• Bedan

Ok att 12åring är ute till 00-01?

Jag och min sambo kom ihop oss lite om detta igår. Han berättade att han som 11-12åring varit ute till 00-01 på nätterna om helgerna. De hade inte gjort nått dumt utan mest hängt i busskurer och snackat. Han tyckte (fortfarande vid nu 30 års ålder) att hans mamma varit taskig som bråkat med honom om detta och försökt förbjuda honom att vara ute så sent. Jag blev smått upprörd och menade att jag ALDRIG skulle låta mitt mellanstadiebarn vara ute så sent.

Så kära FL-människor, vem är det som är knasig här, jag eller min sambo? Ska mellanstadiebarn få hänga ute på helgnätter med sina polare? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 21:35
    Litet förtydligande: Med "hänga ute på helgnätter med sina polare" menar jag inte tälta i trädgården eller liknande saker som sker under mer eller mindre uppsikt av vuxna utan jag menar att driva på stan, sitta i busskurer och annat som kanske mer förknippas med beteende hos ungdomar i gymnasieåldern.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att 12åring är ute till 00-01?
  • Fru U
    Lavish skrev 2010-07-27 23:21:48 följande:
    Du menar helt enkelt att ungdomarna har möjlighet att vara ensamma och ostörda och ägna sig åt dåligheter? Det stämmer väl till en viss grad, men det förutsätter ju faktiskt att ungdomarna ägnar sig åt något dåligt. Jag fick faktiskt order om att vara hemma vid midnatt eller berätta vart jag skulle vid 15. Då hade jag rört mig fritt alla tider i några år. Förmodligen för att mamma o pappa trodde risken var större att en 15 åring hittar på något dumt än att en 12 åring gör det. Med viss rätt.

Visst finns det pedofiler, våldtäktsmän och rånare överallt. Jag bara betvivlar hur mycket frekventare de är nattetid. Och de är ju lika farliga för din 18 åring? (Kanske inte pedofilerna)
    Nej, jag menar inte möjligheten att ungdomarna ska ägna sig åt dumheter (har de inte lärt sig vad som är bra för dem när det gäller sånt då så är det nog rätt kört). Jag menar risken för att andra ska göra dem illa.

Jag önskar verkligen att vi levde i en värld där alla levde säkert och inte behövde anpassa sig efter farligheter men min primära uppgift som förälder är att se till barnen är säkra i den värld som finns nu, som vi lever i nu.

Ja, de är lika farliga för min 18-åring men min 18-åring är mognare både fysiskt och psykiskt än vad 12-åringen är (därmed inte sagt att man automatiskt är vuxen för att man är 18).

Jag tror inte de farliga människorna är fler (frekventare) kvällstid/nattetid MEN eftersom det är mörkare och mindre folk i rörelse så ges det fler tillfällen att göra någon illa.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Matillin skrev 2010-07-27 23:21:36 följande:
    Ja det kan nog vara sant.
    Frihet under ansvar är bra, till en viss gräns.
    Jag kände aldrig något behov av att starkt frigöra mig som tonåring men sen var jag rätt "snäll" och "lugn" säkert jämfört med vissa andra?
    Jag har alltid haft en trygg uppväxt och mina föräldrar har varit lagom hårda mot oss.
    Sen spelar nog umgänget man har som tonåring en stor roll?
    Jag umgicks med likasinnade, barn till föräldrar som hade ungefär samma regler och hemförhållanden som jag.
    Inte med dom som rökte, drack och sprang ute på nätterna.
    Jag hade i princip inga regler, jag var en lugn tjej och mina föräldrar hade inga skäl till att behöva ge mig regler (jag visste vad som gällde ändå och höll mig till det).

Min frigörelse kom lite senare, då jag sa nej till, ja du vet vad jag sa nej till
    Svaren bor i hjärtat
  • Psykologstudenten

Varför inte? 

Förutsatt att dom håller sig nära hemme och umgås med vettiga människor. Men det gäller hela dygnet. 

• Matillin
    Fru U skrev 2010-07-27 23:30:57 följande:
    Jag hade i princip inga regler, jag var en lugn tjej och mina föräldrar hade inga skäl till att behöva ge mig regler (jag visste vad som gällde ändå och höll mig till det).

Min frigörelse kom lite senare, då jag sa nej till, ja du vet vad jag sa nej till
    Jag vet, kanske därför jag också var så lugn?
    Inte så konstigt med den uppväxten man haft kanske?
    Jag uppförde mig också bra, men mina föräldrar hade regler, regler om något måste väl alla föräldrar ha någon gång, eller?
    Jag fick tex åka på skidresa som 16 åring men då i "gott" sällskap och med min 10 år äldre bror med på resan, så nog litade dom på mig.
    Hade aldrig gett dom någon anledning att inte gör det när jag tänker efter, inte i den åldern.
    Men jag hade ju aldrig fått åka till Kos med polare i samma ålder o andra sidan
  • Kajsa84

Min ska vara inne vid 21:00. Finns ingen anledning att vara ute senare. Får vara inne efter det med sina kompisar. Skulle ALDRIG förlåta mig om den lilla chansen att något hände faktiskt inträffar. Jobbar på hamuburgeri och där sitter dessa 12-åriga gäng ända till stängning vid 00 på vardagar och ibland ända till 04 på helgerna och dom är verkligen inte oskyldiga. Smygröker, ska vissa sig tuffa för äldre gäng etc. Vet inte hur många ovetande föräldrar jag har ringt.

Nepp. Min är inne vid 21. Att vara ute på nätterna kommer tids nog i alla fall.

• Fru U
    Matillin skrev 2010-07-27 23:37:20 följande:
    Jag vet, kanske därför jag också var så lugn?
    Inte så konstigt med den uppväxten man haft kanske?
    Jag uppförde mig också bra, men mina föräldrar hade regler, regler om något måste väl alla föräldrar ha någon gång, eller?
    Jag fick tex åka på skidresa som 16 åring men då i "gott" sällskap och med min 10 år äldre bror med på resan, så nog litade dom på mig.
    Hade aldrig gett dom någon anledning att inte gör det när jag tänker efter, inte i den åldern.
    Men jag hade ju aldrig fått åka till Kos med polare i samma ålder o andra sidan
    Jag hade aldrig några uttalade regler. Mer ett ramverk . Jo, jag hade en regel innan jag började lågstadiet och det var att inte gå över den stora vägen ensam (och det gjorde jag inte mer än en gång o då väntade jag tills en vuxen kom )

Jag var sån redan som liten (långt innan det där) så jag tror jag hade varit samma ändå. Vet att pappa hoppades på lite tonårsrevolt men jag gjorde sällan typiska tonårsval (av den dumma sorten)
    Svaren bor i hjärtat
  • Matillin
    Fru U skrev 2010-07-27 23:42:52 följande:
    Jag hade aldrig några uttalade regler. Mer ett ramverk . Jo, jag hade en regel innan jag började lågstadiet och det var att inte gå över den stora vägen ensam (och det gjorde jag inte mer än en gång o då väntade jag tills en vuxen kom )

Jag var sån redan som liten (långt innan det där) så jag tror jag hade varit samma ändå. Vet att pappa hoppades på lite tonårsrevolt men jag gjorde sällan typiska tonårsval (av den dumma sorten)
    Nej inte jag heller, gick inte ens på disko och när pojkarna frågade chans fast jag gillade dom såsa jag nej!
    Så snäll? var man.. på den tiden
  • Fru U
    Matillin skrev 2010-07-27 23:46:51 följande:
    Nej inte jag heller, gick inte ens på disko och när pojkarna frågade chans fast jag gillade dom såsa jag nej!
    Så snäll? var man.. på den tiden
    Ja, gud vilka hemska saker som kunde hänt om man blev ihop när man var 10. Tänk på all otukt som kunde bedrivits, som att hålla handen
    Svaren bor i hjärtat
  • danosani

När jag var 15 hade jag kl 22 som deadline.. Vilket var rätt vettigt gjort av föräldrarna. Så NEJ, ej okej.

• kamomillmilla

Själv fick jag vara ute till max 23, upp tills jag var 14. Beror väl dock mest på att vi bodde långt ute i ingenstans och mamma/pappa alltid behövde hämta mig om jag skulle hem.

Alltid fått höra att jag har levt väldigt skyddat om man säger så, då det fortsatte ett bra tag till med stenhård koll på när jag kom hem till kompisar osv.

Tycker dock inte det är okej för en 12-åring att vara ute til så sent som 01. Låter lite väl sent i mina öron.

• Fru U
    kamomillmilla skrev 2010-07-27 23:53:42 följande:
    Själv fick jag vara ute till max 23, upp tills jag var 14. Beror väl dock mest på att vi bodde långt ute i ingenstans och mamma/pappa alltid behövde hämta mig om jag skulle hem.

Alltid fått höra att jag har levt väldigt skyddat om man säger så, då det fortsatte ett bra tag till med stenhård koll på när jag kom hem till kompisar osv.

Tycker dock inte det är okej för en 12-åring att vara ute til så sent som 01. Låter lite väl sent i mina öron.
    Tycker inte det låter väldigt skyddat för att de kollade du kom fram. Låter normalt för mig.

Från det att jag var runt 11-12 bestämde jag själv när jag skulle lägga mig. Dvs jag förväntas befinna mig i sovrummet (helst i sängen) men det var upp till mig när jag ville somna bara jag kom upp dagen efter. Som barn tar ju tröttheten över så småningom och det är inte lika lätt att vara uppe med vilje som där när man är vuxen, så de kunde ju räkna ut med lilletån att jag skulle somna i tid ändå

Det låter döflummigt när man, som jag, säger att man växt upp utan regler men det innebar ju inte att det inte fanns en norm som gällde. Vad jag menar är att det inte fanns ett behov av att sätta en tex en regel som sa "du ska vara hemma till fem då äter vi middag" för man skickades automatiskt hem så man var hemma till dess för "alla andra" åt då också (typ) och varför ska man då uttala det som en regel?

Man följde sina rutiner och det var inte tal om att göra något annat och jag antar att man på sätt och vis kan kalla det för regler.
    Svaren bor i hjärtat
  • Matillin
    Fru U skrev 2010-07-27 23:49:14 följande:
    Ja, gud vilka hemska saker som kunde hänt om man blev ihop när man var 10. Tänk på all otukt som kunde bedrivits, som att hålla handen
    Ja menar det.. hahaha.
  • kamomillmilla
    Fru U skrev 2010-07-28 00:00:11 följande:
    Tycker inte det låter väldigt skyddat för att de kollade du kom fram. Låter normalt för mig.
    Där jag växte upp sågs det som väldigt skyddat enligt andra, då alla mina kompisar fick komma och gå som det ville och till vem utan att föräldrarna la någon tid på hur/när/var. Jag var den enda i min umgängeskrets som hade regler öht, oavsett vad det gällde.
  • Miss Cee

I mellanstadiet tror jag att jag skulle vara hemma senast 21-22.
    Om jag skulle på disco så fick jag vara ute tills discot var slut, och sedan blev jag oftast hämtad. Då kunde det väl vara slut senast 01.

I högstadiet och framåt fick jag vara ute till 02:00 på helgerna. I början var jag den med "Bäst" tider, och efter några år var jag istället den som hade hårdast tider...
    PÅ vardagarna så fick jag tala om när jag skulle komma hem, men det var underförstått att det givetvis inte var framåt midnatt. Nästan alltid innan 22:00.

Skulle aldrig låta en mellanstadiebarn springa ute på det sättet som du beskriver!

• sandy bell

ALDRIG i livet att min snart 12 åriga dotter skulle få hänga i busskurer så sent! absolut inte! 

• boppa85

Här hemma ska grabben in 21.00 på vardagarna och 22:00 på helgerna nu när det är sommarlov. Annars så ska han in 20.00 när det är skola dagen efter.
    Han själv tycker väl att vi är hårda, orättvisa m.m men har man en unge som är morgontrött så måste ju ungen i säng skapligt för att orka upp till skolan dagen där på.
    Nu bor vi visserligen på landet och ungarna kan inte hitta på så mycket dumheter här eftersom alla känner alla så man får ju veta vad dom gjort långt innan dom kommer hem =)
    Men senare än dom tiderna behöver iallafall inte ungar vara ute enligt min åsikt.

• SötFlöt

jag fick vara ute till minst 12 när jag var 13 år och drack hembränt gjorde vi med!
    Kommer mitt barn få göra samma? Tror inte de

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • EJai

12 år då e man hemma senast kl 22. När man bara hänger med polare. Skall det lekas senare kan man vara hemma hos någon.

• carrolinne

min 12 åring brukar få vara ute nästan hur länge hon vill jag anser inte att hon behöver tider hon brukar komma hem i rimlig tid 23-00 om hon nt kommit  hem kl tolv så ringer jag och kollar att allt är okej

Svar på tråden Ok att 12åring är ute till 00-01?