• ChaKaR

Lördagsgodis och en hel hög med FRUSTRATION

här hemma har jag en snart 4åring,
    och jag känner väl att jag har gett han en ganska bra fostran,
    han brukar som oftast lyssna på vad jag säger och
    håller mig ALLTID i hand när vi är ute på promenad
    (om vi inte är i skogen eller på en ja REN gångväg(där det inte finns bilväg),
    han borstar tänderna UTAN problem och äter maten duktigt,
    tittar knappt på tv(MAX timme om dagen),
    INGEN saft, bara vatten o eventuellt mjölk till frukost o middag.
    och godis, är det BARA på lördagar.

så fort det blir lördag, så vänder det TOTALT.
    han skriker, tjatar, gnäller, bråkar hela tiden, och får för sig saker hela tiden,
    och appropå ingenting,om jag o sambon pratar om att kanske åka och handla,
    så blir det precis som att vi har sagt att sonen inte får något godis
    (förmodligen känner han väl att han gjort fel eftersom han säger så),
    MEN JAG VILL HA GOOODIS(typ med den rösten att, ta inte bort det, så synd om mig)

jag blir så less av ALLT JÄDRA TJAT och gnäll,
    känner att jag inte orkar mycket mer, att det ska återkomma VARENDA lördag

nu har jag börjat ta bort godis varje gång han inte kan hålla sig, visst han får väl gnälla o så,
    men INTE HELA tiden...

eller agerar jag fel?? ska jag ge han godis??
    jag fattar inte... jag orkar inte.. vill snart inte mer..

tanken på att skicka honom till hans fader så han får känna på det FULLA ANSVARET(100% förälder) blir allt mer åtkommligt. och det får mig att må ännu sämre.

HJÄÄÄLP MIG innan jag går sönder,

finns det någon som har något förslag??
    finns det någon som känner igen sig överhuvudtaget??

• Svar på tråden Lördagsgodis och en hel hög med FRUSTRATION
  • Trollet Ludenben

Jag ger min son lördagsgodis efter frukost bara för att jag vet att det är långt att vänta till efter middagen. Jag handlar godiset en annan dag så att det finns hemma på lördag morgon efter frukost. Inget tjat, inget bråk. Vill man köra stenhårt på principer som efter middagen och sånt får man nog stå ut med tjat hela dagen. Det är ju inte nyttigare med godiset för att det kommer efter middagen än efter frukosten. Så varför inte ge efter frukosten?? vad händer då??

Älskade ungar
  • ChaKaR
    Niiskuneiti skrev 2010-07-31 18:47:05 följande:

Tror det är viktigt att man har det vid samma tidpunkt varje gång, så att barnet inte känner att den kan få godis hela dagen när det är lördag. Då blir det förstås ett himla tjat hela dagen. Sen är det kanske olika när det passar bäst. Köper han att han får äta godis på förmiddagen och inte alls sen?

jag vet inte riktigt.. jag får nog testa och se. o hoppas..
  • DevilsDaughter

Vi ger alltid godis efter frukosten (på lördagen alltså). De tjatar aldrig.. Men kan tänka mig om de skulle göra det om vi gett det efter middagen, för en dag är sååå lång för en liten.

• studentbruttan29
    DevilsDaughter skrev 2010-07-31 18:51:12 följande:
    Vi ger alltid godis efter frukosten (på lördagen alltså). De tjatar aldrig.. Men kan tänka mig om de skulle göra det om vi gett det efter middagen, för en dag är sååå lång för en liten.
    Jag gav också efter frukosten..
  • ChaKaR

alla som skriver säger samma sak.
    jag får svälja det jobbiga med godis på förmiddagen(även fast jag anser det ganska tidigt för sådant)..
    TACK för alla råden. och så ska jag testa o se hur det funkar.

<3<3<3

• studentbruttan29
    ChaKaR skrev 2010-07-31 18:54:57 följande:

alla som skriver säger samma sak.
    jag får svälja det jobbiga med godis på förmiddagen(även fast jag anser det ganska tidigt för sådant)..
    TACK för alla råden. och så ska jag testa o se hur det funkar.

<3<3<3

Du kommer vinna på det i längden, för sockerenergin är ändå bättre att han har efter frukosten för det är då dagen börjar. Förstår du vad jag menar??
  • ChaKaR
    studentbruttan29 skrev 2010-07-31 19:01:29 följande:
    Du kommer vinna på det i längden, för sockerenergin är ändå bättre att han har efter frukosten för det är då dagen börjar. Förstår du vad jag menar??
    jag tror det.. =)
  • studentbruttan29
    ChaKaR skrev 2010-07-31 19:25:10 följande:
    jag tror det.. =)
    Lycka till.  :))  Solig
  • Helene OSV

Jag tänker så här:
    Först och främst:,PRATA med honom (inte TILL honom) och berätta hur det är tänkt att dagen ska se ut (typ frukost, leka i parken, lunch, gå och handla, osv, hem och laga middag och sen se en bra film och äta godis.)
    Ha inte godiset hemma utan gör det till en rolig grej att gå och handla det, låt honom peka och välja vad han vill ha och låt honom bestämma vilken film ni ska se tillsammans.
    Om han bara vet "idag är det lördag och då får jag godis" så blir det SJÄLVKLART en massa "jag vill ha godis NU!"
    Låt honom vara MED och bestämma och även vara med och tex skära gurka osv till middagen, osv. Det är inte särskilt roligt för honom att bara gå och vänta, samtidigt tycker jag att de måste lära sig att vänta men fyll tiden med rolig saker och "räkna ner" tills det blir godisdags.

Men lite tjat får man faktiskt räkna med!

Jag är också väldigt allergisk mot tjat och det är många gånger i sommar som tjejerna har förlorat både glass och godis pga att de tjatat heeeela tiden men då har det verkligen varit "jag vill ha glass, jag vill ha glass, jag vill ha glass, jag vill ha glass, jag vill ha glass, jag vill ha glass!"
    När de vanliga rutinerna med skola/dagis och dagar som inte bara suddas ihop så funkar det bättre med godis en gång i veckan, nu är det lite kaos.

• mamsett

hmm jag håller med ts att godis får man efter middan. min son e 5 nu har aldrig haft något större problem, han vet vad som gäller. Har till o med haft andra barn runt sig som fått tidigare på dagen men han visste att han fick sitt senare o tjata inte eller sa nått mer än att han fick sitt efter maten(då var han 4år)
    Vi har dock lite mys på fredagen m popcorn eller chips ibland´, men inte alltid.
    Kan tillägga att ibland blir det inget godis på lördagen då vi båda glömmer bort det ,

• ChaKaR
    mamsett skrev 2010-07-31 20:13:21 följande:
    hmm jag håller med ts att godis får man efter middan. min son e 5 nu har aldrig haft något större problem, han vet vad som gäller. Har till o med haft andra barn runt sig som fått tidigare på dagen men han visste att han fick sitt senare o tjata inte eller sa nått mer än att han fick sitt efter maten(då var han 4år)
    Vi har dock lite mys på fredagen m popcorn eller chips ibland´, men inte alltid.
    Kan tillägga att ibland blir det inget godis på lördagen då vi båda glömmer bort det ,
    det låter så som jag vill ha det.
    försökte få in det så, det fnkade ett par ggt. men sen bröt allt itu. :(
  • Trollet Ludenben
    ChaKaR skrev 2010-07-31 20:44:37 följande:
    det låter så som jag vill ha det.
    försökte få in det så, det fnkade ett par ggt. men sen bröt allt itu. :(
    tänk på att olika saker fungerar i olika familjer. Ibland får man frångå sina principer och göra det som fungerar. På vilket sätt skulle det vara bättre att få det efter middagen?? Får han det på morgonen hinner det går ur kroppen så aptiten är som vanligt till middagen. Blir barnet dessutom mer aktivt av sötsaker så är det ju en fördel att ge det på morgonen då barnet har hela dagen att få utlopp för energin. Jag försöker alltid tänka på vad jag vinner mest på och vad händer om jag frångår mina priciper. Ska han ha godis efter middagen för att du tycker att så ska det vara eller är det någon särskild anledning till att du vill ha det så? Vissa barn som äter sämre kan man ha det som morot att först middag, sen godis. Tänkte att det kunde vara det...
    Älskade ungar
  • kutiom

Jag har svårt att låta dottern (fyra årig) äta godis efter frukost då jag gärna vill att hon borstar tänderna då och sedan låter bli att äta på ett litet tag. Så godiset kommer först efter att vi ätit riktig mat sen om det är lunch eller middag har inte så stor betydelse. Tyvärr?! är det lätt hänt att vi glömmer av godiset och då blir besvikelsen ganska stor dagen efter så därför har jag fått skjuta fram godisätandet till tidigare på dagen. En sak som fungerar för oss, just nu, är att ge enbart ett kinderägg strax innan lunch. Det  gör nog så att hon känner att hon fått sitt lördagsgodis så pressen på ytterligare godis avtar mycket.

• Lena
    kutiom skrev 2010-08-01 00:32:29 följande:
    Jag har svårt att låta dottern (fyra årig) äta godis efter frukost då jag gärna vill att hon borstar tänderna då och sedan låter bli att äta på ett litet tag. Så godiset kommer först efter att vi ätit riktig mat sen om det är lunch eller middag har inte så stor betydelse. Tyvärr?! är det lätt hänt att vi glömmer av godiset och då blir besvikelsen ganska stor dagen efter så därför har jag fått skjuta fram godisätandet till tidigare på dagen. En sak som fungerar för oss, just nu, är att ge enbart ett kinderägg strax innan lunch. Det  gör nog så att hon känner att hon fått sitt lördagsgodis så pressen på ytterligare godis avtar mycket.
    Men då kanske ni kan ha som rutin att efter tandborstningen så åker ni och köper lördagsgodiset som hon får välja ut och sen när ni kommer hem igen får hon äta det. Då har det gått en stund till med vial för tänderna.
  • 5busar

Bara lärt TS

Jag kan förstå din frustration. Det är inte roligt med tjat som återkommer varje vecka.

Jag vet inte hur det skulle fungera för er men jag har en kille som är väldigt egen till sättet.
    Vi har i flera år haft fredagsmys / godis men med min lillkille insåg jag rätt fort att det var vansinne att ge honom godis på kvällen. Han hade jättesvårt att komma till ro på kvällen och under natten snurrade han som en propeller i hela sängen.
    I dag får han lördagsgodis på morgonen efter frukost.  
    Han får följa med och handla på torsdagen sin godispåse till lördagen och vet att han får den efter frukosten på lördagen. (att vi inte handlar på fredagskväll beror på mina arbetstider)
    Efter det att vi ändrade godis tid så slipper jag tjat om godis och en kille som sover lugnt.
     Lycka till!!!

• Emmz

Så otroligt smart det här med att ge godiset på förmiddan. Väntar mitt första nu och har alltid tänkt att man självklart ska ge lördagsgodiset efter middan. Men det är ju egentligen mycket bättre att ge de på förmiddan. Sockerstinn unge på dagen istället för natten och inget tjat. I like it ;)

Svar på tråden Lördagsgodis och en hel hög med FRUSTRATION