• lieva

Sambon säger "Aj aj" åt allt..

Jag upplever att min sambo mycket oftare än jag säger "Aj aj" eller "så får man inte göra än vad jag gör och detta stör mig då jag inte tycker man behöver säga fy till allt då jag inte tror att barnet lyssnar till slut.
    Jag tror heller inte man ska sätta hinder för barns utveckling vilket jag tycker han gör när han tex säg "aj aj" om att pilla på diskmaskinen. Varför inte låta barnet vara med och vara delaktiv och plocka i och ur tex..
     Han förstår om man säger till honom...men jag tycker det håller på och blir mer och mer såhär..
    Är det vanligt att män/pappor är mer förbjudande och nejsägare än vi mammor? Hur är era män eller kvinnor också för den delen..kan ju vara likadant från andra sidan.
    Någon håller med?

Tog precis upp detta med min sambo men han blev såklart JÄTTESUR..

• Svar på tråden Sambon säger "Aj aj" åt allt..
  • Alexi

Tror inte det har ett dugg med kön att göra utan med läggning. Vi vill minimera ajajandet så därför har vi sett till att barnsäkra rätt mycket, så att dottern kan utforska det mesta hon kommer åt. I takt med åldern, längden och klättrandet ökar blir det ändå svårt att inte säga nej till för mycket men då försöker vi avleda istället för att bara förbjuda, om vi kan...

• Elli77

Hos oss råkar det också vara så - (men inte så det stör, barnen får lära sig att mamma och pappa fungerar olika och att vi har lite olika gränser) tror dock inte det är en könsfråga utan snarare en fråga om vanor, värderingar och ens egen uppväxt. För mig är det självklart att barnen skall hjälpa till (även om det blir mycket extrajobb) och får kladda och upptäcka. Mannen är mer effektiv och sköter mer själv. Det får vara så helt enkelt. Däremot tycker jag nog man kan påpeka (utan att vara sur eller arg) när det händer ofta. Ifrågasätta lite. 

• Cia o krabaten

Jag brukar försöka med att säga : "Ta försiktigt" 
    Då märker de att det är ngt speciellt, men man säger inte nej heller.
    Funkar ganska bra faktiskt!

Dessutom är ett av de bästa orden att lära sig tidigt "Vänta"!!!
    Då kan man rädda akuta situationer, som att ramla ner för trappan osv För att det lilla barnet förstår vad vänta innebär!
    Dessutom kan man säga vänta om de försöker ta ömtåliga saker så hinner man dit och kan hjälpa dem utforska det hela! 

Svar på tråden Sambon säger "Aj aj" åt allt..