• Bonanza

Klart ungen ska lära sig att döda flugor!

Alltså, ni som tycker att barn inte ska få döda djur - inte ens myror eller flugor eller myggor - ni bor inne i stan va? Eller långt ifrån djur?

Vi bor bredvid en kohage. En vanlig sommardag slår jag ihjäl kanske 50-75 flugor. Då har vi ändå flugfångare överallt, nätdörrar etc etc. Min femåring är en jävel med flugsmällan och dödar ett gäng flugor varje dag han också, varför inte?

Så hur är det? Är det bara stadsbor som är så himla romantiska när det gäller varenda liten insekt, eller är det bara vi som lär ungarna att kill it before it breeds?

• Svar på tråden Klart ungen ska lära sig att döda flugor!
  • saltabanditen

Jag har lärt mina barn att man inte dödar bara för att de är "äckliga", tex man dödar inte spindlar baföatt.
    Däremot är flugor en bakterie- och sjukdomsspridare och därför finns det en viss nytta av att döda dem inne i huset men inte i utomhus. Eller som kon, man slaktar inte baföatt det är kul utan för att det finns ett syfte och mål.

Kontentan är att jag inte ser någon konflikt i det.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under D
  • Strommingen

Jag har alltid roats av människor som daltar med småkryp. Jag äter gärna en blodig biff och om jag lyckas ha ihjäl ett kryp utöver det så är dagen gjord. Typ. Annat låter som typiskt stockholmsk ekochic-sojalatte-rosaklänningpåpojken-mittbarnärenvampyrochfåraldrigsesolenfördåförvandlashon/hantillaska-statusbarnvagns-allasomgörannorlundaserjagnerpå-mammors dubbelmoral. Ni får ursäkta, det var lite fördomsfullt skrivet, men det känns lite väl överdrivet ibland. 

Sen är jag ingen småkrypsplågare, jag föredrar effektiv avrättning med en tidning eller liknande. Och barn är varmt välkomna att göra likadant. Jag bor mitt inne i stan, och ser inte det romantiska med varken bananflugor, mjölbaggar eller silverfiskar. Eller en helt vanlig geting för den delen heller.

• Bamsi
    saltabanditen skrev 2010-07-22 19:53:42 följande:
    Jag har lärt mina barn att man inte dödar bara för att de är "äckliga", tex man dödar inte spindlar baföatt.
    Däremot är flugor en bakterie- och sjukdomsspridare och därför finns det en viss nytta av att döda dem inne i huset men inte i utomhus. Eller som kon, man slaktar inte baföatt det är kul utan för att det finns ett syfte och mål.

Kontentan är att jag inte ser någon konflikt i det.
    Jo, dödar spindlar gör man absolut.
  • saltabanditen
    Bamsi skrev 2010-07-22 20:10:57 följande:
    Jo, dödar spindlar gör man absolut.
    Varför?
    Jag är tvärtom jäkligt glasd att de finns, världen hade svämmat över av flugor, myggor och andra småkryp annars...
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under D
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag dödar kryp om de irriterar mig, detta helt oavsett om det är spindlar, flugor, myggor eller getingar. Ibland släpper jag ut djuret men det är mest för att slippa ha insektsrester över hela rummet.

Though we strike at you from the shadows, do not think that we lack the courage to stand in the light. -Zeratul
  • Bamsi
    saltabanditen skrev 2010-07-22 20:13:03 följande:
    Varför?
    Jag är tvärtom jäkligt glasd att de finns, världen hade svämmat över av flugor, myggor och andra småkryp annars...
    Ja, just därför dödar man dom osså när man ändå håller på..
  • Bamsi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 20:24:19 följande:
    Jag dödar kryp om de irriterar mig, detta helt oavsett om det är spindlar, flugor, myggor eller getingar. Ibland släpper jag ut djuret men det är mest för att slippa ha insektsrester över hela rummet.
    I lööve you! Kyss
  • Selma1966

Klart vi dödar småkryp i stan. Varför inte? Men skulle jag se ett någon skada eller döda ett djur på ett mer utstuderat sätt skulle jag reagera (typ rycka vingarna eller benen av dem). Men jag vill inte ha flugor på middagen, getingar i saften, myror i sockret. Och de få vi människor lyckas döda i våra hem lär inte utrota dem eller göra fåglarna svältfödda...

• ouiouioui

Jag dödar också kryp som irriterar mig. Men hur irriterande är en spindel?

• Bamsi
    ouiouioui skrev 2010-07-22 20:40:25 följande:
    Jag dödar också kryp som irriterar mig. Men hur irriterande är en spindel?
    Skojar du?
  • Selma1966

Hehe, nä jag kan hålla med om att spindlar inte stör mig De är ju inte farliga i Sverige och brukar inte sprida sjukdomar etc till maten... Oftast lyfter jag ut dem eller låter dem vara. Sällan jag slår ihjäl dem. Men jag skulle inte klandra någon med fobi som dödar dem även om jag inte riktigt kan förstå hur man kan vara rädd för något så harmlöst... Inte som att vi bor i Australien direkt.

• Bamsi
    Selma1966 skrev 2010-07-22 20:47:35 följande:
    Hehe, nä jag kan hålla med om att spindlar inte stör mig De är ju inte farliga i Sverige och brukar inte sprida sjukdomar etc till maten... Oftast lyfter jag ut dem eller låter dem vara. Sällan jag slår ihjäl dem. Men jag skulle inte klandra någon med fobi som dödar dem även om jag inte riktigt kan förstå hur man kan vara rädd för något så harmlöst... Inte som att vi bor i Australien direkt.
    Det stavas FOBI! 
  • Zaria

Kag kan tycka det är en skillnad på att döda småkryp innomhus eller som irriterar en mot att tycka att det är helt okej att barnen söker upp myror för att trampa ihjäl på lek eller fångar insekter bara för att döda dem.

Min son får gärna döda flugor härinne men att ställa sig ute och hoppa mitt i en myrarmé bara för att det är kul tycker jag inte om.

• ouiouioui
    Zaria skrev 2010-07-22 21:01:29 följande:
    Kag kan tycka det är en skillnad på att döda småkryp innomhus eller som irriterar en mot att tycka att det är helt okej att barnen söker upp myror för att trampa ihjäl på lek eller fångar insekter bara för att döda dem.

Min son får gärna döda flugor härinne men att ställa sig ute och hoppa mitt i en myrarmé bara för att det är kul tycker jag inte om.
    Instämmer!
  • Jennie med ie

Jag bor mer på landsbygden än i sta´n och har  både gott om myror och spindlar och flugor och annat som sällskap. Inte alltid så önskvärt... men vi dödar dem inte så fort vi ser dem utan försöker  i första hand på andra sätt hålla det på en okej dräglig nivå.

Svar på tråden Klart ungen ska lära sig att döda flugor!