Är det ok att låta 9-årigt barn vara med på syskons förlossning???
Svara och motivera gärna!
ALL OFFTOPIC undanbedes vänligt men bestämt.
Svara och motivera gärna!
ALL OFFTOPIC undanbedes vänligt men bestämt.
Nej och då svarar jag generellt.
Jag tror att många barn skulle tycka det var jobbigt att se sin mamma evetuellt skrika och plågas i flera timmar.
Men visst, har man en mamma som ploppar ut barn på 10 min och inte får så ont att hon får dödsångest så kan det kanske vara en ok upplevelse
Generellt - nej. Man vet aldrig i förväg om allt ska gå bra, och en förlossning som börjar helt normalt kan sluta i kaos, blod och panik. Det ska inte en 9-åring behöva utsättas för.
Ja. Om barnet kan hantera sådant. Dock så tycker jag då att man innan ska gå igenom och förklara vad som kommer hända så barnet är redo. Jag skulle kunna tänka mig ha med min 6åring vid ev förlossning, han är van vid att få veta verkligheten och är helt insatt i hur barn blir till samt hur de kommer ut. Nu kan han dock inte vara med på just en förlossning med mig då jag själv får ut barnen genom snitt....
FÅR syskon vara med vid en förlossning?
Nej, nej absolut inte.
Stackars barn som får se sin mamma föda, lida, skrika och ha ont.
Nä....alltså, jag ser ingen vettig mening med det.
Alma var 9 när Hedda föddes o inte fan hade jag velat ha henne med då!
Men jag hajar å andra sidan inte de som släpar med sig morsan till förlossningen heller så det är kanske normalt att ha med ett syskon på 9....
Ni som tycker att det är okej, ni har inte reflekterat över att det kan tillstöta allvarliga komplikationer?
Barnet kan ju bli skadat för livet om något skulle gå snett.
Jag röstade Annat, tycker att MÅSTE man ta med 9-åringen så får det gå men annars är jag emot det.
Nej. Att tillgodose en 9-årings behov under en förlossning verkar aningens dumdristigt.
Oj, beror ju på 100 olika saker. Men om familjen verkligen tänkt igenom det hela, har backup, 9 åringen är så införstådd med hur det går till, det går att vara när man är 9 så tänker inte jag säga nej.
Misstänker att för 100 år sen var det många 9 åringar närvarande vid förlossningar och det gick säkert värre till då än nu.
Födsel och död är en del av livet och inget barnen ska hållas utanför. Men man kan ju göra det på olika sätt. Och är hela familjen bekväm med hur de väljer så varför inte?
jag citerar Anna Wilsby, förlossningspedagog, doula och barnmorska:
Min erfarenhet är att de flesta barn egentligen skulle vilja vara med på förlossningen, om de fick! Om du känner att det skulle vara ok så är det säkert det. På förlossningen i Ystad händer det då och då att syskonen är med - och det brukar vara väldigt mysiga förlossningar!
Och även om det skulle hända något, brukar det vara mer skrämmande att höra om det än att vara med. Våra fantasier skrämmer ofta mer än verkligheten!
Jag skulle absolut tänka mig att ha med ungen på förlossningen!
Ehh vilken förlossning är " mysig" - inte mina och dom var ganska normala.....
Tur att smaken är som baken då...
Nej, i allmänhet inte i vår kultur. Vi är så duktiga på att avskärma oss från allt kroppsligt och potentiellt obehagligt t.ex. sjukdom så många barn skulle nog bli ganska (eller mycket) skrämda. Min son blir hysterisk om någon närstående får en förkylning och tror att vederbörande ska dö så han skulle nog svimma om jag släppte in honom på förlossningen. Men egentligen tror jag att detta är ett ganska osunt drag hos vår kultur och vi borde nog försöka motverka det. Första steget är dock inte att låta barn vara med vid förlossningar.
Min son kommer vara med på nästa förlossning, oavsett om han är 2, 5, eller 9 när det sker.
Varför inte?
Skit samma om jag har ont, han får se livets mirakel!
Det är klart man skall skapa trauman för livet för en nioåring.