• Mammas V

    Hur slutar ni med blöja?

    Nu fyllde sonen 2 år i maj och vi går utan blöja hemma då och då. särskilt nu när de är varmt.
    Jag har läst att en timma efter de druckit behöver de kissa elelr så kan man märka på att de är oroliga.

    Men senast idag kom de kiss pågolvet. Han blir ledsen och tror han gör fel men vi säger ju att de är bra att han kissar. Man får inte vara negativ har jag läst.

    Jag bara funderar på vad nästa steg är, vi frågar om han vill kissa men han säger nej hela tiden. Ibland leker han med pottan och då kan de komma men annars blir de inget. Vill bara ha blöjan på sig.

  • Svar på tråden Hur slutar ni med blöja?
  • Janna84

    Låt han ha blöjan på sig då. Vi gjorde ett försök förra sommaren men sonen var inte redo. Nu när vi slutade blev han torr både dag och natt på en gång. Han fyller 3 år i augusti.

  • ÄlskaLivet

    Jag tror också ni kan vänta lite. Det kommer när det kommer!
    På "vårt" dagis brukar de få provsitta pottan innan lunch å sen när de vaknar efter vilan. Vi körde med det hemma med samt innan kvällsmat å läggning.
    Lycka till! 

  • Mammas V

    Det är hon på dagis som sagt att hon tror att han är redo
    Vi får väl pröva att gå utan blöja hemma lite, tillslut kommer de väl in

    De värsta som kan hända är att man får torka lite. Han har precis kissat och bajsat på toa men då satte ja honom där och då va han inte glad.

  • Janna84

    Nej, det värsta som kan hända är att han börjar hålla sig för att han tycker det är obehagligt.

  • Konvaljen

    Låt det ta tid.
    Att bli torr som tvåårig pojke är nog rätt tidigt tror jag. Det är ju jättebra att ni låter honom vara utan blöja så att han själv känner hur det känns när han kissar. Förmodligen kan han inte styra det ännu, men ett steg på vägen är ju att bli medveten om hur det känns.
    Felet med dagens blöjor är att de är för bra, barnen känner inte att de kissar.

  • Sarah84

    Vi tog av blöjan & visade pottan & sa att här kissar & bajsar man.. Självklart hände det olyckor. Men vi hade en potta som spela då de kom kiss/bajs & de va mkt uppskattat. Hon gick & satte sig flera gånger & så fick man ju överösa med beröm.


    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Janna84

    Vi försökte som sagt också sluta med blöja runt 2 års ålder men gav snabbt upp. Det vi istället gjorde var att vi bad sonen kissa i blöjan innan vi bytte den. Jag tror att det har bidragit till att det gick så snabbt att vänja honom av med blöjan nu.

  • Julia1234

    Vår son var helt torr när han var två, men vad jag har förstått i efterhand är det nog rätt tidigt?
    Vi hade också en spelande potta som vi började med runt 1 ½ och han blev så jäkla nöjd varje gång han lyckades få den att spela Sen kom sommaren och då var det enklare att gå utan. Hösten när han fyllde två funkade dagarna bra och vi märkte även att hans blöja nästan alltid var torr på morgonen. Vi prövade att ta bort den och det funkade bra.

    Nattetid har det så klart hänt att han har kissat ner sig (det kan han fortfarande göra och nu är han snart fyra)

  • vittra

    Alltså, tråden ligger ju i ec-forumet... utifrån detta vill jag bara påpeka att det inte alls är tidigt med blöjfria 2-åringar och absolut ingenting omöjligt! Vår tjej kissade och bajsade iofs på pottan redan som 4-månaders, men har ju många i min bekantskapskrets som börjat vid 1½-2 års ålder och det har inte varit några problem.

    Varför tar du inte och sätter honom på rutin istället för att fråga, vår tjej är snart 3 år och har varit torr i 1½ år och nu har hon en period nu då hon ofta säger att hon inte vill kissa, fast hon är dödens kissnödig ändå. Det är ju mycket roligare att leka givetvis. När vi ser att hon praktiskt taget går med benen i kors och klämmer åt snippan med handen så sätter vi henne ändå på toalett eller potta och självklart kommer det kiss. Ändå kan hon tom medan kisset kommer säga att hon inte vill kissa. Min poäng är att man kanske inte ska lyssna så mycket till när barn säger att de inte vill kissa, för de kan ändå behöva kissa!

    Sedan tycker jag ni gör rätt i att låta honom vara utan blöja mycket på dagarna, det gör väl inget om ni får torka lite, det är ju bara så de kan lära sig hur det fungerar och känns när man är kissnödig.

  • vittra

    Försök göra det roligt att sitta även på pottan, vi brukar ofta ta pottan dit dottern är om hon är upptagen med någon lek eller nåt. Då kan hon sitta i lugn och ro och fortsätta med det hon gör man ändå vara på pottan. Men hon leker rätt ofta stillsamma lekar, tex bygger med pärlor, lego, pussel, eller ritar, bygger tågbana och liknande. Det är betydligt svårare om hon är mitt i en springa-av-sig-all-energi-virvel, då kan det hända att hon blir helt vansinnig bara för att hon behöver kissa. Men nu när man är ute så mycket får hon kissa mycket i gräs och buskar och det tycker hon är spännande

  • Sarah84
    vittra skrev 2010-07-21 21:41:26 följande:
    Alltså, tråden ligger ju i ec-forumet... utifrån detta vill jag bara påpeka att det inte alls är tidigt med blöjfria 2-åringar och absolut ingenting omöjligt! Vår tjej kissade och bajsade iofs på pottan redan som 4-månaders, men har ju många i min bekantskapskrets som börjat vid 1½-2 års ålder och det har inte varit några problem.

    Varför tar du inte och sätter honom på rutin istället för att fråga, vår tjej är snart 3 år och har varit torr i 1½ år och nu har hon en period nu då hon ofta säger att hon inte vill kissa, fast hon är dödens kissnödig ändå. Det är ju mycket roligare att leka givetvis. När vi ser att hon praktiskt taget går med benen i kors och klämmer åt snippan med handen så sätter vi henne ändå på toalett eller potta och självklart kommer det kiss. Ändå kan hon tom medan kisset kommer säga att hon inte vill kissa. Min poäng är att man kanske inte ska lyssna så mycket till när barn säger att de inte vill kissa, för de kan ändå behöva kissa!

    Sedan tycker jag ni gör rätt i att låta honom vara utan blöja mycket på dagarna, det gör väl inget om ni får torka lite, det är ju bara så de kan lära sig hur det fungerar och känns när man är kissnödig.
    Precis så är dottern också. Man ser verkligen att hon är jätte kissnödig, men ändå säger nej om man frågar.. & hon kan blir helt hysterisk över att man mer elle mindre tvingar henne att sätta sig på toan. Hon är 3 nu & de har börjat först nu. Inte vart så innan. Hon kan hålla sig hur länge som hellst. Vilket ju inte är så bra att hålla sig för mycket.. Men inte så lätt att förklara de..
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Janna84
    vittra skrev 2010-07-21 21:41:26 följande:
    Alltså, tråden ligger ju i ec-forumet... utifrån detta vill jag bara påpeka att det inte alls är tidigt med blöjfria 2-åringar och absolut ingenting omöjligt! Vår tjej kissade och bajsade iofs på pottan redan som 4-månaders, men har ju många i min bekantskapskrets som börjat vid 1½-2 års ålder och det har inte varit några problem.

    Varför tar du inte och sätter honom på rutin istället för att fråga, vår tjej är snart 3 år och har varit torr i 1½ år och nu har hon en period nu då hon ofta säger att hon inte vill kissa, fast hon är dödens kissnödig ändå. Det är ju mycket roligare att leka givetvis. När vi ser att hon praktiskt taget går med benen i kors och klämmer åt snippan med handen så sätter vi henne ändå på toalett eller potta och självklart kommer det kiss. Ändå kan hon tom medan kisset kommer säga att hon inte vill kissa. Min poäng är att man kanske inte ska lyssna så mycket till när barn säger att de inte vill kissa, för de kan ändå behöva kissa!

    Sedan tycker jag ni gör rätt i att låta honom vara utan blöja mycket på dagarna, det gör väl inget om ni får torka lite, det är ju bara så de kan lära sig hur det fungerar och känns när man är kissnödig.
    Att börja med ec när barnet är två är väl lite sent eller? Sedan är det ingen som sagt att det är omöjligt att en 2-åring blir blöjfri, bara att det är relativt tidigt. Jag var själv inne på ec från början men det funkade inte för oss. Nu är jag väldigt nöjd över att ha väntat tills nu för hellre kämpa några dagar nu när sonen snart är 3 år istället för flera månader när han var yngre. Sedan finns det säkert barn som tar längre tid på sig att bli blöjfri i hans ålder men när jag pratar med bekanta verkar de ha liknande erfarenheter.
Svar på tråden Hur slutar ni med blöja?