• Anonym

Kan fostret leva efter en medicinsk abort?

Undrar om man gör den här aborten med tabletter, kan fostret leva eller det dör helt efter första tabletten?

• Svar på tråden Kan fostret leva efter en medicinsk abort?
  • Anonym (m)
    Anonym skrev 2010-07-24 20:14:08 följande:
    Mifegyne är ett antihormon som hämmar effekten av progesteron som är nödvändigt för att en graviditet. Mifegyne kan därför orsaka abort. Mifegyne kan även användas för att mjuka upp och vidga livmoderhalsen.

Cytotec används för att läka sår i magsäcken samt i förebyggande syfte för att förhindra uppkomst av sår i magsäck och tolvfingertarm hos patienter med ökad risk för sår vid behandling med läkemedel mot inflammation och värk.

Jag förstår inte riktigt cytotecens del i en medicinsk abort?
    cytotec är syntetiska prostaglandiner. kollar man fass är enda användningsområdet vid förekomst av magsår. det är för att det läkemedelsföretaget inte vill bli sammankopplade med aborter, men cytotec är det enda man använder vid abort (oftast ihop med mifegyne). prostaglandiner ger sammandragningar av livmodern.
  • Anonym (m)
    UpsyDaisy skrev 2010-07-24 20:17:44 följande:
    Men du som jobbar med detta. Brukar man försäkra sig om att kvinnan verkligen ÄR säker innan aborten? Det verkar som om det finns så många kvinnor som gör abort fastän de egentligen inte vill (typ för att partnern vill)
    ja, alla får komma på samtal hos en sjuksköterska i samband med att man tar mifegyne-tabletten (alltså inte samma som kurator som man själv väljer om man vill träffa) och då måste kvinnan ifråga ge besked om hon är tveklös i sitt beslut. men självklart innebär det ju inte att man fångar upp dom som faktiskt inte vill. kan tänka mig att en del ångrar sig efteråt etc. man får ju bara hoppas att det är hennes eget val att genomgå aborten, annars är det ju väldigt sorgligt.
  • Anonym (Milo)
    arianne03 skrev 2010-07-24 18:41:10 följande:
    Men ett spädbarn kan ju inte ens koordinera sig så mycket att det kan undkomma om man nu skulle komma på tanken att peta på det med nåt vasst...så hur skulle ett foster kunna göra det? Det kanske kan resgera på beröring och röra armar och ben lite slumpmässigt på sin höjd, men att medvetet försöka undkomma genom att flytta sig? det låter väldigt otroligt, tycker iallafall jag.
    Men som du kanske vet så ligger ett foster i VATTEN och i vatten är det lättare att röra sig än på land. Ett spädbarn som ligger på land kan inte försvara sig eller ta sig undan pga att deras muskler är för svaga. MEN klart dom känner rädsla och överlevnadsinstingt som alla levande varelser.Men i vatten är dom mer rörliga och kan då röra sig lite hur dom vill.

Men om du tvekar så se på klippet själv och avgör vad du tror. man kan ju inte vara 100% säker på att fostret försöker komma undan. men ser man klippet så får man sig verkligen en tankeställare. 
  • UpsyDaisy
    Anonym (Milo) skrev 2010-07-25 10:12:34 följande:
    Men som du kanske vet så ligger ett foster i VATTEN och i vatten är det lättare att röra sig än på land. Ett spädbarn som ligger på land kan inte försvara sig eller ta sig undan pga att deras muskler är för svaga. MEN klart dom känner rädsla och överlevnadsinstingt som alla levande varelser.Men i vatten är dom mer rörliga och kan då röra sig lite hur dom vill.

Men om du tvekar så se på klippet själv och avgör vad du tror. man kan ju inte vara 100% säker på att fostret försöker komma undan. men ser man klippet så får man sig verkligen en tankeställare. 
    Dessutom ligger det i ens natur..även hos få-celliga varelser, att göra sitt bästa för att överleva. Självklart att embryot/fostret inte vill dö, det går emot dess natur.
  • Anonym (Milo)
    UpsyDaisy skrev 2010-07-25 11:52:39 följande:
    Dessutom ligger det i ens natur..även hos få-celliga varelser, att göra sitt bästa för att överleva. Självklart att embryot/fostret inte vill dö, det går emot dess natur.
    Exakt ingen vill väl dö. Klart man försöker komma undan. Även daggmaskar och andra "enklare" djur försöker ju fly och klara livhanken. Ett människofoster i v 12 är mycket mer avancerat än en daggmask. Och ändå flyr även daggmaskar när dom vet att livet är i fara!!
  • arianne03
    Anonym (Milo) skrev 2010-07-25 11:56:34 följande:
    Exakt ingen vill väl dö. Klart man försöker komma undan. Även daggmaskar och andra "enklare" djur försöker ju fly och klara livhanken. Ett människofoster i v 12 är mycket mer avancerat än en daggmask. Och ändå flyr även daggmaskar när dom vet att livet är i fara!!
    Fast de "flyr" ju inte...jag tror vi pratar om lite olija saker..att "försöka fly" innebär för mig ett medvetande om vad som händer. Säkert har både daggmaskar och foster reaktioner på att bli petade på. Om de kan förstå smärta låter jag dock vara osagt.
  • Anonym (Milo)
    arianne03 skrev 2010-07-25 21:49:02 följande:
    Fast de "flyr" ju inte...jag tror vi pratar om lite olija saker..att "försöka fly" innebär för mig ett medvetande om vad som händer. Säkert har både daggmaskar och foster reaktioner på att bli petade på. Om de kan förstå smärta låter jag dock vara osagt.
    HUR vet du det.? är de expert på hur daggmaskar känner eller? ALLA levande varelser har en överlevnads instinkt. Kolla bara vad som händer om du petar på en insekt tex. Ett foster i v 12 känner en hel del kan jag tala om för dig!
  • Anonym

Men gudd ställde en enkelt fråga. Jag va orolig för jag fortfarande är gravid. men har tagit ett test å det va negativt. 6 v sedan jag gjorde aborten men ingen mens. Inbillade mig tydligen det sparka i magen. Har två barn sedan innan så vet mkt väl hur fisk snärtarna känns. Men tror nog bara det va min nervrositet som tog över.

• Anonym (gjort abort)
    Anonym skrev 2010-07-27 11:08:34 följande:
    Men gudd ställde en enkelt fråga. Jag va orolig för jag fortfarande är gravid. men har tagit ett test å det va negativt. 6 v sedan jag gjorde aborten men ingen mens. Inbillade mig tydligen det sparka i magen. Har två barn sedan innan så vet mkt väl hur fisk snärtarna känns. Men tror nog bara det va min nervrositet som tog över.
    sådana "sparkar" har jag käns sedan april när jag gjorde min abort.Är bara magen verkar det som...:)
  • Anonym

Hej har nu läst allt här mycket intessant? Om det misslyckas med ett missfall med cytotec, pga. att läkaren trodde det var ett uteblivet missfall, men visade sig var ett fullt fungerande liv, hur stor är chansen på fosterskador?

• Anonym (#)
    Anonym skrev 2010-12-06 16:58:21 följande:

Hej har nu läst allt här mycket intessant? Om det misslyckas med ett missfall med cytotec, pga. att läkaren trodde det var ett uteblivet missfall, men visade sig var ett fullt fungerande liv, hur stor är chansen på fosterskador?

Om man läser i fass är den enda risk som står för graviditet just missfall så risken för fosterskador borde väl inte vara så stor?
  • ångestmedÅ

Tog igår den första tabletten och har tid imorgon för steg 2. Mitt beslut var inte mitt och jag har sedan igår haft extrem ångest. Idag samtalade jag med kurator, barnmorska och chefsläkaren som menar på att fostret (är i v.16) om det inte blir ett missfall inom några dagar, inte tagit skada. Nu står jag återigen inför ett svårt svårt val! Är det någon som känner igen sig?

Svar på tråden Kan fostret leva efter en medicinsk abort?