• 76Åsa

Pco(s) och insulinresistens

Jag har pcos och är ruskigt fundersam kring det här med insulinresistens.
    Det verkar saknas fakta i ämnet.
    Kan vi inte hjälpas åt att samla information här i denna tråd?

Det jag har läst är att ALLA med pco(s) är insulinresistenta i olika grad. Men att ingen slipper undan. Rätt?
    Jag har oxå läst att det inte är säkert att b-glukos visar på insulinresistens, så det är inte något bra prov att ta i detta syfte.
    LCHF ska ju enligt vissa läkare kunna hjälpa, men man vet inte de långsiktiga resultaten av denna kost.

Jag är livrädd för diabetes!

• Svar på tråden Pco(s) och insulinresistens
  • dotty
    Some skrev 2010-08-03 12:54:47 följande:
    Så känner jag också. När jag motionerar som jag ska så märker jag enorm skillnad, det gör att jag inte är särskilt orolig för resistensen. Jag är säker på att jag kan hålla det i schack om jag anstränger mig lite.
    ja samma här. min övervikt håller i sig hur jag än gör, men jag mår alltid mycket bättre och alla mina pcos-symptom blir bättre när jag äter bättre. senast jag försökte mig på lchf fick jag mensvärk efter 2veckor tex.

nu har jag rotat reda på mina pcoböcker! en av dem är faktiskt en del i en serie som heter "the new glucose revolution", en hel serie som handlar specifikt om diabetes, insulinresistens och hur man ska äta/leva för att hålla sig frisk. den del jag har är "the new glucose revolution guide to living well with pcos" men hela serien är nog intressant att läsa. har även "the pcos protection plan" och "pcos diet book". allihopa är väldigt bra och lättlästa.

om ni ha tid just nu borde ni slå på trean! oprah handlar om just diabetes idag :).
  • dotty
    Some skrev 2010-08-03 12:36:11 följande:
    Jag försökte också förneka det ett tag. Sen kom jag på att om jag inser fakta så kan jag leva bättre och undvika diabetes i framtiden.

Jag vet inte om man behöver vara så drastisk att man aldrig får i sig vitt socker, kakor eller glass. Det behöver bara inte vara så ofta. Och blodsockermässigt är det bättre att äta sött efter att man ätit en måltid eller efter motion. Så en glass efter maten då och då är helt ok tror jag.
    jag tror inte heller det är farligt att äta raffinerade kolhydrater ibland. nackdelen är ju dock att om man är kolhydratkänslor och lätt får blodsockersvajningar så kan lite kolhydrater göra att man måste måste måste äta mer kolhydrater eftersom blodsockret blir så ojämnt. så risken är ju att man gör det svårare för sig själv om man äter lite onyttigheter.
  • Some
    dotty skrev 2010-08-03 13:10:29 följande:
    ja samma här. min övervikt håller i sig hur jag än gör, men jag mår alltid mycket bättre och alla mina pcos-symptom blir bättre när jag äter bättre. senast jag försökte mig på lchf fick jag mensvärk efter 2veckor tex.

nu har jag rotat reda på mina pcoböcker! en av dem är faktiskt en del i en serie som heter "the new glucose revolution", en hel serie som handlar specifikt om diabetes, insulinresistens och hur man ska äta/leva för att hålla sig frisk. den del jag har är "the new glucose revolution guide to living well with pcos" men hela serien är nog intressant att läsa. har även "the pcos protection plan" och "pcos diet book". allihopa är väldigt bra och lättlästa.

om ni ha tid just nu borde ni slå på trean! oprah handlar om just diabetes idag :).
    Jag älskar kolhydrater för mkt för att testa lchf, så för min del blir det mat med lite lägre gi och motion som gäller. Sist jag ansträngde mig med motion och bättre mat så lyckades jag gå ner 10kg och fick faktiskt spontan äl, så det känns som ett fungerande koncept för mig.

Bra med boktips, ska helt klart kolla upp dom. Tack Glad
  • dotty
    Some skrev 2010-08-03 13:15:18 följande:
    Jag älskar kolhydrater för mkt för att testa lchf, så för min del blir det mat med lite lägre gi och motion som gäller. Sist jag ansträngde mig med motion och bättre mat så lyckades jag gå ner 10kg och fick faktiskt spontan äl, så det känns som ett fungerande koncept för mig.

Bra med boktips, ska helt klart kolla upp dom. Tack Glad
    ja jag med, jag är en riktig kolhydratjunkie så jag har aldrig lyckats med lchf.. men jag märker också att mitt sug blir mindre när jag låter bli kolhydrater så mycket som möjligt. en ond cirkel det där..

de där böckerna fokuserar alla på gi-kost har jag för mig. det finns inga förbud, men många saker att tänka på :). gillar också att de inte bara fokuserar kolhydrater/protein utan de står en hel del om vitaminer, fibrer, vatten, motion osv. skönt med lite mer allmänt om vad som är hälsosamt för pcoare, istället för det eviga tjatet om kolhydraterna.
  • dotty
    dotty skrev 2010-08-03 13:14:43 följande:
    jag tror inte heller det är farligt att äta raffinerade kolhydrater ibland. nackdelen är ju dock att om man är kolhydratkänslor och lätt får blodsockersvajningar så kan lite kolhydrater göra att man måste måste måste äta mer kolhydrater eftersom blodsockret blir så ojämnt. så risken är ju att man gör det svårare för sig själv om man äter lite onyttigheter.
    kolhydratkänslig ska det så klart stå där..
  • LiselottePCOS

Insulinresistens blir bättre av motion

Ca 70% av alla med PCO´S har insulinreistens. 40 % övervikt.
    Insuliresistens vid PCOS har även med generna att göra, det är inte helt säkert men genetiskt material talar för att det är en defekt i de insulinproducerande cellerna vid  PCOS.

De prover man behöver ta är seruminsulin och C-petid.  HB 1 AC och  fasteglukos  kan vara med också.

Gärna göra en insulinbelasting vilken är "Golden standard" i sjukvård. Görst främst i forskningssyfte och man blir inlagd på sjukhus några timmar när den görs. Man får insulin inspruta i kroppen och kan må mycket dålig , bla svettas ymnigt,  samtigt mäta blodsockerhalten efter givet schema. När test klar sprutar de in glukos (socker) och man får äta en måltid.
    Glukosbelastning där man dricker sockerlösning visar om man har diabetes men inte isulinreistens.

ag gjorde testen 2001 viade då sig vara nomal fick inte metformin. 2002 fick jag högt blodtryck och tog upp meformin frågan ingen då fick jag metformin efter att ha tagit seruminsulin prov. Jag gick sedan ned 18 kg på ca 2 års tid ihop med motion och  behandling på överviktsenhet. Jag  har gått upp 5 kg sedan 2005 mest pga utebliven motion som jag tappat inspriationen till. Väger ff för mycket och idalen ligga ca 30 -35 kg lägre.
     Hormonnivåerna vart bättre och jag har mens dag 28-30 för det mesta. Jag har höjt Metformindosen några gånger sedan start. Mådde lite illa i början gick över efter att antal månader.

Vet andra överviktiga med PCOS  som prövat Metformin utan att gå ned i vikt eller får bättre hormonnivåer.

• Night sky

Jag har PCOS och märker stora skillnader i hur min kropp beter sig. När jag har prövat lchf + träning har jag haft bättre hy (mindre acne), mer regelbunden mens, max 35dgr och mensvärk.
    Nu när jag har lagt av lchf och träning (pga att jag är utomlands och har lite svårt att hålla efter) så har mitt ansikte typ exploderat med finnar och här sitter jag på dag 44 och väntar på en mens som inte verkar vilja komma Rynkar på näsan.
    Och jag kan känna hur jag känner ett stort sug på socker...choklad, bröd osv.

Detta kanske inte var någon hjälp i tråden... men jag delar bara med mig av lite personliga erfarenheter. Jag tror verkligen på ett samband mellan lågt kolhydratintag, träning och PCOS

• 76Åsa

Åh vad mycket bra ni skriver allihop!!!
    Skönt att läsa att ni är flera som känner positiv effekt av motion.

Min historia lite kort:
    Vi har två stora barn och för några år sedan ville vi ha en sladdis. Jag hade då gått på p-spruta några år vilket är dumt om man har pco. Jag var ovetande om min pco. När 1,5 år gått och jag inte blivit gravid sökte jag hjälp. Då fick jag veta att jag hade kraftig pco. Jag var då inte särskilt överviktig med mina 59 kg till 158 cm. Lagom tyckte jag. Sprang mycket och gärna.
    Fick tvillingar i januari 2008 och blev till min stoooora förvåning gravid när dom var 7 månader gamla. Så under loppet av 1 år och 3 mån fick vi 3 barn!

Nu har det gått snart 1,5 år sedan den lilla föddes och jag väger 73 kg!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bläääääääääääääää.

Så vikten är ju inte alltid en indikator som Liselotte så riktigt skriver oxå.  Men svårt att gå ner det är det då sannerligen! Jag äter viktväktarmat och står still så fint i vikt.

• LiselottePCOS

Jag fick barn 1989. Före jag fick barn 1987 hade jag inte haft mens på 5-6 år , jag gick till läkare och sökte hjälp när jag var 20 år. he då högt prolaktin och senare har jag sett kopia av min journal att det var PCOS då redan. Jag vägde 70 kg när jag vart gravid 1988 och kom att gå upp i vikt ca 6 mån efter förlossning 35-40kg på 6 månder. 1990 kom jag till gyn och sökte före utebliven mens hade då PCOS hormoner.
     Lärde då känne den bästa gynelog jag vet. 1993 fick jag veta att det inet skulle bli felr barn pga sammanvuxen livmoder efter kejsarsnitt, hade ingen mens.

1995 var jag mycket deprimerad övervikten fick då via en  fantatiska gynekolgen hjälp med remiss til överviktsenehet där Stephan Rössner var.  1997 kom jag till Rössner(han tyckte jag var för smal för att vara intressant)  och gick med  hjälp av stränga kostråd och promender ned 16 kg på 6 månder. 1997 på hösten vart det kris hemma orkade ej arbeta med vikten gick smatidgt i samtalsterapi och  erkände för mig själv och terapeuten  att jag hade tröstätit ett beteende som jag vart av med då.  1998 fick jag p-piller desolett ,av en sämre gyn,  jag gick inte ned i vikt av dem . slutade med p-piller nov 2001 då jag hade fått svår migrän, vilken kom efter p-piller start. Fick tillbaka mens på p-piller! liten/sparsam men ändå en mens.

2002 fick jag veta att jag hade högt blodtryck (var  inlagd på sjukhus väde 89 kg där), fick rådet att pröva Athkinsdieten, av  sämre , gyn...gick upp i vikt på den. Börjde gå upp i vikt gick upp 14 kg och mens försvann  på ganska kort tid.  2002 fick jag även remiss av husläkare till överviktenheten för andra gången. Inte Stephan Rössner nu. Fick gå där hos  olika personer och efter att ha brutit ihop vid vågen pga utebliven viktnedgpång träffade jag på en psykolog och tillka dietist i en och ssmma person som hjälpte mig mycket. Gick ned till 92 kg som lägst.

2003 i januari fick jag ta blodprover för att kolla insulinresistensen och jag hade insulinreistens det var en endokriniolog som tog proverna . Fick metformin gick ned 3 kg på en vecka och tre månder senare fick jag mens. vilken vart med och mer regelbunden. Vid två tillfällen ett runt 2006 och ett runt 2007 på ca 6 månader har mensen vart borta .

2007 frågade jag  fantastiska gynekolgen om detta och iom det var andra gången trodde han tidigt klimakterium..tog prover och han hade fel det var högt prolaktin (fick svar på min 40 års dag,minns jag bra). Kroppen har själv reglerat detta och mens kommit igång igen med 28-30 ibland 32 dagar cykler. Tar 3x 850 mg Metformin per dag nu.

Den fantastiska gynekologen , ja honom känner även min familj ,och jag har privata kontaktuppgifter till honom,.. Han arbetar numera med akutgyneklogi och förlossning på ett sörre sjukhus så han tar en PCOS utredningar detta efter ha blivit utbränd på arbetet.  Stor förlust för alla med PCOS han såg helheten inte bara gyn biten. han är inte min behandlande doktor nu, det är en anan läkare.

Förlåt alla stavfel var trött när ja skev detta....

• 76Åsa

Liselotte: dom prover du tog för att bekräfta insulinresistens, var det dom proverna som du nämnde i ett annat inlägg ovan?

Du verkar sannerligen ha haft det jobbigt med din pco!
    Då har nog jag en mild variant. Puh.

• LiselottePCOS

76Asa: Det var C-peptid och serum insulin samt glukos (socker) och HB A1c . Lever och njurprover ,då Metformin utsöndas via de organen. Gjorde även insulinresistentset  ( som jag kalalde golden standard) några år före som var bra.

Värst idet hela är att jag troligen fick högt blodtryck  av p-piller och njurskada av Naproxen för migränen som jag fick isamband med P-piller, P-piller kan lösa ut högtblodtryck (går att hitta på internet, texta av den läkare som jag blir behandlad av)

Svar på tråden Pco(s) och insulinresistens