• Kelly1994

Ålderdiskriminering. Ni gör mig besviken.

Får inte jag skriva vad jag tycker i ett forum även fast alla andra får det? Får inte jag ha mina åsikter och att dem är lika viktiga som era utan att ni hackar på mig och säger att jag är för ung för att fatta någonting?
    Får ni verkligen ut något av det? Känns det bra att trycka ner någon?
    Jag är inte dum i huvudet för att jag är ung, är era barn dumma för att dem är unga? Nej. Jag är en dotter, jag är en människa med egna åsikter.
    Ska vi börja med rasism här vi familjeliv också? Kanske hacka på anorektiker och folk som mår dåligt? Bara för att ni inte kan acceptera att folk är olika, och åsikter är olika. Ingen är sämre för det.

De som det här gäller känner det säkert på er.

• Svar på tråden Ålderdiskriminering. Ni gör mig besviken.
  • arkeologitjejen

Fast om du nu känner dig påhoppad pga din ålder och inte pga dina åsikter, varför inte bara byta nick så att folk inte ser hur gammal du är? Det borde ju underlätta en hel del. Det är ju det som är så skönt med internet, folk dömer dig inte för ditt utseende på ett forum, för din hudfärg osv utan för vad du faktiskt säger.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Siphra

Nej nej! Jag är själv dyslektiker och lär ständigt min invandrade man att hantera svenska bättre.
    Missförstånd! Jag skrev INGET negativt eller elakt om de som inte klarar av stavning etc.
    Typisk exempel på att man dyvlar på andra åsikter de inte har.
    Men om man skriver oklart med många stavfel, så är det lätt att man anses som mindre smart eller blir missförstådd.
    Och det är kanske oklokt att ha ett nick som antyder ens ålder om man inte vill bli åldersdiskriminerad. 
    TS man kan byta nick eller så kämpar du på.

• Kelly1994
    arkeologitjejen skrev 2010-08-01 19:31:43 följande:
    Fast om du nu känner dig påhoppad pga din ålder och inte pga dina åsikter, varför inte bara byta nick så att folk inte ser hur gammal du är? Det borde ju underlätta en hel del. Det är ju det som är så skönt med internet, folk dömer dig inte för ditt utseende på ett forum, för din hudfärg osv utan för vad du faktiskt säger.
    Det var en bra lösning, ska tänka på det. Tycker endå att jag ska ha en självklar plats på den här sajten. Jag har ju också ett familjeliv, och jag kan tänka mig att många inte vet hur det är att vara ungdom idag, då är det ju bara att fråga någon ung.
  • Bevabus

Hej TS! När jag blev medlem på FL var jag 17 år, idag är jag snart 20. Jag fick samma respons som dig, så fort jag hade en annan åsikt än vissa så fick jag höra att det var på grund av min ålder. Men jag stod på mig och nämnde inte min ålder i onödan....det intressanta är ju att, när jag INTE nämnde min ålder så fick jag höra vilken fantastiskt klok och bra människa jag var...
    Tyvärr så använder många äldre det där som en försvarsmekanism för dem kan inte hantera att vi yngre också har bra åsikter! Jag säger inte att vi ALLTID har rätt, men ibland iaf.

Mitt råd till dig är att alltid bemöta folk på ett moget och vänligt sätt. Skriv inte påhopp eller bli otrevlig och sur bara för att någon går emot dig sådär. Var alltid den större människan och svara på ett artigt sätt trots att du inte alls håller med i dem säger Man ska kunna ha en diskussion utan att hamna på dagisnivå, vilket tyvärr vissa vuxna här inne gör. Var ett bra exempel för dem!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

Håller med om att du böra byta nickname så att din ålder inte syns! Den kan ju stå på din presentationssida, men vill du få respekt här inne så är det bäst att inte nämna åldern som sagt

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Siphra

Ja just det. Det är ju väldigt vanligt att folk rättar texten istället för att försöka förstå vad man egentligen vill få fram. Nån slags besserwisserattityd.
    Men byt du nick och var noga med hur du uttrycker dig. Och sen släpp FL när du lämnar datorn.
    Många av mina klokaste vänner är väldigt unga.

• Bevabus
    Kelly1994 skrev 2010-08-01 19:35:19 följande:
    Det var en bra lösning, ska tänka på det. Tycker endå att jag ska ha en självklar plats på den här sajten. Jag har ju också ett familjeliv, och jag kan tänka mig att många inte vet hur det är att vara ungdom idag, då är det ju bara att fråga någon ung.
    Absolut! Du skulle bara veta hur många oroliga tonårsföräldrar jag har kunnat lugna här på FL de senaste åren, när dem inte förstått sina barns perspektiv
  • Kelly1994
    Bevabus skrev 2010-08-01 19:38:08 följande:
    Hej TS! När jag blev medlem på FL var jag 17 år, idag är jag snart 20. Jag fick samma respons som dig, så fort jag hade en annan åsikt än vissa så fick jag höra att det var på grund av min ålder. Men jag stod på mig och nämnde inte min ålder i onödan....det intressanta är ju att, när jag INTE nämnde min ålder så fick jag höra vilken fantastiskt klok och bra människa jag var...
    Tyvärr så använder många äldre det där som en försvarsmekanism för dem kan inte hantera att vi yngre också har bra åsikter! Jag säger inte att vi ALLTID har rätt, men ibland iaf.

Mitt råd till dig är att alltid bemöta folk på ett moget och vänligt sätt. Skriv inte påhopp eller bli otrevlig och sur bara för att någon går emot dig sådär. Var alltid den större människan och svara på ett artigt sätt trots att du inte alls håller med i dem säger Man ska kunna ha en diskussion utan att hamna på dagisnivå, vilket tyvärr vissa vuxna här inne gör. Var ett bra exempel för dem!
    Har i många år försökt att inte bry mig om sådan kommentarer som diskriminerar mig på grund av min ålder. Till slut fick jag nog för det slutade med att jag försvarade mig och blev polisanmäld för någonting jag inte gjort och det var det värsta i mitt liv. Det tjejen tryckte ner mig så mycket och ilskan sitter fortfarande kvar och gnager i mig varje kväll. Ska försöka att droppa det bara, inte desperat försöka göra mig förstådd eller att atackera för mycket tillbaka. Ska försöka.
  • Siphra

Ja, att lära sig släppa konflikter man inte kan göra nåt åt är nog bland det viktigaste man kan göra. Jag kan ligga och älta saker och ångra att jag inte sa det och det. Men har blivit något bättre numer på att släppa. Det är ju jag själv som  lider av det, inte "idioterna".
    Ibland kan man inte få folk att förstå vad man menar eller vill. Och sällan blir det bra när man attackerar tillbaks. 
    Det finns nåt som kallas Franciskus bön. Leta rätt på den. Du ( och jag) har stor nytta av att ta till oss den.
    Och sen när du har den gnagande ilskan ( förstår dig tyvärr allt för väl) så försök använda nåt som heter mindfulness. Att vara här och nu. Hm, finns ett bra bibelcitat här: Gårdagen är förbi, morgondagen har du inte sett och idag hjälper Herren. Nu är jag inte kristen/religiös trots dessa böner och citat. Men oftast så är själva nuet rätt ok.
    Förresten om du är född 94 är du alltså kring 16. Jag tycker att jag var som mognast då. Jag har nog blivit barnsligare och gjort mer dumma saker efteråt. Alla vuxna tyckte jag var så mogen osv. Nu får jag höra tvärtom. Vilket är helt ok. På nåt sätt har man ju alla åldrar i sig. 

• Kelly1994
    Siphra skrev 2010-08-01 20:11:03 följande:
    Ja, att lära sig släppa konflikter man inte kan göra nåt åt är nog bland det viktigaste man kan göra. Jag kan ligga och älta saker och ångra att jag inte sa det och det. Men har blivit något bättre numer på att släppa. Det är ju jag själv som  lider av det, inte "idioterna".
    Ibland kan man inte få folk att förstå vad man menar eller vill. Och sällan blir det bra när man attackerar tillbaks. 
    Det finns nåt som kallas Franciskus bön. Leta rätt på den. Du ( och jag) har stor nytta av att ta till oss den.
    Och sen när du har den gnagande ilskan ( förstår dig tyvärr allt för väl) så försök använda nåt som heter mindfulness. Att vara här och nu. Hm, finns ett bra bibelcitat här: Gårdagen är förbi, morgondagen har du inte sett och idag hjälper Herren. Nu är jag inte kristen/religiös trots dessa böner och citat. Men oftast så är själva nuet rätt ok.
    Förresten om du är född 94 är du alltså kring 16. Jag tycker att jag var som mognast då. Jag har nog blivit barnsligare och gjort mer dumma saker efteråt. Alla vuxna tyckte jag var så mogen osv. Nu får jag höra tvärtom. Vilket är helt ok. På nåt sätt har man ju alla åldrar i sig. 
    Tack för att du förstår och skriver så snällt. Skriver just nu på ett forum med många som attackerar mig och jag vet inte vad jag ska skriva. Blir bara ledsen att dem dömmer så snabbt och att dem attackerar bara för att attackera. Hur kan dem känna sig bättre genom det? :(
  • tidigareplatt

Jag tycker inte att du ska behöva byta nickname. Det är inte du som ska ändra på dig utan de som diskriminerar dig. Tänk om man hade sagt till t ex alla svarta att fixa så deras hud blev vit för att de skulle slippa diskrimineras. Eller att homosexuella ska låtsas vara hetro för att slippa påhopp. Så kan man ju inte hålla på.

• Kelly1994
    tidigareplatt skrev 2010-08-01 20:53:11 följande:
    Jag tycker inte att du ska behöva byta nickname. Det är inte du som ska ändra på dig utan de som diskriminerar dig. Tänk om man hade sagt till t ex alla svarta att fixa så deras hud blev vit för att de skulle slippa diskrimineras. Eller att homosexuella ska låtsas vara hetro för att slippa påhopp. Så kan man ju inte hålla på.
    Tack... Blir nog tyvärr tvungen att lämna FL för står inte ut med detta.
  • Jezamine
    Kelly1994 skrev 2010-08-01 20:54:00 följande:
    Tack... Blir nog tyvärr tvungen att lämna FL för står inte ut med detta.
    Ja medlemsskapet är ju frivilligt.Trivs du ej så kanske det finns andra mer passande forum
    Avstängd tills vidare
  • Siphra

Ja, nog borde vi alla bli accepterade för dem vi är. Men ibland kan det vara smart att vara strategisk och fundera på vad som gagnar mig själv.
    Att byta nick, eller skaffa sig ett svenskt namn om man heter nåt osvenskt för att lättare få jobb, ljuga om sin läggning etc etc borde man inte behöva. Men ibland kan det underlätta.
    Min erfarenhet är i alla fall att om man är väldigt trygg i sig själv och stolt för den man är och har självrespekt, så blir man i allmänhet också respekterad av andra. Och de som hackar är ofta väldigt osäkra själva.
    Men kära TS, fundera på vad du vill med FL, vad du får ut av det.
    Har du en massa bra tankar och åsikter så kanske du kan framföra dem till folk som vill lyssna på dig. Där jag bor har vi ungdomsråd, man kan vara ungreporter på tidningen. Och att skriva insändare och kommentarer i tidningar är ett bra sätt att få ut det man vill. Du kan gå med i föreningar som ligger dig varmt om hjärtat.  Du verkar ju ha nån slags drivkraft och vilja. Jag tycker det är helt underbart att få olika människors vinkel i olika frågor. Jag har ibland ändrat åsikt, när jag märkt att nån tänkt ett steg längre än jag själv. Jag tor du har mycket att ge här eller nån annanstans. Hitta bara en modell som du själv mår bra av. För det är ju det viktigaste ändå. Att du själv mår bra. Världen behöver inte fler ledsna tonårstjejer ( medelålders, gamlingar osv)
    Och ett till citat, från Robert Broberg-
    Ska man förändra världen....då får man ligga i.
    Ta du en kopp te eller vad du gillar och läs en bok/ se en film du blir glad av. Skippa internet ett tag. 
    Och som avslut till de som attackerar kan du ju bara skriva nåt jättefånigt ( fast som ofta är sant) " Den som sa´t han va´t" Eller "Pilutta dig" eller "Bless you" eller "Betänk Karmalagen" (dvs gör du ont får du ont tillbaks.) Och sen loggar du ut med ett leende. DU vet vem DU är.
    Kram lilla medsyster.

Svar på tråden Ålderdiskriminering. Ni gör mig besviken.