Uppdelning av barnbidrag
Måste "klaga ur mig" lite...
Min sambo har två barn + ett bonusbarn med sitt ex. Hans två biologiska barn är skrivna hos honom och ska enligt deras överenskommelse bo varannan vecka. Detta har dock inte mamman hållit utan max kommit upp i 40%. (Sen blir hon sjuk eller måste plugga eller göra något annat så att barnen måste komma tidigare till oss.) Mamman tar trots det hand om hela barnbidraget! Tycker ni att det är rätt?
Enligt mamman har hon rätt till det enbart för att hon råkar vara mor... Hon köper kläder som barnen har hos henne men pappan köper till dem här, hon betalar inte dagisavgiften, betalar inte försäkringar och kompenserar inte på något vis att hon lägger beslag på hela barnbidraget. Till detta kommer att bonusbarnet är här varannan helg, för det mesta även det utan ekonomisk kompensation.
Vad som ytterligare gör mig arg är hur hon kan bestämma en sak och sedan ändra den, utan att över huvudtaget prata om det. Senast krävde hon att alla tre barnen skulle komma hit efter bara en vecka hos henne, trots att hon i början av sommaren bestämde att de skulle vara två veckor i taget istället för varannan, nu över sommarlovet. Det gör det så svårt för oss att planera något. Vi tror att vi ska kunna åka bort eller göra saker och sedan plötsligt kommer hans barn och vi måste ändra planerna. Men det är inte så roligt att vägra ta emot dem heller för jag tycker synd om dem som inte är välkomna hos sin mamma.
I höst börjar ett av barnen skolan och ska bo hos oss hela tiden utom varannan helg. Nu har mamman fått för sig att hon ska skjutsa stackaren varje skoldag istället, för att kunna behålla varannan-vecka-systemet. Men hon bor fyra mil bort - är det verkligen rimligt?
Är det någon som varit i liknande situation? Hur han ni löst det?!
Till sist kan jag bara tala om att de har varit på familjerättssamtal några gånger men där säger hon att han ljuger om hur mycken han har barnen och att hon "ska tänka på saken" vad gäller barnbidraget. Nu har hon tänkt i flera månader och vägrat gå dit... Däremot hotar hon med domstol om han inte går med på att skolbarnet ska bo hos henne varannan vecka, och alltså pendla två timmar om dagen...
Vad ska jag göra!?!