• iamnumb

Abort = bra preventivmedel

Är jag ensam om att tycka att det är helt ok att använda abort som preventivmedel? Det är ju så tråkigt att skydda sig och abort är gratis i Sverige så jag fattar inte vad problemet är.

• Svar på tråden Abort = bra preventivmedel
  • Selfish Geene

Jag håller inte med dig.
    att göra abort istället för att undvika graviditet, med motivationen att "det är tråkigt att skydda sig" är osolidariskt mot resten av samhället medborgare. Vi måste alla hjälpas åt att inte slösa bort våra gemensamma resurser så att de kan användas där de verkligen behövs.

Abort är inte "gratis", de bekostas av skattemedel

• Free Spirit
    iamnumb skrev 2010-07-23 22:39:27 följande:
    Hjärtslag? Haha får jag en vårta så bränner jag bort den, det är ju knappast någon skillnad!
    Lite opplyst mennekse..

Et foster har en ånd og sjel og et pulserende liv og ikke for å gleme et hjerte som banker.

Så NEI, du kan ikke samenligne en vorte med et liv..ingen får traumatisk opplevelser av å fjerne en vorte og inte er det et ømtåelig emne å diskutere heller så tenkl deg om..

Her på FL er det tex forbudt å hevise til PROLIFE sider..men jeg kan ikke se at det er forbudt å hevise til en side om vorter.
  • KristenTjej84
    Jag ser abort som ett avslutande av en liv, en helvetes stor skillnad mellan ett människoliv och en jävla vårta!!!
    Och för de flesta människor är en abort något som gör att man mår psykiskt dåligt, därmed inget man bara går och gör över en lunch rast o sen kommer tillbaka till jobbet som om inget hade hänt.
    Hur kan man ha en sån syn på människovärdet att man jämför det med en vårta???
    vet inte om jag ska skratta eller gråta.¨
    Varje barn är ett mirakel, ett människoliv med hjärta som slår och evig själ! en helt unik kombination av två människors kärlek( i de flesta fallen, om man tar bort våldtäkter). Och varje barn har fått en uppgift från ovan.
    Hur man kan man jämföra ett människoliv med en vårta????
    Ursäkta om jag kokar av ilska.
    Jag älskar barn och när jag får chansen att bli gravid, kommer jag gråta av lycka för att jag kommer känna mig så utvald. 

• VirrigaVerna
    KristenTjej84 skrev 2010-07-31 23:17:54 följande:
    Jag ser abort som ett avslutande av en liv, en helvetes stor skillnad mellan ett människoliv och en jävla vårta!!!
    Och för de flesta människor är en abort något som gör att man mår psykiskt dåligt, därmed inget man bara går och gör över en lunch rast o sen kommer tillbaka till jobbet som om inget hade hänt.
    Varje barn är ett mirakel, ett människoliv med hjärta som slår och evig själ! en helt unik kombination av två människors kärlek( i de flesta fallen, om man tar bort våldtäkter). Och varje barn har fått en uppgift från ovan.
    Jag älskar barn och när jag får chansen att bli gravid, kommer jag gråta av lycka för att jag kommer känna mig så utvald. 

Hur man mår innan och efter en abort är väldigt individuellt och beror också mycket på det stöd man har runt sig och skälet bakom aborten och framförallt om aborten var ett eget val.
    De flesta kvinnor mår inte apa efter en abort utan beskriver det i stället som en lättnad att det är gjort och att tiden innan aborten var det jobbigaste.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2010-07-31 23:17:54 följande:

Hur du ser på abort torde vara tämligen ointresant för de (bla undertecknad) som inte ser abort som "avslutande av ett liv", att "de flesta människor mår psykiskt dåligt av att göra abort" tror jag inte ett smack på (möjligen kan jag tänka mig att många människor mår dåligt av att bli ofrivilligt gravida, men jag behöver mer på fötterna än så innan jag tänker uttala mig om hur "de flesta mår")

Dra inte in dina religiösa föreställningar i sakliga debatter, det bidrar bara till ökad förvirring men tillför inget substantiellt till samtalet
  • Mallan76

Hur man reagerar på en abort är nog väldigt individuellt. Somliga mår nog väldigt dåligt och andra har lättare att lämna det bakom sig.

Klipper in en artikel från aftonbladet.se, som jag tyckte var intressant:

"Förra året utfördes 36 045 aborter i Sverige. Det är rätt många i ett land där befolkningstillväxten är för låg, adoptionsköerna oändliga och fertilitetsklinikerna överfulla.

Abort är inget lätt beslut. Många inser inte förrän efteråt exakt hur svårt det är.

"Trodde att allt skulle bli bekymmerslöst som innan. Nu i efterhand så känns alla anledningar så små och betydelselösa och jag vet att detta var det sämsta valet jag har gjort i hela mitt liv", skriver "Jojo" på ett forum om abort.

Nätet är fullt av människor som bittert ångrar sig, och andra som inte gör det.

En studie visar att kvinnor vars första graviditet slutar med abort, har en 65 procent högre risk att uppleva klinisk depression än kvinnor som fullföljer sin graviditet. Andra studier visar att abort är kopplat till förhöjda nivåer av psykiatrisk ohälsa, missbruk och självmord.
    Hur män påverkas av abort vet man väldigt lite om.
    "
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mallan76 skrev 2010-08-03 09:58:56 följande:
    Hur man reagerar på en abort är nog väldigt individuellt. Somliga mår nog väldigt dåligt och andra har lättare att lämna det bakom sig.

Klipper in en artikel från aftonbladet.se, som jag tyckte var intressant:

"Förra året utfördes 36 045 aborter i Sverige. Det är rätt många i ett land där befolkningstillväxten är för låg, adoptionsköerna oändliga och fertilitetsklinikerna överfulla.

Abort är inget lätt beslut. Många inser inte förrän efteråt exakt hur svårt det är.

"Trodde att allt skulle bli bekymmerslöst som innan. Nu i efterhand så känns alla anledningar så små och betydelselösa och jag vet att detta var det sämsta valet jag har gjort i hela mitt liv", skriver "Jojo" på ett forum om abort.

Nätet är fullt av människor som bittert ångrar sig, och andra som inte gör det.

En studie visar att kvinnor vars första graviditet slutar med abort, har en 65 procent högre risk att uppleva klinisk depression än kvinnor som fullföljer sin graviditet. Andra studier visar att abort är kopplat till förhöjda nivåer av psykiatrisk ohälsa, missbruk och självmord.
    Hur män påverkas av abort vet man väldigt lite om."
    Här är länken till "artikeln" (kolumnen). Att författaren inte hänvisar till vilka studier hon pratar om sänker trovärdigheten ordentligt, det går ju inte att kolla upp om det hon säger faktiskt är sanning eller om hon hittar på. Studierna kan vara gjorda på ett bra eller dåligt sätt, de kan ha etiska problem (finansierade av förespråkare för pro-life exempelvis) eller helt enkelt ha en för liten urvalsgrupp.

Således så ska hennes uppgifter tas med en hel skopa salt tills det är klargjort vilka studier hon pratar om, att inte skriva ut det redan från början är riktigt dåligt eftersom det inte ger läsaren chansen att själv bedöma hennes uppgifter.

Efter att ha gjort lite efterforskningar så visar det sig att formuleringen i denna mening:
    "Andra studier visar att abort är kopplat till förhöjda nivåer av psykiatrisk ohälsa, missbruk och självmord."
    Är i stort sett identisk med Ja till Livets sida där följande står:
    "Denna upptäckt läggs till ett växande antal studier som visar att abort är kopplat till förhöjda nivåer av psykiatrisk ohälsa, missbruk och självmord"

Anledningen till att jag reagerar är att formuleringen är något knepig, vanligtvis pratar man inte om "förhöjda nivåer" på svenska när det gäller statistiska punkter utan om en ökning eller minskning. Psykiatrisk ohälsa är ytterligare ett uttryck som fastnar, även om uttrycket används så skrivs det vanligtvis som psykisk ohälsa i lite mer informella texter som exempelvis en kolumn. Det får mig att tro att det handlar om en översättning som sedan lånats i sin helhet av Anna Ekelund.

Ja till Livets sida har dock en hänvisning till studien, det visar sig att den är publicerad i Medical Science Monitor, en vetenskaplig tidsskrift med en ganska låg impact factor.

Studien är gjord av dr David Reardon, doktor i biomedicinsk etik vid Pacific Western University, ett låtsasuniversitet vars examina inte godkänns av riktiga, ackrediterade universitet och högskolor. Han tog sin "doktorsgrad" genom en korrespondenskurs. Han är dock elektronikingenjör från ett riktigt universitet. Han är, föga förvånande både pro-life och konservativ kristen. Han har också sagt att rörelsen ska fokusera på att hitta skadliga effekter av abort för att på så sätt få abort kraftigt begränsad.

Kort sagt, studien är gjord av en låtsasdoktor som har sin egen uttalade agenda att visa att abort är skadligt. Det behöver inte betyda något men man bör undersöka saken närmare innan man accepterar hans siffror, något Anna Ekelund uppenbarligen inte har gjort.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Mallan76

Du har säkert rätt i dina iakktagelser.
    Jag pluggar själv på magisternivå och är van att läsa vetenskapliga artiklar, så jag förstår precis vad du menar.

I vanliga fall är jag väldigt mån om att fråga mig själv vad forskningen säger i olika typer av frågor.
    Att att forskningen som sådan ska vara tillförlitlig och trovärdig.

Men för mig spelar det ingen större roll vad vetenskapliga studier säger i just denna fråga, faktiskt.

För mig räcker det att se mig om, att t.ex. här på FL läsa om kvinnors upplevelser av att göra abort.

Det här är inga enkla grejer vi talar om....
    Det kan sätta igång starka sorgeprocesser i själen. Känslor av förlust och saknad.
    Känslor av ångest och oro.

Men precis som jag skrev innan reagerar väl alla olika på en abort. För vissa kanske det inte var så faligt, andra är känsligare. Precis som vid allt annat i livet.

• VirrigaVerna
    Mallan76 skrev 2010-08-03 13:13:01 följande:
    Du har säkert rätt i dina iakktagelser.
    Jag pluggar själv på magisternivå och är van att läsa vetenskapliga artiklar, så jag förstår precis vad du menar.

I vanliga fall är jag väldigt mån om att fråga mig själv vad forskningen säger i olika typer av frågor.
    Att att forskningen som sådan ska vara tillförlitlig och trovärdig.

Men för mig spelar det ingen större roll vad vetenskapliga studier säger i just denna fråga, faktiskt.

För mig räcker det att se mig om, att t.ex. här på FL läsa om kvinnors upplevelser av att göra abort.

Det här är inga enkla grejer vi talar om....
    Det kan sätta igång starka sorgeprocesser i själen. Känslor av förlust och saknad.
    Känslor av ångest och oro.

Men precis som jag skrev innan reagerar väl alla olika på en abort. För vissa kanske det inte var så faligt, andra är känsligare. Precis som vid allt annat i livet.
    Om du läser på magisternivå så vet du hur otroligt viktigt det är att ange källor och också hur otrooooligt viktigt det är att inte själva undersökningen är ett beställningsjobb.
    Det är så viktigt för annars kan du i princip "bevisa" att jorden är platt och befolkas av blåa tomtar från Mars.

För de flesta kvinnor så är själva beslutet innan aborten jobbigast men de flesta upplever eller beskriver det som en lättnad när aborten väl är gjord.
    Det finns bra undersökningar och jag vill gärna återigen slänga in avhandlingen "Legal abortion during very early pregnancy Women´s experiences and ethical conflicts" av Kristina Holmgren
    Läs den!

Självklart så känner kvinnor ångest, glädje, panik, sorgsenhet, ilska, förlust och saknad när de befinner sig i en sådan svår situation som att vara oplanerat gravid och inte sällan varierar de här känslorna hela tiden och kvinnan är ambivalent och stressad. Det är absolut inget konstigt med det men trots det så är de flesta kvinnor nöjda med sitt beslut och tro det eller ej men de mår också förvånansvärt bra efteråt.
    En del mår dåligt och de ska givetvis få allt stöd i världen för att kunna gå vidare och bearbeta men det blir felaktigt att påstå att de flesta mår dåligt. För de gör de tack och lov inte.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • magyarisch

Jag tycker inte det är rätt att använda abort på så sätt. Man leker med liv (inte för att jag anser att liv finns i magen, liv finns utanför) men det är iaf något som är "dött" i magen och lever efter en fullgången gravviditet!
    Att förbruka andras skattepengar för man inte orkar använda p-piller är lika sjukt det. Pengarna skulle hellre behövas till de som behöver dom inom sjukhuset!

Jag skulle hellre föda ungen (kejsarsnitt dock, vägrar vaginalt) och adoptera bort ungen istället för abort, om jag nu vill ha en större chans för planerad graviditet!

• lennartsdotter

Kopparspiral är ett bättre preventivmedel eftersom:
    1. Den är ett preventivmedel.
    2. Den är "gratis" (mer korrekt, billigare än en abort)

Svar på tråden Abort = bra preventivmedel