• CarSa

Uppdelning av barnbidrag

Måste "klaga ur mig" lite...

Min sambo har två barn + ett bonusbarn med sitt ex. Hans två biologiska barn är skrivna hos honom och ska enligt deras överenskommelse bo varannan vecka. Detta har dock inte mamman hållit utan max kommit upp i 40%. (Sen blir hon sjuk eller måste plugga eller göra något annat så att barnen måste komma tidigare till oss.) Mamman tar trots det hand om hela barnbidraget! Tycker ni att det är rätt?

Enligt mamman har hon rätt till det enbart för att hon råkar vara mor... Hon köper kläder som barnen har hos henne men pappan köper till dem här, hon betalar inte dagisavgiften, betalar inte försäkringar och kompenserar inte på något vis att hon lägger beslag på hela barnbidraget. Till detta kommer att bonusbarnet är här varannan helg, för det mesta även det utan ekonomisk kompensation.

Vad som ytterligare gör mig arg är hur hon kan bestämma en sak och sedan ändra den, utan att över huvudtaget prata om det. Senast krävde hon att alla tre barnen skulle komma hit efter bara en vecka hos henne, trots att hon i början av sommaren bestämde att de skulle vara två veckor i taget istället för varannan, nu över sommarlovet. Det gör det så svårt för oss att planera något. Vi tror att vi ska kunna åka bort eller göra saker och sedan plötsligt kommer hans barn och vi måste ändra planerna. Men det är inte så roligt att vägra ta emot dem heller för jag tycker synd om dem som inte är välkomna hos sin mamma.

I höst börjar ett av barnen skolan och ska bo hos oss hela tiden utom varannan helg. Nu har mamman fått för sig att hon ska skjutsa stackaren varje skoldag istället, för att kunna behålla varannan-vecka-systemet. Men hon bor fyra mil bort - är det verkligen rimligt?

Är det någon som varit i liknande situation? Hur han ni löst det?!

Till sist kan jag bara tala om att de har varit på familjerättssamtal några gånger men där säger hon att han ljuger om hur mycken han har barnen och att hon "ska tänka på saken" vad gäller barnbidraget. Nu har hon tänkt i flera månader och vägrat gå dit... Däremot hotar hon med domstol om han inte går med på att skolbarnet ska bo hos henne varannan vecka, och alltså pendla två timmar om dagen...

Vad ska jag göra!?!

• Svar på tråden Uppdelning av barnbidrag
  • MammaG
    CarSa skrev 2010-07-31 19:42:25 följande:
    MammaG kanske önskar att kvinnor ska vara familjens överhuvud med rätt att aga sina män och att dessa inte ska ha rösträtt? För att hämnas lite efter allt förtryck...?
    Är du alltid hämningslöst löjlig, eller är det bara idag? Red upp din egen röra, jag skippar den här tråden.
  • CarSa

Som vanligt kan man inte ifrågasätta feminismen utan att bli förlöjligad.
    Är det inte ideologier som inte tillåter ifrågasättande som är de farliga?

• LyckligaJag83

Jag kan tyvärr inte ge dig några råd TS, men jag önskar er lycka till.

Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • CarSa

Tack. Så småningom lugnar det väl ner sig, med tiden...

• LillTussa

Kolla med försäkringskassan. Är barnen skrivna hos honom ska barnbidraget dit. Så funkar det för oss.

• Stumpan84

Låt det gå till domstolen. Dom kommer se hur barnen bor idag och vem som har haft det stora ansvaret än så länge. Din man kan visa att han har större ansvar genom att visa upp kvitton och dyl på försäkringar som han betalar och dagis/skolavgifter som hon inte betalar trots inkomst för det. Hur gamla är barnen? Efter en viss ålder har dom själva rätten att säga vart dom vill bo och hur ofta. Kolla upp detta och rådgör med en advokat och dra sedan upp henne i rätten om det. Visa henne att ni inte bryr er om hennes hot utan ni snarare förverkligar dom för att se till att barnen har det så bra som möjligt!

Ps. tycker du är en bra bonusmamma som bryr dig så mycket om barnens hälsa och omvårdnad!

• CarSa

LillaTussa: Försäkringskassan låter henne hållas med hänvisning till att det är föräldrarnas sak att komma överrens och om de inte gör det ska de gå till familjerätten. På FK hemsida står det att man kan få barnbidraget ändå - men inte så i praktiken.

Stumpan: Jag tror att det börjar luta åt det. I alla fall försöker jag peppa honom att inte vara rädd för det. Jag vet ju hur mycket han tar hand om barnen och han antecknar allt om när de är här o.s.v. Det är knappast så att han är den som har något att förlora. Just nu är han mest orolig att det skulle leda till ett "antingen/eller" och han är ju inte ute efter enskild vårdnad eller att "ta barnen" - bara efter lite normal stabilitet.

• LillTussa
    CarSa skrev 2010-07-31 23:55:02 följande:
    LillaTussa: Försäkringskassan låter henne hållas med hänvisning till att det är föräldrarnas sak att komma överrens och om de inte gör det ska de gå till familjerätten. På FK hemsida står det att man kan få barnbidraget ändå - men inte så i praktiken.
    Märkligt. Vi kontaktade bara fk och talade om att barnbidraget ska till den var hon är skriven och de ändrade direkt. Utan att tala med mamman. (dock var vi överens om det). 
    FK försöker ofta smita undan, det är bara vara envis och ännu mer envis. Annars kör de över en handlöst..

Här står att pappan kan begära barnbidraget utan att vara överens med mamman...

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_4058_barnbidrag_flerbarnstillagg.pdf

Så länge ni gör klart för tingsrätt och familjerätt att ni agerar utifrån barnets bästa och för barnens umgänge med den andre föräldern har man inget att förlora.
    Föräldrar som är ute efter umgängessabotage brukar bli upptäckta snabbt så det tycker jag inte ni ska oroa er för. Ni verkar ju vilja ha barnens bästa för ögonen.
    Skriv upp varje händelse, vad som är överenskommet och vad som händer/ändras. 

• LillTussa
    CarSa skrev 2010-07-31 19:16:59 följande:
    Jag begriper inte hur det kan pratas om att samhället ska vara jämlikt o det sen fungerar så i praktiken!!!
    Det är väl en sak om folk inte är "jämställda" hemma, när det gäller vem som sköter vad o sån´t - men när myndigheterna aktivt favoriserar det ena eller det andra könet, och för det mesta kvinnor...

Det är feministfi..ornas fel!
    Här verkar du dock ha fel. Feministfi..orna kämpar också för att män och kvinnor ska ha LIKA rätt. Inte att det ena könet ska favoriseras över det andra. Det gäller skyldigheter, möjligheter och rättigheter ska vara lika för könen. Så, kasta pajen på den som ska kastas på: den institutionella  ojämlikhet som finns. Inte på dem som kämpar för att det ska ändras..För ALLA..
  • Stumpan84
    CarSa skrev 2010-07-31 23:55:02 följande:

Stumpan: Jag tror att det börjar luta åt det. I alla fall försöker jag peppa honom att inte vara rädd för det. Jag vet ju hur mycket han tar hand om barnen och han antecknar allt om när de är här o.s.v. Det är knappast så att han är den som har något att förlora. Just nu är han mest orolig att det skulle leda till ett "antingen/eller" och han är ju inte ute efter enskild vårdnad eller att "ta barnen" - bara efter lite normal stabilitet.
    Domstolen kommer dömma det dom abser är bäst för barnen så även om han inte vill det så finns det risk att det händer pga hennes beteende...
  • CarSa

Jag blir bara så trött på att det verkar vara olika beroende på om man är en mamma som har sina barn på halvtid och vill har barnbidraget eller en pappa som har barnen lika mycket och vill ha det... Rynkar på näsan

Vi får försöka igen med FK när skolan börjat, då kanske det är lättare för dem att förstå.

• Stumpan84

Jo de e klart... tyvärr är vi inte riktigt jämnställda i sverige än. Men de sista han får göra är att ge upp!

• LillTussa
    CarSa skrev 2010-08-01 14:40:15 följande:
    Jag blir bara så trött på att det verkar vara olika beroende på om man är en mamma som har sina barn på halvtid och vill har barnbidraget eller en pappa som har barnen lika mycket och vill ha det... Rynkar på näsan

Vi får försöka igen med FK när skolan börjat, då kanske det är lättare för dem att förstå.
    Oh ja. Här har vi också sett hur jäkla orättvist det är! Det är bara  stå på sig och klargöra faktum, att barnen är mera hos pappa och mindre hos mamma och därför är ju svaret tämligen logiskt.

Nån gång våra barn kanske får ha det så att båda föräldrar anses vara jämbördiga i föräldraskapet och inte att mamman är den "bättre" föräldern.. Men det är nog lång väg dit..

Stå på er!! Ett varmt lycka till!!
Svar på tråden Uppdelning av barnbidrag