Abort = bra preventivmedel
Är jag ensam om att tycka att det är helt ok att använda abort som preventivmedel? Det är ju så tråkigt att skydda sig och abort är gratis i Sverige så jag fattar inte vad problemet är.
Är jag ensam om att tycka att det är helt ok att använda abort som preventivmedel? Det är ju så tråkigt att skydda sig och abort är gratis i Sverige så jag fattar inte vad problemet är.
Jag håller inte med dig.
att göra abort istället för att undvika graviditet, med motivationen att "det är tråkigt att skydda sig" är osolidariskt mot resten av samhället medborgare. Vi måste alla hjälpas åt att inte slösa bort våra gemensamma resurser så att de kan användas där de verkligen behövs.
Abort är inte "gratis", de bekostas av skattemedel
Hur man reagerar på en abort är nog väldigt individuellt. Somliga mår nog väldigt dåligt och andra har lättare att lämna det bakom sig.
Klipper in en artikel från aftonbladet.se, som jag tyckte var intressant:
"Förra året utfördes 36 045 aborter i Sverige. Det är rätt många i ett land där befolkningstillväxten är för låg, adoptionsköerna oändliga och fertilitetsklinikerna överfulla.
Abort är inget lätt beslut. Många inser inte förrän efteråt exakt hur svårt det är.
"Trodde att allt skulle bli bekymmerslöst som innan. Nu i efterhand så känns alla anledningar så små och betydelselösa och jag vet att detta var det sämsta valet jag har gjort i hela mitt liv", skriver "Jojo" på ett forum om abort.
Nätet är fullt av människor som bittert ångrar sig, och andra som inte gör det.
"Förra året utfördes 36 045 aborter i Sverige. Det är rätt många i ett land där befolkningstillväxten är för låg, adoptionsköerna oändliga och fertilitetsklinikerna överfulla.
Abort är inget lätt beslut. Många inser inte förrän efteråt exakt hur svårt det är.
"Trodde att allt skulle bli bekymmerslöst som innan. Nu i efterhand så känns alla anledningar så små och betydelselösa och jag vet att detta var det sämsta valet jag har gjort i hela mitt liv", skriver "Jojo" på ett forum om abort.
Nätet är fullt av människor som bittert ångrar sig, och andra som inte gör det.
Du har säkert rätt i dina iakktagelser.
Jag pluggar själv på magisternivå och är van att läsa vetenskapliga artiklar, så jag förstår precis vad du menar.
I vanliga fall är jag väldigt mån om att fråga mig själv vad forskningen säger i olika typer av frågor.
Att att forskningen som sådan ska vara tillförlitlig och trovärdig.
Men för mig spelar det ingen större roll vad vetenskapliga studier säger i just denna fråga, faktiskt.
För mig räcker det att se mig om, att t.ex. här på FL läsa om kvinnors upplevelser av att göra abort.
Det här är inga enkla grejer vi talar om....
Det kan sätta igång starka sorgeprocesser i själen. Känslor av förlust och saknad.
Känslor av ångest och oro.
Men precis som jag skrev innan reagerar väl alla olika på en abort. För vissa kanske det inte var så faligt, andra är känsligare. Precis som vid allt annat i livet.
Abortion rules!
Jag tycker inte det är rätt att använda abort på så sätt. Man leker med liv (inte för att jag anser att liv finns i magen, liv finns utanför) men det är iaf något som är "dött" i magen och lever efter en fullgången gravviditet!
Att förbruka andras skattepengar för man inte orkar använda p-piller är lika sjukt det. Pengarna skulle hellre behövas till de som behöver dom inom sjukhuset!
Jag skulle hellre föda ungen (kejsarsnitt dock, vägrar vaginalt) och adoptera bort ungen istället för abort, om jag nu vill ha en större chans för planerad graviditet!
Kopparspiral är ett bättre preventivmedel eftersom:
1. Den är ett preventivmedel.
2. Den är "gratis" (mer korrekt, billigare än en abort)