• Livet är en dans på rosor

Vad är din spontana tanke om personer under 20 år som skaffar barn?

Jag är lite nyfiken.

• Svar på tråden Vad är din spontana tanke om personer under 20 år som skaffar barn?
  • slinkywookie
    Philipsson skrev 2011-12-10 09:36:37 följande:
    Ja. Vi ska bygga samhället från naturen istf MOT naturen.
    Det hade varit det ultimata. Men nu gar det inte at det hallet alls, och det ar allt svarare att forsorja ett barn aven om man ar tva. Man kan ju inte bara tvart andra pa allt och borja promota barnavling i yngre, sk. biologisk alder.

Lika bra det, som jorden redan ar overbefolkad och behover absolut ingen boost i antalet fodda barn.
  • Philipsson
    slinkywookie skrev 2011-12-10 09:44:42 följande:
    Det hade varit det ultimata. Men nu gar det inte at det hallet alls, och det ar allt svarare att forsorja ett barn aven om man ar tva. Man kan ju inte bara tvart andra pa allt och borja promota barnavling i yngre, sk. biologisk alder.

Lika bra det, som jorden redan ar overbefolkad och behover absolut ingen boost i antalet fodda barn.
    Och ändå skaffar 60 åriga kärringar barn. Är du för lagstiftning mot det då, i koherens med ditt resonemang?
  • slinkywookie
    Philipsson skrev 2011-12-10 10:17:05 följande:
    Och ändå skaffar 60 åriga kärringar barn. Är du för lagstiftning mot det då, i koherens med ditt resonemang?
    Jag struntar faktiskt i vilket, sa lange dom forsorjer sin avkomma sjalv. Men jag vill heller inte ha ett samhalle dar unga, osjalvstandiga mammor ar normen bara for att deras kroppar ar bast lampade for barnavel.
  • Philipsson
    slinkywookie skrev 2011-12-10 10:21:51 följande:
    Jag struntar faktiskt i vilket, sa lange dom forsorjer sin avkomma sjalv. Men jag vill heller inte ha ett samhalle dar unga, osjalvstandiga mammor ar normen bara for att deras kroppar ar bast lampade for barnavel.
    Men du sa ju att världen redan är överbefolkad. Du säger emot dig själv hela tiden...
  • slinkywookie
    Philipsson skrev 2011-12-10 10:33:50 följande:
    Men du sa ju att världen redan är överbefolkad. Du säger emot dig själv hela tiden...
    Pa vilket satt da? For att jag inte tycker att man kan gora barnavlandet vid 60 olagligt? Maste allt vara svart och vitt?

Jorden ar overbefolkad, men jag har inte intresse nog for att lobba for lagandringen i vilka som far eller inte far skaffa barn. Det ar att saga emot sig sjalv eller?

60 ar nog inte den basta aldern att skaffa barn (av sjalvklara orsaker, behover jag tydliggora det ocksa?), inte heller 16 aven om biologin tycker annorlunda.
  • Cherish

Att de flesta råkat blivit oplanerat gravida antingen med eller utan skydd. Visst händer det äldre oxå :) Men tror nånstans att det inte är så vanligt att man planerat att skaffa barn under 20. Sen tror jag inte att en 18-19 årig mamma behöver vara en "sämre" mamma än en äldre, utan tror att de flesta säkert gör allt för sitt barn och för att vara en så bra och mogen förälder som möjligt. Däremot har jag svårt att föreställa mig att 16 åringar och yngre klarar av föräldraskapet på samma vis då de själva fortfarande är "barn" vare sig de själva vill se sig som barn eller inte.

• Sandrilon

Jag tror att personer under 20 kan vara fullt kapabla till att sköta sitt barns primära behov, såsom blöjbyten, trösta när barnet är ledsen. Gosa, leka med barnet, veta är barnet är hungrigt osv. 

Problemet är väl att en person under 20 i många fall inte har förståelse för att ett barn är i behov av så mycket mer än det. Och heller inte vet hur man ska kunna ge det till ett barn. 

• Jävelunge

Idioter. Är man 60 har man varken rätt till IVF eller att adoptera. Den rätten har man bara till strax över 40. Alltså lika länge som de flesta kvinnor är naturligt fertila.

• Philipsson
    Jävelunge skrev 2011-12-10 10:49:21 följande:
    Idioter. Är man 60 har man varken rätt till IVF eller att adoptera. Den rätten har man bara till strax över 40. Alltså lika länge som de flesta kvinnor är naturligt fertila.
    Idiot! Svenskor åker ju utomlands och gör detta!
  • Applepie

Min spontana tanke är kul för dom! Hoppas att det går bra.
    Det spelar ingen roll om man är 20 eller 30 år. Dom kan vara lika bra för det.. eller lika dåliga!
    Åldern avgör inte om man blir en bra förälder!

• slinkywookie
    Jävelunge skrev 2011-12-10 10:49:21 följande:
    Men nu ar det inte lagstadgat fel och har man inte mer sunt fornuft an sa, vad gora? Speciellt om de betalar for kalaset sjalv?

Man kan tycka vad man vill av de hela, men alla har ju ratt att gora som de vill...
  • Kattdamen
    Philipsson skrev 2011-12-10 09:36:37 följande:
    Ja. Vi ska bygga samhället från naturen istf MOT naturen.
    Varför inte tvinga kvinnor att föda ett antal barn också?
  • Furstinna

Rör det sig ner mot 16 kan jag väl tänka att det inte va planrat och att det hade varit bra om man gått ut skolan först. Är man 18-19 och upp är man i mina ögon inte nån utmärkande ung förälder utan en förälder som vem som. Jag va 20 och ser inte att jag skiljer mig från någon som skaffat barn som 30.

• slinkywookie
    Furstinna skrev 2011-12-10 16:06:54 följande:

Rör det sig ner mot 16 kan jag väl tänka att det inte va planrat och att det hade varit bra om man gått ut skolan först. Är man 18-19 och upp är man i mina ögon inte nån utmärkande ung förälder utan en förälder som vem som. Jag va 20 och ser inte att jag skiljer mig från någon som skaffat barn som 30.

Det hander ratt mycket mellan 20 och 30 med den personliga mognaden och livserfarenheten. Plus att man tenderar ha stabilare ekonomi vid det laget.
  • Furstinna
    slinkywookie skrev 2011-12-11 03:01:21 följande:
    Det hander ratt mycket mellan 20 och 30 med den personliga mognaden och livserfarenheten. Plus att man tenderar ha stabilare ekonomi vid det laget.

Det händer mycket mellan 30 och 40 också. Jag tror inte skillnaden är större än att man är äldre och har lite mer livserfarenhet.  Mamma är man nog redo att bli både som 20 och 30 åring.
  • Applepie
    slinkywookie skrev 2011-12-11 03:01:21 följande:
    Men snälla du, vem utgår du ifrån nu? Dig själv hoppas jag för du kan aldrig veta vad andra människor har för slags livserfarenheter. Det är många 20åringar som är är mognare, har mer energi och mer livserfarenhet än en 30åring. Det där är olika hos olika människor. Inget är bättre än det andra.
  • trettioplus

Att de antagligen har lättare att föda än jag skulle.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Vad är din spontana tanke om personer under 20 år som skaffar barn?