• Bambis

Hur länge hade er EPT syrgas?

Nilo föddes i vecka 26+3 och är snart 9 hela veckor. I går gick han in i vecka 35+0 och han klarar sig sedan ca en månad med bara syrgasgrimma. Vi har haft tur och som haft en relativt stabil utveckling, givetvis med flera bakslag i form av infektioner, anemi, ljumskbråck, ductusproblem och annat som hör prematurer till. Men nu börjar kära Nilos mor och far bli slitna och otåliga. Syrgasnivån har legat på ca 30% i ungefär 3 veckor och inte mycket händer (med undantag för en period då vi fick höja pga anemi). Vi kommer inte börja få permissioner förens han klarar sig utan syrgas så nu längtar vi såklart något enormt. Han har fortfarande flera saturationsdippar per dag men dessa kommer då han spänner sig och håller andan, framför allt på grund av bajs eller gas.

Ge oss lite hopp om att det kommer en dag då vi får slippa syrgasen. Hur länge fick era små ha grimma? 

• Svar på tråden Hur länge hade er EPT syrgas?
  • frökenmumin
    Written Fiction skrev 2010-07-26 00:31:10 följande:
    Det beror väl förvisso på omständigheterna och hur lungorna utvecklats/varit med om.
    Min son är född i vecka 27 och egentligen skall vara en "stor" EPT hade fruktansvärt omogna lungor och fick diagnosen BPD väldigt tidigt.

i CPAPen hade han runt 60 till 70 % i syrgas som förvisso långsamt klättrade neråt när den tränades av. Han hade fortfarande CPAP halva dygnet minst när han var 37 veckor.  Vi kom inte hem förrens i vecka 46(långliggare tyvärr) och blev helt syrgasfria efter ett par månader.
    Vid hemgång hade han 1,5 liter i grimma till 1 liter , efter en vecka stabilt 1 liter, sedan tog det längre tid med dom andra nivåerna. 0.75 hade vi nog längst. det är ett stort steg mellan 0.5 och 0.25 så det tog lite tid.
    drygaste var på slutet när vi låg på 0.02 var det riktigt frustrerande då det var så lågt flöde men det gick verkligen inte utan.

hade hemsjukvård i en månad men då han kunde äta så var det inte ekonomiskt försvarbart att ha hemsjukvård för enbart syrgas. Blev utskrivna och tillhörde barnmott på sjukhuset istället och deras ansvariga syrgassköterska.

Att leva med syrgas hemma trodde jag skulle vara en katastrof, men det blev vardag och precis som vilken medicinering som helst. Förutom att ha källaren full av syrgasflaskor dock kändes som en lite udda variant.
    Var mycket nöjd med saturationsmätaren vi fick med oss hem också så det var verkligen ingen brist på utrustning heller.
    Att släppa den däremot var det svåraste jag gjort... nog för att man gick på känsla och kände igen färg och typ när saturationen sjönk, men bevakningen var samtidigt en sorts trygghet, framförallt på natten!
    Vi hade som sagt hemsjukvård i 3 veckor och detta var pga av syrgasen (inte särskilt länge egentligen). Vi hade det lägsta syrgasinställningen vid hemgång (vad var det 0,002 liter/h eller nåt sånt tror jag det var
    ). Jag håller med om att det var riktigt skönt att ha saturationsmätaren man fick med sig hem, det  kändes väldigt tryggt att ha den hemma och precis som du säger var det fruktansvärt svårt att lämna ifrån sig den.
    Jag fick till och med behålla den någon extra vecka pga av att jag var så orolig att jag skulle missa något.
    Bambis skrev 2010-07-25 21:54:20 följande:
    Det är på grund av att han fortfarande har koffeincitrat som vi inte får åka på permissioner eller få hemsjukvård men idag kom de in och sa att han ska få sluta med det :) 
    jaha då förstår jag! Men då verkar det som att det kanske är på gång då, att ni ska få åka hem alltså
    Och precis som flera ovanstående har skrivit så går det faktiskt bra att ha syrgas hemma. Till en början upplevde jag det väldigt krångligt, men det är konstigt hur fort saker och ting blir vardag!

Du ska se att den där syrgasen snart är borta! Lycka till!
  • Maria K

N är född 2:a augusti (V24+2) och var utan syrgas dagtid 15/12 och nattetid 13/1

• LillaPluppen

Vi åkte oxå hem med syrgas i vecka 34+1 och han blev syrgasfri någonstans i vecka 36+ tror jag. Vi hade inställningarna på 0.05 när vi åkte hem, sänkte till 0,035 och sista steget på 0,002l/h skippade han helt, det gjorde ingen nytta och han syresatte sig sämre med grimma och 0,002 än utan, så grimman satt väl ivägen=)

Det är garanterat dipparna som gör att ni inte fått permis eller hemsjukvård, de ska ju ha legat stabilt i saturation och puls ett  tag innan det är tal om hemgång.  Jag tror Mannes dippar slutade helt i vecka 32-33 eller så och då hade apnéerna inte gjort sig påminda på någon vecka heller....kikar inte i dagboken just nu där det står exakt.

Håller oxå med om att saturationsmätaren va hård att ta bort!=) trodde aldrig jag skulle sluta oroa mig, men på slutet när han rörde sig mer så va det bara dumt att ha den på längre än några sekunder för att kolla saturationen ibland för så fort han rörde på sig mycket sjönk ju syresättningen pga "glapp".
    Provade på mig själv många gånger på fingret och rörde fingret upp och ner och saturationen sjönk stadigt tills jag slutade röra på det.

• Pre mamma

Min Ante föddes i Nov och vi har fortfarande syrgas fast eg bara nattetid och när han äter, han är 8,5 mån okorrigerat. Vi fick gå hem i slutet av mars med syrgas. Man vänjer vid syrgas rätt snabbt i hemmet, men nu är jag riktigt trött på den så håll tummarna att vi kan stänga av den nästa vecka när vi ska på uppföljning hos hans lungläkare.

• Bambis

Nu har vi äntligen fått komma hem på permission efter 10 veckor :). I natt var vår första natt hemma och det gick riktigt bra men han har varit lite sämre idag än igår och de senaste dagarna har varit lite skakigare än för en halv vecka sedan.

Nilo har inte så mycket syrgas, mellan 0,12 och 0,03. När han är lugn skulle han nog klara sig ganska bra utan grimman men så fort han börjar knorra så sjunker han i saturation och kommer inte upp utan hjälp. Det känns som det var ganska länge sedan nu som vi började "träna bort" grmman, kanske två veckor i alla fall har vi haft stunder då vi kopplat bort den. Det längsta han klarat sig utan är 75 minuter men de senaste dagarna fungerar det inte alls utan.

Jag inser av vad jag läser här att vi har det väldigt lindrigt men det känns ändå väldigt tufft just nu Rynkar på näsan . Man tycker ju att man borde kunna lära sig att det är två steg framåt och ett steg bak men så fort bakslagen kommer så blir jag så knäckt även om de bara är små.

Igår tänkte jag jag på hur fantastiskt det skulle kännas att bara kunna plocka upp Nilo och gå in i köket, utan att behöva få med sig tub och mätare och utan att det ständigt plingade.  Men den dagen kommer väl också hoppas jag!

Tack för era svar! 

• Pre mamma

Ett tips är att ta bort mätaren. Vi har satt syrgasen på ett fixed value och mäter bara någon gång i timmen när han är utan syrgas, har han syrgas mäter vi aldrig under dagen för då vet vi att han ligger bra... Fast jag höll också fast vid mätaren ett bra tag

• LillaPluppen
    Bambis skrev 2010-08-07 16:03:17 följande:
    Nu har vi äntligen fått komma hem på permission efter 10 veckor :). I natt var vår första natt hemma och det gick riktigt bra men han har varit lite sämre idag än igår och de senaste dagarna har varit lite skakigare än för en halv vecka sedan.

Nilo har inte så mycket syrgas, mellan 0,12 och 0,03. När han är lugn skulle han nog klara sig ganska bra utan grimman men så fort han börjar knorra så sjunker han i saturation och kommer inte upp utan hjälp. Det känns som det var ganska länge sedan nu som vi började "träna bort" grmman, kanske två veckor i alla fall har vi haft stunder då vi kopplat bort den. Det längsta han klarat sig utan är 75 minuter men de senaste dagarna fungerar det inte alls utan.

Jag inser av vad jag läser här att vi har det väldigt lindrigt men det känns ändå väldigt tufft just nu Rynkar på näsan . Man tycker ju att man borde kunna lära sig att det är två steg framåt och ett steg bak men så fort bakslagen kommer så blir jag så knäckt även om de bara är små.

Igår tänkte jag jag på hur fantastiskt det skulle kännas att bara kunna plocka upp Nilo och gå in i köket, utan att behöva få med sig tub och mätare och utan att det ständigt plingade.  Men den dagen kommer väl också hoppas jag!

Tack för era svar! 
    Gud va härligt! Grattis får man väl nästan säga=)

Det där med att få bort mätaren är en riktigt kämpig grej, men som premamma säger att mät bara av någon gång då och då under dagen så slipper ni "felplingandet" som blir när han rör på sig. Det är ju lätt att tro att han inte klarar sig utan syrgas när det varnar lite då och då fastän det kanske bara är att mätningen inte blir rätt.

Hur långt sjunker han i saturation utan syrgas och va har ni fått för gränsvärde på när det är ok att ta bort den helt?
  • Bambis

Problemet med Nilo är att han går så himla mycket upp och ner i saturation därför måste vi ändra en del på syrgasinställningen under dagen. På iva kallade de honom Nilo upp och ner för han sjönk så djupt en sekund och plingade högt nästa. Vi har ändå väldigt mycket is i magen när det gäller att vänta med att dra upp för det brukar ofta inte hjälpa då han håller andan och får inte i sig någon syrgas. Pulsen ligger stabilt men han kan dippa ner till 20-30 i saturation och upp till 70, så håller han på så ett par minuter. Till slut går han över 80 och har man höjt för mycket då så plingar han högt direkt och man får vrida ner. Vi kan ha honom utan syrgas så länge han inte ligger under 85 i mer än 15 minuter har läkaren sagt men om han dippar djupt (för oss ner till 50) så höjer vi så han ska orka. Dessa dippar är i princip uteslutande när han gör något som att tex försöka bajsa eller ligger och knorrar.

Den senaste tiden har han varit så himla bra och bara gjort små dippar några sekunder ner till 70 eller så men nu de senaste två dagarna har han börjat med de där längre dipparna igen Rynkar på näsan. Tidigare så blev dipparna värre när han fick anemi och blodtransfusion brukar lösa det men nu fick han transfusion igår och har inte blivit bättre. jag hoppas verkligen att det inte är infektion på g.

Läkaren sa att vi inte behövde ha mätaren på men det känns inte genomförbart just nu. 

• LillaPluppen
    Bambis skrev 2010-08-07 21:12:06 följande:
    Problemet med Nilo är att han går så himla mycket upp och ner i saturation därför måste vi ändra en del på syrgasinställningen under dagen. På iva kallade de honom Nilo upp och ner för han sjönk så djupt en sekund och plingade högt nästa. Vi har ändå väldigt mycket is i magen när det gäller att vänta med att dra upp för det brukar ofta inte hjälpa då han håller andan och får inte i sig någon syrgas. Pulsen ligger stabilt men han kan dippa ner till 20-30 i saturation och upp till 70, så håller han på så ett par minuter. Till slut går han över 80 och har man höjt för mycket då så plingar han högt direkt och man får vrida ner. Vi kan ha honom utan syrgas så länge han inte ligger under 85 i mer än 15 minuter har läkaren sagt men om han dippar djupt (för oss ner till 50) så höjer vi så han ska orka. Dessa dippar är i princip uteslutande när han gör något som att tex försöka bajsa eller ligger och knorrar.

Den senaste tiden har han varit så himla bra och bara gjort små dippar några sekunder ner till 70 eller så men nu de senaste två dagarna har han börjat med de där längre dipparna igen Rynkar på näsan. Tidigare så blev dipparna värre när han fick anemi och blodtransfusion brukar lösa det men nu fick han transfusion igår och har inte blivit bättre. jag hoppas verkligen att det inte är infektion på g.

Läkaren sa att vi inte behövde ha mätaren på men det känns inte genomförbart just nu. 

Nä man behöver den där mätaren för att vara lugn i själen! Speciellt eftersom att han dippar fortfarande, man vill ju ha stenkoll så att han inte far illa.  Han kanske är lika rosig som Manne så det inte syns på färgen i ansiktet, Manne syntes det inte på förrän han va nere på 50 i saturation, och det va han bara en endaste gång inne på sjukan.

Dipparna är alltså inte när han rör på sig utan när det är som "vanligt"?
  • Bambis
    LillaPluppen skrev 2010-08-07 21:35:05 följande:

Nä man behöver den där mätaren för att vara lugn i själen! Speciellt eftersom att han dippar fortfarande, man vill ju ha stenkoll så att han inte far illa.  Han kanske är lika rosig som Manne så det inte syns på färgen i ansiktet, Manne syntes det inte på förrän han va nere på 50 i saturation, och det va han bara en endaste gång inne på sjukan.

Dipparna är alltså inte när han rör på sig utan när det är som "vanligt"?
    Var Manne bara nere i 50 i saturation en gång? Nilo är nere på 50 ca 20 gånger om dagen tror jag och ofta ännu lägre. Rynkar på näsan Hans problem är inte att han har ett stort syrgasbehov utan att han går upp och ner så mycket i saturation. Han blir väldigt sällan blek utan snarare röd för han försöker bajsa. Han är dessutom  ofta täppt i näsan så det blir ju svårare för honom att få i sig syrgasen. 

Dipparna är när han rör sig men beror inte på att mätaren sitter dåligt eller så, de kommer när han spjärnar emot andningen tex när han försöker bajsa (vilket är mest hela tiden). När han sover eller ligger lugnt så är saturationen väldigt bra. Jag har testat mätaren på mig också och jag kan vifta hur mycket som helt utan att det sjunker. 
  • mina12
    Bambis skrev 2010-08-07 22:06:44 följande:
    Var Manne bara nere i 50 i saturation en gång? Nilo är nere på 50 ca 20 gånger om dagen tror jag och ofta ännu lägre. Rynkar på näsan Hans problem är inte att han har ett stort syrgasbehov utan att han går upp och ner så mycket i saturation. Han blir väldigt sällan blek utan snarare röd för han försöker bajsa. Han är dessutom  ofta täppt i näsan så det blir ju svårare för honom att få i sig syrgasen. 

Dipparna är när han rör sig men beror inte på att mätaren sitter dåligt eller så, de kommer när han spjärnar emot andningen tex när han försöker bajsa (vilket är mest hela tiden). När han sover eller ligger lugnt så är saturationen väldigt bra. Jag har testat mätaren på mig också och jag kan vifta hur mycket som helt utan att det sjunker. 
    Dippar till 50 när man är hemma tycker jag låter lågt. Vår tjej var ner så många gånger på sjukhuset, men efter att vi kom hem så tror jag det bara hände 1gång. Ett av kraven för att vi skulle få åka hem var att hon var stabil och inte hade sådana dippar. Vi hade också mätaren på henne hela tiden så länge hon hade syrgas, sen bara på nätterna. Vi hade inte heller så mycket problem med fellarm. Det kanske är stor skillnad på fabrikat. Vi fick prova en massimo (tror jag det hette) och den fellarmade hela tiden.

Hoppas Nilo snart slutar hålla andan och andas på ordentligt, så att ni kan få bli sladdlösa.
  • LillaPluppen
    Bambis skrev 2010-08-07 22:06:44 följande:

Usch va jobbigt att han är såpass svajig!  Finns på msn om du vill lägga till mig där : [email protected]
  • Bambis
    mina12 skrev 2010-08-07 22:24:05 följande:
    Dippar till 50 när man är hemma tycker jag låter lågt. Vår tjej var ner så många gånger på sjukhuset, men efter att vi kom hem så tror jag det bara hände 1gång. Ett av kraven för att vi skulle få åka hem var att hon var stabil och inte hade sådana dippar. Vi hade också mätaren på henne hela tiden så länge hon hade syrgas, sen bara på nätterna. Vi hade inte heller så mycket problem med fellarm. Det kanske är stor skillnad på fabrikat. Vi fick prova en massimo (tror jag det hette) och den fellarmade hela tiden.

Hoppas Nilo snart slutar hålla andan och andas på ordentligt, så att ni kan få bli sladdlösa.
    Vi har gjort två andningsregistreringar och är ändå på akademiska sjukhuset i uppsala och där borde de ju inte skicka hem oss om de inte tycker att vi är redo. 

Vi har en massimo och jag håller på och undersöker nu om det kan vara så att det är fel-larm som gör att den plingar. Ibland när den plingar så står det ju att den tappat kontakten men andra gånger så ser man ju hur saturationen tickar ner.  

Hur visste ni att det var fellarm? Vad hade ni när ni inte hade massimon? 
  • mina12
    Bambis skrev 2010-08-07 23:14:44 följande:
    Vi har gjort två andningsregistreringar och är ändå på akademiska sjukhuset i uppsala och där borde de ju inte skicka hem oss om de inte tycker att vi är redo. 

Vi har en massimo och jag håller på och undersöker nu om det kan vara så att det är fel-larm som gör att den plingar. Ibland när den plingar så står det ju att den tappat kontakten men andra gånger så ser man ju hur saturationen tickar ner.  

Hur visste ni att det var fellarm? Vad hade ni när ni inte hade massimon? 
    Jag minns inte riktigt vad övervakningen hette, men jag bifogar en bild. Den var ganska stor och otymplig och batteriet räckte bara 2-3h. Hemma gick den dock på ström. De skulle köpa hem ny övervakning och då fick vi låna en sån som de ev. skulle köpa för att utvärdera. Det var en massimo och vi tyckte den såg liten och smidig ut, men vi kopplade på båda på dottern och den nya larmade och pep mest hela tiden.

Självklart tror jag de har full koll och skickar inte hem er förrän ni är redo. Jag var lite förvirrad och trodde att ni redan var hemma...

• Bambis
    mina12 skrev 2010-08-07 23:47:21 följande:
    Jag minns inte riktigt vad övervakningen hette, men jag bifogar en bild. Den var ganska stor och otymplig och batteriet räckte bara 2-3h. Hemma gick den dock på ström. De skulle köpa hem ny övervakning och då fick vi låna en sån som de ev. skulle köpa för att utvärdera. Det var en massimo och vi tyckte den såg liten och smidig ut, men vi kopplade på båda på dottern och den nya larmade och pep mest hela tiden.

Självklart tror jag de har full koll och skickar inte hem er förrän ni är redo. Jag var lite förvirrad och trodde att ni redan var hemma...

Jo vi är hemma på permission. Jag åkte just och hämtade en ny massimo på sjukhuset, den har krånglat så mycket idag utöver dipparna så jag hoppas det var den som hade svårt att läsa. Får se hur det fungerar med den här. Frågade om de hade någon annan sort men de hade de inte. 
  • frökenmumin
    Bambis skrev 2010-08-08 00:22:04 följande:
    Jo vi är hemma på permission. Jag åkte just och hämtade en ny massimo på sjukhuset, den har krånglat så mycket idag utöver dipparna så jag hoppas det var den som hade svårt att läsa. Får se hur det fungerar med den här. Frågade om de hade någon annan sort men de hade de inte. 
    Vi hade också en Massimo som krånglade, det var på samma sätt som du beskriver att saturationen dippade ner för att i nästa sekund vara jättehög. Jag blev helt förbryllad plus att jag inte upplevde att Melvin faktiskt gick ner så pass mycket i saturation. Nu var han visserligen aldrig nere på 50 utan han gick ner som lägst till runt 67. Han blev liksom aldrig särskilt blev eller slapp eller så.
    Jag tyckte det var jobbigt när det liksom "fellarmade" eller vad det nu var så mycket (jobbigast var på nätterna)
    Jag tog iallafall upp det här med sjukhuset som då gav mig en ny massimo och då blev det faktiskt mycket bättre. Så jag håller tummarna för att det blir så även för dig!
  • Bambis

Vill bara skriva och berätta att nu har Nilo klarat sig utan syrgas ett par dagar, hurra! När vi fick sluta med järnet en period och han fick minifom för sin uppblåsta magen så kunde han helt plötsligt andas mycket bättre. Stackars liten har varit uppblåst som en ballong och då är det ju inte så lätt att få i sig luft när man har bråkiga lungor. Tyvärr har han BPD och pulminell hypertention men andningen blir i alla fall bättre för varje dag. Massimon bråkar fortfarande och fellarmar massor men vi tar mest stickkontroller nu och har den igång på natten. 

Tack för alla era svar!

• mina12
    Bambis skrev 2010-09-24 14:49:26 följande:
    Vill bara skriva och berätta att nu har Nilo klarat sig utan syrgas ett par dagar, hurra! När vi fick sluta med järnet en period och han fick minifom för sin uppblåsta magen så kunde han helt plötsligt andas mycket bättre. Stackars liten har varit uppblåst som en ballong och då är det ju inte så lätt att få i sig luft när man har bråkiga lungor. Tyvärr har han BPD och pulminell hypertention men andningen blir i alla fall bättre för varje dag. Massimon bråkar fortfarande och fellarmar massor men vi tar mest stickkontroller nu och har den igång på natten. 

Tack för alla era svar!
    Grattis till att Nilo blivit av med syrgasen!
  • Bambis
    mina12 skrev 2010-09-24 15:24:12 följande:
    Grattis till att Nilo blivit av med syrgasen!
    Tack Skrattande
Svar på tråden Hur länge hade er EPT syrgas?