• Finesse

Ni som känner till att det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd, hur har ni ert barn i bilen?

Detta gäller er som har barn 0-5 år gamla.

Är bara intresserad av att få röster av dom som vet att det är 5 ggr säkrare. Inte dom som inte har nån aning men ändå vill rösta.
    Ebba 071228
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som känner till att det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd, hur har ni ert barn i bilen?
  • Pigeon
    chrissandra skrev 2010-08-02 01:40:48 följande:

Skillnaden mellan 18 mån och tre år sett till huvudets vikt är noll, däremot är skillnaden mellan 3 år och sex år 20 kg. sett till vikt.

Procentuellt är skillnaden mellan 18 mån. och tre år mycket större än skillnaden mellan tre år och sex år.

Detta kan man utläsa ur tabellen men fortfarande är bakåtvänt åkande säkrast för alla åldrar, dock ej möjlig hur länge som helst.

Men då borde man väl lobba för att biltillverkarna skapar bilar med bakåtvända säten. Som du säger är det ju säkrast för alla åldrar (jag håller helt med om detta om det inte framgått). Och att bilbarnsstoltillverkarna skapar stolar för större barn.
    Som jag skrev, upp till puberteten är de fortfarande klenare byggda i nacke och rygg än vuxna, en framåtvänd 3-åring och en framåtvänd 7-åring kommer båda riskeras att drabbas av allvarliga nackskador i en krock.

Man måste därför också tänka på hastigheten, helst köra i max 50-60 km/h där det går, och undvika att köra trött.

Det finns så väldigt många faktorer att ta med i sina beräkningar, och ibland är det inte möjligt att tillgodose alla.
    Som i mitt fall, jag kör sakta och väljer tåg i första hand om jag kan. På så vis halverar jag risken att råka ut för en olycka med barnen över huvud taget.
    Å andra sidan, NÄR jag åker bil sitter min 3,5-åring inte optimalt i sin framåtvända stol. Inte heller 5,5-åringen och 7-åringen, i sina framåtvända stolar. 

Jag respekterar alla som köper en bra bakåtvänd stol och använder den så länge som möjligt, jag tycker det är jättebra att göra så. Jag hoppas dock att de även försöker köra sakta, eller ställa bilen hemma lite oftare. Att inte bilbarnstolen blir en slags "false friend", som gör att man blundar för andra risker.
  • Cecci78
    Pigeon skrev 2010-08-02 12:45:07 följande:
    Ja, liksom att tåg är dubbelt så säkert som bil. Har det aldrig hänt att du tagit bilen trots detta? Varför gjorde du det, om du visste att det var dubbelt så farligt?
    Men om man nu väljer att åka bil varför inte göra det så säkert som möjligt?  Sen när går det tåg till alla ställen i Sverige? Närmsta tågstation till vår stuga är tex ca 5 mil bort...
  • Pigeon
    Cecci78 skrev 2010-08-02 23:21:45 följande:
    Men om man nu väljer att åka bil varför inte göra det så säkert som möjligt?  Sen när går det tåg till alla ställen i Sverige? Närmsta tågstation till vår stuga är tex ca 5 mil bort...
    Så säkert som möjligt innebär även att köra i max 50 km/h (enda hastigheten då man kan överleva en frontalkrock, barnstol eller ej...). Gör du alltid det? Är du alltid fullt utvilad?
  • Cecci78
    Pigeon skrev 2010-08-02 23:39:45 följande:
    Så säkert som möjligt innebär även att köra i max 50 km/h (enda hastigheten då man kan överleva en frontalkrock, barnstol eller ej...). Gör du alltid det? Är du alltid fullt utvilad?
    Man kan väl bli bötfälld om man kör 50 km/tim på 110-120-väg?

Var har du hämtat uppgiften att det inte går att överleva en frontalkrock om man kör fortare än så?
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2010-08-03 00:06:42 följande:

Var har du hämtat uppgiften att det inte går att överleva en frontalkrock om man kör fortare än så?
    och med bötfälld m enar jag inte att pengarna spelar någon roll utan att det inte är speciellt trafiksäkert att köra så sakta på motorväg utan att det bara skapar arga bilister runtomkring som tar alla chanser att köra om tex.

Det ena behöver ju inte utesluta det anda, jo jag anser att jag kör trafiksäkert, det är ju dock väldigt enkelt att sätta dit stolar som är bakåtvända, varför skulle jag inte göra det OCH andra saker som gör att man kör säkert?varför skulle jag ta bort en faktor som gör att det blir säkrare och komplettera med flera faktorer?
  • Myrongen
    Pigeon skrev 2010-08-02 23:39:45 följande:
    Men suck vilket tjat...

Ta tåget, köra bil i snigelfart och yadayadayada är väl en helt annan sak än att låta ungarna sitta bakvänt så länge det går? Det kräver inte mycket av en förälder (oftast nästan inte ett skit faktiskt) att låta barnet sitta bakåt något extra år medan övriga säkerhetsförslag du lägger fram faktiskt är mindre genomförbara annat än i teorin.

Men vi trygghetstöntar får väl sitta med våra ungar inomhus på soffan 24-7 (med meteoritsäkert tak såklart) om vi ska hävda fördelarna med bakåtåkande utan att vara hycklare, eller?
  • Pigeon
    Cecci78 skrev 2010-08-03 00:06:42 följande:

Nej det kan man inte. Jag hämtar uppgifterna från trafiksäkerhetsverket.
    På motorväg tycker jag dock man kan köra lite fortare eftersom där inte är mötande trafik.
  • Pigeon
    Cecci78 skrev 2010-08-03 00:10:26 följande:
    Det ena behöver ju inte utesluta det anda, jo jag anser att jag kör trafiksäkert, det är ju dock väldigt enkelt att sätta dit stolar som är bakåtvända, varför skulle jag inte göra det OCH andra saker som gör att man kör säkert?varför skulle jag ta bort en faktor som gör att det blir säkrare och komplettera med flera faktorer?
    Självklart inte. Men för vissa är det inte så enkelt att ha barnen bakåtvända efter 3-4-årsåldern. Det kan vara ekonomin, det kan vara att man har fler syskon så att det inte får plats så många stolar, det kan vara att de enda fungerande stolarna för så stora barn inte passar in i just den bil man har, det kan vara att barnen blir väldigt åksjuka, osv.

Dessa personer har andra sätt att kompensera för detta, som t.ex att de oftast åker buss/tåg/spårvagn/tunnelbana eller att de kör väldigt sakta när de kör. För dessa personer är det inte så roligt att få upp i ansiktet att man är en dålig förälder eller att man inte har barnets bästa i fokus...

Jag försöker bara skapa lite perspektiv på den här utflippade debatten. Dvs, det GÅR att vända en 3-åring, man KAN kompensera det på andra sätt.
  • Bellsam
    Pigeon skrev 2010-07-30 17:04:06 följande:
    Tycker denna tabell är lite intressant:

Här tycker jag man ser ganska tydligt att skillnaden mellan en 3-åring och en 6-åring sett till huvudets vikt i en kollision är ganska liten... Däremot är skillnaden mellan en 18-månaders och en 3-åring stor.

Sen får man inte glömma att barn är individer, somliga har mindre huvud och kraftigare kropp än andra, det är högst individuellt. En väldigt tunn och smal 6-åring som har stort huvud löper säkerligen större risk vid en kollision än en stadig 3-åring med litet huvud.
    Jag kollar på vikten vid kollision och mellan 18 månaders och 3 åring så är det inte stort men mellan en 6 åring och en 3 åring är den det. Eller är det jag som läser helt galet?
  • Pigeon
    SaddePadde skrev 2010-08-03 11:00:12 följande:
    Men suck vilket tjat...

Ta tåget, köra bil i snigelfart och yadayadayada är väl en helt annan sak än att låta ungarna sitta bakvänt så länge det går? Det kräver inte mycket av en förälder (oftast nästan inte ett skit faktiskt) att låta barnet sitta bakåt något extra år medan övriga säkerhetsförslag du lägger fram faktiskt är mindre genomförbara annat än i teorin.

Men vi trygghetstöntar får väl sitta med våra ungar inomhus på soffan 24-7 (med meteoritsäkert tak såklart) om vi ska hävda fördelarna med bakåtåkande utan att vara hycklare, eller?
    Om du läser mina inlägg så ser du att jag ingenstans skriver att det är dumt att låta ett barn sitta bakåtvänt så länge det går. Tvärtom skriver jag gång på gång att jag respekterar det, att jag tycker det är bra, att jag gärna skulle gjort det själv om jag kunnat.

Det enda jag vänder mig emot är att folk blir riktigt aggressiva mot ANDRA som inte gjort samma val som de. ANDRA människor hoppar man på och anklagar för det ena och andra. Framför allt att de är så dåliga, själviska och inte tänker på barnets bästa, att de inte borde skaffat barn om de inte hade råd att köpa en ny bil som en bakåtvänd stol för 5-åringar passar i, osv. Helt in absurdum.

Därför försöker jag vrida på det. Visa på andra områden där vi faktiskt låter andra saker styra än säkerheten.
  • Pigeon
    Bellsam skrev 2010-08-03 14:50:00 följande:
    Jag kollar på vikten vid kollision och mellan 18 månaders och 3 åring så är det inte stort men mellan en 6 åring och en 3 åring är den det. Eller är det jag som läser helt galet?
    Jo jag ser att jag formulerade mig lite tokigt, jag menade procentuellt sett i förhållande till kroppsvikten.
  • H  NA
    Pigeon skrev 2010-07-30 17:04:06 följande:
    Tycker denna tabell är lite intressant:

Här tycker jag man ser ganska tydligt att skillnaden mellan en 3-åring och en 6-åring sett till huvudets vikt i en kollision är ganska liten... Däremot är skillnaden mellan en 18-månaders och en 3-åring stor.

Sen får man inte glömma att barn är individer, somliga har mindre huvud och kraftigare kropp än andra, det är högst individuellt. En väldigt tunn och smal 6-åring som har stort huvud löper säkerligen större risk vid en kollision än en stadig 3-åring med litet huvud.
    hmmm, vad konstigt det där lät för enligt tabellen så är huvudetsvikt i en kolision för en 18-månaders och en 3-årig precis lika! du säger att skillanden är stor, däremot så mellan en 3-årig och 6-årig är skillnaden 20kg! det är ju jätte mycket, men du säger att skillnaden är liten...fattar nada...
  • H  NA
    H NA skrev 2010-09-01 15:40:28 följande:
    hmmm, vad konstigt det där lät för enligt tabellen så är huvudetsvikt i en kolision för en 18-månaders och en 3-årig precis lika! du säger att skillanden är stor, däremot så mellan en 3-årig och 6-årig är skillnaden 20kg! det är ju jätte mycket, men du säger att skillnaden är liten...fattar nada...
    glömde tilläga att min dotter sitter så klart bakåtvänt i baksäte.
  • Pigeon
    H NA skrev 2010-09-01 15:40:28 följande:
    Jag menade procentuellt sett i förhållande till kroppsvikten.
  • myskatt

Bakåt tills i vår får jag hoppas, då blir nog nästan 5½.

Ang huvuddiskussionen har hon hattmått två kurvor under medel och borde således klara sig bättre vid en krock men inte fasiken vänder jag henne för det.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Pigeon
    myskatt skrev 2010-09-01 18:15:12 följande:
    Bakåt tills i vår får jag hoppas, då blir nog nästan 5½.

Ang huvuddiskussionen har hon hattmått två kurvor under medel och borde således klara sig bättre vid en krock men inte fasiken vänder jag henne för det.
    Nej, men det kan ju kännas skönt att veta för dem som av andra skäl varit tvungna att vända barnen framåt.
    Att det inte är så stor skillnad mellan en 4-årings procentuella huvudstorlek jämfört med en 6-årings. Så slipper man ha ont i magen för den sakens skull.

Men självklart gör man ju alltid sitt bästa för att barnen ska vara så skyddade mot olyckor som möjligt i alla aspekter av livet.
  • Ca rr o

Har sonen bakåtvänd i en britax hi-way och skulle aldrig vända honom innan han har växt ur stolen.. Tror att det är många som inte vet om riskerna med att vända barnen för tidigt, vissa tror att bara för att man "får" vända barnen när de är över 15kg så är det många som gör det, eller så säger de att barnen satt trångt med benen och därför vände.. tycker det är idioti.. skrev till en tjej som hade lagt ut en bild på sin dotter i en brio stol som hon satt framåtvänd och satt fast stolen med bilbältet och dottern med internbältet... skrev och frågade om hennes dotter alltid satt framåt och fick då som svar att ja det gjorde hon, skrev tillbaka och frågade om hon visste hur farligt det var för dottern att sitta så och då svarade hon bara att om det hade varit en fara för barnet att sitta så så hade dom aldrig satt en gräns på 9 kg framåtvänd med internbälte.. hennes dotter hade suttit så sen sitt babyskydd och va nu 2 år.. jag skrev att det va nog lika lätt att sätta fast stolen bakåt men hon sa att jag inte skulle lägga mig i.. och visst, jag hade inte något med det att göra, men finns ju som sagt vissa som INTE vet riskerna.. men sen finns det dom som vet de men ändå skiter i det...

• Pigeon
    Ca rr o skrev 2010-09-05 20:54:00 följande:
    Har sonen bakåtvänd i en britax hi-way och skulle aldrig vända honom innan han har växt ur stolen.. Tror att det är många som inte vet om riskerna med att vända barnen för tidigt, vissa tror att bara för att man "får" vända barnen när de är över 15kg så är det många som gör det, eller så säger de att barnen satt trångt med benen och därför vände.. tycker det är idioti.. skrev till en tjej som hade lagt ut en bild på sin dotter i en brio stol som hon satt framåtvänd och satt fast stolen med bilbältet och dottern med internbältet... skrev och frågade om hennes dotter alltid satt framåt och fick då som svar att ja det gjorde hon, skrev tillbaka och frågade om hon visste hur farligt det var för dottern att sitta så och då svarade hon bara att om det hade varit en fara för barnet att sitta så så hade dom aldrig satt en gräns på 9 kg framåtvänd med internbälte.. hennes dotter hade suttit så sen sitt babyskydd och va nu 2 år.. jag skrev att det va nog lika lätt att sätta fast stolen bakåt men hon sa att jag inte skulle lägga mig i.. och visst, jag hade inte något med det att göra, men finns ju som sagt vissa som INTE vet riskerna.. men sen finns det dom som vet de men ändå skiter i det...
    Absolut, information är jättebra! Och otroligt viktigt. Många vet ju inte att det t.ex finns stolar för stora barn. Det vore inte dumt att få den infon när man köper sin första stol, så att man inte köper "fel" sort från början.

Det enda jag vänder mig mot är när man pekar ut en enskild person som gjort ett genomtänkt val och anklagar denne för att vara en dålig förälder. Bättre att gå ut med bra info på ett positivt sätt.  
Svar på tråden Ni som känner till att det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd, hur har ni ert barn i bilen?