• UnderYtan

Välja ny flasksort

Jag har i 3 månader använt Mam ultivent-flaskor till min tös som har lätt för att få ont i magen. Hon får magknip och blir gasig så hon får ont. Nu är jag så less på ultiventflaskorna eftersom dom består av så många delar och är man inte supernoga med att skruva ihop dom så läcker dom osv. Men eftersom dom är "anti-kolik" och Nova har kolik så är jag rädd att byta sort så hennes magonda blir värre. Vilka sorter finns det? Vi har provat Esskas lilla diflaska men hon dräller utanför jättemycket med den nappen. Den är ju utformad på ett helt annat sätt än mams. Krav: BPA-fri Rymma 300 ml Ha en bra napp eller liknande som gör att hon inte kan svälja så mycket luft Hon är nu 3 månader och gärna ska ju flaskorna passa för välling sen när vi börjar med det

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Svar på tråden Välja ny flasksort
  • Kazeer
    Bumblebina skrev 2010-07-26 14:04:36 följande:
    Enligt vad de skriver på sin hemsida är inte deras plastflaskor BPA-fria, men deras lab kunde inte se någon mätbar utfällning från dem. De rekommenderar dock att vid värmning i mikro ska man värma i annat kärl först och sedan hälla över i nappflaskan. Däremot är deras glasflaskor BPA-fria av naturliga skäl...

Detta är den info de har på sin sida:

"Då det just nu pågår en debatt, och publiceras olika artiklar dagligen
    om ämnet Bisphenol A (BPA) och dess påverkan på människan är det
    många kunder och konsumenter som ringer direkt till oss med
    funderingar och frågor.

Först och främst vill vi klargöra att detta ämne ej utsöndras från all plast,
    vilket en del artiklar felaktigt gör gällande. Det plastmaterial
    som diskuteras är Polycarbonate (PC) och den mängd Bisphenol A
    (BPA) som migrerar från detta plastmaterial. BPA finns i alla produkter
    som tillverkas av Polycarbonate (PC), däribland möbler, linser m.m.

Mapa GmbH som tillverkar NUK:s Nappflaskor av bl.a. PC, låter oberoende testinstitut
    kontinuerligt kontrollera materialet och det visar sig att inga mätbara halter av BPA
    fälls ut (migrerar) från NUK:s PC Flaskor.

Allmäna råd

Några allmänna råd är att inte värma välling i flaskor direkt i mikrovågsugn, utan att
    istället värma vällingen för sig i t.ex. ett porslins/glaskärl och sedan hälla den i flaskan. Kassera flaskan om den visar tecken på skador eller repor på insidan.

Alternativ

Som alternativ finns flaskor av PP (polypropylen) eller glasflaskor"
    Och tittar man på PP-flaskorna, så står det att de är BPA-fria, både på den svenska hemsidan och på den brittiska.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • badplats
    Bumblebina skrev 2010-07-26 13:50:04 följande:
    Avent-flaskorna är inte BPA-fria...
    www.babyland.se/nappflaska-avent-gold-bpa-fri-330ml_x_VAL66617.aspx

Sedan februari 2010 tillverkar vi bara matningslösningar i BPA-fria material. Det inbegriper alla återanvändningsbara nappflaskor, nappar och bröstpumpar. Vi har gått över till att endast tillverka BPA-fria matningslösningar som ett resultat av förändringar i konsumentefterfrågan.
    www.philips.se/c/avent-flaskmatning/28514/cat/
  • Bumblebina
    badplats skrev 2010-07-26 16:05:27 följande:
    www.babyland.se/nappflaska-avent-gold-bpa-fri...

Sedan februari 2010 tillverkar vi bara matningslösningar i BPA-fria material. Det inbegriper alla återanvändningsbara nappflaskor, nappar och bröstpumpar. Vi har gått över till att endast tillverka BPA-fria matningslösningar som ett resultat av förändringar i konsumentefterfrågan.
    www.philips.se/c/avent-flaskmatning/28514/cat/
    Det står också att det kan finnas "gamla" flaskor kvar i butikerna. Men det är ju upp till var och en att kolla förstås...
    Kazeer skrev 2010-07-26 14:06:16 följande:
    Och tittar man på PP-flaskorna, så står det att de är BPA-fria, både på den svenska hemsidan och på den brittiska.
    Ok! Det har jag inte sett. Har bara sett PC-flaskorna. I stand corrected!
  • badplats
    Bumblebina skrev 2010-07-26 17:51:57 följande:
    Det står också att det kan finnas "gamla" flaskor kvar i butikerna. Men det är ju upp till var och en att kolla förstås...
    Kazeer skrev 2010-07-26 14:06:16 följande:
    Ok! Det har jag inte sett. Har bara sett PC-flaskorna. I stand corrected!
    ja, men dom borde göra rätt mycket "reklam" för att dom nu är bpa fria, ex stort skrivet på förpackning och sånt
  • Småtokig

Dr browns flaskor säger dem ska vara bra för kolikbarn men hurvida de är BPA fria vet jag faktistk inte.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • With a devilish smile

Rekommenderar avent flaskorna , dom är väldigt bra .

"Mindre kinkighet, särskilt på nätterna, och mindre kolik. Oroligt och irriterat humör, känt som kinkighet, är den absolut vanligaste typen av gråt hos barn. Kliniska studier visar att AVENT-flaskan avsevärt minskar kolik och kinkighet, särskilt på nätterna."

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704 <3 onttonen.blogg.se
  • UnderYtan

Tack för alla svar!
    Jag har en vän som använder Esskas flaskor men med NUKs antikoliknappar och jag ska få en napp av henne och prova den. Isåfall köper vi någon flaska från vanliga mataffären men napparna från NUK.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Mama Mia
    Småtokig skrev 2010-07-26 17:57:26 följande:
    Dr browns flaskor säger dem ska vara bra för kolikbarn men hurvida de är BPA fria vet jag faktistk inte.
    Men Dr Browns har ju massa delar och det var ju anledningen till att TS ville hitta en annan flaska.

Själv gillar jag Avent-flaskorna, men dom är också såna att dom måste skruvas åt riktigt ordentligt. Även om jag inte upplever det som nåt problem...
  • UnderYtan
    Mama Mia skrev 2010-08-01 13:49:00 följande:
    Men Dr Browns har ju massa delar och det var ju anledningen till att TS ville hitta en annan flaska.

Själv gillar jag Avent-flaskorna, men dom är också såna att dom måste skruvas åt riktigt ordentligt. Även om jag inte upplever det som nåt problem...
    Jag har reumatism och har fått jätteont i mina tumleder av allt skruvande. Det är också en anledning till att jag verkligen inte orkar hålla på skruva om hela tiden. Idag ska jag köpa ny flaska och prova :)
    ?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Mama Mia
    UnderYtan skrev 2010-08-02 11:48:00 följande:
    Jag har reumatism och har fått jätteont i mina tumleder av allt skruvande. Det är också en anledning till att jag verkligen inte orkar hålla på skruva om hela tiden. Idag ska jag köpa ny flaska och prova :)
    Okej, då förstår jag. För att klargöra så med Avent-flaskorna så handlar det om att man måste skruva åt ringen hårt, inte att det lätt blir på sniskan eller så. Vet inte om det gör någon skillnad för dig, men...

Har du köpt flaska? Vad blev det för sort?
Svar på tråden Välja ny flasksort