Anonym (Sandra) skrev 2024-05-21 09:48:51 följande:
Men det är ju just det som är grejen. Två personer som inte är släkt KAN också båda bära på anlag för t.ex en viss sjukdom men är man släkt är det mycket större risk att båda bär på anlag för samma sjukdom.
Jag har inte gjort några slutledningar utifrån en person utan det var ett exempel. Det finns massor av studier som visar att kusinäktenskap ökar risken för sjukdomar och missbildningar. Sen när du läser artiklar på engelska måste du tänka på att även syssling och längre ifrån kallas för cousin där, det är inte samma som kusin på svenska som betyder dina föräldrars syskonbarn. Av alla människor i världen förstår jag inte varför du måste ligga med och skaffa barn med just dina föräldrars syskonbarn?
Och ok, glöm att jag var höggravid, min poäng var att normalt i min ålder brukar man få det ganska lindrigt, gravid eller inte, precis som jag fick. Men min vän fick inte det , hon var nära att dö av det på grund av sina grundsjukdomar som hon kanske inte hade haft om hennes föräldrar inte hade varit släkt. I deras fall var det så att de inte visste om det när de träffades , oklart om de visste när de skaffade barn.
Är såklart glad att hon finns och att just hon är hon , hon är en av mina bästa vänner och gudmor till min son.. Men jag tycker att det är fel mot barnen att skaffa barn med sin kusin eftersom det kan orsaka så mycket lidande. OBS! Kan , det är inte garanterat att barnet får sjukdomar eller missbildningar men det ökar risken
Forskar man även på engelska så skiljer man på first, second och third cousins speciellt om man studerar just det och även den som jag länkade till som visar att bryllingar = third cousins är det mest optimala och då har man inte valt en liten grupp utan ett helt lands befolkning och kollat under 165 års tid och det mesta av den tiden var innan penicilin och annan modern sjukvård och medicin.
Ett enstaka kusingifte i en familj är inget problem vilket den studien som jag länkade till oxå visade.
Den du länkat till visar en fördubbling vilket är samma risk som en 40årig mamma gentemot en 30årig (dvs inte ens en som är ung på riktigt) har för att få ett barn med tex downs syndrom men då handlar det om en grupp där kusingifte (inte second eller third) för sånt skiljer man på om man forskar är vanligt i flera led.
När det gäller tex Habsburgarna så gifte dom sig ännu närmare. Karl II pappa var gift med sin systerdotter. Hans föräldrar var sysslingar. Där pappans föräldrar återigen var farbror/systerdotter och den systerdotterns föräldrar var kusiner.
Systerdotterns mamma var gift med sin kusin, systerdotterns pappas föräldrar var kusiner och dessa i sin tur där pappan hade deras specialité farbror/systerdotter som föräldrar och mamman hade kusiner.
Karl II hade alltså förfäder där det fanns 3 fall av farbror/systerdotter äktenskap ännu fler fall av kusingiften och ett enstaka fall av sysslingäktenskap och då har jag bara tagit med de närmaste släktskapen för tittar man på släkträdet så kan de förutom att vara tex kusiner så kan de oxå vara bryllingar om man följer en annan linje. Följer man släktträdet så kommer man tillbaka till samma förfäder på 11 olika sätt bara 200 år tidigare.