till amning.
    Ja, det skulle verkligen finnas. Nu hade jag en kompis som flaskmatade innan mig, men alla har ju inte det.
  • Här och nu
    Jag har haft ganska mkt problem med min flaskmatning. Min lille kille har inte alltid ätit som han ska och skrikit när vi ska mata osv... Skulle tycka det var nice med en sida som ger stör och råd till flaskmatande precis som det finns till amning.
    I Finland får man info om både amning o flaskmatning innan förlossningen.
  • Dr Mupp
    Finns ju inget som hindrar att tex du startar en sån sida. Amningshjälpen startades av kvinnor som saknade en sån organistatiion. Nu finns det många som saknar likande för flaskmatning så varfäör startar ni inte en?

Jag behävde förörvigt aldrig försvara min flaskmantning tillskillnad från amningen.
  • mariaheterjag
    Dr Mupp skrev 2010-07-21 20:11:59 följande:
    Finns ju inget som hindrar att tex du startar en sån sida. Amningshjälpen startades av kvinnor som saknade en sån organistatiion. Nu finns det många som saknar likande för flaskmatning så varfäör startar ni inte en?

Jag behävde förörvigt aldrig försvara min flaskmantning tillskillnad från amningen.
    Nä det är sant, men har varken tid eller ork att starta något sådant Dock tycker jag faktiskt att de skriver för lite om flaskmatning även i tidningar och sånt... det brukar stå högst en mening typ "flaskmatning är ett fullgott alternativ".
  • vanilla deej

Försvarat och försvarat... Jag tror inte på att alla kan amma och det visade sig att jag inte kunde det. Det kom inte igång och min son hittade inte bröstet mitt så det var ganska givet att efter 9 dagars svältkur så fick han flaska istället! Så försvara det genom att säga att ditt barn behöver mat för att överleva, sen spelar det ingen roll om det kommer från flaska eller bröst.

• PrincessOfIce

Behövde aldrig försvara mig för varför jag flaskmatade..
    Sonen kunde inte suga normalt så han gick ner mer än 10% av sin födelsevikt så barnmorskorna på BB gav honom tillägg..
    Dottern ratade bröstet efter 2 månader och någonstans ifrån måste ju maten komma..

• Jokkan
    PrincessOfIce skrev 2010-07-21 21:25:30 följande:
    Behövde aldrig försvara mig för varför jag flaskmatade..
    Sonen kunde inte suga normalt så han gick ner mer än 10% av sin födelsevikt så barnmorskorna på BB gav honom tillägg..
    Dottern ratade bröstet efter 2 månader och någonstans ifrån måste ju maten komma..

Kom du fram till varför hon ratade bröstet? Samma med vår dotter efter 4 månader, fast jag kämpar på men börjar kunna släppa det. Är nog mer jag som får separationsångest, haha, fast vår dotter föredrar flaska nu. Ammar dock kvällar och ev. natten och någon gång under dagen.

• Jokkan

Det finns ju många som frågar varför man ammar också. =) 

• Tokstolla

Jag fick rådet av BM att INTE amma. (Jag går ofta in i svåra depressioner) BM menade på att det är vanligt med depressioner pga hormonerna amningen utsöndrar så... Fast jag försökte amma. Sedan var jag tvungen att ta massa konstiga mediciner pga allergiska reaktioner under en lång tid som gjorde att jag inte kunde amma ändå. 
    Så jag ville försöka men jag fick inte... 

• Här och nu
    Tokstolla skrev 2010-07-21 21:35:07 följande:
    Jag fick rådet av BM att INTE amma. (Jag går ofta in i svåra depressioner) BM menade på att det är vanligt med depressioner pga hormonerna amningen utsöndrar så... Fast jag försökte amma. Sedan var jag tvungen att ta massa konstiga mediciner pga allergiska reaktioner under en lång tid som gjorde att jag inte kunde amma ändå. 
    Så jag ville försöka men jag fick inte... 
    Ingen förbjöd dig, men de rekommenderade annat. Allergimedicin går ur kroppen direkt.
  • Accentnougat

Ja, det har jag. När jag flaskmatade min äldsta från att han var någon månad så fick jag förklara mig flera gånger. Andra mammor som frågade, tanter på stan.
    När jag ammade min yngsta så fick jag också förklara mig när han blivit 6 månader och det tydligen var dags att trappa ner så snabbt som möjligt.
    Mallen är att man ska helamma till 4 månader, ge smakisar och snabbt öka till mat. Helst ska man ha slutat amma tills barnet är 9 månader, men max 1 år. Faller man utanför den mallen så får man räkna med att bli ifrågasatt. Jag har inte passat in i mallen med något utav barnen.

• Cocco
    Här och nu skrev 2010-07-21 21:36:59 följande:
    Ingen förbjöd dig, men de rekommenderade annat. Allergimedicin går ur kroppen direkt.
    mm vården är dåligt uppdaterad på vilka mediciner man faktiskt kan äta när man ammar. Oftast är det långt fler än det som läkarna tror. Eller så finns det andra mediciner som fungerar utmärkt.

Jag har en kompis som fick botox för migrän gjorde ett uppehåll på några dagar och sen fortsatte att amma.
  • toppzen

Nej det gör jag inte. För jag anser att ingen annan har med det att göra.
    Så nej jag har aldrig ursäktat mig och förklarat varför ja inte har ammat.

• PrincessOfIce
    Jokkan skrev 2010-07-21 21:32:00 följande:

Kom du fram till varför hon ratade bröstet? Samma med vår dotter efter 4 månader, fast jag kämpar på men börjar kunna släppa det. Är nog mer jag som får separationsångest, haha, fast vår dotter föredrar flaska nu. Ammar dock kvällar och ev. natten och någon gång under dagen.

Hon ville helt enkelt inte..  Sen efter någon månads kämpande för att återkalla intresset  fick jag en rejäl stockning och sen gav jag upp och accepterade att jag hade ytterligare ett flaskbarn.. Pumpade dock hela tiden i början då jag hade massor med mjölk.. Deras pappa undrade om jag skulle söka på Arla som mjölkko..Kräks
  • Jokkan
    PrincessOfIce skrev 2010-07-21 23:13:32 följande:
    Hon ville helt enkelt inte..  Sen efter någon månads kämpande för att återkalla intresset  fick jag en rejäl stockning och sen gav jag upp och accepterade att jag hade ytterligare ett flaskbarn.. Pumpade dock hela tiden i början då jag hade massor med mjölk.. Deras pappa undrade om jag skulle söka på Arla som mjölkko..Kräks
    Okej. Jag ammar under kvällen/ev. natten när hon vaknar för det är då hon accepterar det. När hon halvsover eller sover, haha! Är både för att tömma samt för närheten. Hon sover ju i egen säng så ofast ammas hon inte under natten.

Jag har kämpat en vecka och börjar acceptera läget, även om det varit jobbigt.

Tack för att du delade med dig, Mvh
  • Tokstolla
    Här och nu skrev 2010-07-21 21:36:59 följande:
    Nja, jag fick 4 olika preparat och det tog ungefär 4-5 mån innan allergin blev bättre så att jag kunde trappa ner på medicinen . Så fort man petade på min hud "blommade" allergin upp och det kliade som bara den (troligen den som gjorde att sonen föddes i v36- dagen efter att allergin blommat upp första gången).  Min son blev slö av medicineringen jag tog så jag kan inte riktigt påstå att det var en rekommendation. Varken BB eller hud eller BVC ville att jag skulle amma med mina preparat eftersom de påverkade sonen så mkt. Jag pumpade bröstmjölk i nästan två månader (och slängde) i hopp att han så småningom kunde få mjölken men så började även hormonerna svaja för mkt för mig och i samband med läkare beslutade vi att jag skulle sluta pumpa. 

Tycker inte riktigt det var ett val när det påverkade sonen så mycket ... 
    Hade jag inte tagit medicinen hade jag inte kunnat sitta, ligga eller låtit min hud komma i kontakt med ngt alls. Inte ens min egna lilla son. 

Svar på tråden Har du försvarat din flaskmatning? Hur?