• Isabellesmamma89

Magknip men inget hjälper

Min dotter på snart 4 månader får ont i magen när hon äter.
    Hon drar upp benen o skriker så det verkar ju som om det är magen.
    Har testat både minifom o semper magdroppar men inget av det har hjälpt.
    Någon som har något förslag på vad vi kan göra?
    Hon äter ju inte med någon reda pga det.

• Svar på tråden Magknip men inget hjälper
  • Isabellesmamma89

sempers droppar hjälpte inte alls, då fungerade till o med minifom bätte.
    Hon får ersättning.
    Vissa dagar bajsar hon 1 gång, andra dagar inget alls o vissa gånger har det hänt att hon gjort det 2 gånger.
    Tycker att det är ganska löst. Det är inte hårt iaf.
    När hon bajsar tar hon i som bara den, blir röd i ansiktet.

• vittra

Då är hon ju i alla fall inte förstoppad så då tycker jag inte du behöver krångla med sånt som många annars gör, men lemolac kan ju vara värt att testa? I övrigt kan jag inte mycket om ersättning men vet att många blivit hjälpta av att byta flaskor, det finns ju särskilda flaskor för att minska problem med magknip.

• Nea 80

Min pojk hade hemskt ont i magen när vi började med ersättning pga hemsk bröstinflammation som hämmade mjölkproduktionen för mig. Vi startade med Semper men när han skrek av magont provade vi vi Nestles Nan ist. Det blev bättre men inte bra. Då gick vi över till Nan H.A. (Hypo Allergenic eller ngt sånt står det för) i kombo med Minifom och han blev på 2 dagar en mycket nöjd och glad kille. Det var mitt recept LYCKA TILL!

• Trillian80
    Isabellesmamma89 skrev 2010-08-02 13:04:46 följande:
    igårkväll när vi testade ge henne semper fruktdryck så fick hon ont i magen så det ska hon nog inte få.

Om barnet i fråga är yngre än 4 månader så ska du ju absolut inte ge något annat än bröstmjölk/ersättning!?

Vår son hade också problem med magen, men han hade ju kolik. Inbillar mig att Dr Browns flaska hjälpte liiiite, men tyckte väl egentligen inte att det gjorde jättestor skillnad. Koliken gav med sig vid tre månader ungefär. Fick massor av tips men inget hjälpte. Om det hade varit allergi så hade det inte slutat efter tre månader, så ge det lite tid!

Sonen blir fortfarande knallröd i ansiktet när han bajsar men han är inte hård i magen/ har ont i magen för det =)

• Trillian80

Om du ska börja med smakisar, så börja med en tesked gröt eller potatis, lättsmälta saker. Inte sammansatta måltider/drycker.

• Trillian80

Jag skriver tyvärr lite snabbare än jag läser inser jag...
    Om hon är 4 mån så är det ju förmodligen inte kolik.
    Kan det vara trötthet? Man kan ibland förväxla magont med trötthet, likaså kan det vara att hon fått för mycket mat som gör att hon har ont i magen (hur ofta matar du henne?). Om magen krånglar i samband med smakstart, så skjut upp det hela ytterligare en tid.

• vittra
    Trillian80 skrev 2010-08-02 13:54:51 följande:

Om barnet i fråga är yngre än 4 månader så ska du ju absolut inte ge något annat än bröstmjölk/ersättning!?

Vår son hade också problem med magen, men han hade ju kolik. Inbillar mig att Dr Browns flaska hjälpte liiiite, men tyckte väl egentligen inte att det gjorde jättestor skillnad. Koliken gav med sig vid tre månader ungefär. Fick massor av tips men inget hjälpte. Om det hade varit allergi så hade det inte slutat efter tre månader, så ge det lite tid!

Sonen blir fortfarande knallröd i ansiktet när han bajsar men han är inte hård i magen/ har ont i magen för det =)

Vill bara poängtera lite snabbt att vår tjej hade kolik de 6 första månaderna så det behöver inte vara så att det ger med sig bara för att barnet blivit 3-4 månader. Vi hittade heller ingen lösning, och vi vet fortfarande inte varför, bara att det helt automatiskt blev mycket lugnare efter 6 månader. Nu tycker jag dock inte att TS problem låter som kolik (kolik förutsätter ju att bebisen skriker otröstligt, timmar i sträck, inte bara blir röd i ansiktet) utan magproblem kan ju barn ha ändå även om det inte resulterar i kolik.
  • vittra

Angående smakisar så rekommenderas ju helamning/ersättning de sex första månaderna (kanske just med tanke på magens känslighet) och reagerar hon så pass på tex fruktdryck (varför ni nu gav det?) så skulle jag absolut avvakta med smakisar om jag var i din situation TS. Så fortsätt du med ersättning ett tag till!

• Isabellesmamma89

Vi väntar med smakisar ett tag till, köpte hem Sinlac special gröt idag som vi kanske testar om ngon vecka eller något sådant.

Svar på tråden Magknip men inget hjälper