chrissandra skrev 2010-08-02 01:40:48 följande:
Skillnaden mellan 18 mån och tre år sett till huvudets vikt är noll, däremot är skillnaden mellan 3 år och sex år 20 kg. sett till vikt.
Procentuellt är skillnaden mellan 18 mån. och tre år mycket större än skillnaden mellan tre år och sex år.
Detta kan man utläsa ur tabellen men fortfarande är bakåtvänt åkande säkrast för alla åldrar, dock ej möjlig hur länge som helst.
Men då borde man väl lobba för att biltillverkarna skapar bilar med bakåtvända säten. Som du säger är det ju säkrast för alla åldrar (jag håller helt med om detta om det inte framgått). Och att bilbarnsstoltillverkarna skapar stolar för större barn.
Som jag skrev, upp till puberteten är de fortfarande klenare byggda i nacke och rygg än vuxna, en framåtvänd 3-åring och en framåtvänd 7-åring kommer båda riskeras att drabbas av allvarliga nackskador i en krock.
Man måste därför också tänka på hastigheten, helst köra i max 50-60 km/h där det går, och undvika att köra trött.
Det finns så väldigt många faktorer att ta med i sina beräkningar, och ibland är det inte möjligt att tillgodose alla.
Som i mitt fall, jag kör sakta och väljer tåg i första hand om jag kan. På så vis halverar jag risken att råka ut för en olycka med barnen över huvud taget.
Å andra sidan, NÄR jag åker bil sitter min 3,5-åring inte optimalt i sin framåtvända stol. Inte heller 5,5-åringen och 7-åringen, i sina framåtvända stolar.
Jag respekterar alla som köper en bra bakåtvänd stol och använder den så länge som möjligt, jag tycker det är jättebra att göra så. Jag hoppas dock att de även försöker köra sakta, eller ställa bilen hemma lite oftare. Att inte bilbarnstolen blir en slags "false friend", som gör att man blundar för andra risker.