• Kyami

Vilken vecka såg du ut att vara i efter förlossning?

Eftersom de flesta kvinnor som just fått barn fortfarande har lite mage, så undrar jag detta... hur såg du ut t.ex. en vecka efter förlossning? Hur många veckor motsvarade magen rent utseendemässigt? Hur mycket hade du gått upp i vikt under graviditeten och hur mycket gick du ner första tiden?

Lite svårt att formulera frågan bra, men ni kanske förstår hur jag menar? :) Tycker det skulle vara intressant att veta då jag själv aldrig fött barn än. (BF i början av Okt)

• Svar på tråden Vilken vecka såg du ut att vara i efter förlossning?
  • Primrose
    ALLIEVERDO skrev 2010-12-25 19:48:30 följande:
    Jag fick mitt första barn 30aug och gick upp 36kg. Är  ca 160cm och vägde innan mellan 52-56kg. Nu är det 17veckor sedan hon föddes och jag väger 69kg. Mår jättedåligt över detta då min mage är väldigt "hård" och gravid i 5e månaden än typ. Går inte dölja magen med "pöskläder" ens för den som sagt är rätt hård och inte "punkterad" dom endel beskriver som :). Blir så ledsen. I föräldragruppen va jag den enda med en sådan här mage. Endel pinnsmala, men det räknade jag inte med. Jag räknade dock med mjukare mage, så den skulle gått att dölja bättre iaf.
    Jag snittades också förresten.
    Vet inte varför min mage är så hård. Tog upp på efterkontrollen, men inget verkar veta nåt.
    MItt avslag slutade ungefär vid v 8 och trodde mensen började igen några veckor efter det , men nu för ca 2-3veckor sedan började det igen och slutar inte. Är alltid extra mycket på morgonen. Hoppades att det kunde vara nåt med det så det kanske sjunker i magen snart..men vet inte..
    Någon som vet nåt? orkar inte med det så här.. :(
    Jag har skrivit tidigare, men ville bara svara litet på ditt inlägg. Jag förstår så väl att du känner dig ledsen, det gjorde jag med. Jag  fick ju också kejsarsnitt och min mage putade ut LÄNGE (uppe ifrån revbenslutet, precis som när mna är gravid). Mer på kvällen än på morgonen. Min syster, som jag inte hade träffat på månader, frågade mig 11 månader efter att jag hade fött min son om jag var gravid igen, då vi hade kramats om och hon, antagligen, kände min stora mage. Det var även några andra som frågade om jag var gravid c:a 4 månader efter att jag hade fått min son. Det tog LÅNG tid innan "gravidmagen" försvann och tills att jag "bara" har den "degmage" jag har nu. MInst 18 månader skulle jag tro. Det gick litet successivt, men nu (när min son är 2 år och 2 månader) känner jag igen min mage "inuti" sedan ett tag tillbaka. dvs. jag känner hur jag kan engagera musklerna och hur magen plattas till om jag "suger in" magen (det gjorde den länge inte, hur jag än drog in så förändrades inte magen, vilket kändes väldigt underligt). Jag var vältränad innan jag fick barn och, absurt nog, verkar det som att mina muskler därför tog mer stryk av det stora kirurgiska ingrepp som ett kejsarsnitt innebär.

Jag känner dock ännu inte igen mig kropp alls, rent estetiskt. Det har varit oerhört svårt att bli av med mina dryga 10 extrakilon som jag har dragit på sedan jag fick barn (jag gick  upp c:a 14 kg under graviditeten). Jag har t o m tagit sköldkörtelprov för att se om svårigheten att gå ner i vikt har handlat om någon rubbning i systemet. Men så var inte fallet. Så jag får helt enkelt inse, tror jag, att jag inte går ner i vikt lika lätt längre pga ökad ålder och minskad muskelmassa jämfört med tidigare. Nu är jag dock fast besluten att inte ge efter för "naturlagarna" och kommer att envisas med min träning och vara riktigt restriktiv med kosten. Det SKA gå helt enkelt. Och då menar jag inte att degmagen och de mjukare brösten kommer att försvinna - de kan jag leva med. Men jag vill se liiitet mer som mitt tidigare, vältränade, jag igen!

Ge inte upp - och om du är relativt ung har du all chans att kunna forma din figur via träning och kost, mycket snabbare än en 45-åring som jag. (46 år, förresten, jag fyllde ju igårObestämd!). Lycka til.
  • NiniMe

Man ska inte träna sin mage direkt efter graviditeten för de tar  ca 6 månader innan magmusklerna har dragit ihop sig, tränar man direkt så riskerar man att få en putmage... De kan ta ca 1 år innan skinnet drar ihop sig, bara en liten notis så ni vet

• Primrose
    NiniMe skrev 2010-12-26 09:34:04 följande:
    Man ska inte träna sin mage direkt efter graviditeten för de tar  ca 6 månader innan magmusklerna har dragit ihop sig, tränar man direkt så riskerar man att få en putmage... De kan ta ca 1 år innan skinnet drar ihop sig, bara en liten notis så ni vet
    Man ska inte träna fel (vilket många gör), men att man inte ska träna det första året stämmer inte alls. Det är nyttigt att aktivera magmuskulutaren extra med övningar, speciellt den djupliggande muskulaturen dvs transversus abdominus och de djupliggande sneda magmusklerna ("internal obliques"). Samt, förstås, bäckenbottenmuskulaturen.

Om man fortfarande har diastasis recti (dvs den delning av den ytligaste magmuskeln, rectus abdominus, som uppstår på de flesta då de är gravida) ska man vara extra försiktig med att man inte göra magövningarna fel. Och eftersom många utför t ex situps och crunches etc. felaktigt, kan man ju undvika sådana övningar då. Att dra naveln mot ryggraden etc. är dock enkla och bra "coreförstärkare" i början. Så man kan undvika att ryckas med i gruppträningsklassens magövningar, med risken att man tränar fel och träna ensam i stället, med större kontroll och möjlighet att välja övningar själv.

Ville bara korrigera ditt påstående litet.
  • mama84

Direkt efter förlossningen såg jag ut att vara i v. 20-25..nu en vecka senare ser jag nog ut att vara i v.12-14.

• NiniMe
    Primrose skrev 2010-12-26 11:54:16 följande:
    Man ska inte träna fel (vilket många gör), men att man inte ska träna det första året stämmer inte alls. Det är nyttigt att aktivera magmuskulutaren extra med övningar, speciellt den djupliggande muskulaturen dvs transversus abdominus och de djupliggande sneda magmusklerna ("internal obliques"). Samt, förstås, bäckenbottenmuskulaturen.

Om man fortfarande har diastasis recti (dvs den delning av den ytligaste magmuskeln, rectus abdominus, som uppstår på de flesta då de är gravida) ska man vara extra försiktig med att man inte göra magövningarna fel. Och eftersom många utför t ex situps och crunches etc. felaktigt, kan man ju undvika sådana övningar då. Att dra naveln mot ryggraden etc. är dock enkla och bra "coreförstärkare" i början. Så man kan undvika att ryckas med i gruppträningsklassens magövningar, med risken att man tränar fel och träna ensam i stället, med större kontroll och möjlighet att välja övningar själv.

Skrev jag att man inte ska träna alls? Men jag får väl förtydliga eftersom de missades så gravt, SITUPS SKA MAN IIIIIIINTE GÖRA, EJ BRA ATT TRÄNA MAGEN MED SITUPS, MAGMUSKLERNA MAGEN MAGEN MAGEN, tror nog att de underlättar att läsa de på svenska.....

Så nu går de inte o missa eller? 
    GIVETVIS kan man träna efter man fått barn, de gjorde jag, men man ska vara väldigt försiktig med magen och min personliga tränare sa till mig att vi skulle vänta med att träna magmusklerna 6 månader efter att jag fött min son, sen vet jag inte om de berodde på att jag fött barn så tätt och mina magmuskler va pajjade... Sen skrev jag att SKINNET är normalt ca 1 år efter förlossning..

Ville bara korrigera påståendet liteFlört 
  • Primrose
    NiniMe skrev 2010-12-26 09:34:04 följande:
    Så här skrev du och det såg inte bra ut. Du skrev ingenting om att inte göra sit-ups etc. Det jag skrev i mitt inlägg handlade om magträning och inte om allmän träning - det trodde jag var uppenbart....

Oj, vad du tog åt dig.... Att skriva med en massa versaler gör dig inte mer tydlig.  Jag ville bara korrigera, med mitt profesionella kunnande, eftersom det slängs ut en hel del ganska okunniga påståenden. DItt till exempel. Du verkar inte ens förstå vad jag skrev. Man KAN och SKA (utom i speciella fall) träna MAGMUSKLERNA efter en graviditet. Men man ska inte träna fel och man ska undvika vissa övningar..

Jag kanske ska påpeka igen att jag själv är utbildad och har jobbat som tränare sju år, främst i England. Jag är också utbildad Pilatesinstruktör och har även gått flera specialkurser i hur man tränar gravida och efter gravideten. Jag har tränat många både under och efter deras graviditeter.  Din tränare har fel i att ingen, generellt,  ska träna magen under de första sex månaderna (om det nu var det han påstod, kanske var det snarare din egen tolkning) Om han fattade det beslutet när det gällde just dig, är en annan sak. Det är dock väldigt ovanligt att man inte kan göra några bålstabiliseringsövningar alls under de första sex månader. Om man har genomgått ett kejsarsnitt får man vänta litet längre innan man aktiverar musklerna för mycket, men inte sex månader. Tvärtom, som jag skrev tidigare, är det nyttigt att göra det. Och det är jättebra att jobba med en tränare om man är osäker på vad man kan och ska göra. Det är också en bra motivation och roligt. Jag tränades själv av en jätteduktig Pilatesinstruktör i våras (3gg/vecka), det blev väldigt dyrt men var mycket bra. Vi tränade magen hela tiden - utan att göra en enda sit-up.Flört

Jag trodde att du relaterade skinnet till magövningar - men det var tydligen fel. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Men sex månader är ändå ett felaktigt påstående.
  • Primrose

PS. Det allmäna rådet är att man inte ska träna alls de första sex veckorna efter en vaginal förlossning och vänta 3 månader om man har fött med kejsarsnitt. Detta gäller, i princip, all mer ansträngande träning. Men inte t ex promenader och bäckenbottenträning.

• MissEve

Jag gick upp 17 kilo totalt. Nu är det 10 veckor sedan min son föddes och jag har bara gått ner 6 kilo sen förlossningen.. Jag helammar. Så på mig stämmer inte det där att kilona rasar när man ammar. Kan iof tillägga att jag äter ganska slarvigt just nu.. Blir mycket fika och sötsaker så jag har mig själv att skylla! (-: Det har inte heller blivit så många och långa promenader som jag hade planerat pga all snö.. Lite bökigt att ta sig runt med vagnen.

Min mage såg dom första 2 veckorna ut som att jag kanske var 4-5 mån gravid.. Nu är det bara mest som en skinpåse som hänger /-:. Så fult! Ska börja ta tag i mig själv snart tänkte jag, träna och skärpa mig med kosten. Snart... (-;

• NiniMe
    Primrose skrev 2010-12-27 14:26:29 följande:
    Så här skrev du och det såg inte bra ut. Du skrev ingenting om att inte göra sit-ups etc. Det jag skrev i mitt inlägg handlade om magträning och inte om allmän träning - det trodde jag var uppenbart....

Oj, vad du tog åt dig.... Att skriva med en massa versaler gör dig inte mer tydlig.  Jag ville bara korrigera, med mitt profesionella kunnande, eftersom det slängs ut en hel del ganska okunniga påståenden. DItt till exempel. Du verkar inte ens förstå vad jag skrev. Man KAN och SKA (utom i speciella fall) träna MAGMUSKLERNA efter en graviditet. Men man ska inte träna fel och man ska undvika vissa övningar..

Jag kanske ska påpeka igen att jag själv är utbildad och har jobbat som tränare sju år, främst i England. Jag är också utbildad Pilatesinstruktör och har även gått flera specialkurser i hur man tränar gravida och efter gravideten. Jag har tränat många både under och efter deras graviditeter.  Din tränare har fel i att ingen, generellt,  ska träna magen under de första sex månaderna (om det nu var det han påstod, kanske var det snarare din egen tolkning) Om han fattade det beslutet när det gällde just dig, är en annan sak. Det är dock väldigt ovanligt att man inte kan göra några bålstabiliseringsövningar alls under de första sex månader. Om man har genomgått ett kejsarsnitt får man vänta litet längre innan man aktiverar musklerna för mycket, men inte sex månader. Tvärtom, som jag skrev tidigare, är det nyttigt att göra det. Och det är jättebra att jobba med en tränare om man är osäker på vad man kan och ska göra. Det är också en bra motivation och roligt. Jag tränades själv av en jätteduktig Pilatesinstruktör i våras (3gg/vecka), det blev väldigt dyrt men var mycket bra. Vi tränade magen hela tiden - utan att göra en enda sit-up.Flört

Jag trodde att du relaterade skinnet till magövningar - men det var tydligen fel. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Men sex månader är ändå ett felaktigt påstående.
    Nä jag tog inte illa vid mig, men jag blir lite smått irriterad när  någon skriver vad man säger och så står de inte så... Jag kanske va otydlig, men de känns som dom flesta nyförlösta mammor tar till att göra sit-ups hemma eftersom de e enklast om man inte vet så många andra magövningar och eftersom de e tajt med tid att gå till gymmet och få rätt info, men jag skrev inte att man inte fick träna på 1 år...
    Min träning va kompletterad hård viktnedgång så, träningen va inte så stenhård, fokuserade mest på mina problemområde, och för att bygga upp ryggmuskler...
    Jag misstror inte dina kunskaper, och ber om ursäkt för min lilla irritation... Gott nytt årSkål
  • slangbella

En vecka efter förlossningen (snitt) såg jag väl ut att fortfarande vara i långt gången graviditet. Otroligt deprimerande.  Jag gick upp ca 35 kilo under graviditeten. Så småningom gick jag ned till "matchvikt", men magen var fortfarande stor. Jag gjorde mycket statiska magövningar för att komma till rätta med muskeldelningen, men det hjälpte inte mig. Eftersom jag hade rätt mycket löst skinn och fettansamling mitt fram så det hade ändå inte tyvärr räckt om musklerna kommit i rätt läge igen.

Så jag gjorde en stor bukplastik och nu kan jag ha normala kläder igen (det visade sig under op att musklerna var delade 5 cm hela vägen). Det kostade en del pengar, men för mig var det värt varenda liten krona. Jag kan tillägga att jag var 40 när jag födde min son och helt otränad, så det förbättrade väl inte oddsen för att kroppen skulle klara av att återställa sig själv naturlig väg.

Bild 3.5 månad efter förlossning, hade fortfarande kvar en hel del övervikt vid tillfället:
    ca 3.5 månad efter snitt

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • ALLIEVERDO
    slangbella skrev 2010-12-27 17:06:06 följande:
    En vecka efter förlossningen (snitt) såg jag väl ut att fortfarande vara i långt gången graviditet. Otroligt deprimerande.  Jag gick upp ca 35 kilo under graviditeten. Så småningom gick jag ned till "matchvikt", men magen var fortfarande stor. Jag gjorde mycket statiska magövningar för att komma till rätta med muskeldelningen, men det hjälpte inte mig. Eftersom jag hade rätt mycket löst skinn och fettansamling mitt fram så det hade ändå inte tyvärr räckt om musklerna kommit i rätt läge igen.

Så jag gjorde en stor bukplastik och nu kan jag ha normala kläder igen (det visade sig under op att musklerna var delade 5 cm hela vägen). Det kostade en del pengar, men för mig var det värt varenda liten krona. Jag kan tillägga att jag var 40 när jag födde min son och helt otränad, så det förbättrade väl inte oddsen för att kroppen skulle klara av att återställa sig själv naturlig väg.

Bild 3.5 månad efter förlossning, hade fortfarande kvar en hel del övervikt vid tillfället:
    Så er min mage ut också efter 4.5 månad. :( Jag är 24, första barnet, 160cm gick upp 36kg. Har nu kvar ca 16kg kvar. Mina lår blev jättestora mm och kan inte ha normala byxor än, men det är på nåt sätt ändå inte det som stör mig nu. det går dölja med kjol och byxor jhyfsat ett år till iaf, men magen får mig att gråta och må jättedåligt. den är ju så hård. Har skaffat belly bandit nu..men vet inte om den hjälper. fick ju inte veta det förrän nu 19veckor efter.. :( MVC sa att jag fick börja med sit ups på efterkontrollen som var ca 3månader efter.. jag kände det va konstigt och gjorde typ bara en och slutade. tur det, har jag märkt då jag läst efteråt..blir lite ledsen på mvc som itne kan ha koll på sådant. :(

Nu verkar även vikten stå still. Känns lite hopplöst nu :( Känns som dagarna bara går ut på att försöka fixa magen och kroppen. som man inte hinner nåt annat och får ångest om man inte gör nåt :(

Får nog in 3 fingrar mellan magmusklerna. sen beror det ju på vems fingrar också om man jämför mina och sambons :-P
    har kollat på övningar med dra in naveln mm nu, men  är rädd jag gör fel mm..bara nervös allt ska bli värre hela tiden..och hur lång tid det kan ta att känna av resultat eller när man vet man måste lösa det genom tex operation eller nåt..vilket jag gärna inte vill då jag avskyr sjukhus och inte litar på dom.svårt nog att lita på dom genom graviditeten mm
  • ALLIEVERDO
    slangbella skrev 2010-12-27 17:06:06 följande:

Får jag fråga lite om operationen?
    Hur långt efter graviditeten gjorde du operationen?
    Vad kostade det ungefär?
    Hur fungerade operationen, läkning, risker mm..
  • ALLIEVERDO

Plankan skulle väl även vara bra? men får göra med knäna i backen och är rädd jag inte formar kroppen tillräckligt bra.
    Min rygg behöver verkligen tränas också. den va dålig innan och tog mycket stryk av vikt uppgången.
    Hur länge och mycket ska man göra plankan?
  • Tokstolla

Nu födde visserligen jag i v36+ men jag hade ingen mage kvar. Min mamma hade det så och min mormor lika väl. Kanske genetiskt?  

• Made in Taiwan

Jag födde i v.42+0, hade gått upp 9-10kg men jag var en stl L sedan innan. Dagen efter förlossningen på BB hotellet eller vad man ska kalla det för, småpratade jag med "grannen" som fått en flicka
    Jag; jag födde en pojke igår.
    Hon; grattis, har du en kvar också? (helt allvarlig)

Ööööhhh... Vad säger man?? Haha...
    Tyvärr är man rätt besviken när man ställer sig på vågen dagarna efter, inte ens ungen hade man gått ner konstigt nog.
    Men pröva en gördelliknande grej veckorna efteråt, det hjälper verkligen att hålla ihop magen.
    Nu efter 6 månader har jag gått ner 14, siktar på åtminstone 6 kg till, man får passa på när man ammar! :) men mage, det har jag haft hela mitt feta liv så den kan jag inte skylla på ungarna.

• Hyperduttan

Jag såg bara groteskt fet ut.

Tappade ca 20 kg inkl bebis vikt första veckan. Sen rullade resten av i intervaller då jag orkade ta mig ut.
    Såg inte ogravid ut förrän jag gjorde bukplastik 1 år o 9 mån efter =)

• ALLIEVERDO
    Mammadutt skrev 2011-01-14 15:48:30 följande:

Jag såg bara groteskt fet ut.

Tappade ca 20 kg inkl bebis vikt första veckan. Sen rullade resten av i intervaller då jag orkade ta mig ut.
    Såg inte ogravid ut förrän jag gjorde bukplastik 1 år o 9 mån efter =)

Gjorde du också bukplastikoperation alltså? Kan du berätta om hur det var? risker, kostnader, läkning ja allt..vore jättesnällt
Svar på tråden Vilken vecka såg du ut att vara i efter förlossning?