• gelehallon

Är det ok att låta 9-årigt barn vara med på syskons förlossning???

Svara och motivera gärna!

ALL OFFTOPIC undanbedes vänligt men bestämt.

In the end of my life I hope to god that I can say, I made the best of everyday...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att låta 9-årigt barn vara med på syskons förlossning???
  • Matillin

Nej och då svarar jag generellt.
    Jag tror att många barn skulle tycka det var jobbigt att se sin mamma evetuellt skrika och plågas i flera timmar.
    Men visst, har man en mamma som ploppar ut barn på 10 min och inte får så ont att hon får dödsångest så kan det kanske vara en ok upplevelse 

• lövet2

Generellt - nej. Man vet aldrig i förväg om allt ska gå bra, och en förlossning som börjar helt normalt kan sluta i kaos, blod och panik. Det ska inte en 9-åring behöva utsättas för.

• miss nöjd

Ja. Om barnet kan hantera sådant. Dock så tycker jag då att man innan ska gå igenom och förklara vad som kommer hända så barnet är redo. Jag skulle kunna tänka mig ha med min 6åring vid ev förlossning, han är van vid att få veta verkligheten och är helt insatt i hur barn blir till samt hur de kommer ut. Nu kan han dock inte vara med på just en förlossning med mig då jag själv får ut barnen genom snitt.... 

• Echidna

FÅR syskon vara med vid en förlossning?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • ClådBärry

Nej, nej absolut inte.

Stackars barn som får se sin mamma föda, lida, skrika och ha ont.

• La Lola

Nä....alltså, jag ser ingen vettig mening med det.

Alma var 9 när Hedda föddes o inte fan hade jag velat ha henne med då!

Men jag hajar å andra sidan inte de som släpar med sig morsan till förlossningen heller så det är kanske normalt att ha med ett syskon på 9....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ClådBärry

Ni som tycker att det är okej, ni har inte reflekterat över att det kan tillstöta allvarliga komplikationer?

Barnet kan ju bli skadat för livet om något skulle gå snett.

• Donum

Nej. Att tillgodose en 9-årings behov under en förlossning verkar aningens dumdristigt. 

LORD, grant me the strength to accept fucktards I cannot change.
  • Ragnar
    Some skrev 2010-07-21 22:38:15 följande:
    Klart det är ok att låta en 9-åring vara med på en förlossning. Inte ok att tvinga en 9-åring att vara med.

En 9-åring är stor nog att säga när det blir för otäckt och gå därifrån. Och det är bara 9-åringens föräldrar som kan avgöra om 9-åringen är mogen nog. Sen krävs det nogrann förberedelse och att man verkligen ser till att barnet förstår vad som kommer att hända.
    Håller med till 100 %.
    Helt okej om det går rätt till och 9-åringen vet vad det innebär och vill själv. Har en nära vän som födde hemma med två äldre syskon i huset 8 och 10 år och det gick jätte bra och syskonen tyckte det var fantastiskt och ha fått vara med när lillebror föddes. De barnen är förvisso uppväxta på landet och har sett både kalvar, lamm, föl och kattungar födas.
  • Probably the best    in the

Oj, beror ju på 100 olika saker. Men om familjen verkligen tänkt igenom det hela, har backup, 9 åringen är så införstådd med hur det går till, det går att vara när man är 9 så tänker inte jag säga nej.
    Misstänker att för 100 år sen var det många 9 åringar närvarande vid förlossningar och det gick säkert värre till då än nu.
    Födsel och död är en del av livet och inget barnen ska hållas utanför. Men man kan ju göra det på olika sätt. Och är hela familjen bekväm med hur de väljer så varför inte?

• Lady Dahmer

jag citerar Anna Wilsby, förlossningspedagog, doula och barnmorska:

Min erfarenhet är att de flesta barn egentligen skulle vilja vara med på förlossningen, om de fick! Om du känner att det skulle vara ok så är det säkert det. På förlossningen i Ystad händer det då och då att syskonen är med - och det brukar vara väldigt mysiga förlossningar!

Och även om det skulle hända något, brukar det vara mer skrämmande att höra om det än att vara med. Våra fantasier skrämmer ofta mer än verkligheten!

Jag skulle absolut tänka mig att ha med ungen på förlossningen!

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    ClådBärry skrev 2010-07-22 11:56:56 följande:
    Ni som tycker att det är okej, ni har inte reflekterat över att det kan tillstöta allvarliga komplikationer?

Barnet kan ju bli skadat för livet om något skulle gå snett.
    då tar man ut barnet ur rummet helt enkelt. givetvis pedagogiskt och lugnt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • carbe

Ehh vilken förlossning är " mysig" - inte mina och dom var ganska normala.....

carbe skrev 2010-07-22 22:39:16 följande:
    Ehh vilken förlossning är " mysig" - inte mina och dom var ganska normala.....
    Vilken tur att många är av annan åsikt, ja kanske inte just om dina, men om sina egna och andra de fått förmånen att närvara vid
  • carbe

Tur att smaken är som baken då...

• Lillsnufflan

Nej, i allmänhet inte i vår kultur. Vi är så duktiga på att avskärma oss från allt kroppsligt och potentiellt obehagligt t.ex. sjukdom så många barn skulle nog bli ganska (eller mycket) skrämda. Min son blir hysterisk om någon närstående får en förkylning och tror att vederbörande ska dö så han skulle nog svimma om jag släppte in honom på förlossningen. Men egentligen tror jag att detta är ett ganska osunt drag hos vår kultur och vi borde nog försöka motverka det. Första steget är dock inte att låta barn vara med vid förlossningar.

• Naken

Min son kommer vara med på nästa förlossning, oavsett om han är 2, 5, eller 9 när det sker.

Varför inte?

Skit samma om jag har ont, han får se livets mirakel!

Anghammarad skrev 2010-07-27 08:57:49 följande:
    Det är klart man skall skapa trauman för livet för en nioåring. 
    Vaddå för trauma?
Svar på tråden Är det ok att låta 9-årigt barn vara med på syskons förlossning???